Je kunt beter f(x) = ⌊½x⌋ + 1 schrijven.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die rechte haken in het onderste functievoorschrift betekenen dat je de uitkomst van ½x naar beneden moet afronden op een geheel getal.
Dat betekent dat f(0) = └0┘+1 = 1, f(1) = └½┘+1 = 0+1=1, f(1,99)=└0,995┘+1=1 en f(2)=└1┘+1 = 2. Die is in de buurt van ieder even getal dus niet continu, hij maakt een sprongetje. Dat Wolfram iets anders zegt, komt denk ik omdat je de functie niet goed aan het programma hebt weten duidelijk te maken.
Die kon ik zo snel niet vinden in het windows-speciale-teken-venstertjequote:Op dinsdag 30 september 2014 21:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kunt beter f(x) = ⌊½x⌋ + 1 schrijven.
Dat begrijp ik, en daarom kun je beter HTML entities gebruiken. Die zijn ook veel gemakkelijker te onthouden.quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die kon ik zo snel niet vinden in het windows-speciale-teken-venstertje
quote:Op dinsdag 30 september 2014 21:49 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, en daarom kun je beter HTML entities gebruiken. Die zijn ook veel gemakkelijker te onthouden.
Je weet:quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:09 schreef MartijnK96 het volgende:
Goedenavond iedereen,
Voor calculus moet ik een opdracht inleveren met betrekking tot integreren.
Laten we aannemen dat | een integraalteken voorstelt.
* Integraal i = 1/2 | sint/(1-(cost)^2) dt
De opdracht is om aan te tonen dat substitutie u=cost geeft
i = -1/4 | (1/(1+u))+(1/(1-u)) du
Wat ik voor elkaar krijg:
* du= -sint dt
* i = -1/2 | sint^2/(1-u^2)
Ook weet ik:
* (1-u˛)=(1+u)(1-u)
Zou iemand mij misschien enige hulp kunnen verlenen?
Ik zou graag een afbeelding invoegen van de opdracht, maar hoe?
Dat komt goed door het breuksplitsen,quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:27 schreef MartijnK96 het volgende:
Alrac bedankt voor je reactie!
Nog steeds heb je dan het verschil -1/2 <-> -1/4, toch?
Of zit ik verkeerd?
Delen door een breuk is...quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:33 schreef Super-B het volgende:
Weet iemand hoe ik dit 'korter' kan opschrijven ofwel beter kan herschrijven?:
[ afbeelding ]
Je substitutie u = cos t gaat niet helemaal goed, want je hebt (correct) gevonden dat du = −sin t·dt, zodat we dus krijgenquote:Op dinsdag 30 september 2014 22:09 schreef MartijnK96 het volgende:
Goedenavond iedereen,
Voor calculus moet ik een opdracht inleveren met betrekking tot integreren.
Laten we aannemen dat | een integraalteken voorstelt.
* Integraal i = 1/2 | sint/(1-(cost)^2) dt
De opdracht is om aan te tonen dat substitutie u=cost geeft
i = -1/4 | (1/(1+u))+(1/(1-u)) du
Wat ik voor elkaar krijg:
* du= -sint dt
* i = -1/2 | sint^2/(1-u^2)
Ook weet ik:
* (1-u˛)=(1+u)(1-u)
Zou iemand mij misschien enige hulp kunnen verlenen?
Ik zou graag een afbeelding invoegen van de opdracht, maar hoe?
Dan kom ik uit opquote:
Op zich kun je de limiet zo ook wel bepalen, maar als je 'm nog graag korter opschrijft dan kan dat.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:06 schreef Super-B het volgende:
[..]
Dan kom ik uit op
x / 2√x
Maar dat kan weer korter door zowel boven als onder te vermenigvuldigen met √x, neem ik aan?
x * √x = x^3/2quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op zich kun je de limiet zo ook wel bepalen, maar als je 'm nog graag korter opschrijft dan kan dat.
Als je boven en onder vermenigvuldigt met √x, wat komt er dan uit? En kan dat nog korter?
De kortst mogelijke schrijfwijze voor deze gehele uitdrukking is:quote:Op dinsdag 30 september 2014 22:33 schreef Super-B het volgende:
Weet iemand hoe ik dit 'korter' kan opschrijven ofwel beter kan herschrijven?:
[ afbeelding ]
I demand a proof.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:37 schreef Riparius het volgende:
[..]
De kortst mogelijke schrijfwijze voor deze gehele uitdrukking is:
0
quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:41 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat mag de vragensteller leveren.
Je verpest m'n grap.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:46 schreef Alrac4 het volgende:
[..]Volgens mij moet het toch echt ∞ zijn
Ah, inderdaad, ½√x. Ik zit weer te lang achter de computer.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:46 schreef Alrac4 het volgende:
[..]Volgens mij moet het toch echt ∞ zijn
Gelukkig snap jij het nu al.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ah, inderdaad, ½√x. Ik zit weer te lang achter de computer.
Begin hier maar even mee, dan zie je het denk ik wel. Ik ben nu echt een beetje te gaar om dit voor te gaan doen en moet nog andere dingen doen ook.quote:Op dinsdag 30 september 2014 23:55 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Gelukkig snap jij het nu al.
Mag ik eens een vraagje stellen? Analoog aan de Newton-Raphson iteratie kun je ook een iteratie starten op basis van tweedegraads Taylorexpansies. Dus een startpunt P0 kiezen.
Nu wordt mij gevraagd het bewijs te leveren van die iteratieformule waar P(n+1) niet expliciet inzit. Ik heb geen flauw idee hoe ik daarop moet komen.
Halley's Method dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |