hier ben ik het wel mee eensquote:Op dinsdag 16 september 2014 19:31 schreef Knuppel1983 het volgende:
Van buiten naar binnen:
buitenmuur
dampopen folie
luchtspouw (jouw 1cm)
isolatiemat. / houten regelwerk
dampdichte folie
hout / gipsplaten
Ik zou je aanraden steenwol (Rockwool) te nemen, dit kun je veel makkelijker klemmen. Volgens mij kost het ook minder dan de glaswolplaten. Neem geen dikker isolatiemateriaal dan je regelwerk. Het induwen vermindert zelfs de isolatiewaarde, buiten het feit dat plaatsen erg lastig wordt. Je wil geen wand die onder spanning staat. Snij het iets breder dan je regelwerk, en je klemt het zo er tussen.
Dampdichte folie moet, tenzij er een dampdichte laag op je isolatiemat zit. Dan plak je isolatiemat. af op de metalstud. Maar gezien je met hout hebt gewerkt is folie aan te raden, anders trekt het vocht in je hout.
Ik denk dat het gaat om horizontaal indrukken tussen je regelwerk. Isolatiemat. nemen dikker/dieper dan je regelwerk is niet gebruikelijk. Voor geluid zal het wel schelen (meer massa), maar warmte-isolatie gebeurt vooral op basis van stilstaande lucht.quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:51 schreef Puala het volgende:
Glaswol zit op minder dan 2 euro per plaat, dat ben ik met steenwol nog niet tegen gekomen![]()
Maar geen dikker materiaal dan het regelwerk? Ik lees overal dat je 10 tot 20% mag induwen? Daar zou ik onder blijven volgens mij
Ah ja dat kan natuurlijk ook. Had ik niet over nagedachtquote:Op dinsdag 16 september 2014 20:17 schreef Knuppel1983 het volgende:
[..]
Ik denk dat het gaat om horizontaal indrukken tussen je regelwerk. Isolatiemat. nemen dikker dan je regelwerk is niet gebruikelijk.
Nee, ook geluid. Ik hoor de stoelen van mijn buren schuiven edquote:Op dinsdag 16 september 2014 20:29 schreef Knuppel1983 het volgende:
Als het puur om warmte-isolatie gaat kun je ook 2e keus PIR platen overwegen.
Iets lastiger te plaatsen, maar veel hogere isolatiewaardes. En nul huid/luchtwegen-irritatie.
Toch wel? Ik zou dan van isolatiewaarde 2,0 naar 2,3 kunnen gaan.. dus dat zou wel mooi zijn lijkt me?quote:Op dinsdag 16 september 2014 21:03 schreef Gieliovd het volgende:
Koude muur zou ik inderdaad folie toepassen. Op de warme wand vind ik dit persoonlijk onzin en zou ik mezelf de moeite besparen.
Het is uiteindelijk geen dak wat je isoleert.
Als je 69x44 balken hebt en 10 afstand tot de muur hebt, en je kunt goed aan 80 isolatie komen dan is dat helemaal geen probleem. Dan zit je op grofweg 1 mm indrukken en dat merk je niet eens.
HOH zijn ze +- 60 cm (de ene staat rechter als de anderequote:Waar je wel op moet letten, als je 9,5 mm spuwplaten gebruikt meer dan bij 12,5 mm gipsplaten, is de overbrugging. Wat is je HOH afstand tussen de staanders? En gebruik je liggers? Je wand wordt anders een beetje zwak.
Die snap ik niet helemaalquote:In theorie zou het beter zijn je isolatie ook te isoleren van de muur, spouwen dus, tegen contactgeluid. Maar hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik niet, wel weet ik dat het niet realistisch is dit te realiseren met 10 mm spouw.
Goede volgorde, evt. kan die 1 cm luchtspouw ook aan de warme kant (maakt niet uit).quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:31 schreef Knuppel1983 het volgende:
Van buiten naar binnen:
buitenmuur
dampopen folie
luchtspouw (jouw 1cm)
dampdichte folie
hout / gipsplaten
Moet je ook zeker niet doenquote:Op dinsdag 16 september 2014 21:27 schreef Puala het volgende:
Liggers kunnen er nog prima tussen. Maar ik ga dus never nooit niet al die slagpluggen de muur uit halen en die muur vrij zetten. En dan daarbij, ik durf het wel toe te geven, zo handig is deze klusser denk ik (nog) nietEn ik denk dat ondanks die slagpluggen die dan contact zouden kunnen maken het alsnog scheelt ten opzichte van wat het was..
Beneden is een goeie oefening voor boven. Daar is de geluidsoverlast het ergste, dus dan moet het wel helemaal vrij komen te staanquote:Op dinsdag 16 september 2014 21:46 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Moet je ook zeker niet doenDit scheelt al stukken hoor.
Rustig aan, al doende leer je. En je bent al een topper.
Ik kick deze even omhoog. Zit wat lees werk tew verrichten met het avontuur van Puala :-)quote:Op dinsdag 16 september 2014 19:31 schreef Knuppel1983 het volgende:
Van buiten naar binnen:
buitenmuur
dampopen folie
luchtspouw (jouw 1cm)
dampdichte folie
hout / gipsplaten
Ik zou je aanraden steenwol (Rockwool) te nemen, dit kun je veel makkelijker klemmen. Volgens mij kost het ook minder dan de glaswolplaten. Neem geen dikker isolatiemateriaal dan je regelwerk. Het induwen vermindert zelfs de isolatiewaarde, buiten het feit dat plaatsen erg lastig wordt. Je wil geen wand die onder spanning staat. Snij het iets breder dan je regelwerk, en je klemt het zo er tussen.
Dampdichte folie moet, tenzij er een dampdichte laag op je isolatiemat zit. Dan plak je isolatiemat. af op de metalstud. Maar gezien je met hout hebt gewerkt is folie aan te raden, anders trekt het vocht in je hout.
Je moet koude muren voorzien van folie ivm vocht. Een muur die aan beide kanten verwarmd word is geen koude muur en hoeft dus geen foliequote:Op dinsdag 2 december 2014 03:04 schreef bouwboertje het volgende:
[..]
Ik kick deze even omhoog. Zit wat lees werk tew verrichten met het avontuur van Puala :-)
Knuppel, dat damp open folie, is dat ook noodzakelijk als je buren aan de andere kant van de muur zitten ? Zelf moet ik van de week ook iets dergelijks gaan doen en krap me even achter de oren over dat eerste damp open folie in jouw rijtje van volgorde.
Tussen mij en de buren zit een dubbelsteensmuur. Ik vermoed dat er een klein spouwtje zit maar zou ook zomaar gewoon een massief muur kunnen zijn. Het is in ieder geval geen buiten muur als in regen en wind enzo.
Moet dat folie er dan nog steeds als eerste tegen aan ?
Welk vocht?quote:Op dinsdag 2 december 2014 08:34 schreef Puala het volgende:
[..]
Je moet koude muren voorzien van folie ivm vocht. Een muur die aan beide kanten verwarmd word is geen koude muur en hoeft dus geen folie
Je hebt altijd wat damp aan de binnenkant van je muren en door je voorzetwand ga je dat punt verplaatsenquote:
Wat moet die folie doen?quote:Op woensdag 3 december 2014 10:20 schreef Puala het volgende:
[..]
Je hebt altijd wat damp aan de binnenkant van je muren en door je voorzetwand ga je dat punt verplaatsen
Zorgen dat je isolatie goed blijft en zijn functie kan blijven vervullen.quote:
quote:Op woensdag 3 december 2014 10:27 schreef Puala het volgende:
[..]
Zorgen dat je isolatie goed blijft en zijn functie kan blijven vervullen.
Die isolatie zit dan ook verkeerd.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:27 schreef Puala het volgende:
[ afbeelding ]
Hier heb je bijv. het begin van te veel vocht in je isolatie: schimmel langs de randen.
En je punt is?quote:Op woensdag 3 december 2014 10:34 schreef betyar het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
A: Gevel.
B: spouw.
C: isolatie,
D: metalstud of houten voorzetwand.
E: dampwerende folie.
F: Gipsplaat
G: Plint.
Jij wilt folie tegen de gevel plaatsen........ Geen idee waarom je dat wilt doen. Sowieso zorgt de dampdiffusie van een gevelsteen dat het vocht naar buiten wordt afgevoerd. (Tenzij je geglazuurde gevelstenen hebt).quote:
Ik heb geplaats bedoel je.quote:Op woensdag 3 december 2014 10:39 schreef betyar het volgende:
[..]
Jij wilt folie tegen de gevel plaatsen........ Geen idee waarom je dat wilt doen. Sowieso zorgt de dampdiffusie van een gevelsteen dat het vocht naar buiten wordt afgevoerd. (Tenzij je geglazuurde gevelstenen hebt).
Waar zie jij in het plaatje dat er folie tegen de gevel wordt geplaatst?quote:Op woensdag 3 december 2014 10:49 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik heb geplaats bedoel je.
Mijn muur zit al dicht met gipsplaten
Niet. Maar zo zijn er 1001822347234923498234 plaatjes van isolatie en overal verschillen ze wat.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:09 schreef betyar het volgende:
[..]
Waar zie jij in het plaatje dat er folie tegen de gevel wordt geplaatst?
Sorry dat ik je misschien laat twijfelen. Maar voorkomen is beter dan genezen.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:21 schreef Puala het volgende:
[..]
Niet. Maar zo zijn er 1001822347234923498234 plaatjes van isolatie en overal verschillen ze wat.
Feit: ik heb informatie ingewonnen hier en bij een aannemer. Ik heb uitgevoerd, het is geplaatst. Ik laat het echt los. Ik begrijp dat je het fijn vind de discussie aan te gaan. Maar dit brengt me aan het twijfelen en ik wil dat niet.
Ik heb gaten langs mijn kozijnen en de buitenmuurquote:Op woensdag 3 december 2014 11:42 schreef RoofingBurner het volgende:
Even voor de duidelijkheid, dampopen folie pas je alleen toe bij gevels die niet geheel waterdicht zijn. Van halfsteens metselwerk mag je aannemen dat dit waterdicht is. Een dampopen folie heeft hier geen enkele zin. Bewaar deze voor een houten gevel enz.
Ik heb een spouwmuur zonder isolatie er in, gaten tussen binnen en buiten. En op de buitenmuur zit damp open folie en geen dampdicht. En de aannemer (65 jaar, dus zat ervaring) en zijn zoon (halverwege de 40) zeiden dat dit goed was. Ik ga er echt vanuit dat ze weten wat ze doen.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:26 schreef betyar het volgende:
[..]
Sorry dat ik je misschien laat twijfelen. Maar voorkomen is beter dan genezen.
Ik ben pas geleden bij iemand geweest die zijn zolder na het plaatsen van dakkapellen aan het isoleren was. Zijn volgorde: Folie tegen het dakbeschot, spouw, isolatie rachelwerk en toen gips. Breek maar af zei ik zo heb je binnen de kortste keren rot ens chimmel in je kap. Beste man was bijna klaar en volgde het advies van een stukadoor op die zich momenteel ook bezig houdt met dit soort werkzaamheden...........![]()
Correct, sowieso zijn er van die klussers die damp-open folie gebruiken aan de binnenkant, iets met bel en klepel.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:42 schreef RoofingBurner het volgende:
Even voor de duidelijkheid, dampopen folie pas je alleen toe bij gevels die niet geheel waterdicht zijn. Van halfsteens metselwerk mag je aannemen dat dit waterdicht is. Een dampopen folie heeft hier geen enkele zin. Bewaar deze voor een houten gevel enz.
Heeft toch helemaal geen nut, lekker een dure folie gebruikt.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:48 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik heb een spouwmuur zonder isolatie er in, gaten tussen binnen en buiten. En op de buitenmuur zit damp open folie en geen dampdicht. En de aannemer (65 jaar, dus zat ervaring) en zijn zoon (halverwege de 40) zeiden dat dit goed was. Ik ga er echt vanuit dat ze weten wat ze doen.
Ja, aan de warme kant leukerd en wel zo secuur mogelijk met een goede folie. Liefst met aluminium inlage. Maar niet aan de buitenkant bij een gesloten gevel. Da's nou echt bullshit omdat metselwerk dampopen én waterdicht is, net als de folie.quote:Op woensdag 3 december 2014 17:22 schreef bbtb77 het volgende:
Puala, je hebt het helemaal goed gedaan! De manier van een geventileerde gevel met spouw is achterhaald en wordt alleen maar in stand gehouden zodat de metselaar niet met zijn vingers tegen de glaswol komt. Isolatie is stilstaande lucht, dus folie. En vocht in je isolatie betekent minder isolatiewaarde, dus folie!
Lezen is ook een vak... gaat hier om een geventileerde gevel.. pik..quote:Op woensdag 3 december 2014 18:59 schreef RoofingBurner het volgende:
[..]
Ja, aan de warme kant leukerd en wel zo secuur mogelijk met een goede folie. Liefst met aluminium inlage. Maar niet aan de buitenkant bij een gesloten gevel. Da's nou echt bullshit omdat metselwerk dampopen én waterdicht is, net als de folie.
Van welke troll ben jij een kloon?quote:Op woensdag 3 december 2014 19:41 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Lezen is ook een vak... gaat hier om een geventileerde gevel.. pik..
Ga lekker timmeren joh...quote:Op woensdag 3 december 2014 19:42 schreef betyar het volgende:
[..]
Van welke troll ben jij een kloon?
Lieve betyar,quote:Op woensdag 3 december 2014 19:45 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik stel gewoon een vraag. Maar ik gezien je post weet ik het inmiddels.
Wat voor nut heeft die folie tegen het binnenblad?quote:Op woensdag 3 december 2014 19:53 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Lieve betyar,
Af en toe mag je best eens toegeven dat er op deze wereld heel veel is dat je niet weet. Ik weet dat het moeilijk is, maar je mag ook best eens toegeven dat je ook maar een mens bent. En dus fouten maakt. Geeft niet hoor. Nog een wijze les: schoenmaker blijf bij je leest.
Vr.gr.
Ikke
Ik neem aan dat je buitenblad bedoelt? Je verlegd het dauwpunt naar buiten de isolatie. Aangezien vochtige glas/steenwol minder isoleert, verbeterd dit de r-waarde. Daarnaast verminderd de r-waarde door ventilatie in de spouw. Door zowel folie aan de binnen als aan de buitenkant creëer je stilstaande lucht=isolatie.quote:Op woensdag 3 december 2014 19:54 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat voor nut heeft die folie tegen het binnenblad?
Nee binnenblad, TS heeft tegen het binnenblad folie geplaatst, waarom zou dat nodig zijn?quote:Op woensdag 3 december 2014 20:05 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je buitenblad befoelt? Je verlegd het dauwpunt naar buiten de isolatie. Aangezien vochtige glas/steenwol minder isoleert, verbeterd dit de r-waarde. Daarnaast verminderd de r-waarde door ventilatie in de spouw. Door zowel folie aan de binnen als aan de buitenkant creëer je stilstaande lucht=isolatie.
Om woonvocht uit de isolatie te weren.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:06 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee binnenblad, TS heeft tegen het binnenblad folie geplaatst, waarom zou dat nodig zijn?
Bovendien heb ik het idee dat je niet weet wat een binnenblad is, want ook op jouw afbeelding staat een folie tegen het binnenblad afgebeeld...quote:Op woensdag 3 december 2014 20:06 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee binnenblad, TS heeft tegen het binnenblad folie geplaatst, waarom zou dat nodig zijn?
Wijs even het binnenblad aan aub en nee, niet de voorzetwand.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:13 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Bovendien heb ik het idee dat je niet weet wat een binnenblad is, want ook op jouw afbeelding staat een folie tegen het binnenblad afgebeeld...
Lol. Google is your best friend. Ben wel heel benieuwd wat jij binnenblad noemt?quote:Op woensdag 3 december 2014 20:17 schreef betyar het volgende:
[..]
Wijs even het binnenblad aan aub en nee, niet de voorzetwand.
Verlicht me.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:20 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Lol. Google is your best friend. Ben wel heel benieuwd wat jij binnenblad noemt?
He? Ik weet toch niet wat jij binnenblad noemt? Ik voel trouwens een Vonkenboer: "ik heb dit topic even opgeschoond" aankomen..quote:
Een binnenblad is de warme zijde van een spouwmuur vaak opgetrokken uit kalkzandsteen of poriso, uiteraard kan dit ook een houten constructie zijn welke niet wordt aanbevolen vanwege de tegenwoordige dragende werking van het binnenblad. Wat is in godsnaam je punt? Het plaatsen van een dampdoorlatende folie tegen een gevel of spouwmuur is volstrekt overbodig omdat een steen uit zich eigen al dampdoorlatend is. Plak je dampdoorlatende folie tegen ander dampdoorlatend materiaal.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:30 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
He? Ik weet toch niet wat jij binnenblad noemt? Ik voel trouwens een Vonkenboer: "ik heb dit topic even opgeschoond" aankomen..
Deze hele discussie gaat over de folie tegen het buitenblad. Ga jij beginnen over een binnenblad. Ik heb nu meerdere malen uitgelegd wat het ontbreken van een folie doet met je isolatiewaarde, maar je houdt gewoon halsstarrig vast aan jouw zienswijze zonder enige onderbouwing of concrete bouwfysische tegenspraak op mijn argumenten.quote:Op woensdag 3 december 2014 20:40 schreef betyar het volgende:
[..]
Een binnenblad is de warme zijde van een spouwmuur vaak opgetrokken uit kalkzandsteen of poriso, uiteraard kan dit ook een houten constructie zijn welke niet wordt aanbevolen vanwege de tegenwoordige dragende werking van het binnenblad. Wat is in godsnaam je punt? Het plaatsen van een dampdoorlatende folie tegen een gevel of spouwmuur is volstrekt overbodig omdat een steen uit zich eigen al dampdoorlatend is. Plak je dampdoorlatende folie tegen ander dampdoorlatend materiaal.
Een spinvliesmembraan, ofwel dampopen waterdichte folie heeft geen enkele functie v.w.b. isolatiewaarde. De enige functie die deze folie heeft is het verzorgen van een waterdichte en dampdoorlatende laag bij een niet gesloten gevel dus bij houten rabatdelen, potdekseldelen, Trespa enz enz. Dus bij een HSB wand. Bij halfsteens metselwerk mag je ervan uitgaan dat het metselwerk waterdicht en dampdoorlatend is waardoor een folie overbodig is. Dus....quote:Op woensdag 3 december 2014 21:10 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Deze hele discussie gaat over de folie tegen het buitenblad. Ga jij beginnen over een binnenblad. Ik heb nu meerdere malen uitgelegd wat het ontbreken van een folie doet met je isolatiewaarde, maar je houdt gewoon halsstarrig vast aan jouw zienswijze zonder enige onderbouwing of concrete bouwfysische tegenspraak op mijn argumenten.
O.t. Goed bezig Puala!
volgensmij doen ze het in DLD zo., of het was dampdichte en tegen buitenkant dampopen.quote:Op woensdag 3 december 2014 11:48 schreef betyar het volgende:
[..]
Correct, sowieso zijn er van die klussers die damp-open folie gebruiken aan de binnenkant, iets met bel en klepel.
Binnen damp-dichte folie om te voorkomen dat vocht van binnen naar buiten gaat, buiten damp-open (+- 158965.254126 kleine gaatjes in de folie) om vocht af te drijven en te voorkomen dat slagregen en of sneeuw niet naar binnen kan. Bijvoorbeeld Miofol blauw is voor buiten (koude kant) Miofol rood is voor binnen (warme kant), voor binnen kan ook landbouwplastic worden gebruikt maar dat is niet gewapend en zo dus meer kans op lekkage door scheuren.quote:Op donderdag 4 december 2014 08:00 schreef hans1985 het volgende:
[..]
volgensmij doen ze het in DLD zo., of het was dampdichte en tegen buitenkant dampopen.
duitsers zijn sowieso raar met isoleren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |