quote:
Vind ik echt heel erg moeilijke om te beoordelen.
Zal even hard op denken, denk dat dat het meest zinvolle is wat ik er over kan zeggen.
Simpel gezegd kan ik het gewoon niet goed beoordelen wat voor effecten dit precies zal gaan hebben.
De rentes staan natuurlijk zo'n beetje overal ter wereld echt histories laag.
Er zouden dus evt zeker aparte en misschien ook felle bewegingen kunnen ontstaan, met name in de bond markets. Wanneer de rente om wat voor rede dan ook, toch sneller verhoogd zou moeten worden. Zeg dus niet dat dat ook gebeurt maar als het gebeurt kan de impact denk ik best aanzienlijk zijn.
Daar aan gelieerd natuurlijk ook feit dat weinig mensen op dit moment weinig rekening houden met inflatie. Misschien terecht of niet, maar ook wat dat betreft geld dat een stijgende inflatie ook daar de potentie heeft het een en ander aan beweging te kunnen veroorzaken. Zijn vaak ook zaken die natuurlijk ook met elkaar verband staan.
Een ander punt wat ik zelf ook in mijn achter hoofd houd,is dat het grote verwijt dat Alan Greenspan
Destijds verweten werd, namelijk het fijt dat hij de rente zo lang laag heeft gehouden, er is ook wel gezegd dat dat oa een van de oorzaak was voor het ontstaan van de financiële crisis.
Sins dien zijn de rentes natuurlijk nog veel verder omlaag gegaan, ook de periode dat de rentes zo extreme laag zijn is natuurlijk ook veel langer dan voorheen.
Vorige keer werd het daar vooral een probleem toen de rentes werden verhoogd, zie ook onderstaande chart.
Voor de rest zien we natuurlijk het op zich opmerkelijke fenomeen dat de ECB sinds kort begonnen is met extra stimuleringsmaatregelen. Iets dat ze eerder eigenlijk nooit hebben willen doen.
Maar blijkbaar is de tijd daar nu wel rijp voor. Zegt misschien ook iets over het herstel in Europa.
Als je meer als 5 jaar na het uitbreken van de crisis als nog met dit soort maatregelen begint.
Wat betreft de aandelen markten zien we natuurlijk dat de waarderingen van aandelen op dit moment natuurlijk redelijk hoog zijn, Iets dat in principe natuurlijk altijd zorgt voor een groter risico.
Vond het daar op zich ook wel een opmerkelijk dat bijv de cash positie van Berkshire Hathaway, afgelopen tijd (redelijk) is opgelopen. Iets dat op zich wel opmerkelijk is zeker ook gezien het feit dat Berkshire oa behoorlijk veel free cash float heeft.
Mijn gevoel doet me af en toe een beetje vermoeden dat je volgens mij niet heel raar zou moeten op kijken, als we in de komende tijd een keer met redelijk forse paniek en daling te maken zouden krijgen zeg -20 a -30% in een redelijk korte periode.
Voorspellingen over hoe en wat wanneer waag ik me voor de rest niet aan. Voor het zelfde geld duurt het ook nog een hele tijd voor het een keer gebeurt.
Maar er evt misschien wel wat rekening mee houden door te zorgen dat je in ieder geval wat cash achter de hand hebt mocht de situatie zich een keer voor doen je er dan in ieder geval van kan profiteren.
Voor de rest zou ik in ieder geval aandelen mijden met een hele hoge waarderingen en vooral ook zorgen dat je ook bij de zo genoemde bandwagons ver weg probeert te blijven.
Rule no 1 never lose money
Rule no 2 never forget rule 1
Aldus een van de wijze uitspraken van Warren Buffett.
Wat betreft de Forex (valuta markten) zien we natuurlijk afgelopen tijd dat de EUR/USD redelijk aan het weg zakken is. Dit is waarschijnlijk een van de gevolgen van het afbouwen en binnenkort stoppen met QE in de VS en een mogelijke rente verhoging die daardoor meer in zicht komt.
Aan de ander kant natuurlijk ook de ECB die juist begonnen is met extra stimuleren.
Voor de rest is daar misschien ook een punt dat een mogelijk (structureel ?) duurdere dollar ook zeker niet mee zal helpen voor de Amerikaanse export.
Wat betreft grondstoffen denk ik dat vooral oli er op dit moment uit springt.
Natuurlijk een redelijke daling afgelopen tijd. Iets dat me op zich wel verbaast. Zeker ook gezien alle onrust in de wereld. Is het op zich redelijk opmerkelijk dat de oli prijs daarbij daalt.
Heeft misschien natuurlijk ook te maken met het feit dat de dollar in die periode ook redelijk wat aan waarde heeft gewonnen en misschien ook de langere termijn effecten van de schaliegas revolutie.
En dan was er natuurlijk nog het bericht van de Rockefeller foundation die melde dat ze de beleggingen in oli en kolen willen gaan afbouwen.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)7d-00144feabdc0.htmlAl met al vind ik het maat een moeilijk plaatje om te beoordelen, zeker als je ook gaat kijken wat een verdere robotisering en automatisering hier in dit plaatje nog voor effecten en gevolgen zou kunnen gaan hebben.