Puala | dinsdag 16 september 2014 @ 19:21 |
Ik ben bezig met het zetten van een houten frame voor mijn wanden met de bedoeling om er later elektra en isolatie in te verwerken. Daarna stucplaten en dan een laag gips er overheen. En dan nog latex er over om het helemaal netjes af te maken. Ik heb hout gebruikt van 69x33x270 mm en ik heb overal minimaal 1 cm afstand op de bestaande stenen muur gehouden. Overleg met een bevriende aannemer geeft alleen geen duidelijkheid in hoe ik het beste kan isoleren. Ik wil glaswol platen halen van 120 lang bij 63,5 cm en je kan die platen iets induwen en dan ze netjes verwerken. Dus ik dacht dat ik 8 cm dik kon gebruiken, maar mijn aannemer zegt nu dat ik beter 6 cm kan pakken en een extra cm lucht kan hebben voor vocht/geluid/ed. Op de koude muur heb ik damopen folie bevestigd tussen de stenen en het houtwerk (op advies van de aannemer). En hij zegt ook dat ik geen dampdicht folie moet gebruiken aan de warme kant. Maar bijv. de site van rockwool zegt iets compleet anders. Dus ik begin te twijfelen aan zijn kennis/adviezen. Dus eigenlijk hoop ik dat er hier wat fokkers zijn die mij kunnen helpen aan een stukje informatie en wat uitleg ![]() | |
Knuppel1983 | dinsdag 16 september 2014 @ 19:31 |
Van buiten naar binnen: buitenmuur dampopen folie luchtspouw (jouw 1cm) isolatiemat. / houten regelwerk dampdichte folie hout / gipsplaten Ik zou je aanraden steenwol (Rockwool) te nemen, dit kun je veel makkelijker klemmen. Volgens mij kost het ook minder dan de glaswolplaten. Neem geen dikker isolatiemateriaal dan je regelwerk. Het induwen vermindert zelfs de isolatiewaarde, buiten het feit dat plaatsen erg lastig wordt. Je wil geen wand die onder spanning staat. Snij het iets breder dan je regelwerk, en je klemt het zo er tussen. Dampdichte folie moet, tenzij er een dampdichte laag op je isolatiemat zit. Dan plak je isolatiemat. af op de metalstud. Maar gezien je met hout hebt gewerkt is folie aan te raden, anders trekt het vocht in je hout. [ Bericht 13% gewijzigd door Knuppel1983 op 16-09-2014 19:36:20 ] | |
Puala | dinsdag 16 september 2014 @ 19:51 |
Glaswol zit op minder dan 2 euro per plaat, dat ben ik met steenwol nog niet tegen gekomen ![]() Maar geen dikker materiaal dan het regelwerk? Ik lees overal dat je 10 tot 20% mag induwen? Daar zou ik onder blijven volgens mij ![]() | |
TradeMarkie | dinsdag 16 september 2014 @ 20:11 |
hier ben ik het wel mee eens ![]() | |
Knuppel1983 | dinsdag 16 september 2014 @ 20:17 |
Ik denk dat het gaat om horizontaal indrukken tussen je regelwerk. Isolatiemat. nemen dikker/dieper dan je regelwerk is niet gebruikelijk. Voor geluid zal het wel schelen (meer massa), maar warmte-isolatie gebeurt vooral op basis van stilstaande lucht. | |
Puala | dinsdag 16 september 2014 @ 20:19 |
Ah ja dat kan natuurlijk ook. Had ik niet over nagedacht ![]() Dan is het niet moeilijk, dan dus gewoon 6 cm er tussen (7 krijg ik niet gevonden en dan kom ik alsnog 1 mm tekort in mijn hout ![]() ![]() | |
Knuppel1983 | dinsdag 16 september 2014 @ 20:29 |
Als het puur om warmte-isolatie gaat kun je ook 2e keus PIR platen overwegen. Iets lastiger te plaatsen, maar veel hogere isolatiewaardes. En nul huid/luchtwegen-irritatie. | |
Puala | dinsdag 16 september 2014 @ 20:36 |
Nee, ook geluid. Ik hoor de stoelen van mijn buren schuiven ed ![]() | |
Gieliovd | dinsdag 16 september 2014 @ 21:03 |
Koude muur zou ik inderdaad folie toepassen. Op de warme wand vind ik dit persoonlijk onzin en zou ik mezelf de moeite besparen. Het is uiteindelijk geen dak wat je isoleert. Als je 69x44 balken hebt en 10 afstand tot de muur hebt, en je kunt goed aan 80 isolatie komen dan is dat helemaal geen probleem. Dan zit je op grofweg 1 mm indrukken en dat merk je niet eens. Waar je wel op moet letten, als je 9,5 mm spuwplaten gebruikt meer dan bij 12,5 mm gipsplaten, is de overbrugging. Wat is je HOH afstand tussen de staanders? En gebruik je liggers? Je wand wordt anders een beetje zwak. In theorie zou het beter zijn je isolatie ook te isoleren van de muur, spouwen dus, tegen contactgeluid. Maar hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik niet, wel weet ik dat het niet realistisch is dit te realiseren met 10 mm spouw. | |
Puala | dinsdag 16 september 2014 @ 21:08 |
Toch wel? Ik zou dan van isolatiewaarde 2,0 naar 2,3 kunnen gaan.. dus dat zou wel mooi zijn lijkt me? ![]() HOH zijn ze +- 60 cm (de ene staat rechter als de andere ![]() Die snap ik niet helemaal ![]() | |
Gieliovd | dinsdag 16 september 2014 @ 21:23 |
Ik heb zelf liggers toegepast om ook de doorbuiging van de platen te ondervangen. Dus op de naad tussen de platen heb ik een balk en ook elke 80 cm ofzo heb ik een ligger, waar die platen op vastgeschroefd zitten. Ik heb weliswaar 60 brede platen, boven is het allemaal houtskelet. Als je stucplaten heb van 40 en 8,5 dik dan ben ik angstig dat het op 60 HOH erg wiebelig wordt. Als je stuukmaardoor dan ook dun smeert, dan heb je met een keer fiks stoten zo een scheur op de naad? Maar ja ik ben dan een angsthaas. Oja, die liggers plaat je ook om werking tegen te gaan. Beetje vervelend als je balken gaan torderen (verdraaien) en je muur gaat golven of scheuren.. Ik heb hout wel eens een jaar in een hoek staande gehad en dat leek nergens meer op.. en hout werkt. Continu. Hele leven. Dus. ![]() Check eens MrSubtle's topic: K&W / Isolerende voorzetwand, OSB + gips De beste geluidsisolatie is door contact weg te nemen, als het over contactgeluid gaat. Dus plafond ophangen, wanden vrij zetten en op rubbers/steenwol strips enzo... vandaar dat ik zei, vrij zetten is het beste. Ik zou je trouwens adviseren overal waar je zware dingen begroot op te hangen (boekenplank, TV, radiatoren, whatever...) hechthout aan te brengen achter de gipsplaat. Een lap OSB of underlayment ofzo. Of desnoods een lat. Makkelijker werken dan balkjes! | |
Puala | dinsdag 16 september 2014 @ 21:27 |
Liggers kunnen er nog prima tussen. Maar ik ga dus never nooit niet al die slagpluggen de muur uit halen en die muur vrij zetten. En dan daarbij, ik durf het wel toe te geven, zo handig is deze klusser denk ik (nog) niet ![]() | |
blomke | dinsdag 16 september 2014 @ 21:43 |
Goede volgorde, evt. kan die 1 cm luchtspouw ook aan de warme kant (maakt niet uit). Tegen contactegeluid is vooral ontkoppelen en het principe veer - massa - veer van belang; maar dat zou i.d.d het vrijzetten van de regelwerk en veel meer gipsplaat (voor en achter de isolatie) betekenen. Voorals nog kan je het best steenwol (platen) toepassen. [ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-09-2014 21:54:42 ] | |
Gieliovd | dinsdag 16 september 2014 @ 21:46 |
Moet je ook zeker niet doen ![]() Rustig aan, al doende leer je. En je bent al een topper. | |
Puala | dinsdag 16 september 2014 @ 21:50 |
Beneden is een goeie oefening voor boven. Daar is de geluidsoverlast het ergste, dus dan moet het wel helemaal vrij komen te staan ![]() Dankjewel ![]() | |
bouwboertje | dinsdag 2 december 2014 @ 03:04 |
Ik kick deze even omhoog. Zit wat lees werk tew verrichten met het avontuur van Puala :-) Knuppel, dat damp open folie, is dat ook noodzakelijk als je buren aan de andere kant van de muur zitten ? Zelf moet ik van de week ook iets dergelijks gaan doen en krap me even achter de oren over dat eerste damp open folie in jouw rijtje van volgorde. Tussen mij en de buren zit een dubbelsteensmuur. Ik vermoed dat er een klein spouwtje zit maar zou ook zomaar gewoon een massief muur kunnen zijn. Het is in ieder geval geen buiten muur als in regen en wind enzo. Moet dat folie er dan nog steeds als eerste tegen aan ? | |
Puala | dinsdag 2 december 2014 @ 08:34 |
Je moet koude muren voorzien van folie ivm vocht. Een muur die aan beide kanten verwarmd word is geen koude muur en hoeft dus geen folie ![]() | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 08:22 |
Welk vocht? | |
Puala | woensdag 3 december 2014 @ 10:20 |
Je hebt altijd wat damp aan de binnenkant van je muren en door je voorzetwand ga je dat punt verplaatsen ![]() | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 10:22 |
Wat moet die folie doen? | |
Puala | woensdag 3 december 2014 @ 10:27 |
Zorgen dat je isolatie goed blijft en zijn functie kan blijven vervullen. ![]() Hier heb je bijv. het begin van te veel vocht in je isolatie: schimmel langs de randen. | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 10:34 |
![]() A: Gevel. B: spouw. C: isolatie, D: metalstud of houten voorzetwand. E: dampwerende folie. F: Gipsplaat G: Plint. | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 10:35 |
Die isolatie zit dan ook verkeerd. ![]() | |
Puala | woensdag 3 december 2014 @ 10:37 |
En je punt is? | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 10:39 |
Jij wilt folie tegen de gevel plaatsen........ Geen idee waarom je dat wilt doen. Sowieso zorgt de dampdiffusie van een gevelsteen dat het vocht naar buiten wordt afgevoerd. (Tenzij je geglazuurde gevelstenen hebt). | |
Puala | woensdag 3 december 2014 @ 10:49 |
Ik heb geplaats bedoel je. Mijn muur zit al dicht met gipsplaten ![]() | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 11:09 |
Waar zie jij in het plaatje dat er folie tegen de gevel wordt geplaatst? | |
Puala | woensdag 3 december 2014 @ 11:21 |
Niet. Maar zo zijn er 1001822347234923498234 plaatjes van isolatie en overal verschillen ze wat. Feit: ik heb informatie ingewonnen hier en bij een aannemer. Ik heb uitgevoerd, het is geplaatst. Ik laat het echt los. Ik begrijp dat je het fijn vind de discussie aan te gaan. Maar dit brengt me aan het twijfelen en ik wil dat niet. | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 11:26 |
Sorry dat ik je misschien laat twijfelen. Maar voorkomen is beter dan genezen. Ik ben pas geleden bij iemand geweest die zijn zolder na het plaatsen van dakkapellen aan het isoleren was. Zijn volgorde: Folie tegen het dakbeschot, spouw, isolatie rachelwerk en toen gips. Breek maar af zei ik zo heb je binnen de kortste keren rot ens chimmel in je kap. Beste man was bijna klaar en volgde het advies van een stukadoor op die zich momenteel ook bezig houdt met dit soort werkzaamheden........... ![]() ![]() | |
RoofingBurner | woensdag 3 december 2014 @ 11:42 |
Even voor de duidelijkheid, dampopen folie pas je alleen toe bij gevels die niet geheel waterdicht zijn. Van halfsteens metselwerk mag je aannemen dat dit waterdicht is. Een dampopen folie heeft hier geen enkele zin. Bewaar deze voor een houten gevel enz. | |
Puala | woensdag 3 december 2014 @ 11:46 |
Ik heb gaten langs mijn kozijnen en de buitenmuur ![]() | |
Puala | woensdag 3 december 2014 @ 11:48 |
Ik heb een spouwmuur zonder isolatie er in, gaten tussen binnen en buiten. En op de buitenmuur zit damp open folie en geen dampdicht. En de aannemer (65 jaar, dus zat ervaring) en zijn zoon (halverwege de 40) zeiden dat dit goed was. Ik ga er echt vanuit dat ze weten wat ze doen. | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 11:48 |
Correct, sowieso zijn er van die klussers die damp-open folie gebruiken aan de binnenkant, iets met bel en klepel. | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 11:51 |
Heeft toch helemaal geen nut, lekker een dure folie gebruikt. | |
Gieliovd | woensdag 3 december 2014 @ 13:12 |
Het zit. Kan geen kwaad en is zelfs een prinlma voorzorgsmaatregel. Ja, niet nodig. Ja duur. Maar zo leren wij amateurs ook elke keer wat ![]() | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 17:22 |
Puala, je hebt het helemaal goed gedaan! De manier van een geventileerde gevel met spouw is achterhaald en wordt alleen maar in stand gehouden zodat de metselaar niet met zijn vingers tegen de glaswol komt. Isolatie is stilstaande lucht, dus folie. En vocht in je isolatie betekent minder isolatiewaarde, dus folie! | |
RoofingBurner | woensdag 3 december 2014 @ 18:59 |
Ja, aan de warme kant leukerd en wel zo secuur mogelijk met een goede folie. Liefst met aluminium inlage. Maar niet aan de buitenkant bij een gesloten gevel. Da's nou echt bullshit omdat metselwerk dampopen én waterdicht is, net als de folie. | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 19:41 |
Lezen is ook een vak... gaat hier om een geventileerde gevel.. pik.. | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 19:42 |
Van welke troll ben jij een kloon? | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 19:44 |
Ga lekker timmeren joh... | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 19:45 |
Ik stel gewoon een vraag. Maar ik gezien je post weet ik het inmiddels. | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 19:53 |
Lieve betyar, Af en toe mag je best eens toegeven dat er op deze wereld heel veel is dat je niet weet. Ik weet dat het moeilijk is, maar je mag ook best eens toegeven dat je ook maar een mens bent. En dus fouten maakt. Geeft niet hoor. Nog een wijze les: schoenmaker blijf bij je leest. Vr.gr. Ikke | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 19:54 |
Wat voor nut heeft die folie tegen het binnenblad? | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 20:05 |
Ik neem aan dat je buitenblad bedoelt? Je verlegd het dauwpunt naar buiten de isolatie. Aangezien vochtige glas/steenwol minder isoleert, verbeterd dit de r-waarde. Daarnaast verminderd de r-waarde door ventilatie in de spouw. Door zowel folie aan de binnen als aan de buitenkant creëer je stilstaande lucht=isolatie. | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 20:06 |
Nee binnenblad, TS heeft tegen het binnenblad folie geplaatst, waarom zou dat nodig zijn? | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 20:10 |
Om woonvocht uit de isolatie te weren. | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 20:13 |
Bovendien heb ik het idee dat je niet weet wat een binnenblad is, want ook op jouw afbeelding staat een folie tegen het binnenblad afgebeeld... | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 20:17 |
Wijs even het binnenblad aan aub en nee, niet de voorzetwand. | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 20:20 |
Lol. Google is your best friend. Ben wel heel benieuwd wat jij binnenblad noemt? | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 20:24 |
Verlicht me. | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 20:30 |
He? Ik weet toch niet wat jij binnenblad noemt? Ik voel trouwens een Vonkenboer: "ik heb dit topic even opgeschoond" aankomen.. | |
betyar | woensdag 3 december 2014 @ 20:40 |
Een binnenblad is de warme zijde van een spouwmuur vaak opgetrokken uit kalkzandsteen of poriso, uiteraard kan dit ook een houten constructie zijn welke niet wordt aanbevolen vanwege de tegenwoordige dragende werking van het binnenblad. Wat is in godsnaam je punt? Het plaatsen van een dampdoorlatende folie tegen een gevel of spouwmuur is volstrekt overbodig omdat een steen uit zich eigen al dampdoorlatend is. Plak je dampdoorlatende folie tegen ander dampdoorlatend materiaal. | |
koffielepel | woensdag 3 december 2014 @ 20:51 |
Ik trek even een zak chips open ![]() ![]() | |
bbtb77 | woensdag 3 december 2014 @ 21:10 |
Deze hele discussie gaat over de folie tegen het buitenblad. Ga jij beginnen over een binnenblad. Ik heb nu meerdere malen uitgelegd wat het ontbreken van een folie doet met je isolatiewaarde, maar je houdt gewoon halsstarrig vast aan jouw zienswijze zonder enige onderbouwing of concrete bouwfysische tegenspraak op mijn argumenten. O.t. Goed bezig Puala! | |
Gieliovd | woensdag 3 december 2014 @ 21:14 |
Meh. | |
RoofingBurner | woensdag 3 december 2014 @ 22:04 |
Een spinvliesmembraan, ofwel dampopen waterdichte folie heeft geen enkele functie v.w.b. isolatiewaarde. De enige functie die deze folie heeft is het verzorgen van een waterdichte en dampdoorlatende laag bij een niet gesloten gevel dus bij houten rabatdelen, potdekseldelen, Trespa enz enz. Dus bij een HSB wand. Bij halfsteens metselwerk mag je ervan uitgaan dat het metselwerk waterdicht en dampdoorlatend is waardoor een folie overbodig is. Dus.... | |
hans1985 | donderdag 4 december 2014 @ 08:00 |
volgensmij doen ze het in DLD zo., of het was dampdichte en tegen buitenkant dampopen. duitsers zijn sowieso raar met isoleren ![]() | |
betyar | donderdag 4 december 2014 @ 08:14 |
Binnen damp-dichte folie om te voorkomen dat vocht van binnen naar buiten gaat, buiten damp-open (+- 158965.254126 kleine gaatjes in de folie) om vocht af te drijven en te voorkomen dat slagregen en of sneeuw niet naar binnen kan. Bijvoorbeeld Miofol blauw is voor buiten (koude kant) Miofol rood is voor binnen (warme kant), voor binnen kan ook landbouwplastic worden gebruikt maar dat is niet gewapend en zo dus meer kans op lekkage door scheuren. |