abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144506062
President Obama heeft toestemming gegeven voor luchtaanvallen op IS (Islamitische Staat)-strijders in het noorden van Irak. Ook zijn er voedselpakketten gedropt in de bergen van Sinjar waar tienduizenden vluchtelingen zich schuilhouden. Volgens Obama zijn de luchtaanvallen op beperkte schaal nodig, omdat de levens van Amerikanen op het spel staan, net als die van veel onschuldige burgers. In de stad Arbil werken een hoop Amerikanen. IS-strijders zijn die stad de afgelopen dagen steeds meer genaderd. Obama benadrukt dat er geen militairen naar Irak worden gestuurd. Eind 2011 kwam er officieel een einde aan de Amerikaanse militaire missie in Irak. De afgelopen dagen zijn tienduizenden Koerdische jezidi's en christenen gevlucht voor de soennitische IS-strijders.

Volgens de VN en vluchtelingen/ooggetuigen is er sprake van grootschalig seksueel misbruik door IS-strijders tegen vrouwen, tienermeisjes en jongens die tot de minderheden in Irak behoren. 1.500 yezidi's en christenen zouden mogelijk gedwongen worden om als seksslaaf te dienen. Ook zouden er 500 jezidi's levend begraven zijn door IS en gevonden zijn in een massagraf.

Vanuit hun bolwerk Falluja, dat IS in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft IS strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens. Sinds 29 juni 2014 gaat "ISIS" (Islamitische Staat in Irak en de Levant) als "IS" (Islamitische Staat) door het leven: ze hebben een kalifaat opgericht dat uit delen van Irak en Syrië bestaat.

Kaart van de uiteindelijke staat die IS wil vestigen in het Midden-Oosten

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = IS
Groen = Koerdistan (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syrië
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Updates:
The Levantine War - Reddit

Filmpje van Steven Sotloff: http://www.dumpert.nl/med(...)_steven_sotloff.html
http://www.amnesty.nl/nie(...)ringen-in-noord-irak
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
pi_144506070
Laatste post:
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Kill ! mijn idee is walgelijk !

Doe normaal gek, zeker jij als Koerd.... genocide goedpraten. :') :')
Ik praat het echt niet goed. Zei alleen dat in de geschiedenis vaak veel moorden nodig waren om een ideologie te laten verbannen, maar dat het nu niet kan. Ik heb geen standpunt hierin gehad.
  zondag 14 september 2014 @ 01:48:49 #3
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_144506084
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je vrienden uitschakelen.. :')
Niet mijn vrienden. :{w
Alleen zionisten en hun slaafjes zijn vrienden met SA.
Anti-Turkije
pi_144506101
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:47 schreef mrstylo het volgende:
Laatste post:

[..]

Ik praat het echt niet goed. Zei alleen dat in de geschiedenis vaak veel moorden nodig waren om een ideologie te laten verbannen, maar dat het nu niet kan. Ik heb geen standpunt hierin gehad.
Goed, maar ik had liever gezien dat je mij verrot had gescholden...

Mijn genocide plan "interessant" vinden is toch wat vreemd.
pi_144506110
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:42 schreef mrstylo het volgende:
Persoonlijk vond ik het best een interessant vraagstuk. Hoe zorg je ervoor dat een ideologie verdwijnt. De geschiedenis heeft bewezen dat dat alleen lukt door veel doden te maken, dus jouw idee was echt niet zo gek. Alleen is dat nu moeilijk, door de globalisme.
Het probleem bij ISIS-ideologie bestrijden is dat bondgenoot Saudie Arabie al decennialang miljoenen geld uitgeeft om de ideeen van Abdulwahhab tot elk uiteind van de wereld te verspreiden. En laat nou net de ideeen van Abdulwahhab hét gemeengoed zijn voor groepen als ISIS (dus niet ISIS alleen) en waarom zij de daden plegen. Allen baseren zij zich op de boeken van Mohammed ibn Abdelwahhab.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_144506113
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:48 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Niet mijn vrienden. :{w
Alleen zionisten en hun slaafjes zijn vrienden met SA.
Irrelevant.
  zondag 14 september 2014 @ 01:51:45 #7
421524 SadPanda
pi_144506133
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:45 schreef IPA35 het volgende:

[..]

_O_

Jij snapt het, net als deze man:

[ afbeelding ]

_O_
Dat is een baas inderdaad. _O_
Anti-Turkije
pi_144506137
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Kill ! mijn idee is walgelijk !

Doe normaal gek, zeker jij als Koerd.... genocide goedpraten. :') :')
Koerden moet je niet onderschatten, voor je het weet lig je met een mes in je rug op de grond

Just Kurd things

:')
pi_144506152
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:49 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Goed, maar ik had liever gezien dat je mij verrot had gescholden...

Mijn genocide plan "interessant" vinden is toch wat vreemd.
Niet de plan, maar je oplossing om een ideologie te verbannen. Het is ziek als het gebeurt natuurlijk, maar is niet raar als je naar de geschiedenis kijkt. Maar sowieso hoort er nooit genocide gepleegd te worden. De meeste inwoners van de kalifaat vinden het echt niet leuk. Om miljoenen mensen te doden door toedoen van 30000 mensen is niet goed te praten. Nu niet en later niet.
pi_144506159
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:50 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Het probleem bij ISIS-ideologie bestrijden is dat bondgenoot Saudie Arabie al decennialang miljoenen geld uitgeeft om de ideeen van Abdulwahhab tot elk uiteind van de wereld te verspreiden. En laat nou net de ideeen van Abdulwahhab hét gemeengoed zijn voor groepen als ISIS (dus niet ISIS alleen) en waarom zij de daden plegen. Allen baseren zij zich op de boeken van Mohammed ibn Abdelwahhab.
Tegenstrijdige shit, hoe kan de VS nu ISIS bestrijden maar wel bondgenoot zijn met Saudie Arabie die dus miljoenen uitgeeft aan ideeën van een figuur die de basis vormt voor groepen als ISIS....
pi_144506169
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:52 schreef mrstylo het volgende:

[..]

Niet de plan, maar je oplossing om een ideologie te verbannen. Het is ziek als het gebeurt natuurlijk, maar is niet raar als je naar de geschiedenis kijkt. Maar sowieso hoort er nooit genocide gepleegd te worden. De meeste inwoners van de kalifaat vinden het echt niet leuk. Om miljoenen mensen te doden door toedoen van 30000 mensen is niet goed te praten. Nu niet en later niet.
Dus?

Genocide is nooit goed te praten, toch is het vaak genoeg gebeurd.
pi_144506171
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Tegenstrijdige shit, hoe kan de VS nu ISIS bestrijden maar wel bondgenoot zijn met Saudie Arabie die dus miljoenen uitgeeft aan ideeën van een figuur die de basis vormt voor groepen als ISIS....
Zelfs zonder S-A zou ISIS bestaan. De jarenlange onderdrukking in die regio heeft ISIS gemaakt tot wat het is.
pi_144506174
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:50 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ja dat snap ik ook niet zo goed. SA koningshuis geven geld uit aan een ideologie waar zij als een 'kafir' gezien worden.
  zondag 14 september 2014 @ 01:54:05 #14
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_144506176
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:51 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Koerden moet je niet onderschatten, voor je het weet lig je met een mes in je rug op de grond

Just Kurd things

Beter in je rug dan door je keel.
Say what?
  zondag 14 september 2014 @ 01:54:06 #15
421524 SadPanda
pi_144506177
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Irrelevant.
Anti-Turkije
pi_144506180
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus?

Genocide is nooit goed te praten, toch is het vaak genoeg gebeurd.
Dat probeer is juist te zeggen.
pi_144506181
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:54 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Beter in je rug dan door je keel.
Backstab bitches :')
pi_144506197
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:53 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Zelfs zonder S-A zou ISIS bestaan. De jarenlange onderdrukking in die regio heeft ISIS gemaakt tot wat het is.
In Irak niet en toch doen ze lekker mee
pi_144506204
quote:
1s.gif Op zondag 14 september 2014 01:55 schreef mrstylo het volgende:

[..]

In Irak niet en toch doen ze lekker mee
Ook in Irak, zo'n beweging ontstaat niet zomaar
pi_144506214
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:56 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ook in Irak
Nee. Er zijn natuurlijk wat incidenten geweest, maar niet zo erg als wat ISIS nu doet.
  zondag 14 september 2014 @ 01:57:43 #21
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_144506221
Al-qaida voortvloeisel van de Irakoorlog, doorontwikkeld in Syrië.
Say what?
  zondag 14 september 2014 @ 02:00:30 #22
421524 SadPanda
pi_144506259
Zonder de oorlog in Syrië zou er nu ook geen oorlog in Irak zijn.
Anti-Turkije
pi_144506260
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 01:57 schreef UpsideDown het volgende:
Al-qaida voortvloeisel van de Irakoorlog, doorontwikkeld in Syrië.
Incompetent leiderschap in beide landen. Met name in Irak erg debiel na een inval van de Amerikanen. Gegokt en verloren.
  zondag 14 september 2014 @ 02:01:11 #24
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_144506265
Als ze Fallujah en Tikrit jihadi-clean hebben is het Iraakse leger eigenlijk al koopman, daar zitten de diepste wortels.
Say what?
pi_144506266
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 02:00 schreef SadPanda het volgende:
Zonder de oorlog in Syrië zou er nu ook geen oorlog in Irak zijn.
En zonder de oorlog in Irak zou er geen oorlog zijn in Syrië. Het destabiliseren van Irak heeft grote invloed gehad op de regio.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')