Een 32-jarige Bredanaar die twaalf jaar geleden betrokken was bij een brute woningoverval in het Brabantse Wijk en Aalburg, gaat toch akkoord met de hem opgelegde gevangenisstraf. A.C. meldde zich vorig jaar zomer met spijt op het politiebureau en stelde elke straf te zullen accepteren, maar ging uiteindelijk toch in hoger beroep. Gisteren trok hij dat weer in.
'Eigenlijk heb ik een te lichte straf gekregen,' stelt C. over zijn opmerkelijke besluit, nadat hij eerder nog vond dat hij in vergelijking met 'collega-criminelen' in zijn cellencomplex onevenredig zwaar was gestraft. De rechtbank van Breda veroordeelde hem in december tot 3,5 jaar cel. 'Als mijn moeder was aangedaan wat ik destijds met die vrouw heb gedaan, zou ik willen dat de dader wel zes jaar zou 'zitten'.'
Bij de overval, op donderdag 23 mei 2002, werd een vrouw rond half zes 's ochtends door drie gemaskerde mannen uit bed gesleurd en bedreigd met een vuurwapen. Voor de ogen van haar 7-jarige dochter dwongen de overvallers haar de kluis in de slaapkamer te openen. 'Je dochter gaat eraan' en 'We maken je lelijk in je gezicht', riepen ze daarbij.
Nu C., die altijd heeft geweigerd de namen van zijn handlangers te noemen, zijn hoger beroep heeft ingetrokken, wordt het vonnis van de Bredase rechtbank automatisch definitief. Omdat C. al ruim een jaar in voorarrest zit, komt hij uiterlijk begin 2017 weer op vrije voeten.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ijt-van-berouw.dhtmlWe maken je lelijk in je gezicht

Heeft iemand hier een vertaling van? Wat zegt dit over de dader?