quote:
Op dinsdag 7 oktober 2014 15:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:[..]
Laatst stond ergens (ik zal later eventueel de bron nog even zoeken) een stuk over politieke voorkeuren in de VS. Wat bleek: de gemiddelde Amerikaan steunde ongeveer 60% van het beleid van de Amerikaanse regering. Helaas steunden de Amerikanen nogal disparate onderdelen van dat beleid. Al met al bleek bijna ieder onderdeel van het beleid de steun te hebben van ongeveer 55-60% van de Amerikanen (met een paar uitschieters naar boven en onder).
Het probleem is nu dat de gemiddelde Amerikaan zich niet focust op de democratische legitimatie van het beleid, maar op zijn eigen ideeën en meer bepaald op de 40% die hij niet steunt. De gemiddelde Amerikaan ziet geen overheid wiens beleid over het algemeen op steun van de meerderheid kan rekenen, maar de gemiddelde Amerikaan ziet een beleid dat 40% nutteloos is en makkelijk geschrapt kan worden. Daarom geeft de gemiddelde Amerikaan de overheid slechte cijfers.
Ik denk dat het politieke klimaat in Nederland en de VS met geen mogelijkheid met elkaar te vergelijken zijn. Allereerst is het hele systeem totaal anders, ten tweede is de gemiddelde invulling van wat een overheid precies is en wat deze moet inhouden compleet anders. Zo is het bouwen van dijken in New Orleans een lange tijd tegen gehouden omdat dat een federaal project was en federale projecten per definitie slecht zijn, in de belevenis van de gemiddelde Amerikaan.
Waarom benoem ik dit: de overheid is een ruim begrip. In Amerika draait het op de eerste plek om het bestaan van de overheid en op de tweede plek om de invulling. In Nederland is overheid een feit, op een stel verdwaalde liberalen na die graag als onderdeel van die overheid roepen dat de overheid kleiner moet zijn, vergelijk het met Wilders in het Europese Parlement.
quote:
Hetzelfde speelt hier: het beleid van de Nederlandse regering kan waarschijnlijk rekenen op een even grote steun als het beleid van hun Amerikaanse tegenhangers. Maar ook de Nederlander heeft de slechte gewoonte zich niet te concentreren op de dingen die hij wél steunt of op de democratische legitimering van het beleid, maar op de dingen die hij niets vindt. Zo'n 60% is voor maatregelen die door tegenstanders weggezet worden als 'rechts' of 'links', ondanks dat met zo'n percentage er wel bipartisane steun moet zijn.
Ik vraag me af of je deze conclusies kan trekken. In Amerika heeft de, uit één partij bestaande, regering altijd een meerderheid. In Nederland bestaat de regering ten eerste uit meerdere partijen en is een regering die een meerderheid vormt ook geen vaststaand feit meer.
Dat de Nederlander zich geen vragen stelt bij de democratische legitimering van het beleid vraag ik me sterk af. Dat Nederlanders meer letten op wat ze niet willen dan wat ze wel willen, vraag ik me ook af. Dit topic getuigd daar wel van denk ik.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016