PvdA-Kamerlid Marcouch had niet op werkbezoek in de Haagse Schilderswijk moeten gaan zonder burgemeester Van Aartsen mee op stap te nemen. Dat zei de burgemeester van de hofstad gisteren in reactie op het bekogelen van de parlementariër met eieren en vuurwerk.
Had Marcouch mij maar meegenomen. Dan had hij minder eierstruif op zijn jasje gehad”, zei Van Aartsen tegen Omroep West. „Want ik ken de Schilderswijk net zo goed of misschien een heel klein beetje beter dan hij.
”Marcouch moet lachen om die uitspraak. „Ik bepaal zelf wel of ik ergens op werkbezoek ga. En in de wijk kom ik al 35 jaar, toen er bijna alleen nog krakers woonden. Ik luister naar de verhalen van de bewoners en ondernemers, die zeggen dat hun klachten niet gehoord worden op het stadhuis. Dat moet Van Aartsen zich aanrekenen. En verder zie ik zijn woorden maar als een uitnodiging om ook een keer samen op bezoek te gaan.”
Tweet
Opvallend is dat de NOS maandag rond zes uur ’s avonds aanwezig was bij de aanslag op Marcouch, maar er pas tegen middernacht melding van maakte, nadat het Kamerlid zelf over het voorval had getwitterd. Het NOS Journaal liet dinsdag wel uitgebreid de Marokkaanse ambassadeur Abdelouahab Bellouki aan het woord. Die klaagde over de hardhandige behandeling van Marokkaanse Nederlanders door de politie in de Schilderswijk. De ambassadeur wil hierover een officiële klacht indienen bij de regering.
Marcouch vindt dat overdreven. „Het politieoptreden wordt nu onderzocht, zoals dat altijd gebeurt als er klachten over zijn. Dat is in Marokko bepaald niet het geval.” Het ministerie van Buitenlandse Zaken, het gebruikelijke loket voor klachten van ambassadeurs, heeft overigens nog niks van Bellouki vernomen. Het wijst er op dat de aangekondigde klacht gaat over ’een Nederlandse jongen, die gewoon aangifte kan doen’.
In de Kamer is verbaasd gereageerd op de woorden van de ambassadeur. „Eigenaardig”, vindt SP-Kamerlid Van Bommel. „Gewoonlijk dienen benadeelden klachten in. De ambassadeur vertegenwoordigt Marokko, toch niet Nederlandse Marokkanen?” Volgens PVV-Kamerlid De Roon ziet de ambassadeur ’wel de splinter in het oog van anderen, maar niet de balk in het eigen oog’. „Ik verwijs maar even naar de politierepressie en folteringen in Marokkaanse gevangenissen.”
Bron:
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_meegenomen___.htmlDus als ik van Aartsen goed begrijp moet iemand die naar de Schilderswijk wil hem maar meenemen? Anders worden ze bekogeld of zo.
Ja, ja, van Aartsen heeft het goed onder controle.