abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144850069
Ik ben zelf erg actief als vrijwilliger bij diverse clubjes/stichtingen/organisaties van wat evenementen. Dit vind ik leuk om te doen. Maar kost me vaak een hoop tijd.
Er blijft (vooral door de week) weinig vrije tijd over om eens een avondje thuis voor mezelf te hebben.
Dit komt niet per se door deze clubs maar eerder door wat anders.

1 van mijn taken is bv het maken en onderhouden van de websites van deze instanties.
Nu komt het regelmatig voor dat ik op deze manier via-via gevraagd word door anderen om ook voor hen een website te maken (maar ook de andere bekende computergerelateerde problemen: mensen met virussen op de pc etc). Mensen geven mijn naam steeds door, van 'Bel hem maar, die kan dat wel'. Maar ondergetekende heeft gewoon te weinig tijd.
Vroeger was ik de bekende 'handige buurjongen', maar inmiddels al jaren een vaste baan, en ben al lang geen 16-jarige die het zakcentje hard nodig heeft.

En dan komt het echte probleem: Ik kan geen nee zeggen.
En heb soms het gevoel dat anderen daar misbruik van maken. En als ik dan toch nee zeg, dan voel ik me schuldig en al helemaal als ze het probleem bij mij wegleggen als ik niet met een andere naam kan komen.

Ook zo'n voorbeeld (zonder teveel in details te treden): Een bepaald persoon heeft een ander bedrijfje, en ik doe voor hem ook vaak wat computerklusjes. Maar als ik een keer geen tijd heb dan blijft men pushen tot ik toch een gaatje vind in mijn agenda. En dan zit mijn hele week weer bomvol.
In zo'n geval moet ik me afvragen: Is het in MIJN belang, of in ZIJN belang dat ik mijn avonden volprop? Het antwoord is : ZIJN belang.

Maar het lukt me dus maar niet om op een respectvolle manier nee te zeggen, en dat het dan ook nog geaccepteerd wordt.
Als ik dus een avond vrij wil hebben en ik zeg nee tegen een verzoek, komt de vraag: 'wanneer heb je dan wel tijd?'. Dus pak ik mijn agenda weer , en ga op zoek naar een gaatje in de agenda.

Okee misschien een heel onsamenhangend verhaal, maar mensen die het probleem herkennen snappen het vast wel.

Samenvatting: Ik kan geen nee zeggen, en als ik het probeer, wordt deze 'nee' na verloop van tijd toch een 'ja', of ik schuif het probleem alleen maar vooruit.

Als dit het verkeerde subforum is, dan mag het verplaatst worden.
Op dinsdag 16 maart 2010 18:45 schreef henrydg het volgende:
Wat is er mis met de Prius?
[ afbeelding ]
Ik vind 't een hele mooie auto.
  woensdag 24 september 2014 @ 12:21:00 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
  woensdag 24 september 2014 @ 12:21:25 #3
179075 hugecooll
pi_144850193
Geef aan dat je betaalde werkzaamheden geen ruimte overlaten op relatief korte termijn om onbetaalde neveractiviteiten te doen zonder dat dit ten koste gaat van je betaalde werkzaamheden.

Maar gewoon nee zeggen, het komt echt niet uit is beste.
I am a Koala who Stretches :P
  woensdag 24 september 2014 @ 12:22:53 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_144850194
Je moet toch door de zure appel heen bijten.
Zeg gewoon eerlijk dat je al weken geen avondje vrij meer hebt en gewoon helemaal vol zit.
pi_144850214
Meer geld vragen, haken er vanzelf mensen af.
pi_144850223
Je kan ook wat subtieler nee zeggen. "Ik heb het momenteel erg druk. Vind je het erg als ik deze keer even nee zeg?" Een hark die hier keihard ja op zegt.
Somebody that I used to know
pi_144850263
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:23 schreef Postbus100 het volgende:
Je kan ook wat subtieler nee zeggen. "Ik heb het momenteel erg druk. Vind je het erg als ik deze keer even nee zeg?" Een hark die hier keihard ja op zegt.
De praktijk (bij mij):

"Ik heb het momenteel erg druk. Vind je het erg als ik deze keer even nee zeg?"
- "Geen probleem hoor. Zeg maar wanneer je tijd hebt"
"Eeuhm, over 3 weken op een maandagavondje nog ergens een gaatje"
- "Okee, afgesproken!"

En zo staat de agenda voor over 3 weken ook weer vol........
[ afbeelding ]
pi_144850305
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:23 schreef Postbus100 het volgende:
Zijn er genoeg. Maar dan mag jij op jouw beurt ook gewoon zeggen, 'Vette pech'.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_144850357
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:22 schreef StretchingKoala het volgende:
Geef aan dat je betaalde werkzaamheden geen ruimte overlaten op relatief korte termijn om onbetaalde neveractiviteiten te doen zonder dat dit ten koste gaat van je betaalde werkzaamheden.

Maar gewoon nee zeggen, het komt echt niet uit is beste.
Nja, mijn betaalde werkzaamheden (voltijd baan) vinden zoveel mogelijk plaats overdag. En op de avonden zijn vrijwel enkel onbetaalde nevenactiviteiten.

1 persoon, die bijna wekelijks een avond langs komt voor wat gezamelijke werkzaamheden, gaat al zover dat hij tegen andere kennissen van mij zegt: "kan jij niet proberen dat hij een keer een hele zaterdag kan inplannen? " :')
[ afbeelding ]
pi_144850358
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:25 schreef Walter81 het volgende:

[..]

De praktijk (bij mij):

- "Okee, afgesproken!"

Dan moet je je vrije avonden ook inplannen en dan ook vrijhouden.
pi_144850365
quote:

[..]

De praktijk (bij mij):

- "Okee, afgesproken!"

Herkenbaar :')

- "Voorlopig niet. Kan je niet iemand anders hiervoor vragen?"

Of: je kan beter iemand anders even vragen.
pi_144850385
Watje!
pi_144850420
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:28 schreef Walter81 het volgende:

[..]

Nja, mijn betaalde werkzaamheden (voltijd baan) vinden zoveel mogelijk plaats overdag. En op de avonden zijn vrijwel enkel onbetaalde nevenactiviteiten.

1 persoon, die bijna wekelijks een avond langs komt voor wat gezamelijke werkzaamheden, gaat al zover dat hij tegen andere kennissen van mij zegt: "kan jij niet proberen dat hij een keer een hele zaterdag kan inplannen? " :')
"sorry, ik zit vol"
(zeker bij nieuwe connecties hoef je het niet aan te nemen... )
pi_144850440
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:28 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Doe ik soms ook, heb nu voor een paar weken vooruit 2 avonden afgeblokt met 'vrijhouden'. (maar is niet gegarandeerd dat die vrij blijven)

quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:30 schreef IGlossy het volgende:
Watje!
Yep. Nee zeggen voelt als de ander teleurstellen, en dat voelt voor mij dan weer vervelend.
[ afbeelding ]
pi_144850490
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:31 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

"sorry, ik zit vol"
(zeker bij nieuwe connecties hoef je het niet aan te nemen... )
Te laat...
Dat is onlangs weer mislukt. Ik heb iemand 2 a 3 maanden 'in de wacht' gezet, want dan zou ik meer tijd hebben. En die belde vorige week weer mooi op "We zijn nu 3 maanden verder dus ik wil alsnog een afspraak maken". En ik plan het weer in |:( :')
[ afbeelding ]
pi_144850506
quote:

[..]

De praktijk (bij mij):

- "Okee, afgesproken!"

Dan zorg je ervoor dat je de rest van de avonden vrijhoudt of wat vrijwilligerstaken neerlegt. Daar kies je zelf voor maar je miet keuzes maken!
  woensdag 24 september 2014 @ 12:34:31 #18
179075 hugecooll
pi_144850531
Walter81, ik zou dat best voor je willen doen, maar daar heb ik simpelweg geen tijd voor. Overdag werk ik en mijn avonden zijn vrijwel volledig gevuld met allerlei nevenactiviteiten, waaronder deze. Om het leuk te houden, is het belangrijk dat ik ook wat tijd overhoud voor mijzelf, waardoor ik dus niet op ieder verzoek in kan gaan. Aangezien deze situatie niet op korte termijn gaat veranderen, heb ik dus nu geen tijd om dat te doen, maar ook in de nabije toekomst niet. Ik stel dus voor dat je het aan een ander vraagt.

Gr gr

En je zou natuurlijk kunnen kijken of je niet te veel nevenactiviteiten hebt
pi_144850542
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:31 schreef Walter81 het volgende:

Doe ik soms ook, heb nu voor een paar weken vooruit 2 avonden afgeblokt met 'vrijhouden'. (maar is niet gegarandeerd dat die vrij blijven)

Dat ligt aan jezelf toch?
pi_144850568
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:34 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Dat ligt aan jezelf toch?
Ik zeg ook niet dat het niet aan mezelf ligt, ik lees ook graag jullie tips.
[ afbeelding ]
pi_144850627
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:31 schreef Walter81 het volgende:

[..]

[..]

Yep. Nee zeggen voelt als de ander teleurstellen, en dat voelt voor mij dan weer vervelend.
Omdat je onzeker bent. Je wilt dat iedereen je aardig vindt. Maar dan loop je kans dat iedereen over je heen gaat lopen. Dan merk je op een dag dat, terwijl iedereen zijn zaakjes al op orde heeft (met behulp van jou) en jou niet meer nodig heeft, jij helemaal nog niet klaar bent met je eigen zaakjes... En het alleen moet klaren..
pi_144850651
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:28 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Dit vind ik een hele goede. En dan niet inplannen in gedachten en leeg laten in je agenda, maar er ook iets neerzetten in de zin van "vrije tijd", "eigen tijd", "privé" etc.
~Si vis amari, ama~
pi_144850692
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:34 schreef hugecooll het volgende:
Walter81, ik zou dat best voor je willen doen, maar daar heb ik simpelweg geen tijd voor. Overdag werk ik en mijn avonden zijn vrijwel volledig gevuld met allerlei nevenactiviteiten, waaronder deze. Om het leuk te houden, is het belangrijk dat ik ook wat tijd overhoud voor mijzelf, waardoor ik dus niet op ieder verzoek in kan gaan. Aangezien deze situatie niet op korte termijn gaat veranderen, heb ik dus nu geen tijd om dat te doen, maar ook in de nabije toekomst niet. Ik stel dus voor dat je het aan een ander vraagt.

Gr gr

En je zou natuurlijk kunnen kijken of je niet te veel nevenactiviteiten hebt
- fulltime baan
- 3 stichtingen, maandelijks (en soms 2x per maand) vergaderen, tussendoor wat werkzaamheden daarvoor verrichten.
- Eigen bedrijfje (waarvoor ik zo min mogelijk doe ivm tijd)
- wekelijks samenwerken met die ene persoon (die teveel / te vaak mij claimt)
- Kennissen die mijn hulp nodig denken te hebben voor de computer
- Avondje sporten (is wel voor mezelf, maar gaat ten koste van een avond niks doen of iets anders voor mezelf)
en zo kan ik nog wel doorgaan met activiteiten. Het klinkt nu als meevallen, maar toch kom ik gewoon tijd te kort.
[ afbeelding ]
pi_144850701
ben je bang dat ze boos op je worden? :)
...
pi_144850705
Herkenbaar wel.

Ik heb met een vergelijkbaar probleem ook te maken gehad. "Nee" zeggen is 1 onderdeel daarvan, maar afscheid nemen van een deel van je klantenkring ook.

Geef bij de partijen die je kwijt wil aan dat je het niet meer redt en dat je er mee op moet houden. Geen discussie, gewoon als mededeling. Eventueel kan je ze wijzen op (professionele) alternatieven.

Geld vragen - volgens mij doe je dat al (?), bedrag verhogen kan ook nog - helpt mee bij het ontmoedigen van het gebruik maken van jouw diensten.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')