quote:
Op maandag 28 oktober 2002 12:43 schreef Sennaistop het volgende:
Met zuurkool ?
http://www.veganisme.non-profit.nl/rvdw/rvdw0149.htm
of gewoon ?
http://www.kookotheek.com/bijgerechten/rode_stoofperen.htm
Ingredienten: suiker en rode wijn, hoe maak je het klaar? geen flauw idee
quote:Ik weet dat de moeder van m'n vriend er ook altijd een scheutje rode wijn bij gooit om ze wat roder te kleuren. Verder is Gieser-Wildemann geloof ik een goed ras stoofperen.
1,25 kilo stoofperen
ca. 3 dl water
ca 50 gr. suiker
stukje pijpkaneel of citroenschil
(1/2 dl bessensap)
aardappelmeelDe peren schillen en in hun geheel of in vieren of achten gesneden gaar koken met water, suiker en kaneel of citroenschil in ca. 1 uur. Door langer koken worden ze mooi rood van kleur. Stoofperen die moeilijk kleuren kunnen met bessensap worden gekleurd.
Velen zullen de peren smakelijk vinden na 1/2 uur. Dan hebben ze nog de natuurlijk vruchtensmaak en zijn blank en vaster.
Kaneel of citroenschil eruit nemen. het vocht binden met aangelengd aardappelmeel.
quote:apfelstrudel met kaneelijs en (verse) slagroom. ahhhh binnenkort weer maak me gek !
Op maandag 28 oktober 2002 12:48 schreef Lucille het volgende:
Serveren met kaneelijs en slagroom.
[Dit bericht is gewijzigd door HansMij op 28-10-2002 13:03]
quote:omdat dat extra smaak toevoegt, lekker generaliserend trouwens
Op maandag 28 oktober 2002 13:02 schreef HansMij het volgende:
Hoezo rooie wijn of port... dat is alleen voor mensen die niet kunnen koken of het geduld er niet voor hebben.
quote:verdampt compleet als je het lekker een paar uur laat borrelen
Op maandag 28 oktober 2002 13:19 schreef Angel22 het volgende:
Misschien een stomme vraag hoor maar krijg je geen last van de alcohol die er in zit of verdampt dat allemaal?
Ik vraag dit nl omdat ik zwanger ben en ik absoluut geen alcohol binnen wil krijgen...
Wanneer je het het sap wat wilt binden, maak dan een beetje maizena met water aan en voeg dit al roerend toe.
Resultaat: hele lekkere rode stoofpeertjes!
Peren schillen en met een klein bodempje water opzetten, goed veel kaneel eroverheen en een klein btje vloeibare zoetstof. Als ze goed koken na een poosje het meeste vocht afgieten. Maar!!! goed opletten dat er nog wel een bodempje water in blijft zitten, anders zit je met de gebakken peren
Als je ze steeds maar in een klein btje vocht laat koken dan worden ze stroperiger
En de belangrijkste truuk is: LANG opzetten En dan heb ik het over uren
prrrrrrrr
btw: ik maak ze zoals Pridemeid, enkel voeg ik wat vruchtensiroop toe zodat ze een wat mooiere rode kleur krijgen.
Enniewee: succes!
Is ook heel lekker (maar wel machtig) met romige rijstebrij. Paprijst koken, met iets minder melk dan op de verpakking staat (zodat het erg stevig wordt) en deels vanillesuiker (ipv gewone suiker). Af laten koelen. Vlak voor opdienen slagroom kloppen (evt. met suiker) en door de afgekoelde paprijst spatelen (kwa volume ongeveer half rijst en half slagroom). Jummie!
quote:er blijft altijd wel een BEETJE alcohol in zitten ..
Op maandag 28 oktober 2002 13:19 schreef Angel22 het volgende:
Misschien een stomme vraag hoor maar krijg je geen last van de alcohol die er in zit of verdampt dat allemaal?
Ik vraag dit nl omdat ik zwanger ben en ik absoluut geen alcohol binnen wil krijgen...
de mensen zeggen wel eens als je met wijn oid hebt gekookt dat het alleen de wijn oid is die de smaakt maakt .. en dat de alcohol vervliegt .. Leuke theorie, niet helemaal waar.
De alcohol neemt dus de geur-/smaakstoffen van de wijn/etc op en dus krijg je samen met de lekkere smaak toch wel WAT alcohol binnen.
Alhoewel de hoeveelheid niet echt groot is..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |