Hoe werkt dat dan, zijn mensen met kritiek op Zwarte Piet opeens geen Nederlander meer? Want anders wordt het een beetje rare situatie in de zin van dat je anti-jezelf bent? Mensen met kritiek op ZP zijn eigenlijk zelfhaters? Moet ik dat zo zien? Leg uit svp.quote:Op maandag 8 september 2014 22:45 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Als ze de rest van Nederkand voor racist uitmaken, mag je ze gerust zo noemen.
Dat idd.quote:Op maandag 8 september 2014 13:46 schreef KoosVogels het volgende:
Wat ook niet heeft geholpen, is dat de beschuldiging dat Zwarte Piet een racistisch karakter heeft, leidde tot een storm aan echt racistische reacties.
Toch vindt niemand het leuk als hij voor zwarte piet wordt uitgemaakt.quote:Op maandag 8 september 2014 17:42 schreef Bomzor het volgende:
Kennelijk zijn er veel mensen die denken dat Zwarte Piet onder het mom van 'knecht' als slaaf wordt gezien van Sint Nicholaas. Dat er mensen zijn die beweren dat Zwarte Piet het Nederlandse boegbeeld voor de slavernij is, hebben zich niet genoeg in de geschiedenis en folklore achter Sinterklaas verdiept. Zwarte Piet werd in de tijd van de Europese kolonisatie in Afrika geintroduceerd als knecht van Sint Nicholaas, een man van respectabele leeftijd die van tijd tot tijd zeer verstrooid was. De knecht van Sint Nicholaas, Pieter, die duidelijk van een jongere leeftijd was, hielp Sint Nicholaas met de dagelijkse gang van zaken.
Later toen het feest werd geintroduceerd werden het er in plaats van een piet, meerdere pieten. Om hem een nog vriendelijkere uitstraling te geven hebben ze de grote oorringen die hij oorspronkelijk had weggehaald en heeft de maatschappij hem/haar kroeshaar gegeven.
Zwarte Piet staat tegenwoordig ook vooral bij kinderen bekend als behulpzame, vriendelijke man, die geassocieerd wordt met snoep en vrolijkheid. Er is zoveel haat in de wereld en als je dan nu het label racisme aan Zwarte Piet en het Sinterklaasfeest gaat hangen, dan zorg je er juist voor dat kinderen het uiteindelijk ook als racisme gaan zien. Nu draagt Zwarte Piet naar mijn mening juist bij aan acceptatie jegens de gekleurde medemens.
Wat stoer.quote:Op dinsdag 9 september 2014 09:42 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik ga dit jaar, zoals ieder jaar, gewoon weer zwarte piet spelen als vrijwilliger. Maar ik verrot het om mij aan te passen
Als ik een Nederland uitscheld voor kaaskop moeten we ook kaas maar afschaffen?quote:Op dinsdag 9 september 2014 09:45 schreef Gramulanion het volgende:
Toch vindt niemand het leuk als hij voor zwarte piet wordt uitgemaakt.
Nee.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:22 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Als ik een Nederland uitscheld voor kaaskop moeten we ook kaas maar afschaffen?
Ik ook niet als ik voor kanker kaaskop uitgemaakt word. Kaas maar afschaffen dan? Gouda in de ban doen? Of tyfus jood omdat ik voor Ajax ben. Joden maar afschaffen? Vertel, waar ligt die grens volgens jou?quote:Op dinsdag 9 september 2014 09:45 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Toch vindt niemand het leuk als hij voor zwarte piet wordt uitgemaakt.
[..]
Wat stoer.
Kaaskop is een geuzennaam. Misschien zouden onze donkere medelanders de term "Zwarte Piet" ook kunnen oppakken.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:22 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom kaas en joden afgeschaft zouden moeten worden.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ook niet als ik voor kanker kaaskop uitgemaakt word. Kaas maar afschaffen dan? Gouda in de ban doen? Of tyfus jood omdat ik voor Ajax ben. Joden maar afschaffen? Vertel, waar ligt die grens volgens jou?
Niet echt.... ik ken geen 1 Nederlander die zich zelf een kaaskop noemt. Vaak is het een poging tot beledigen.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:24 schreef beantherio het volgende:
[..]
Kaaskop is een geuzennaam. Misschien zouden onze donkere medelanders de term "Zwarte Piet" ook kunnen oppakken.
Kaas is racisme!! Heb nog nooit een zwarte NL'se kaas gezien!quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:22 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Precies.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:29 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Zou niet weten waarom kaas en joden Zwarte Piet afgeschaft zou moeten worden.
Ik verdraai niks. Ik kopieer even jouw eigen statement even in de context van Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:35 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Waarom verdraai je mijn woorden nu?
quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:29 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Niet echt.... ik ken geen 1 Nederlander die zich zelf een kaaskop noemt. Vaak is het een poging tot beledigen.
Dus omdat kaas en joden niet afgeschaft kunnen worden mag Zwarte Piet ook blijven. Geniaal argument.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik verdraai niks. Ik kopieer even jouw eigen statement even in de context van Zwarte Piet.
Omdat kaas en joden volgens jou niet afgeschaft hoeven te worden omdat mensen zich beledigd erdoor kunnen voelen als ze ervoor worden uitgemaakt hoeft ZP dat dus ook niet natuurlijk. Dat snap je zelf natuurlijk ook wel, dat je een beetje zwak argumentje hadquote:Op dinsdag 9 september 2014 10:37 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Dus omdat kaas en joden niet afgeschaft kunnen worden mag Zwarte Piet ook blijven. Geniaal argument.
Ik gaf alleen aan dat Zwarte Piet als alles behalve positief wordt ervaren door de gekleurde medemens.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat kaas en joden volgens jou niet afgeschaft hoeven te worden omdat mensen zich beledigd erdoor kunnen voelen als ze ervoor worden uitgemaakt hoeft ZP dat dus ook niet natuurlijk. Dat snap je zelf natuurlijk ook wel, dat je een beetje zwak argumentje had
Door een DEEL van de gekleurde medemens.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:42 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Ik gaf alleen aan dat Zwarte Piet als alles behalve positief wordt ervaren door de gekleurde medemens.
En dat is natuurlijk geen argument.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:42 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Ik gaf alleen aan dat Zwarte Piet als alles behalve positief wordt ervaren door de gekleurde medemens.
Argument voor wat? Ik reageerde op iemand die zei dat Zwarte Piet bijdraagt aan aan acceptatie jegens de gekleurde medemens.quote:Op dinsdag 9 september 2014 10:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk geen argument.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |