Ik heb vanmorgen nog bij een basisschool gekeken, ze hebben hier zowat geen wachtlijsten (meer een leerlingentekort). We hebben 2 basisscholen bekeken, ze leken veel op elkaar qua lesmethode (ook al was de 1 een jenaplanschool en de andere een normale R.K. school. Jenaplanschool is een stuk dichterbij dus dat is een pluspunt.
Het enige punt waarover ik twijfel is het pestbeleid.
R.K. school heeft duidelijke regels, de gepeste leerling wordt altijd serieus genomen, de pester en de gepeste gaan een gesprek aan, de pester heeft sowieso een probleem, en dan gaan ze met een soort waarschuwings-trappen systeem werken (ouders van pester worden eerst op de hoogte gesteld, daarna uitgenodigd voor gesprek, en als laatste middel wordt de pester van school gestuurd).
De tweede school (jenaplan) werkt met getrainde leerlingen die voor mediator moeten spelen tussen pester en gepeste leerling. De leerlingen gaan dan ook een gesprek aan. Verder gaat het meer over het voorkomen van pesten d.m.v. groepsgesprekken in de ochtend. Ze laten de leerlingen ook zelf hun eigen regels schrijven voor in de klas waaraan ze zich dan moeten houden.
Jenaplanschool was eerlijk over het feit dat ze vorig jaar een klas hadden waarbij de klas in 3 groepen was verdeeld. Die 3 groepen zaten elkaar continu uit te dagen, en het ging zo ver dat ze alle ouders van die klas bijeen hebben geroepen om dit te bespreken. Ze hebben dit probleem met de hulp van de ouders kunnen oplossen.
Moet ik nu blij zijn omdat de tweede school eerlijk is? Voordat ik naar het anti-pestbeleid vroeg voelde beiden scholen even goed, en had het Jenaplan onze voorkeur omdat deze een heel stuk dichterbij zit.
Is het pestbeleid zo belangrijk of moet ik alleen naar de lesmethode kijken?
Ik weet dat het 1 incident was, en het zal vast op de andere school ook zijn gebeurd. argh ik weet het niet meer
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9
www.bakgoed.nl