abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144589410
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:22 schreef Straatcommando. het volgende:
Deze hele discussie is al doorgeslagen, zowel hier op het forum als maatschappelijk. Het feest is toch al verneukt. Was al niet door die droeftoeters die ''sinterklaas is racisme'' figuren, is het wel door de extreme oppositie van de ''pro-pieten''

Goed bezig jongens. ^O^ onderwijl worden gevoelens gebagatelliseerd en afgedaan als xenofobisch en what not. Lekker polariseren. Gewoon doorgaan. Dat er nu een grote groep mensen zich heel erg tekort gedaan voelen (al dan niet terecht of onterecht) maakt niet uit. Ja, het zijn over het algemeen niet de meest slimme mensen, ja.. maar besef je dat zij het gevoel hebben (let op wat ik hier zeg) dat ze al jaren niet gehoord worden (wat ergens ook weer terecht is) maar zij het gevoel hebben dat er wel naar andere mensen geluisterd wordt, dit is hier een schoolvoorbeeld van.

Het is een extreme vorm van wij-zij mentaliteit waarbij er een grote groep mensen is die extreem fel tegen het groepje anti pieten is, toch lijkt het erop dat de ''anti'' pieten gaan ''winnen'' omdat er een aantal bedrijven zijn die zich meteen onderdanig opstellen om al het gezanik uit de weg te gaan. Het geeft een signaal af dat, hoe klein je mandaat ook is, als je maar hard genoeg zeurt je je zin kan krijgen.

Dan heb je nog van die koekerts als Shephard die hier een slaatje uit willen slaan, de grote blanke mens moet betalen.. we zijn eigenlijk in de afgelopen 20 jaren nauwelijks opgeschoten met dat soort mensen. :r
Je stelt enerzijds vast dat je je zin kunt krijgen als je maar hard genoeg zeurt en lang genoeg doormekkert; precies datgene wat het kleine groepje beroepsklagers doet. En tegelijkertijd verwijt je mensen dat ze daartegen ageren. Dat vind ik op z'n zachtst gezegd vreemd.

Wat mij betreft is het of-of: Of je vindt het prima dat kleine groepjes klagers hun gram halen en dat de mening van miljoenen Nederlanders terzijde wordt geschoven. Of je vindt dat het niet moet kunnen dat een klein groepje klagers zo veel aanricht, terwijl miljoenen Nederlanders niet op verandering zitten te wachten.

Ik zou zeggen: maak een keuze.
pi_144589490
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:02 schreef Lavenderr het volgende:
Treurig dat een stel volwassenen een kinderfeest om zeep helpen.
.
Er is en wordt niks om zeep geholpen. Het humeur van bepaalde figuren die de kleur van het concept Piet dusdanig belangrijk achten dat ze alles rondom dit verhaal uitvergroten.
pi_144589572
pi_144589708
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ok.. schelden en nog eens kankeren...
ga naar een ander forum joh... dit is niet de bedoeling in dit forum
Geen users wegwensen.
pi_144589719
Sorry, ik kom even laat binnenvallen weer, ik heb een paar rondes niet meegedaan, maar ik zie dat ook hier weer ontzettend krampachtig vanuit eigen patronen gedacht wordt soms en het meest lachwekkende staat meteen op de eerste pagina.

Er wordt gezegd dat maar weinig mensen Zwarte Piet als racistisch ervaart. Dat wordt dat dan niet geloofd, en vervolgens komt er als tegenpost van ja maar " Daarin zeggen slechts respectievelijk 19, 24 en 28 procent van de Surinaamse, Antilliaanse en Ghanese bevolking dat ze het niet discriminerend vinden." Met andere woorden, veel vinden het wel racistisch.
Maar wat wil nou het geval:
a als zoveel procent het niet discriminerend vind, wil dat niet zeggen dat de rest het wel discriminerend vindt, want er zijn er ook die geen mening hebben (of niet eens weten waar het over gaat). Je kunt niet alles zomaar omkeren van niet nee is dus ja.
b de nederlandse bevolking bestaat niet alleen uit Surinamers, Antiliianen en Ghanezen. Met andere woorden, het is echt wel een heel klein percentage op de hele bevolking die er een probleem mee heeft, zelfs al zouden ALLE zwarten in nederland er een probleem mee hebben.

Het ook nog eens een specifiek deel, namelijk die een en ander in verband brengen met slavernij en willens en wetens niet willen meegaan in de legende dat het gaat om een vrijgekochte slaaf en alleen willen vasthouden aan hun eigen verzonnen versie waar geen enkel document of overlevering over bestaat.

Opmerkelijk.

Verder, als je een probleem hebt met Piet, kijk je de andere kant op of werk je aan jezelf om het "trauma" te verwerken. Het is absurd om een bestaand feest aan te vallen omdat je er aanstoot aan neemt.
Het zou wat anders zijn als er werkelijk leed werd veroorzaakt aan de deelnemers (zoals bij besnijdenis, stierenvechten, walgelijk slachten, ik noem maar wat tradities), dus aan zwarte Piet of Sinterklaas of het paard zelf.
Toeschouwers hebben de keuze om weg te lopen en er niet aan mee te doen.

Dat is alles wat ik er over wil zeggen.

Plus, als je harder gaat schreeuwen en meer scheldwoorden gaat gebruiken, wordt je niet plots geloofwaardiger in een discussie (integendeel).
Dan zul je toch echt met normale onderbouwing moeten komen.
pi_144589726
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:08 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Het is geen halfgaar kinderfeest, het gaat om hét Nederlandse kinderfeest bij uitstek. Een feest waar Zwarte Piet een onlosmakelijk onderdeel van is.

Het had wat mij betreft niet zo ver hoeven komen dat de politiek zich hiermee moet bemoeien, maar door toedoen van een hardnekkig groepje klagers en o.a. een bezoek van een VN-commissie is het inmiddels allang een politieke kwestie geworden. Dat is de nieuwe realiteit. En binnen die nieuwe realiteit moet de politiek zich nu inderdaad gaan uitspreken.
Inderdaad, Sinterklaas is hét Nederlandse feest bij uitstek. Hell, het kerstfeest is er uit ontstaan. Dat moeten we ons vooral niet laten afpakken doordat een paar mensen een boze brief schreven naar de VN die vervolgens een boze vrouw detacheerde die omwille van het slavenverleden van haar voorouders overal spoken ziet. Ik zie echter niet in waarom het een politieke kwestie zou moeten worden naar aanleiding van dat rapport.
1. Het was geen rapport van de UN. Het rapport werd geschreven door iemand die slechts op uitzendbasis wat kluste voor de UN, de UN zelf heeft nadrukkelijk aangegeven dat het om haar mening gaat en dat het de organisatie zich er niet mee bemoeit.
2. Zelfs al zou het een rapport van de UN zijn, wat maakt het uit? De UN heeft geen bevoegdheid in dit soort kwesties en het heeft geen expertise in deze kwestie aangezien het om een Nederlands feest gaat. Zolang de meeste 'niet-westerse' allochtonen die in Nederland wonen en hier geïntegreerd zijn geen discriminatie zien in ZP is er nietsaan de hand.

Is het trouwens wel echt een politieke discussie? Hebben ze er in het parlement over gediscussiëerd? Bij mijn weten is het slechts in 1 wijk van 1 stad een politieke discussie geworden en hebben verder wat politici een uitspraak gedaan op het moment dat een journalist erover begon. Big deal.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144589775
Ik heb de oplossing: Doe de Piet een Burka om!

Burka Pieten!
pi_144589870
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:21 schreef Alentejana het volgende:
Verder, als je een probleem hebt met Piet, kijk je de andere kant op of werk je aan jezelf om het "trauma" te verwerken.
Dat dus. Zolang je niet wordt gedwongen om mee te doen is er niets aan de hand. Ik heb zelf een hekel aan carnaval en Koninginnedag, dan moet je maar eventjes die gekte negeren. Helaas hebben schooltjes de neiging om kindjes te dwingen om dit soort dingen mee te 'vieren' (carnaval, surprise), dat is wel een slechte zaak. Het gaat hier echter om volwassen mensen die heel erg gemakkelijk het feest kunnen negeren als ze dat willen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
#NoDAPL
pi_144589923
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:28 schreef Bluesdude het volgende:
Die procedures komen voort uit de bevolking. Het zijn gewone burgers die het op gang hebben gezet. Wbt Hema en andere bedrijven... ook burgers die hun eigen keuze maken ...nav een verhit zp-debat die de bevloking zelf zo heeft gemaakt.
Ik wilde toch al nooit ZP spelen, maar nu helemaal niet... of juist een anders geschminkte piet.
Ik ben toch eg wel een lid van die bevolking.. Het zou mijn keuze zijn een sinttraditie anders te willen spelen..... Voorlopig heb ik de sint afgeschaft in mijn leven... ook een oudhollandse traditie.
Dat tien man en een paardenkop naar de rechter stappen en dat ze benadrukken hoe erg "gekwetst" en "verbolgen" ze wel niet zijn is wat anders dan een breed gedragen maatschappelijk draagvlak om Zwarte Piet te veranderen. Dat draagvlak bedraagt hooguit enkele procenten, de weerstand tegen veranderingen ligt rond 92% van de Nederlandse bevolking.

quote:
Jawel dat jouw favoriete pietenspel mensen die het aangaat irriteert ... dat laat je koud.. wees gewoon eerlijk
Daadwerkelijke discriminatie van mensen laat mij niet koud. Als mensen zich ergens aan storen of zich ergens slachtoffer van voelen, is dat vervelend, maar we moeten de argumenten wel op waarde schatten. Als ik morgen roep dat ik aanstoot neem aan carnaval, gaan ze toch ook niet onmiddellijk het hele feest op de kop zetten?

Mijn punt is: er zijn ook andere opties denkbaar dan een verbitterde strijd tot de rechter aan toe. Bijvoorbeeld een betere toelichting, ouders die hun rol als opvoeder goed oppakken en ja... het feest gewoon negeren als je er geen behoefte aan hebt.

Misschien moet je dit topic van een paar maanden geleden eens bekijken: NWS / Ophef over 'racistische' koekjes in Zweden
Mensen willen soms iets te graag overal racisme in zien.

quote:
gaat er best in hier hoor... zelf ben je zo onverdraagzaam als de nete door bij wet de kleur van zwarte piet vast te willen stellen
De kleur van Zwarte Piet is zwart. Daarom heet -ie Zwarte Piet. Ik wil niet bij wet de kleur vastleggen. Ik wil Zwarte Piet wettelijk beschermen tegen mensen die het karakter onderuit willen halen. Bijvoorbeeld mensen die naar een rechter stappen omdat ze Zwarte Piet "racistisch" vinden. Als Zwarte Piet na verloop van tijd Blauwe Piet wordt, op basis van een breed gedragen consensus onder de Nederlandse bevolking, dan lig ik daar geen seconde wakker van.

quote:
wat ik eerder zei.. je hebt er schijt aan..je ontkent dat dit karakter als negroide Moor werd gebeeldhouwd en zo ook begrepen werd door het publiek
Dat ontken ik inderdaad, omdat het niet waar is. Maar zelfs al was het (ooit) wél waar, dan nog moet je kijken naar hoe Zwarte Piet anno 2014 fungeert en welke boodschap er wordt afgeven. Op geen enkele manier verkondigt Zwarte Piet een haatdragende, racistische boodschap.
pi_144589945
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:23 schreef WhateverWhatever het volgende:
Ik heb de oplossing: Doe de Piet een Burka om!

[ afbeelding ]

Burka Pieten!
Reken er maar op dat het boeman-effect weer in volle glorie terugkeert. :X
#NoDAPL
pi_144590072
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:41 schreef stopnaald het volgende:
Ik vier geen sinterklaas meer, wij doen kadootjes met kerst (da's binnen onze familie nou juist traditie). Maar ik kan het sentiment dat achter de weerstand tegen aanpassing bestaat heel goed begrijpen. Met een wereld die in brand staat icm een in noodtempo veranderd straatbeeld met hoofddoekjes, kutmarokkaantjes en jihadgangers (die kutislam wordt je werkelijk overal door de strot geduwd), kan ik me héél goed voorstellen dat sommige mensen zich enorm in hún vrijheid, hún cultuur en hún lebensraum bedreigd voelen, op het discriminerende af.

Maar hé, dat zijn maar blanken, daar hoeven we geen rekening mee te houden, want de zielige gevoelens van dat handjevol sneue klagers zijn natuurlijk véél belangrijker!!!

En ondertussen wordt in de Caraïben het feest ouderwets met zwarte piet naar alle tevredenheid gevierd, zoals dat al decennia het geval is....
Ik ben dit volledig met je eens. Hoe kun je van (blanke) autochtone Nederlanders eigenlijk respect en begrip voor allerlei geïmporteerde culturen verwachten, terwijl je tegelijkertijd de eigen tradities aantast?

Of zou het zo zijn dat religie weer eens belangrijker gemaakt moet worden dan niet-direct-religieuze tradities? Het antwoord laat zich raden. Maar ja, als je dit signaleert en als je je zorgen maakt over deze scheefgroei dan ben je een racist.
pi_144590111
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:42 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Dus.

Hier het voorbeeld waarom de Zwarte Pieten discussie zo uit de hand loopt.
Als autochtone Nederlanders begrip moeten opbrengen voor de gevoelens van een (kleine) groep klagers, waarom kan dat dan omgekeerd niet? Waarom kunnen de klagers of iedereen die iets tegen Nederlandse tradities heeft geen begrip opbrengen voor de gevoelens van autochtone Nederlanders rondom dit onderwerp?
pi_144590132
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 19:13 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik denk dat 'ie er op doelt dat de reactie van Wilders op vrijwel elk probleem is: "we moeten xxx verbieden". Da's nou niet echt een toonbeeld van strijden voor vrijheid, als je op alles met verboden reageert.
Kijk, dat is nu juist het punt van mijn laatste reactie (een pagina eerder reageerde ik al op 9). Hij pleitte idd voor een aantal verboden maar het verbod beperkt de vrijheid van de een maar vergroot de vrijheid van de ander. Daarom kan je niet categorisch stellen dat de PVV niets met vrijheid doet. De vraag is alleen of dat het de vrijheden zijn waar je zelf voor zou kiezen.
#NoDAPL
pi_144590172
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat dus. Zolang je niet wordt gedwongen om mee te doen is er niets aan de hand. Ik heb zelf een hekel aan carnaval en Koninginnedag, dan moet je maar eventjes die gekte negeren. Helaas hebben schooltjes de neiging om kindjes te dwingen om dit soort dingen mee te 'vieren' (carnaval, surprise), dat is wel een slechte zaak. Het gaat hier echter om volwassen mensen die heel erg gemakkelijk het feest kunnen negeren als ze dat willen.
De mensen die moeite hebben met Zwarte Piet hebben niet zozeer een hekel aan het feest an sich.
pi_144590181
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nou nou...... ik vraag je vriendelijk om niet te schelden en dan doe je het toch.
Ik neem aan dat je niet kunt onderbouwen dat ik ergens 'glashard liegt' ?
Je schreeuwt maar wat ?
De kritiek op jouw discussiegedrag is meer dan terecht. Je zit hier gewoon te zieken. Dat je je nu ineens als een moreel verheven persoon opstelt, verandert daar niks aan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:58 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Nee, maar zijn ook tradities die (bij een deel van de bevolking) zeer gevoelig liggen.
Maar omdat dan met het argument "religie" gezwaaid wordt mag dat wél.
Omdat Zwarte Piet geen religieuze connectie heeft, mag dat weer níet.
Ik vind het hypocriet en meten met twee maten.
100 procent mee eens. ^O^
pi_144590237
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Kijk, dat is nu juist het punt van mijn laatste reactie (een pagina eerder reageerde ik al op 9). Hij pleitte idd voor een aantal verboden maar het verbod beperkt de vrijheid van de een maar vergroot de vrijheid van de ander.
Nee, met het voorstel van Wilders wordt niemands vrijheid vergroot. Er worden alleen maar vrijheden ingeperkt.
pi_144590272
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Als autochtone Nederlanders begrip moeten opbrengen voor de gevoelens van een (kleine) groep klagers, waarom kan dat dan omgekeerd niet? Waarom kunnen de klagers of iedereen die iets tegen Nederlandse tradities heeft geen begrip opbrengen voor de gevoelens van autochtone Nederlanders rondom dit onderwerp?
Ik heb dat ook nergens beweerd. Heb al meerdere malen gezegd dat beide groepen goede standpunten hebben. Alleen al die dingen die er in die post bij werden gehaald maakt deze discussie zo irritant.
pi_144590318
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Hij pleitte idd voor een aantal verboden maar het verbod beperkt de vrijheid van de een maar vergroot de vrijheid van de ander.
Daar heb je dus geen kut aan.
pi_144590335
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:58 schreef IntensiveGary het volgende:
Kansloze beroepsboeroepende aso's tegen kansloze domrechtse aso's. En de rede is al een hele tijd verdwenen. De trollen blijven over.
Ik deel deze observatie niet. Dat er domrechtse types zich ergens tegenaan bemoeien, wil dat niet zeggen dat zij als enige onderdeel van het debat zijn.

Ik wijs er - voor de goede orde - nog even op dat zo'n 92 procent van de Nederlanders niks voelt voor het veranderen van Zwarte Piet. En nu zijn sommige mensen best dom, maar die groep is niet groot genoeg om 92 procent van de bevolking te vormen.

Ik zie dat ook in mijn eigen omgeving: mensen die ontstemd zijn over de hetze tegen Zwarte Piet en die (bijvoorbeeld) de Pietitie steunen of dat op een andere manier lieten blijken, zijn veelal hooggeschoold en ook regelmatig links qua politieke voorkeur.

De frame dat alleen domrechtse tokkies voor Zwarte Piet zijn, verwerp ik nadrukkelijk.
  dinsdag 16 september 2014 @ 16:40:54 #220
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_144590338
Maarre
Zwart is natuurlijk perfect als je niet herkend wil worden
pi_144590382
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ahhhh ... wees dan kien en debatteer op de juiste wijze.
Dat is dus aantonen dat ik iets schreef dat iemand iets schreef terwijl het niet zo is.
Dat moet makkelijk te bewijzen zijn op een forum
Wat die derde persoon schreef kun je opzoeken en leggen naast wat ik schreef wat er zou moeten staan.
Lukt je dat ? Dan kunnen we zinnig verder praten.. Nu is het maar wat katten, wat je doet.
Die "derde persoon" was ik. En de onzin die je over mij opschreef, heb ik al herhaaldelijk gecorrigeerd. Het scheelt dat ik er inmiddels aan gewend ben dat mensen hier niks anders doen dan mijn mening verdraaien, anders zou ik er moe van worden.
pi_144590432
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:40 schreef hugecooll het volgende:
Maarre
Zwart is natuurlijk perfect als je niet herkend wil worden
Een reden voor een verbod. Voor je het weet gaan mensen vermomd als Zwarte Piet een winkel beroven.
  dinsdag 16 september 2014 @ 16:44:29 #223
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_144590462
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:43 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Een reden voor een verbod. Voor je het weet gaan mensen vermomd als Zwarte Piet een winkel beroven.
Wél handig als het de bedoeling is dat ome Xa1pt niet herkend wordt door z'n neefjes :9
pi_144590514
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is en wordt niks om zeep geholpen. Het humeur van bepaalde figuren die de kleur van het concept Piet dusdanig belangrijk achten dat ze alles rondom dit verhaal uitvergroten.
Het is echt fascinerend dat je zelfs in deze discussie weer de ultieme struisvogel uithangt. Ik zou graag wat anders vaststellen, maar het kan niet.

Is het je dan werkelijk ontgaan dat er een VN-commissie in Nederland op bezoek is geweest vanwege (o.a.) Zwarte Piet? Heb je werkelijk niet meegekregen dat er rechtszaken rondom dit onderwerp gaande zijn? Niet gehoord dat er Sinterklaasintochten zijn verstoord en dat er protestacties zijn gehouden? Niet gemerkt dat 2,1 miljoen Nederlanders op Facebook de Pietitie steunen? Niet gelezen dat diverse bedrijven zonder ruggengraat inmiddels Zwarte Piet angstvallig vermijden?

Serieus kerel: nog los van je mening, wanneer stop je eens met struisvogel zijn en begin je met de realiteit onder ogen zien?
pi_144590565
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:15 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is en wordt niks om zeep geholpen.
Mwoah, het feit dat Piet niet eens meer afgebeeld is op een aantal onderdelen of überhaupt niet meer in de schappen ligt bij bedrijven doet me toch denken dat er wel degelijk iets hardhandig en vakkundig uit de Sinterklaas traditie gesloopt wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')