Als jij een huis koopt, wordt dat automatisch gezien als het hoofdverblijfadres. Ook al woon je er nooit.quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:06 schreef lf2 het volgende:
[..]
Hoe weten ze wat de hoofd verblijf adres is ?
Als ik dus thuis 4 dagen verblijf en in het koophuis 3 dagen dan is mijn woning nog het hoofd verblijf ?

Zoals al eerder gevraagd: op welk adres denk je je in te schrijven?quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:54 schreef lf2 het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat ik er woon of niet ?

quote:Op zaterdag 27 september 2014 11:54 schreef lf2 het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat ik er woon of niet ?

Ik blijf gewoon op mijn adres ingeschreven.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:51 schreef k_man het volgende:
[..]
Zoals al eerder gevraagd: op welk adres denk je je in te schrijven?

En je koopwoning is dan dus duurder dan de voorgerekende netto hypotheeklast, want die berekening is gegarandeerd uitgegaan van de HRA op jouw brutoloon.quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:48 schreef lf2 het volgende:
[..]
Ik blijf gewoon op mijn adres ingeschreven.

En ik vermoed dat de bank er ook vanuit is gegaan dat de periodieke kostenpost 'huur' zou eindigen met de koop van de woning, anders was het misschien maar de vraag of TS kon lenen wat hij nu kan lenen/leent.quote:Op zaterdag 27 september 2014 19:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
En je koopwoning is dan dus duurder dan de voorgerekende netto hypotheeklast, want die berekening is gegarandeerd uitgegaan van de HRA op jouw brutoloon.

Daar zal de bank geen actie op ondernemen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 19:34 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
En ik vermoed dat de bank er ook vanuit is gegaan dat de periodieke kostenpost 'huur' zou eindigen met de koop van de woning, anders was het misschien maar de vraag of TS kon lenen wat hij nu kan lenen/leent.

Je kunt alleen HRA krijgen over je hoofdverblijf.quote:Op zaterdag 27 september 2014 19:55 schreef agter het volgende:
Moet de woning je hoofdverblijf zijn voor HRA?
En welk deel van de HRA gaat TS dan krijgen, als ze niet samenwonen?

In dat geval is (vanuit jouw oogpunt gezien) je grootste fout geweest dat je überhaupt de woningcorporatie waar je huurt hebt ingelicht over je halve "verhuizing"quote:Op donderdag 25 september 2014 15:36 schreef lf2 het volgende:
Ja dat dacht ik ook maar de woningbouw zei eigenlijk dat ik binnen een jaar moet oprotten :\

Dus geen HRA voor TS.quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:01 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je kunt alleen HRA krijgen over je hoofdverblijf.
Hoe dit geregeld is met een hypotheek op twee namen waarvan één persoon elders woonachtig is weet ik niet.

Ik weet dus niet of zijn vriendin de helft of misschien wel alles op haar aangifte kan schuiven, of dat als ze geen fiscaal partner zijn ieder de helft van de hypotheek moet vermelden op zijn eigen aangifte.quote:

Ik ook niet.quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik weet dus niet of zijn vriendin de helft of misschien wel alles op haar aangifte kan schuiven, of dat als ze geen fiscaal partner zijn ieder de helft van de hypotheek moet vermelden op zijn eigen aangifte.
Deze situatie nog nooit tegengekomen.

Oh, dan weer niet? Moeilijk allemaal...quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als hij geen gebruikmaakt van HRA?

Zolang je de gebruikelijke paden bewandelt is het nog wel redelijk simpel, zodra je een uitzondering gaat vormen weten ook instanties vaak niet meer hoe het echt zit.quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:36 schreef agter het volgende:
[..]
Oh, dan weer niet? Moeilijk allemaal...

Worst case scenario is dat TS dan terug gaat naar zijn huurwoning en een schuld van "gokje" 20.000,- heeft.quote:Op zaterdag 27 september 2014 21:06 schreef Lienekien het volgende:
Trouwens, als het fout loopt met de relatie, wat is dan het plan voor het koophuis? Verkopen?

Kun je wel fiscaal partner zijn van iemand met wie je geen gemeenschappelijke huishouding voert?quote:Op zaterdag 27 september 2014 20:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik weet dus niet of zijn vriendin de helft of misschien wel alles op haar aangifte kan schuiven, of dat als ze geen fiscaal partner zijn ieder de helft van de hypotheek moet vermelden op zijn eigen aangifte.
Deze situatie nog nooit tegengekomen.

Bij huwelijk of geregistreerd partnerschap is dit toch automatisch het geval, ook al woon je niet samen?quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:11 schreef k_man het volgende:
[..]
Kun je wel fiscaal partner zijn van iemand met wie je geen gemeenschappelijke huishouding voert?

Nou ja, ik nam maar even aan dat daar geen sprake van is. Een eigen huis als back-up nodig hebben, maar wel trouwen, zou het in mijn ogen nog vreemder maken.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Bij huwelijk of geregistreerd partnerschap is dit toch automatisch het geval, ook al woon je niet samen?

Ik ga van hetzelfde uit als jou, maar het blijft een gok.quote:Op zaterdag 27 september 2014 22:20 schreef k_man het volgende:
[..]
Nou ja, ik nam maar even aan dat daar geen sprake van is. Een eigen huis als back-up nodig hebben, maar wel trouwen, zou het in mijn ogen nog vreemder maken.
Afijn, het kan wel.

Dit.quote:Op zondag 28 september 2014 12:53 schreef Loveless85 het volgende:
Wat een raar topic, wat een rare constructie met dat huurhuis aanhouden, en wat een rare TS (en vriendin van...) dat ze dit op deze manier insteken. Als je zo bang bent (of denkt) dat er wat mis zal gaan in de nabije toekomst koop dan gewoon niks. Dat is waarschijnlijk een groter blok aan je been als het misgaat dan nieuwe woonruimte vinden.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |