quote:De organisator van het evenement in Haaksbergen waarbij zondagmiddag drie bezoekers overleden, is het zwijgen opgelegd door de burgemeester. Geerlof Kanis mag niets meer zeggen over het incident met de monstertruck.
Kanis was de afgelopen uren 'veelvuldig op radio en televisie' om tekst en uitleg te geven over het tragische ongeluk. Burgemeester Hans Gerritsen heeft daar resoluut een einde aan gemaakt, meldt TC Tubantia.
Hier ben ik het helaas niet mee eens. De redenen heb ik al gegeven. Ik vind dat een deel van de verantwoordelijkheid ook bij de toeschouwers ligt.quote:Op maandag 29 september 2014 19:17 schreef Re het volgende:
je vertrouwt er op als publiek dat een evenement veilig is, als het nou ergens een illegale show had geweest dan ok, maar hier verwacht je gewoon dat het goed geregeld is en kun je het publiek niets verwijten qua gedrag of risicoanalyse
Onvoorstelbaar dat dit NU pas naar buiten komt ....quote:Op maandag 29 september 2014 19:23 schreef Loekie1 het volgende:
Gemeente wist niet van monstertruck
HAAKSBERGEN -
De gemeente Haaksbergen was niet ingelicht over de komst van een monstertruck naar het dorp, zegt burgemeester Gerritsen. Het groteske voertuig kostte zondagmiddag drie personen het leven, onder wie een kind.
http://www.telegraaf.nl/b(...)monstertruck___.html
Nog even en je verwacht dat een kind wel even inschat wanneer het waar kan staan of lopen.quote:Op maandag 29 september 2014 19:23 schreef 10minuteman het volgende:
[..]
Hier ben ik het helaas niet mee eens. De redenen heb ik al gegeven. Ik vind dat een deel van de verantwoordelijkheid ook bij de toeschouwers ligt.
Uiteraard mag je als toeschouwer vanuit gaan dat zoiets goed geregeld hoort(!) te zijn maar dat neemt nog steeds niet weg dat mensen ook zelf kunnen nadenken.
Maar je geeft als gemeente wel een vergunning af?quote:Op maandag 29 september 2014 19:24 schreef maily het volgende:
[..]
Onvoorstelbaar dat dit NU pas naar buiten komt ....
Voor een stuntshow wellicht?quote:Op maandag 29 september 2014 19:26 schreef Jano9 het volgende:
[..]
Maar je geeft als gemeente wel een vergunning af?
Precies zoals ik het dacht. Stempel neerzetten en er geen omkijken na. In drie stadia zijn door de gemeente forse steken laten vallen. Screening, (na)controle en afgifte.quote:Op maandag 29 september 2014 19:23 schreef Loekie1 het volgende:
Gemeente wist niet van monstertruck
HAAKSBERGEN -
De gemeente Haaksbergen was niet ingelicht over de komst van een monstertruck naar het dorp, zegt burgemeester Gerritsen. Het groteske voertuig kostte zondagmiddag drie personen het leven, onder wie een kind.
http://www.telegraaf.nl/b(...)monstertruck___.html
Stuntshow is ook erg breedquote:
Ik heb die post aangepast.... vergunning erbij gedaan.quote:Op maandag 29 september 2014 19:28 schreef Jano9 het volgende:
[..]
Stuntshow is ook erg breed. Stuntshow met een vliegtuig kan namelijk ook.
Je gaat als gemeente toch vragen stellen lijkt me?
Het lijkt me dat het om 10 meter na het uiterste punt waar de show plaatsvindt gaat.quote:Op maandag 29 september 2014 19:32 schreef Moppert het volgende:
ik lees net de vergunning nog eens en er staat een afstand van 10 meter. dat zou voor mij dus al betekenen 10 meter vanaf de stunt dus als de stuntshpw zegt 10 meter nodig te hebben dan is dat dus 20 meter. of denk ik nu te moeilijk?
Nog even en je weet plots niet meer wat begrijpend lezen is. Heb ik dit gezegd? Verwacht ik dit van een kind?quote:Op maandag 29 september 2014 19:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nog even en je verwacht dat een kind wel even inschat wanneer het waar kan staan of lopen.
Dit lijkt het vermoeden te bevestigen dat zowel gemeente als organisatie hard hebben gefaald, bij beide gevallen.quote:Op maandag 29 september 2014 19:31 schreef matthijst het volgende:
Maandje terug. Slapende ambtenaren in Haaksbergen dus, want niet de eerste keer dat zo'n showtje bij nader inzien gevaarlijker blijkt dan op een suf formuliertje wordt ingevuld:
APELDOORN De gemeente Apeldoorn wil geen herhaling van de show van het Duitse Stunt Movie Team op de Dubbelbeek bij Malkenschoten. Zaterdagavond en zondagmiddag scheurden en vlogen de auto's van het team pal langs het publiek (350 ouders met kinderen) dat langs de baan zat en stond. Slechts van het auto- en motorgeweld gescheiden door dranghekken.
Gino Winter, eigenaar van het Duitse stuntteam, zei desgevraagd zich ook te hebben verbaasd dat hij van de gemeente Apeldoorn een vergunning had gekregen voor een optreden op zo'n smalle baan met publiek zo dicht op het parcours. ,,Maar,'' voegde hij er aan toe, ,,we zijn ervaren, we weten wat we doen.'' Auto's schoten op twee wielen voorbij, motoren op één wiel. Ze vlogen door de lucht. Stoven met hoge snelheid door vuurwanden. ,,We gaan dit evalueren,'' zegt gemeentewoordvoerder Toon Schuiling. Hij kan nu al zeggen dat ,,we dit niet nog een keer zo gaan doen''. Winter wil volgend jaar naar het veel grotere terrein bij de Americahal.
Het zal er wel mee te maken hebben dat er in Nederland nog nooit iets is misgegaan bij zulke shows, maar dat laatste weet ik niet zeker. De organisatie van het evenement had beter moeten weten. Ze kenden de richtlijnen voor monstertrucks niet heb ik gehoord, dat is best wel nalatig. En dan nog hadden ze kunnen weten van het ongeluk in Mexico, dat een kopie is van het ongeluk gisteren. Wat je verder van ambtenaren mag verwachten weet ik niet, die lijken me niet altijd even deskundig. Maar die hadden wel wat meer vragen mogen stellen voor ze de vergunning afgaven.quote:Op maandag 29 september 2014 19:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dit lijkt het vermoeden te bevestigen dat zowel gemeente als organisatie hard hebben gefaald, bij beide gevallen.
Je hebt kennelijk geen flauw idee hoe het bij een hoop evenementen gaat.... bij een cross barst het bijvoorbeeld van de kinderen die bekertjes of flesjes ophalen, die lopen echt niet allemaal met vader of moeder rond, en als je dan met je kind afspreekt dat het buiten de hekken blijft dan moet het daar in principe veilig zijn.quote:Op maandag 29 september 2014 19:35 schreef 10minuteman het volgende:
[..]
Nog even en je weet plots niet meer wat begrijpend lezen is. Heb ik dit gezegd? Verwacht ik dit van een kind?
Uiteraard niet. Ik verwacht dit van een ouder. Je weet wel, ouderlijk toezicht.
Als je ziet hoe dicht die mensen bij dat gebouw (?) staan waar dat ding komt kan dat toch nooit 10 meter zijn geweest?quote:Op maandag 29 september 2014 19:32 schreef Moppert het volgende:
ik lees net de vergunning nog eens en er staat een afstand van 10 meter. dat zou voor mij dus al betekenen 10 meter vanaf de stunt dus als de stuntshpw zegt 10 meter nodig te hebben dan is dat dus 20 meter. of denk ik nu te moeilijk?
Dat plein was gewoon al veel te klein voor zo'n evenement.quote:Op maandag 29 september 2014 19:51 schreef Ajaxfan het volgende:
[..]
Als je ziet hoe dicht die mensen bij dat gebouw (?) staan waar dat ding komt kan dat toch nooit 10 meter zijn geweest?
Ja. Daarom mogen er daar ook helemaal geen mensen staan.quote:Op maandag 29 september 2014 20:25 schreef Ajaxfan het volgende:
Klopt en met de hoeveelheid vermogen van zo'n kreng en de krappe ruimte na de auto's ook zonder fouten gevaarlijk.
Oh, opeens vindt men dat de gemeente meer aan regeltjes moet doen en dus meer ambtenaren moet inzetten om dat te begeleiden.quote:Op maandag 29 september 2014 19:46 schreef whosvegas het volgende:
Wat een stelletje lamzakken zeg
* De chauffeur had niet moeten gaan rijdne vanwege de onveillige situatie, dood door schuld lijkt me
* De organisatie had op de hoogte moeten zijn van internationale regels, dood door schuld lijkt me.
* De gemeente had zijn werk beter moeten doen en de vergunning desnoods op het laatste moment moeten intrekken, dood door schuld lijkt me.
De gemeente gaat toch ook over veiligheid?quote:Op maandag 29 september 2014 20:33 schreef skrn het volgende:
[..]
Oh, opeens vindt men dat de gemeente meer aan regeltjes moet doen en dus meer ambtenaren moet inzetten om dat te begeleiden.
Een vergunning van de gemeente is in de eerste plaats bedoeld om af te kaarten dat er geen andere grote evenementen in de buurt zijn, dat hulpdiensten in de buurt kunnen komen, dat de verkeerssituatie is geregeld, en of andere maatregelen, die de gemeente mag en kan nemen, nodig zijn.
dacht dat ze alle politie etc. bij een voetbalwedstrijd hadden ingezet? Goed gedaan dan.quote:Op maandag 29 september 2014 20:33 schreef skrn het volgende:
Een vergunning van de gemeente is in de eerste plaats bedoeld om af te kaarten dat er geen andere grote evenementen in de buurt zijn, dat hulpdiensten in de buurt kunnen komen, dat de verkeerssituatie is geregeld, en of andere maatregelen, die de gemeente mag en kan nemen, nodig zijn.
Plus die Kanis mag niks meer zeggen van de burgemeester.quote:Op maandag 29 september 2014 20:30 schreef Samson het volgende:
En nu doet de gemeente alsof ze niet wist dat die truck er zou zijn.....
Ja, maar toch niet heel specifiek over veiligheid voor het evenement zelf? Ja, de gemeente gaat erover dat het publiek veilig weg kan bij een calamiteit en dat de openbare orde gewaarborgd blijft.quote:Op maandag 29 september 2014 20:36 schreef whosvegas het volgende:
[..]
De gemeente gaat toch ook over veiligheid?
Zou je de veiligheid van het publiek volledig bij een commerciele organisatie kan leggen?quote:Op maandag 29 september 2014 20:45 schreef skrn het volgende:
[..]
Ja, maar toch niet heel specifiek over veiligheid voor het evenement zelf? Ja, de gemeente gaat erover dat het publiek veilig weg kan bij een calamiteit en dat de openbare orde gewaarborgd blijft.
Vind het heel raar om alles op de gemeente af te schuiven. Sta er zelfs van te kijken.
Dood door schuld lijkt me wat overdreven in eerste instantie, maar nalatig kun je ze idd minstens noemen.quote:Op maandag 29 september 2014 19:46 schreef whosvegas het volgende:
Wat een stelletje lamzakken zeg
* De chauffeur had niet moeten gaan rijdne vanwege de onveillige situatie, dood door schuld lijkt me
* De organisatie had op de hoogte moeten zijn van internationale regels, dood door schuld lijkt me.
* De gemeente had zijn werk beter moeten doen en de vergunning desnoods op het laatste moment moeten intrekken, dood door schuld lijkt me.
Nee natuurlijk niet.quote:Op maandag 29 september 2014 20:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zou je de veiligheid van het publiek volledig bij een commerciele organisatie kan kunnen leggen?
Ik hoorde van iemand die daar in de buurt woont dat er al jaren een monstertruck was en dat die altijd al weinig ruimte had? Hoezo is de gemeente daar niet van op de hoogte?quote:Op maandag 29 september 2014 20:30 schreef Samson het volgende:
En nu doet de gemeente alsof ze niet wist dat die truck er zou zijn.....
Ik zou als gemeente zo veel mogelijk verantwoordelijkheid afschuiven omdat het evenement immers niet door de gemeente georganiseerd wordt, dat klopt. In mijn ogen zou de gemeente bij het afgeven van een vergunning puur en alleen moeten kijken of andere lopende zaken in de gemeente geen gevaar lopen en/of hinder ondervinden.quote:Op maandag 29 september 2014 20:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zou je de veiligheid van het publiek volledig bij een commerciele organisatie kan leggen?
Ik denk dat de gemeente dat prima wist, ik neem ook aan dat dit evenement aangekondigd is op reclameborden en dergelijke, mogelijk zelfs met een foto van de monstertruck.quote:Op maandag 29 september 2014 20:48 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik hoorde van iemand die daar in de buurt woont dat er al jaren een monstertruck was en dat die altijd al weinig ruimte had? Hoezo is de gemeente daar niet van op de hoogte?
Hahahahaquote:Op maandag 29 september 2014 20:53 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
Monstertrucks in Haaksbergen? Nee hoor.
Nou, inderdaad. Ik denk dat ze gewoon stuk voor stuk weten dat ze medeplichtig zijn. Zie de burgemeester nog wel opstappen als eindverantwoordelijke. Ich habe es nicht gewusst lijkt me hier niet houdbaar.quote:Op maandag 29 september 2014 20:51 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat de gemeente dat prima wist, ik neem ook aan dat dit evenement aangekondigd is op reclameborden en dergelijke, mogelijk zelfs met een foto van de monstertruck.
Maar misschien worden al die ambtenaren van buiten de regio gewoon naar het gemeentehuis gebeamd, en hebben ze nooit een aankondiging gezien.
Vertaal je het voor het gein in het Duits of heb je expres voor deze befaamde quote gekozen?quote:Op maandag 29 september 2014 20:57 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou, inderdaad. Ik denk dat ze gewoon stuk voor stuk weten dat ze medeplichtig zijn. Zie de burgemeester nog wel opstappen als eindverantwoordelijke. Ich habe es nicht gewusst lijkt me hier niet houdbaar.
Ik vind het nogal pijnlijk voor veel mensen om te roepen dat je het niet wist terwijl mij dat hoogst onwaarschijnlijk leek, dus ja, expres deze term gebruikt.quote:Op maandag 29 september 2014 21:01 schreef opgebaarde het volgende:
Vertaal je het voor het gein in het Duits of heb je expres voor deze befaamde quote gekozen?
Volledig mee eens. Ik mis dit ook volledig in de hele discussie. Het lijkt wel of men tegenwoordig geen eigen verantwoordelijkheid meer kent. Niet zo heel gek met alle regelzucht.quote:Op maandag 29 september 2014 19:23 schreef 10minuteman het volgende:
[..]
Hier ben ik het helaas niet mee eens. De redenen heb ik al gegeven. Ik vind dat een deel van de verantwoordelijkheid ook bij de toeschouwers ligt.
Uiteraard mag je als toeschouwer vanuit gaan dat zoiets goed geregeld hoort(!) te zijn maar dat neemt nog steeds niet weg dat mensen ook zelf kunnen nadenken.
Is het die regelzucht of hebben wij die regelzucht nodig om te kunnen functioneren? Óf zijn we verwend met al die regeltjes waardoor we er standaard van uit gaan dat er goed over nagedacht is?quote:Op maandag 29 september 2014 21:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Ik mis dit ook volledig in de hele discussie. Het lijkt wel of men tegenwoordig geen eigen verantwoordelijkheid meer kent. Niet zo heel gek met alle regelzucht.
De constatering is dat mensen blijkbaar niet meer zelf nadenken en dat is toch wel erg zorgelijk te noemen. Hetzelfde zie je gebeuren in het verkeer.quote:Op maandag 29 september 2014 21:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Is het die regelzucht of hebben wij die regelzucht nodig om te kunnen functioneren? Óf zijn we verwend met al die regeltjes waardoor we er standaard van uit gaan dat er goed over nagedacht is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |