abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144197291
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Diverse platformen krijgen een officiėle vergunning of ontheffing van de AFM.
crowdaboutnow.nl
kapitaalopmaat.nl
fundyd.nl
enz.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Dit is echter minder van belang bij diverse platforms die via een derden rekeing werken en waar de contracten direct afgesloten worden tussen lener en verstrekker.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM of DM je mailadres naar Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.
జ్ఞ‌ా
pi_144197302
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2014 10:08 schreef µ het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7673

Nieuwe monkeytown. 100k, 5s, Graydon A , 48maanden, 7%.
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:22 schreef µ het volgende:
Verhuur van muziekoefenruimtes en zalen.

http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=6948

50k, 8%, 5s/AAA, 60m
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:30 schreef µ het volgende:
West Coast Gym in Monster

http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7662

100k, 8%, 5s/A, 60m

Gaat rap vandaag
జ్ఞ‌ా
pi_144197408
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:43 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Dit is weer vreemd. Ik zie dat juist niet zitten. Als er iets misgaat, dan heeft de bank als Geldersen toch hogere prio dan jij als individu.
Helemaal als ze ook nog de btw in het investeringsplan zetten ;( -O-
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  † In Memoriam † vrijdag 5 september 2014 @ 12:11:34 #4
230491 Zith
pls tip
pi_144197972
Ik ga niet in sportcentra investeren, zie te veel ervan over de kop gaan.

Deze week gedaan:
-Bakkerswinkel
-Ariena's Weddings
-Hotel Renesse
-Sound Dog.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_144197980
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:51 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ja, dat viel mij ook al op. Die voorfinanciering van de btw is hooguit 3 maanden en dan hebben ze dit terug van de belastingdienst. Hoort niet thuis in het rijtje, vreemd.....
pi_144198063
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:51 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Als de bank nergens een hypotheek recht op verkregen heeft dan is de bank toch gelijkwaardig aan een schuldeiser van GvE?

Ik ga btw niet investeren in alle drie de projecten. Monkeytown komt met volgens mij niet onderbouwdecen onrealistisch omzetcijfers. Sound dog heeft een eigenaar die erg veel verschillende banen heeft gehad, van conducteur tot ziekenhuis en van frontman tot timmerman, en dat vind ik niet echt een goed teken. Daarnaast draait het bedrijf nog niet break-even en is de concurrent er mee gestopt wat waarschijnlijk aangeeft dat er niet heel veel markt voor is.
De heren van de gym vind ik ook erg optymistisch; ze denken 900 abonnementen van 40 euro per maand te kunnen verkopen en ik denk dat dat nog niet zo makkelijk is.

Ondanks dat ik, en vele andere op dit forum, niet gaan investeren zullen deze projecten wel volgeschreven worden. Ik merk de laatste tijd op dat echt bijna alle projecten worden volgeschreven en dat is niet direct een goed teken. Ik verwacht dat binnen nu en twee jaar er echt een golf van GvE-faillissementen komt want zelfs bedrijven met een erg crappy business plan halen gewoon makkelijk 200k op.
pi_144198226
Sodeknetters... waar haalt die kerel van Sounddog de tijd vandaan?

36 uur per week werkzaam in een ziekenhuis
Geluidsman bij een eigen muziekstudio
Frontman bij een band
Runnen van een eigen uitgeverij
Kinderboekenschrijver

En dan nog Sound Dog...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2014 12:18:49 ]
  † In Memoriam † vrijdag 5 september 2014 @ 12:19:16 #8
230491 Zith
pls tip
pi_144198250
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 september 2014 12:18 schreef k_man het volgende:
Sodeknetters... waar haalt die kerel van Sounddog de tijd vandaan?

36 uur per week werkzaam in een ziekenhuis
Geluidsman bij een eigen muziekstudio
Frontman bij een band
Runnen van een eigen uitgeverij
Kinderboekenschrijver

En dan nog Sound Dog...
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_144198374
Nog 200 euro en Sound Dog is vol.
జ్ఞ‌ా
pi_144198410
Hij heeft meer dan 900 euro per minuut opgehaald :P.

Grappig als je het zo bekijkt.
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 5 september 2014 @ 12:26:15 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_144198467
quote:
3s.gif Op vrijdag 5 september 2014 12:23 schreef µ het volgende:
Nog 200 euro en Sound Dog is vol.
Verbaast me niks, aardige gunfactor, werkt full-time ernaast om zijn droom waar te kunnen maken, heb ik wel respect voor
pi_144198981
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 12:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Verbaast me niks, aardige gunfactor, werkt full-time ernaast om zijn droom waar te kunnen maken, heb ik wel respect voor
Voor een passie maak je tijd inderdaad.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 12:13 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik ga btw niet investeren in alle drie de projecten. Monkeytown komt met volgens mij niet onderbouwdecen onrealistisch omzetcijfers. Sound dog heeft een eigenaar die erg veel verschillende banen heeft gehad, van conducteur tot ziekenhuis en van frontman tot timmerman, en dat vind ik niet echt een goed teken. Daarnaast draait het bedrijf nog niet break-even en is de concurrent er mee gestopt wat waarschijnlijk aangeeft dat er niet heel veel markt voor is.
De heren van de gym vind ik ook erg optymistisch; ze denken 900 abonnementen van 40 euro per maand te kunnen verkopen en ik denk dat dat nog niet zo makkelijk is.
Ik investeer ook niet in deze 3, maar ben toch wel iets positiever gestemd.

Sounddog is met de concurrent weg de plek voor oefenruimtes en komt dus wel vol. Zie het aan diverse bandjes in de omgeving, spelen al 100 jaar in dezelfde ruimte.

Monkeytown vind ik met 110 kinderen per dag niet eens zo heel gek ingeschat. Met nog 20 vestigingen zal daar wel een goede onderbouwing aan vast liggen.

Over de fitness ben ik iets minder positief, in een dorp van 14k inwoners 900 abonnementen af moeten sluiten is wel fors imho (helemaal als je dan pas break even draait). Het grote punt is hoe goede naam ze op bouwen in korte periode.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 5 september 2014 @ 13:03:55 #13
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_144199717
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 12:13 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Als de bank nergens een hypotheek recht op verkregen heeft dan is de bank toch gelijkwaardig aan een schuldeiser van GvE?

Ondanks dat ik, en vele andere op dit forum, niet gaan investeren zullen deze projecten wel volgeschreven worden. Ik merk de laatste tijd op dat echt bijna alle projecten worden volgeschreven en dat is niet direct een goed teken. Ik verwacht dat binnen nu en twee jaar er echt een golf van GvE-faillissementen komt want zelfs bedrijven met een erg crappy business plan halen gewoon makkelijk 200k op.
Ik ben het met je eens. Ik heb wel zo mijn twijfels of Monkey Town Uithoorn volgeschreven wordt overigens. Een erg positieve prognose zonder fatsoenlijke onderbouwing en een relatief lage rente. Als de ratings enigszins redelijk zijn en de rente is 8% of hoger zitten alle projecten zo vol, wat het business plan ook is. Ook naar mijn idee een slechte zaak, men zou wat selectiever moeten zijn.
pi_144199860
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:43 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Dit is weer vreemd. Ik zie dat juist niet zitten. Als er iets misgaat, dan heeft de bank als Geldersen toch hogere prio dan jij als individu.
Als de bank meedoet is wel weer een stukje extra ''zekerheid'' omdat de bank het dus ook wel ziet zitten. Bij veel mensen is het idee dat Crowdfunding voor mensen en bedrijven is die bij de bank niet terecht kunnen. Dus op die manier bezien is het wel weer een voordeel.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 5 september 2014 @ 13:16:59 #15
62913 Blik
The one and Only!
pi_144200073
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 13:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens. Ik heb wel zo mijn twijfels of Monkey Town Uithoorn volgeschreven wordt overigens. Een erg positieve prognose zonder fatsoenlijke onderbouwing en een relatief lage rente. Als de ratings enigszins redelijk zijn en de rente is 8% of hoger zitten alle projecten zo vol, wat het business plan ook is. Ook naar mijn idee een slechte zaak, men zou wat selectiever moeten zijn.
Die komt wel vol hoor, misschien zelfs vandaag al wel, anders dit weekend. Zit nu al op 41%
pi_144213443
Ik heb vorige maa
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 12:11 schreef Zith het volgende:
Ik ga niet in sportcentra investeren, zie te veel ervan over de kop gaan.

Deze week gedaan:
-Bakkerswinkel
-Ariena's Weddings
-Hotel Renesse
-Sound Dog.
Zo had ik vorige maand ook diverse projecten. Deze week nog geen projecten gedaan.

Zoals Mynheer007 al zei, sommige projecten schieten razend snel vol, en ik vraag me ook af in bepaalde gevallen of dit qua risico/rendement verhouding wel terecht is.

Maar jah, met investeren maakt iedereen z'n eigen afwegingen. :)
pi_144214745
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 19:52 schreef crowd_funder het volgende:
Ik heb vorige maa

[..]

Zo had ik vorige maand ook diverse projecten. Deze week nog geen projecten gedaan.

Zoals Mynheer007 al zei, sommige projecten schieten razend snel vol, en ik vraag me ook af in bepaalde gevallen of dit qua risico/rendement verhouding wel terecht is.

Maar jah, met investeren maakt iedereen z'n eigen afwegingen. :)
Klopt ook ja, en sowieso 200 euro kun je altijd wel ergens in knallen en dan kijken hoe het afloopt.
  vrijdag 5 september 2014 @ 21:33:21 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_144218436
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 13:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En alweer vol, die gym zit op 40%, dus die komt ook wel de komende dagen. Die kerk zit pas op 11%, die zie ik echt niet vol komen
pi_144220017
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 13:09 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Als de bank meedoet is wel weer een stukje extra ''zekerheid'' omdat de bank het dus ook wel ziet zitten. Bij veel mensen is het idee dat Crowdfunding voor mensen en bedrijven is die bij de bank niet terecht kunnen. Dus op die manier bezien is het wel weer een voordeel.
Dat moet je natuurlijk wel enigszins nuanceren; de bank ziet het wel zitten voor het bedrag wat de bank financiert. Via crowdfunding wordt er vervolgens meer opgehaald.....
pi_144220093
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 22:05 schreef nikao het volgende:

[..]

Dat moet je natuurlijk wel enigszins nuanceren; de bank ziet het wel zitten voor het bedrag wat de bank financiert. Via crowdfunding wordt er vervolgens meer opgehaald.....
akkoord.
  zaterdag 6 september 2014 @ 13:59:55 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_144237406
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 13:16 schreef Blik het volgende:

[..]

Die komt wel vol hoor, misschien zelfs vandaag al wel, anders dit weekend. Zit nu al op 41%
Je hebt helemaal gelijk, hij zit al vol! Ik doe deze niet overigens.
pi_144243313
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 13:59 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, hij zit al vol! Ik doe deze niet overigens.
Wat loopt er tegenwoordig niet vol :P

Op Classy concepts na dan!
pi_144244659
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2014 17:07 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Wat loopt er tegenwoordig niet vol :P

Op Classy concepts na dan!
Productshoots.nl

waarschijnelijk ook niet met nog 34 dagen te gaan en nog 47.500 te gaan :P
pi_144276548
Bij GVE is de lener hoofdelijk aansprakelijk, is dit bij andere platformen ook zo?En is dit altijd de regel bij crowdfunding?

Bij KOM staat bijvoorbeeld op de website "Via Kapitaal Op Maat lenen wij uitsluitend geld uit aan bedrijven."

Lijkt qua omschrijving anders qua aansprakelijkheid.

Weet iemand hoe dit zit?
pi_144278382
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2014 17:05 schreef crowd_funder het volgende:
Bij GVE is de lener hoofdelijk aansprakelijk, is dit bij andere platformen ook zo?En is dit altijd de regel bij crowdfunding?

Bij KOM staat bijvoorbeeld op de website "Via Kapitaal Op Maat lenen wij uitsluitend geld uit aan bedrijven."

Lijkt qua omschrijving anders qua aansprakelijkheid.

Weet iemand hoe dit zit?
Volgens mij is het niet zo dat je bij elke website hoofdelijk aansprakelijk bent.
Gewoon contact opnemen en het vragen?

[ Bericht 2% gewijzigd door hmmmmmmm op 07-09-2014 18:15:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')