Tja, advies is toch dagelijks vitamine C te geven. Vitamine C van Beaphar is heel lekkerquote:Op zaterdag 13 september 2014 19:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dank je voor je reactie. Vitamine c zat ik ook al aan te denken. Maar ik heb in totaal negen cavia's oud zien worden zonder ooit een tabletje te hebben gehad, en allen met een perfect gebit. Maar ik zal voor de zekerheid kijken of ze zo'n tabletje lust. Zou het kunnen dat ze in de dierenwinkel te weinig vitamine c kreeg en dat de gevolgen nu pas komen? En groeien de tanden wel vanzelf mooi recht aan, of bestaat de kans dat ze scheef gaan groeien?
Heb hem net gewassen, ik ben echt overal tot bloedens toe gekrabdquote:Op zaterdag 13 september 2014 19:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is verstandig om een kat al op jonge leeftijd aan laten wennen aan het wassen, dus ik zou hem idd wassen. Gebruik wel een speciale kattenshampoo (Beaphar heeft diverse)
Als het kitten geen bezoek gewend is, dan kan het zijn dat er daar iets te maken heeft. Misschien voelde hij zich niet veilig op de kattenbak. Die plasplek moet je met een speciale anti-geuren middel schoonmaken (en dat verkoopt Beaphar ook). Niet met bleekwater of met ammoniak-houdend middel! Want dat ruikt voor de kat zeer aantrekkelijk om er weer te gaan plassen.
Verder uiteraard niet straffen!
Het is verstandig, ook met 1 kat, 2 kattenbakken te hebben. En dan verschillende modellen (een bijv. met een dichte en andere een open model) en op 2 verschillende plekken. Dan heeft de kat een keuze, ook als hij zich op een plek niet veilig voelt. Uiteraard moeten de beide bakken vrij toegankelijk zijn voor de kat.
De regel is eigenlijk: het aantal katten +1 = het aantal kattenbakken (en nee, die verkoopt Beaphar niet, wel kattenbakkorrels)
Ik heb er toen niet op gelet, maar ze zat samen met konijnen in een hok en ze zat er ook al best een tijd. Misschieb dat ze konijnenvoer kreeg. En waar ze daarvoor zat weet ik natuurlijk helemaal niet.quote:Op zaterdag 13 september 2014 20:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, advies is toch dagelijks vitamine C te geven. Vitamine C van Beaphar is heel lekker![]()
Het kan zijn dat zij in de opgroei periode of zelfs tijdens de dracht vd moeder te weinig vit C gekregen heeft. Cavia's kunnen zelf geen vit. C aanmaken en hebben het wel nodig voor o.a. bindweefsel in hun lichaam. Zonder voldoende vit. C krijgen zij gewrichtsproblemen (bloedingen in de gewrichten), tandproblemen enz enz.
Er bestaat een kans dat de nieuwe tanden scheef gaan groeien, dus hou het goed in de gaten.
Als het zo gaat, dan idd wat Lienekien zegt, moet je het niet doen. Je moet het op een voor een kat plezieriger manier aanleren, anders is het alleen maar een traumatische ervaring voor de kat.quote:Op zaterdag 13 september 2014 20:27 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Heb hem net gewassen, ik ben echt overal tot bloedens toe gekrabd. Mijn zusje vond het zielig en wilde dat ik halverwege ging stoppen, dat leek mij geen goed idee. Zijn er nog tips om hem wat rustiger te houden tijdens het wassen? Want als het elke keer zo is, dan blijft er geen plek op mijn lichaam over dat nog niet gekrabd is.
quote:Op zaterdag 13 september 2014 20:42 schreef Valerie. het volgende:
Kunnen we DDA weer gewoon de topics laten openen?
Dat is niet te voorspellen... Als het een langdurige gebrek aan vit C geweest is tijdens de opgroei periode, dan hebben de cavia's achterstand in de groei en verminderde vruchtbaarheid. Maar het lichaam legt geen voorraad aan vit C, daarom hebben de cavia's het dagelijks nodig. Gewoon nu vitamine C erbij gaan geven en verder gezond en gevarieerd voeren.quote:Op zaterdag 13 september 2014 20:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik heb er toen niet op gelet, maar ze zat samen met konijnen in een hok en ze zat er ook al best een tijd. Misschieb dat ze konijnenvoer kreeg. En waar ze daarvoor zat weet ik natuurlijk helemaal niet.
Laatste vraag dan: in hoeverre is schade door vitamine c gebrek in de groei omkeerbaar? Moet ik me zorgen maken dat ze later botproblemen krijgt of dat de tanden blijven afbreken? Kun je me iets vertellen over de kans daarop? Alvast bedankt.
Dan moeten ze maar gewoon op je wachten. Heel veel mensen geven de TS een kleurtje waardoor de posts meer opvallen, dus het zou handig zijn als ze jou gewoon de kans geven het topic te openen.quote:Op zaterdag 13 september 2014 21:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Ik ben telkens te laat...
Nu staat er Deel 23 in de OP, terwijl het al deel 24 is...
Dankjewel!quote:Op zaterdag 13 september 2014 21:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is niet te voorspellen... Als het een langdurige gebrek aan vit C geweest is tijdens de opgroei periode, dan hebben de cavia's achterstand in de groei en verminderde vruchtbaarheid. Maar het lichaam legt geen voorraad aan vit C, daarom hebben de cavia's het dagelijks nodig. Gewoon nu vitamine C erbij gaan geven en verder gezond en gevarieerd voeren.
Tja, het advies was toch wassen?quote:Op zaterdag 13 september 2014 20:27 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Heb hem net gewassen, ik ben echt overal tot bloedens toe gekrabd. Mijn zusje vond het zielig en wilde dat ik halverwege ging stoppen, dat leek mij geen goed idee. Zijn er nog tips om hem wat rustiger te houden tijdens het wassen? Want als het elke keer zo is, dan blijft er geen plek op mijn lichaam over dat nog niet gekrabd is.
Voor mijn caafjes had ik vitamine C druppels. Dat ging er probleemloos in itt tabletjes. Gewoon een druppeltje op een voorpootje doen en ze likten het meteen schoonquote:Op zaterdag 13 september 2014 20:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik heb er toen niet op gelet, maar ze zat samen met konijnen in een hok en ze zat er ook al best een tijd. Misschieb dat ze konijnenvoer kreeg. En waar ze daarvoor zat weet ik natuurlijk helemaal niet.
Laatste vraag dan: in hoeverre is schade door vitamine c gebrek in de groei omkeerbaar? Moet ik me zorgen maken dat ze later botproblemen krijgt of dat de tanden blijven afbreken? Kun je me iets vertellen over de kans daarop? Alvast bedankt.
Bedankt voor de tip!quote:Op zondag 14 september 2014 10:51 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Voor mijn caafjes had ik vitamine C druppels. Dat ging er probleemloos in itt tabletjes. Gewoon een druppeltje op een voorpootje doen en ze likten het meteen schoon
Daar zou ik even de dierenambulace voor bellen.quote:Op zondag 14 september 2014 13:46 schreef Pandaplint het volgende:
Beste DDA,
Hier in een kanaal in de nieuwbouwwijk zag ik vanmorgen tijdens het hardlopen een groepje schildpadden zonnen (zo'n 20-30cm groot). Moet je dit ergens melden zodat ze weggevangen worden? Lijken me niet echt winterharde beestjes.
Vitamine C tabletjes van Beaphar zijn ook heel lekker hoor. Cavia's eten het gewoon zo uit de handquote:Op zondag 14 september 2014 10:51 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Voor mijn caafjes had ik vitamine C druppels. Dat ging er probleemloos in itt tabletjes. Gewoon een druppeltje op een voorpootje doen en ze likten het meteen schoon
Eerst de antibioticum kuur afmaken. Daarna zou Joop nog 2 x vaccinaties moeten krijgen (een daarvan is een booster). Kennelhoest vaccinatie en rabies hoeft maar eenmalig.quote:Op zondag 14 september 2014 13:40 schreef deedeetee het volgende:
Joop wordt morgen 11 weken oud en hij heeft door zijn ziekte de 9 weken enting niet gehad. Ik mag hem dus nergens mee naar toe nemen. Ik hoop dat hij de volgende week die enting alsnog mag hebben - hij is nu weer gezond immers, slikt nog wel antibiotica - maar werkt die dan nog wel als 2e enting of moet hij nu opnieuw alle 3 de entingen krijgen volgens het 6-9-12 weken schema ?
Melden bij de dierenbescherming/dierenambulance. Helaas zie je heel vaak gedumpte (ontsnapte?) waterschildpadden in de sloten en stadsvijvers. Zij horen niet in de natuur en een strenge winter is uiteraard niet zo gezond voor een gemiddelde schildpad...quote:Op zondag 14 september 2014 13:46 schreef Pandaplint het volgende:
Beste DDA,
Hier in een kanaal in de nieuwbouwwijk zag ik vanmorgen tijdens het hardlopen een groepje schildpadden zonnen (zo'n 20-30cm groot). Moet je dit ergens melden zodat ze weggevangen worden? Lijken me niet echt winterharde beestjes.
Hmm... Lastig... Volgens mij, had Beaphar een geur neutraliserende shampoo, maar ik weet niet zeker of het nog in NL verkocht wordt...quote:Op zondag 14 september 2014 15:17 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
DDA hoe krijg je de lucht van een dode vis uit je hond zn vacht? 2x gewassen met hun shampoo maar nog steeds stinkt Dex vreselijk... Hij heeft er echt doorheen gerold...
Net even gebeld met de dierenambulance. Zo lang ze niet gewond zijn heeft het geen prioriteit. Verwachtte het al. Ook geen doen om alle schildpadden te vangenquote:Op zondag 14 september 2014 15:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Melden bij de dierenbescherming/dierenambulance. Helaas zie je heel vaak gedumpte (ontsnapte?) waterschildpadden in de sloten en stadsvijvers. Zij horen niet in de natuur en een strenge winter is uiteraard niet zo gezond voor een gemiddelde schildpad...
Excuseer, ik zie deze post nu pas. Ik dacht dat het de bedoeling was dat degene met de laatste post een nieuw deel moest openen, zoals bij de meeste reeksen. Zal het nooit meer doen!quote:Op zaterdag 13 september 2014 21:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Ik ben telkens te laat...
Nu staat er Deel 23 in de OP, terwijl het al deel 24 is...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |