opdracht 1
Stap 1: Beschrijving model Didactische Analyse als lesvoorbereiding
Samen met een medestudent ga je een les voorbereiden en uitvoeren. Het onderwerp van de les mogen jullie zelf bepalen. De les duurt maximaal 20 minuten (in overleg met de docent). Om een les goed voor te bereiden doorloop je de volgende stappen en je verwerkt deze in het format van het model Didactische Analyse:
- Je geeft een duidelijke beschrijving van de beginsituatie van de groep waaraan je de les gaat geven.
- Je beschrijft expliciet het lesdoel dat tijdens de les centraal staat.
- Je beschrijft de betreffende leerinhoud.
- Je beschrijft de werkvormen en leermiddelen.
- Het directe instructie model is toegelicht in het lesplan.
- Je beschrijft zowel het docent- als leerlinggedrag.
- Je verantwoordt alle gemaakte keuzes, aan de hand van de verplichte literatuur.
- APA-normen zijn volledig en adequaat toegepast
Stap 2: Uitvoering van de les
Nadat de les is voorbereid,voeren jullie deze uit tijdens één van de werkcolleges in lesweek 6 of lesweek 7. Laat de les filmen; de filmopnames heb je nodig voor stap 3 ‘Onderzoekend vermogen’. De theorie van deze module:
1) Het directe instructie model,
2) de vijf rollen van de leraar en
3) effectief klassenmanagement is te herkennen in de uitvoering van de les.
Stap 3: Onderzoekend vermogen
Bij het uitvoeren van een onderzoek doorloop je altijd de onderstaande onderzoekscyclus. In rood zijn die onderdelen aangegeven waar het in beroep 1 om gaat.
Na de uitvoering van de les ga je, aan de hand van de filmopnames, de les observeren en analyseren. Dit doe je samen met je medestudent met behulp van het observatie instrument PEDAC (zie instructie PEDAC op HUbl Beroep 1). Dit is een instrument waarmee je kunt ob-serveren in hoeverre er een veilig en stimulerend leerklimaat was, je lesorganisatie efficiënt was en je een duidelijke en gestructureerde instructie hebt gegeven. Je schrijft hiervan een onderzoeksverslag volgens het gegeven format. Het onderzoeksverslag is een bijlage bij het uiteindelijke evaluatierapport!
Stap 4: Reflectie op de les
Mede op basis van het onderzoeksverslag van de observatie met PEDAC vindt de reflectie plaats. Deze reflectie bevat:
1) Wat ging er goed t.a.v. de uitvoering van het toepassen van de vijf rollen en effectief klas-senmanagement: een veilig en stimulerend leerklimaat, efficiënte en duidelijke en gestructu-reerde instructie (Pedac).
2) Wat kan er beter t.a.v. het toepassen van de vijf rollen en effectief klassenmanagement: een veilig en stimulerend leerklimaat, efficiënte en duidelijke en gestructureerde instructie (Pedac)?
Het geheel is logisch en consistent in een evaluatierapport opgesteld.
opdracht 2
Deze deeltoets omvat een literatuuronderzoek naar kenmerken van het Nederlandse onder-wijssysteem: het Voorgezet Onderwijs (AVO) en het Beroepsonderwijs. Dit onderzoek is ver-bonden met de huidige of toekomstige werkplek. De schrijfopdracht wordt uitgevoerd door het leerteam. De samenwerking aan deze opdracht vindt zelfstandig plaats via HUbl, waarbij je (op afstand) begeleid wordt door de docent.
Deze deeltoets bestaat uit twee onderdelen:
1) Onderzoek naar de voorkennis.
2) Het verzamelen van informatie over de gevraagde onderwerpen (zie rubric).
Beide onderdelen worden tevens beoordeeld op informatievaardigheden. De onderstaande opdrachten verduidelijken deze schrijfopdracht. De vormgeving van de opdracht vindt plaats op een Wiki-site:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Help:Nieuwe_pagina_aanmakenDe rubric (zie bijlage 6.5) vermeldt zowel de criteria als de indicatoren.
Opdrachten: Voorkennis
Het leerteam gaat onderzoek doen naar de aanwezige voorkennis t.a.v. het Nederlandse on-derwijssysteem. De mindmaps op de wiki-site en de beschreven vergelijking, toelichting en onderzoeksvragen zijn hiervan het resultaat.
De volgende sub onderwerpen moeten in de mindmap verwerkt zijn:
- schoolorganisatie AVO en Beroepsonderwijs,
- doelgroep AVO en Beroepsonderwijs,
- examinering AVO en Beroepsonderwijs,
- professionele rollen docent AVO en docent Beroepsonderwijs,
- actuele ontwikkeling AVO en Beroepsonderwijs.
1. Elke student maakt eerst individueel een persoonlijke mindmap.
2. De verschillende mindmaps worden met elkaar vergeleken, toegelicht en op basis daarvan worden onderzoeksvragen geëxpliciteerd.
Opdrachten: Nederlandse onderwijssysteem
Het leerteam ontwerpt een informatieve wiki-site over het Nederlandse onderwijssysteem. Het leerteam krijgt daarbij een verplicht zoekplan (zie HUbl Beroep 1) om de informatie te kunnen vinden die nodig is om deze wiki-site te maken. Bij het schrijven maak je gebruik van de ge-vonden internetsites en artikelen en verwijs je met behulp van de APA-richtlijnen naar de ge-bruikte bronnen. De volgende onderwerpen moeten in de wiki aan de orde komen :
- de organisatie van het AVO en het Beroepsonderwijs,
15
- de doelgroep van het AVO en de doelgroep van het Beroepsonderwijs,
- de wijze van examinering binnen het AVO en de wijze van examinering binnen het Be-roepsonderwijs,
- de professionele rollen van een docent in het AVO en de professionele rollen van een docent in het Beroepsonderwijs,
- een actuele ontwikkeling in het AVO en een actuele ontwikkeling in het Beroepson-derwijs.
:/