abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144334351
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2014 22:45 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Als ze de rest van Nederkand voor racist uitmaken, mag je ze gerust zo noemen.
Hoe werkt dat dan, zijn mensen met kritiek op Zwarte Piet opeens geen Nederlander meer? Want anders wordt het een beetje rare situatie in de zin van dat je anti-jezelf bent? Mensen met kritiek op ZP zijn eigenlijk zelfhaters? Moet ik dat zo zien? Leg uit svp.
pi_144340040
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 13:46 schreef KoosVogels het volgende:

Wat ook niet heeft geholpen, is dat de beschuldiging dat Zwarte Piet een racistisch karakter heeft, leidde tot een storm aan echt racistische reacties.
Dat idd.
in a crowd you lose humanity
pi_144340928
Kan iemand even op een rijtje zetten wie en wat ik ondertussen allemaal moet boycotten/voor rotte vis uitmaken?
Ik ben ondertussen het overzicht een beetje kwijt geraakt en als reachtgeaarde Nederlander wil ik natuurlijk wel weten wat ik wel en niet mag doen van de Pro-Zwarte Piet politie.

-HEMA
-Fisher Price
-Bolletje
-Sesamstraat
-Gerda Havertong
-Quincy
-Anouk

Deze staan al op mijn blacklist, maar aanvullingen lees ik graag!
pi_144341141
Ik ga dit jaar, zoals ieder jaar, gewoon weer zwarte piet spelen als vrijwilliger. Maar ik verrot het om mij aan te passen :)
Zonder wrijving geen glans
pi_144341181
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2014 17:42 schreef Bomzor het volgende:
Kennelijk zijn er veel mensen die denken dat Zwarte Piet onder het mom van 'knecht' als slaaf wordt gezien van Sint Nicholaas. Dat er mensen zijn die beweren dat Zwarte Piet het Nederlandse boegbeeld voor de slavernij is, hebben zich niet genoeg in de geschiedenis en folklore achter Sinterklaas verdiept. Zwarte Piet werd in de tijd van de Europese kolonisatie in Afrika geintroduceerd als knecht van Sint Nicholaas, een man van respectabele leeftijd die van tijd tot tijd zeer verstrooid was. De knecht van Sint Nicholaas, Pieter, die duidelijk van een jongere leeftijd was, hielp Sint Nicholaas met de dagelijkse gang van zaken.

Later toen het feest werd geintroduceerd werden het er in plaats van een piet, meerdere pieten. Om hem een nog vriendelijkere uitstraling te geven hebben ze de grote oorringen die hij oorspronkelijk had weggehaald en heeft de maatschappij hem/haar kroeshaar gegeven.

Zwarte Piet staat tegenwoordig ook vooral bij kinderen bekend als behulpzame, vriendelijke man, die geassocieerd wordt met snoep en vrolijkheid. Er is zoveel haat in de wereld en als je dan nu het label racisme aan Zwarte Piet en het Sinterklaasfeest gaat hangen, dan zorg je er juist voor dat kinderen het uiteindelijk ook als racisme gaan zien. Nu draagt Zwarte Piet naar mijn mening juist bij aan acceptatie jegens de gekleurde medemens.
Toch vindt niemand het leuk als hij voor zwarte piet wordt uitgemaakt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 09:42 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik ga dit jaar, zoals ieder jaar, gewoon weer zwarte piet spelen als vrijwilliger. Maar ik verrot het om mij aan te passen :)
Wat stoer. :)
pi_144342029
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 09:45 schreef Gramulanion het volgende:
Als ik een Nederland uitscheld voor kaaskop moeten we ook kaas maar afschaffen?
pi_144342060
Het slaaf voelen is en blijft voor sommigen zo enorm verslavend.
pi_144342073
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:22 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Nee.
pi_144342084
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 09:45 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

[..]

Wat stoer. :)
Ik ook niet als ik voor kanker kaaskop uitgemaakt word. Kaas maar afschaffen dan? Gouda in de ban doen? Of tyfus jood omdat ik voor Ajax ben. Joden maar afschaffen? Vertel, waar ligt die grens volgens jou?
  dinsdag 9 september 2014 @ 10:24:37 #260
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_144342097
quote:

[..]

Kaaskop is een geuzennaam. Misschien zouden onze donkere medelanders de term "Zwarte Piet" ook kunnen oppakken.
pi_144342231
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik ook niet als ik voor kanker kaaskop uitgemaakt word. Kaas maar afschaffen dan? Gouda in de ban doen? Of tyfus jood omdat ik voor Ajax ben. Joden maar afschaffen? Vertel, waar ligt die grens volgens jou?
Zou niet weten waarom kaas en joden afgeschaft zouden moeten worden.
pi_144342247
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:24 schreef beantherio het volgende:

[..]

Kaaskop is een geuzennaam. Misschien zouden onze donkere medelanders de term "Zwarte Piet" ook kunnen oppakken.
Niet echt.... ik ken geen 1 Nederlander die zich zelf een kaaskop noemt. Vaak is het een poging tot beledigen.
pi_144342298
quote:

[..]

Kaas is racisme!! Heb nog nooit een zwarte NL'se kaas gezien!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 9 september 2014 @ 10:33:34 #264
38114 beantherio
pi_144342342
Ik moet toegeven dat ik een ding aan deze discussie wel weer ironisch vind: het bevat een bepaalde mate van "cultuurrelativisme". Dwz: in veel landen schrikken ze van de "blackface" terwijl het in Nederland totaal geen negatieve gevoelens oplevert (behalve bij een piepkleine minderheid dan). Het is wel grappig om te zien hoe discussies met buitenlanders verlopen waarbij er duidelijk sprake is van afwijkende culturele inzichten. :)

Voor de duidelijkheid: ik vind cultuurrelativisme geen scheldwoord. Culturen verschillen en kunnen daarom niet altijd 1-op-1 vergeleken worden. En in de Nederlandse context is er niks mis met Zwarte Piet: hij hoort bij onze cultuur. w/
pi_144342375
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:29 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Zou niet weten waarom kaas en joden Zwarte Piet afgeschaft zou moeten worden.
Precies.
pi_144342404
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Precies.
Waarom verdraai je mijn woorden nu?
pi_144342430
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:35 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Waarom verdraai je mijn woorden nu?
Ik verdraai niks. Ik kopieer even jouw eigen statement even in de context van Zwarte Piet.
  dinsdag 9 september 2014 @ 10:37:43 #268
38114 beantherio
pi_144342469
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:29 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Niet echt.... ik ken geen 1 Nederlander die zich zelf een kaaskop noemt. Vaak is het een poging tot beledigen.

;)
pi_144342473
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik verdraai niks. Ik kopieer even jouw eigen statement even in de context van Zwarte Piet.
Dus omdat kaas en joden niet afgeschaft kunnen worden mag Zwarte Piet ook blijven. Geniaal argument.
pi_144342517
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:37 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Dus omdat kaas en joden niet afgeschaft kunnen worden mag Zwarte Piet ook blijven. Geniaal argument.
Omdat kaas en joden volgens jou niet afgeschaft hoeven te worden omdat mensen zich beledigd erdoor kunnen voelen als ze ervoor worden uitgemaakt hoeft ZP dat dus ook niet natuurlijk. Dat snap je zelf natuurlijk ook wel, dat je een beetje zwak argumentje had ;)
pi_144342605
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Omdat kaas en joden volgens jou niet afgeschaft hoeven te worden omdat mensen zich beledigd erdoor kunnen voelen als ze ervoor worden uitgemaakt hoeft ZP dat dus ook niet natuurlijk. Dat snap je zelf natuurlijk ook wel, dat je een beetje zwak argumentje had ;)
Ik gaf alleen aan dat Zwarte Piet als alles behalve positief wordt ervaren door de gekleurde medemens.
  dinsdag 9 september 2014 @ 10:43:16 #272
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_144342625
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:42 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Ik gaf alleen aan dat Zwarte Piet als alles behalve positief wordt ervaren door de gekleurde medemens.
Door een DEEL van de gekleurde medemens.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_144342650
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:42 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

En dat is natuurlijk geen argument.
pi_144342778
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 september 2014 10:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En dat is natuurlijk geen argument.
Argument voor wat? Ik reageerde op iemand die zei dat Zwarte Piet bijdraagt aan aan acceptatie jegens de gekleurde medemens.
pi_144343208
Het is super fijn dat een gedeelte van de gekleurde medemens zich als vertegenwoordiger van een hele groep mensen ziet. Generaliseren zorgt er in dit geval alleen maar voor dat het argument nog zwakker word. Het blijkt dat je nog nooit de moeite genomen om tijdens de Sinterklaas tijd aan kinderen te vragen als wat zij Zwarte Piet zien. Misschien moet je je eerst eens verdiepen in hetgeen je wilt afschaffen. Waar die in de 19e eeuw nog als verschrikking werd gezien, is het nu een boegbeeld voor verdraagzaamheid en vrolijkheid voor een aardig aantal mensen. Wij vieren en zullen altijd Sinterklaas blijven vieren in de ietwat kleinere dorpjes ook al wordt het door de rechtbank, hoger gerechtshof of de hoge raad verboden of als racistisch gezien. Als je in een klein landje zoals Nederland, met allemaal passieve mensen ergens een rel om kan verwachten, dan is het wel om het schrappen van een traditie die al decennia vreugde voor zowel de kinderen maar ook volwassenen met zich meebrengt.
En toch zijn de dingen die irrelevant zijn voor de een, relevant voor de ander.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')