Op zaterdag 13 september 2014 08:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:Weet je wat het ergste is van de hele Pietendiscussies en het aanpassen van alle Sinterklaasliedjes die de kinderen verplicht opnieuw moeten leren?
Het feit dat kinderen straks gaan geloven dat je huidskleur bepaal
dt of iemand belangrijker mag zijn of niet.
Toen ik als kind op de basisschool kwam, was alles me heel goed uitgelegd. Alle kinderen in je klas waren even belangrijk. Niemand mocht de baas spelen over een ander, want iedereen was gelijk.
Ik had de meeste jaren 2 donkere klasgenootjes, maar over huidskleur werd niet eens gesproken. Het kwam simpelweg niet eens in ons hoofd op dat je daarom belangrijker of minder belangrijker zou zijn.
Redenen waarom jij jezelf of anderen soms toch belangrijker vond dan de rest, was omdat je goed kon voetballen, stoerder was of meer meisjes durfde te versieren. Maar niet je huidskleur, daar werd niet eens over gesproken.
De belangrijkste persoon was de meester of juf. Ik heb zowel meesters als juffen gehad, maar die waren altijd even belangrijk. Daar luisterde je gewoon naar. Er werd ons, door ouders, leraren of andere mensen, nooit verteld dat het uitmaakte of de meester of juf een donkere huidskleur had, want ook dat was gewoon logisch.
Ook naar de conciėrge luisterde je, maar je wist al heel snel dat die minder belangrijk was dan de juf of meester. De conciėrge was de aardige man (altijd mannelijke conciėrges gehad) die aan het begin van de ochtend en middag altijd koffie en thee zette voor alle juffen en meesters. En als we op een dag een overhoring of dictee hadden, dan kopieerde hij altijd de opgaven voor de juf of meester.
En dat was goed. Het was maar goed dat die man altijd zo aardig was om alle juffen en meesters te helpen. Wij hadden toevallig altijd een blanke conciėrge, maar als hij donker was geweest dan was hij precies dezelfde aardige man die alle juffen en meesters hielp.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar volgende maand wanneer alle sinterklaasliedjes aangepast zijn en de kinderen op de basisschool de liedjes verplicht opnieuw moeten leren, dan wordt hun ineens het tegenovergestelde geleerd. Zwarte Piet is dan geen helper of knecht meer omdat hij zwart is. Hij is net zo belangrijk als Sinterklaas en vooral niet minder belangrijk omdat hij een donkere huidskleur heeft.
Kinderen leren op die manier dat je huidskleur bepaal
dt of je belangrijker mag zijn dan een ander of niet.
Dit zal (laten we dat in elk geval hopen) niet door hun school zelf zo uitgelegd worden. Daar zijn ze nu al vast smoesjes aan het bedenken om de kinderen uit te kunnen leggen waarom ze ineens andere liedjes moeten leren. En waarom het slecht is als ze toch de liedjes zingen die ze al die jaren eerder wel mochten zingen.
Maar kinderen zijn al heel vroeg in staat om bij andere mensen op te pikken waarom iets goed of juist slecht zou zijn. Er hoeft in een klas maar 1 radicale anti of pro zwartepietouder te zitten en binnen de kortste keer praat de hele klas er met elkaar over.
En ineens leert een hele klas dat huidskleur belangrijk is en dat het eigenlijk gemeen is als een donkere conciėrge koffie moet zetten voor alle juffen en meesters. Waarom doen de blanke juffen of meesters dat niet zelf? En waarom zetten zij eigenlijk nooit koffie voor die arme donkere conciėrge?
En daarom zal dit pietendebat en alle maatregelen die door de maatschappelijke instanties genomen worden om racisme/discriminatie te voorkomen, er juist voor zorgen dat er veel meer onbegrip, woede, racisme en discriminatie gekweekt gaat worden.
En alle kinderen worden als eerste de dupe van deze discussie die door idioten in beide kampen gevoerd word. En van alle maatregelen die met de beste intenties doorgevoerd gaan worden of al doorgevoerd zijn.
Goed stuk!
Ik herken zonder meer je beschrijving van de Sinterklaas tot nu toe.
Ik herken niet de problemen die kinderen krijgen met het leren van de nieuwe teksten: die leren ze net zo makkelijk als wij de oude teksten.
En je voorspelling van de problemen die deze discussie in de kinderziel zal veroorzaken, deel ik ook niet. Het grootste deel van deze discussie zal aan de kinderen namelijk voorbij gaan. En zo hoort het ook. De kinderen horen op te gaan in het feest. Verder niks.