Vol daglicht wanneer ze op een afstand van 3 1/2 uur van de Mirador waren en begonnenquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:21 schreef Lutalo het volgende:
Dat ligt eraan of het toen noodzakelijk was. Als ze nog bij - vol- daglicht weer terug gelopen zijn, was er op het moment dat ze weer bij de Mirador kwamen misschien niks aan de hand.
als je zelf je telefoon nog in je handen hebt, was dat deels mogelijk geweest, op de mirador.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:18 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
geachte meneer de wetenschapper Poekje: wanneer de dames weer terug richting
Mirador zouden zijn gelopen, dan zouden hun mobieltjes weer (even) bereik hebben
gehad en hadden ze kunnen bellen. Dat het bereik daarna dan weer even wegvalt, ok,
maar er zou tijdelijk even bereik zijn geweest en dat is er niet meer geweest na hun
afdaling van de Mirador. Bovendien zouden ze vanaf de Mirador de weg terug wel
weer gevonden hebben of waren hun resten in ieder geval niet aan de Caribische
kant teruggevonden.
I beg to differ. Als je alle post doorleest / hebt gelezen (no offense) vanaf het begin, snap je waarom.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet echt een relevant verschil.
Ben blij dat je het nu begrijpt.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:20 schreef agter het volgende:
[..]
Ah, nu is het een 'gids in de auto'!
Je schreef steeds gewoon 'gids'. Dus ook zonder auto, samen lopend bijv.
Zeg dat dan meteen, dat je enkel op een auto doelt.
Hoe kom je daar nou bij?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:24 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Vol daglicht wanneer ze op een afstand van 3 1/2 uur van de Mirador waren en begonnen
aan het terugtocht rond 17:00 uur terwijl het om 19:00 donker was? Dat is dus niet mogelijk.
"Lees 25k posts voor een argument voor mijn standpunt."quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:25 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
I beg to differ. Als je alle post doorleest / hebt gelezen (no offense) vanaf het begin, snap je waarom.
Google maar. Het is ook in de jungle een reëel gevaar.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het 1 sluit het ander helemaal niet uit. Maar gezien het klimaat daar lijkt hypothermie me persoonlijk eigenaardig.
Ik vraag me ook af waar ze waren bij die eerste noodoproep: voor (dus omgekeerd) of voorbij die 1e quebrada.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:29 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij?
13 uur mirador
14 uur 1e quebrada
bij terugkeer:
15 uur mirador
2 uur lopen naar beneden ben je om 17 uur bij begin Pianista
niet vanaf 16.30 maar vanaf laatste foto K. 13.58quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:15 schreef SAJ het volgende:
[..]
Voor donker lukt dat niet, maar ja, als er fout volk bij is, misschien willen die wel juist liever bij donker lopen
Onderkoeling bij 25 graden celsius?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:30 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Google maar. Het is ook in de jungle een reëel gevaar.
"When the ambient temperature is less than 28oC (82oF), unless your body is protected, you will lose heat to the environment around you. This means hypothermia can occur in deserts or jungles, not just in arctic or mountain environments. In fact hypothermia can occur at pretty much any latitude." http://paulkirtley.co.uk/2010/hypothermia/
Zie eerdere posts hier betreft het bereik van de mobiel:quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:29 schreef jackie12 het volgende:
Hoe kom je daar nou bij?
13 uur mirador
14 uur 1e quebrada
bij terugkeer:
15 uur mirador
2 uur lopen naar beneden ben je om 17 uur bij begin Pianista
Zeker als het regent, koel je veel sneller af.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Onderkoeling bij 25 graden celcius?
Nu wil ik niet al te stellig zijn, maar erg geloofwaardig klinkt dat niet. In een woestijn waar de verschillen tussen dag en nacht heel groot zijn kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar in een tropisch gebied... nah.
als je kijkt naar dat kaartje, in het zwart, waar in het rood die zoektochten van Sinaproc op staan, kun je zien dat je een bijna rechte lijn vanaf het Pianista Duran Coffee trail pad kunt trekken, naar de vindplaatsen van de botten en rugzak van de dames (Noord- Noord-Oost). Sinaproc is daarentegen vanaf de trail nu juist afgebogen West, Zuid-west.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:21 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Voor welk/wiens gemak? Je kunt ook zeggen "maar er zijn toch ook finca's waar ze
hadden kunnen overnachten?". Die finca's hebben ze misschien niet gezien,
want die liggen niet direct aan het pad. De finca bij de eerste paddock zou je kunnen
zien als je de paddock verder oploopt, maar de finca's bij Alto Culebra niet, dat is
nog een stuk verder lopen.
Ja, triest hè. Ze waren misschien nog in leven op dat moment.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:35 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
als je kijkt naar dat kaartje, in het zwart, waar in het rood die zoektochten van Sinaproc op staan, kun je zien dat je een bijna rechte lijn vanaf het Pianista Duran Coffee trail pad kunt trekken, naar de vindplaatsen van de botten en rugzak van de dames (Noord- Noord-Oost). Sinaproc is daarentegen vanaf de trail nu juist afgebogen West, Zuid-west.
En hebben m.i. zo waarschijnlijk net het gebied gemist waarin de dames zijn doorgelopen.
Zie eerdere posts hier.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:33 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Zie eerdere posts hier betreft het bereik van de mobiel:
wanneer ze rond 15 uur weer op de mirador hadden gestaan, hadden de mobieltjes
weer contact met het netwerk gemaakt, maar contact is er nog meer geweest.
Als ze rond 15 uur op de mirador waren geweest, waren ze inderdaad weer
voor het donker in Boquete geweest, maar we weten allemaal dat dat helaas
niet het geval was.
Ook als iemand anders met je telefoon weer over de mirador loopt, tenzij je hem helemaalquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:24 schreef Poekje01 het volgende:
als je zelf je telefoon nog in je handen hebt, was dat deels mogelijk geweest, op de mirador.
Je weet toch niet, als ze aan de terugtocht ( zelfde we terug) begonnen, hoe laat dat was ? ?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:24 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Vol daglicht wanneer ze op een afstand van 3 1/2 uur van de Mirador waren en begonnen
aan het terugtocht rond 17:00 uur terwijl het om 19:00 donker was? Dat is dus niet mogelijk.
Veel te ver. Maar nogmaals in dit scenario wil men misschien juist wel 's nachts om niet gezien te wordenquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:32 schreef ToniB het volgende:
[..]
niet vanaf 16.30 maar vanaf laatste foto K. 13.58
Sincaproc is die eerste dagen heel erg van het pad afgeweken. Op WS was er heel veelquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:35 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
als je kijkt naar dat kaartje, in het zwart, waar in het rood die zoektochten van Sinaproc op staan, kun je zien dat je een bijna rechte lijn vanaf het Pianista Duran Coffee trail pad kunt trekken, naar de vindplaatsen van de botten en rugzak van de dames (Noord- Noord-Oost). Sinaproc is daarentegen vanaf de trail nu juist afgebogen West, Zuid-west.
En hebben m.i. zo waarschijnlijk net het gebied gemist waarin de dames zijn doorgelopen, en mogelijkerwijze hun einde vonden.
Als je bij 25 C ligt met weinig of niets aan, en niet beweegt, krijg je het koud. Als je in die toestand niet kunt bewegen, zou je onderkoeld kunnen raken.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Onderkoeling bij 25 graden celsius?
Nu wil ik niet al te stellig zijn, maar erg geloofwaardig klinkt dat niet. In een woestijn waar de verschillen tussen dag en nacht heel groot zijn kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar in een tropisch gebied... nah.
Ik ookquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:38 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Zie eerdere posts hier.
Op de mirador is er bereik.
Op het Pianistapad af en aan wel en niet
Iedereen gaat ervan uit dat ze zijn DOORGELOPEN na de 1e quebrada en daarna zijn verdwaald.
Ik houd er ook rekening mee dat ze zijn omgekeerd.
Dat zullen ze wellicht ook gedaan/geprobeerd hebben, maar de Mirador hebben ze nooitquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:38 schreef jackie12 het volgende:
Zie eerdere posts hier.
Op de mirador is er bereik.
Op het Pianistapad af en aan wel en niet
Iedereen gaat ervan uit dat ze zijn DOORGELOPEN na de 1e quebrada en daarna zijn verdwaald.
Ik houd er ook rekening mee dat ze zijn omgekeerd.
Ik heb toch aardig wat vergelijkbare omgevingen gezien.. maar in geen daarvan dacht ik 'goh, blij dat ik iets aan heb.. anders zou ik het nog koud krijgen'.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:44 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Als je bij 25 C ligt met weinig of niets aan, en niet beweegt, krijg je het koud. Als je in die toestand niet kunt bewegen, zou je onderkoeld kunnen raken.
onzin er zijn hele stukken voor de top die ook geen bereik hebbenquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:39 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Ook als iemand anders met je telefoon weer over de mirador loopt, tenzij je hem helemaal
uitzet, maar dan zou de telefoon de volgende ochtend toch weer bereik moeten hebben
gehad en er is na 1 April nooit meer bereik geweest, terwijl de telefoons wel gebruikt zijn
(tot 6 en 11 April). De telefoons (in wiens handen dan ook) zijn nooit terug gekomen
aan de Boquete-kant van de mirador.
Het is bijna knap te noemen dat er zo verkeerd is gezocht.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:35 schreef Poekje01 het volgende:
[..]
En hebben m.i. zo waarschijnlijk net het gebied gemist waarin de dames zijn doorgelopen, en mogelijkerwijze hun einde vonden.
? Als ze zijn omgekeerd waarom moesten ze dan om 15 uur op de mirador weer bellen?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:45 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Dat zullen ze wellicht ook gedaan/geprobeerd hebben, maar de Mirador hebben ze nooit
bereikt, anders hadden hun mobieltjes weer bereik/contact met het netwerk gemaakt
en dat contact is er nooit meer geweest na 1 April rond 13:45.
In zowel jungle als tropisch regenwoud kun je verdwalen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:25 schreef Poekje01 het volgende:
I beg to differ. Als je alle post doorleest / hebt gelezen (no offense) vanaf het begin, snap je waarom.
die snap ik niet Jackiequote:Op dinsdag 30 september 2014 17:50 schreef jackie12 het volgende:
[..]
? Als ze zijn omgekeerd waarom moesten ze dan om 15 uur op de mirador weer bellen?
Nee dat had ook niet gehoeven, maar ik bedoel dat de mobieltjes niet meerquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:50 schreef jackie12 het volgende:
? Als ze zijn omgekeerd waarom moesten ze dan om 15 uur op de mirador weer bellen?
staan die gegevens in de telefoon of via provider geregistreerd?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:52 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Nee dat had ook niet gehoeven, maar ik bedoel dat de mobieltjes niet meer
automatisch contact gemaakt hebben met het netwerk, dat hebben ze
achteraf kunnen constateren, dat is informatie die wordt opgeslagen.
Worden opgevangen door de zendmasten, dus provider, neem ik aan.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:55 schreef ToniB het volgende:
[..]
staan die gegevens in de telefoon of via provider geregistreerd?
die weet vast wel een mooi binnendoor weggetjequote:Op dinsdag 30 september 2014 17:04 schreef agter het volgende:
[..]
Dat antwoord heb je al gegeven. Ik zie nog steeds niet waarom het niet gezien zijn, een gids impliceert.
Hoe kan een gids die bijv meeloopt zorgen dat ze niet gezien worden?
Het gaat ook alleen op voor langdurig naakt helemaal stil liggen met geen straaltje zon. Dan maakt elke graad verschil. Maar ook geen natte kleren of zo. En geen uitstraling naar onbedekte nachtelijke hemel, niet op warm zand of koude natte grond enz. Beetje raar trouwens, dat iemand met die 28 graden aan komt zetten. Dat geldt vrijwel alleen binnenshuisquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb toch aardig wat vergelijkbare omgevingen gezien.. maar in geen daarvan dacht ik 'goh, blij dat ik iets aan heb.. anders zou ik het nog koud krijgen'.
Daarmee is niet gezegd dat het niet kan... maar het ligt niet echt voor de hand.
Weet jij dan ook of vanaf welke tijd ( dinsdag 1 april) er geen automatsch contact is geweest en hoe laat ( bijv. ca. 13.00 uur) weer wel?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:52 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Nee dat had ook niet gehoeven, maar ik bedoel dat de mobieltjes niet meer
automatisch contact gemaakt hebben met het netwerk, dat hebben ze
achteraf kunnen constateren, dat is informatie die wordt opgeslagen.
goeie!quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:56 schreef Marrije het volgende:
[..]
die weet vast wel een mooi binnendoor weggetje
Naar de top?quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:56 schreef Marrije het volgende:
[..]
die weet vast wel een mooi binnendoor weggetje
niet naar de top maar tot een uurtje lopen van de top b.v. met een 4x4.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:58 schreef agter het volgende:
[..]
Naar de top?
Dat zou dan impliceren dat er a. Meerdere paden naar de top gaan en b. Dat je dus een rondje kunt lopen.
Interessante gedachte!
Is een jungle geen regenwoud? Die scherpe scheiding van betekenissen klopt echt niet hoor.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:50 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
In zowel jungle als tropisch regenwoud kun je verdwalen.
Het verschil met jungle is dat je er gewoon niet of nauwelijks doorheen komt.
Het feit dat je makkelijker door een regenwoud wandelt, geeft echter geen
garantie dat je er niet kunt verdwalen. Sterker nog: omdat je in een regenwoud
makkelijker van het pad af kunt gaan en iets dat op een pad lijkt kunt gaan
volgen, kun je er wellicht zelfs nog makkelijker verdwalen.
Ik zie in de Telemetro video niet dat er geen zijpaden zijn, dan zou het een video van 12 uurquote:Op dinsdag 30 september 2014 16:48 schreef Perico het volgende:
Er is genoeg informatie te vinden. De uitstekende Telemetro video filmt alle heikele punten die er zijn in de route. Tot aan de kabelbruggen kun je niet verkeerd lopen. Kris en Lisanne hebben zonder moeite de bergbeek bereikt. Je hoeft namelijk maar 1 pad te volgen.
Al zou het 1 km. per uur zijn, dan nog is 7 dagen dwalen op 1 duidelijk pad niet waarschijnlijkquote:Slangen zijn stressgevoelige dieren die niet uit de bomen donderen om mensen aan te vallen. Los van dat, maak jij er onnodig een black box van. Ja, het gaat omhoog, en je zakt weg in de modder, daarom laten we Kris en Lisanne ook maar 1,3 km. per uur hoogstens vorderen.
Het is natuurlijk niet uitgesloten dat ze een heel eind richting het westen zijn gaan lopenquote:We hebben het namelijk hemelsbreed over een ontzettend klein gebied. De verste vindplaats, is op 16 km. over het pad, vanaf het begin bij het Pianista restaurant. Dat het park westelijk heel groot is, waar je niet komt, is irrelevant. Die bloggers laten ook zien dat bij de rivier het pad alleen maar duidelijker wordt. Met daar vertakkingen naar Alto Romero, de bewoonde wereld.
Een binnendoor weggetje met een 4x4. Hm, jammer dat er nog steeds geen goede kaarten zijn die laten zien waar die weg ligt...quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:01 schreef ToniB het volgende:
[..]
niet naar de top maar tot een uurtje lopen van de top b.v. met een 4x4.
Dat zal dan in de telefoon zelf staan, want contact met een provider was er niet meer.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:55 schreef ToniB het volgende:
staan die gegevens in de telefoon of via provider geregistreerd?
Als dat zo was, waren ze binnen 1 uur alweer bij de Mirador en nog eens 2 uur later weerquote:Op dinsdag 30 september 2014 17:41 schreef Lutalo het volgende:
Je weet toch niet, als ze aan de terugtocht ( zelfde we terug) begonnen, hoe laat dat was ? ?
Ze kunnen wel meteen na de foto van Kris bij het beekje omgedraaid en terug gelopen zijn, weten wij veel...
Die masten registreren contact. Sterker nog, met meerdere masten kun je achteraf precies bepalen waar ze geweest zijn.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:05 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Dat zal dan in de telefoon zelf staan, want contact met een provider was er niet meer.
Dat weet je niet.quote:Op dinsdag 30 september 2014 18:06 schreef danyoromijn het volgende:
[..]
Als dat zo was, waren ze binnen 1 uur alweer bij de Mirador en nog eens 2 uur later weer
terug in Boquete en dat is duidelijk niet gebeurd... helaas...
Dat is nou net wel weer logisch, als er weinig plekken zijn waar het niet wegspoelt.quote:Op dinsdag 30 september 2014 17:14 schreef Poolbal het volgende:
Vraag: als ze elkaar kwijt waren, hoe eindigen dan de spullen bij elkaar? Ja, een rivier zet op dezelfde plekken af, maar toch acht ik het onwaarschijnlijk dat ze op verschillende plekken (bij) de rivier sterven en dan vervolgens op dezelfde plekken aanspoelen, een klein beetje althans want de rest is netjes weggespoeld?
Dan zouden ze ergens een overzicht moeten bijhouden welk GSM-nummer contact maaktquote:Op dinsdag 30 september 2014 18:07 schreef agter het volgende:
Die masten registreren contact. Sterker nog, met meerdere masten kun je achteraf precies bepalen waar ze geweest zijn.
Dat contact (tussen de gsm en de gsm-mast) is er niet geweest, bij ons weten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |