Dat is dus het antwoord: met beide soorten van een goed merk, is een mooi resultaat te behalen als en indien de ondergrond optimaal voorbehandeld is én je supernetjes werkt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 08:53 schreef jeroen-hhw het volgende:
Echter is het boven gedaan door mensen die er, zachtjes gezegd, geen zin in hadden en daar ziet het er niet uit.
Dit dus.quote:Op vrijdag 5 september 2014 10:09 schreef Pfooh het volgende:
Ik zou nooit acryl gebruiken. Acryl is leuk voor schilders, want alkyd is niet gezond voor je om dagelijks mee te werken. Maar als je 1 keer in de zoveel jaar schildert, is alkyd veel fijner. Werkt prettiger, is mooier en gaat langer mee. En als er alkyd opzit, kun je de volgende keer kiezen of je met alkyd of acryl overschilderd. Zodra je eenmaal acryl hebt gebruikt, zit je daaraan vast, tenzij je opnieuw alles afbrandt.
Uiteraard kun je ook met acryl een goed resultaat halen. Maar met alkyd is dat een stuk eenvoudiger. En middenklasse alkyd is goedkoper en beter dan de duurste acryl.
Als alkyd met vochtig weer verwerkt wordt slaat het mat. Dus ook bij laat schilderwerk (kwam ik achter nadat mijn schilderwerk na zomeravond > 8 uur voor de 2de keer mat droogdequote:Op zaterdag 20 september 2014 23:40 schreef tiho1 het volgende:
Alles is te verkloten uiteraard. En dof. Was het geen muurverf dan?
Nee, acryl, heb nog gekeken wat voor zooi erop gesmeerd wasquote:Op zaterdag 20 september 2014 23:40 schreef tiho1 het volgende:
Alles is te verkloten uiteraard. En dof. Was het geen muurverf dan?
Als je druipers hebt, zit er een te dikke laag op. Verf op waterbasis is overigens vaak iets dikker dan aklyd verf.quote:Op maandag 22 september 2014 19:06 schreef jeroen-hhw het volgende:
Morgen het blik terugbrengen. Het is niet strak op de deuren te krijgen, nu 4 keer geschilderd en nog een sinaasappel huid en druipers. Ik heb spijt dat ik de deuret acryl ben gaan doen. Nu moet alles er weer af.....
Het is alkyd (eerst de L dan de K).quote:Op maandag 22 september 2014 20:18 schreef JantinaGr het volgende:
Wij gebruiken voor buiten aklyd en binnen acryl.
Aklyd buiten omdat het toch wat sterker is en ik dat buiten ietsje belangrijker vind.![]()
Acryl binnen om de redenen: droogtijd en daarmee sneller een verfklus kunnen afronden en het niet zo vergelen van witte lakverf. Heb er spijt van dat ik de plinten in de woonkamer + keukenkastjes met aklyd heb gedaan destijds, deze zijn nu een stuk geler dan de rest van de (op waterbasis) gelakte kozijnen e.d.
Ik vind persoonlijk dat zowel acryl als aklyd mooi opdroogt, bovenstaande negatieve ervaringen met verf op acrylbasis herken ik in elk geval niet.
Blijkbaar toch te snel weer overgeschilderd en de ondergrond niet goed voorbereid. Ik heb nog nooit problemen met acryl gehad.quote:Op maandag 22 september 2014 19:06 schreef jeroen-hhw het volgende:
Morgen het blik terugbrengen. Het is niet strak op de deuren te krijgen, nu 4 keer geschilderd en nog een sinaasappel huid en druipers. Ik heb spijt dat ik de deuret acryl ben gaan doen. Nu moet alles er weer af.....
Paar dagen laten drogen, goed schuren en dan gewoon met synthetische verf eroverheen. Binnen kan dit prima, als het buiten was geweest had ik je geadviseerd alles eraf te schuren. Eventueel kan je voor de zekerheid nog een laag synthetische grondverf aanbrengen voordat je gaat aflakken.quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:26 schreef jeroen-hhw het volgende:
Vraag is nu of ik alle verf er weer af moet halen of niet, ik lees op de site van Histor dat goed ruw opschuren en ontvetten genoeg moet zijn om acryl met alkyd over te schilderen. Andere mensen zeggen weer dat je er een primer op moet smeren.
quote:Op dinsdag 23 september 2014 08:36 schreef Deetch het volgende:
[..]
Het is alkyd (eerst de L dan de K).
En ook in dit geval duidelijk nietquote:Op dinsdag 23 september 2014 22:22 schreef bleiblei het volgende:
Gamma en expert passen zelden in één zin
Ik zou toch overnieuw beginnen en niet weer een laag op een slechte eronderliggende laag aanbrengen. Van lui schilderen krijg je vaak spijt en denk je nog jaren "had ik nou maar een dagje extra gebruikt om de onderlagen te verwijderen."quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:26 schreef jeroen-hhw het volgende:
Zojuist gebeld met Histor en uitleg gekregen. Waar het op neer komt is dat er op het blik staat dat je het na 5 uur over kan schilderen, dat is echter niet helemaal waar. Het risico is dat de droge verflaag weer zacht wordt waardoor je een sinaasappelhuidje krijgt. Advies was om de verflaag minimaal 2 dagen te laten drogen.
Ik kies ervoor om het blik terug te brengen en het geheel over te schilderen met alkyd. Als ik naar de deuren kijk dan zien ze er nog prima uit na 4 jaar en dat zie ik bij acryl niet zo snel gebeuren. Vraag is nu of ik alle verf er weer af moet halen of niet, ik lees op de site van Histor dat goed ruw opschuren en ontvetten genoeg moet zijn om acryl met alkyd over te schilderen. Andere mensen zeggen weer dat je er een primer op moet smeren.
quote:Op dinsdag 23 september 2014 22:22 schreef bleiblei het volgende:
Gamma en expert passen zelden in één zin
Wel in de goede volgorde mag ik hopen?quote:Ik heb gister de deur geschuurd en kwam er achter dat de verf niet eens gehecht was. Kon het geheel er zo afsteken met een mesje. Dit terwijl ik toch goed op geschuurd had en ontvet.....
Nah, dan weet je dus waar het mis is gegaan.quote:Nee eerst schuren en toen ontvetten.
Gamma is een beetje als de buurtsuper daar ga je alleen heen voor een goeie aanbieding of als je iets vergeten bent en snel nodig hebt. De meeste materialen haal ik bij de hornbach waar tenminste mensen rondlopen die je goed kunnen adviseren en waar de prijzen gemiddeld 20% lager liggen.quote:Op maandag 29 september 2014 21:06 schreef Blits het volgende:
[..]
En wat vindt de Gamma-expert hiervan?
Dus u bent de Gamma-Expert?quote:Gamma is een beetje als de buurtsuper daar ga je alleen heen voor een goeie aanbieding of als je iets vergeten bent en snel nodig hebt.
Ik blijf er zo ver mogelijk bij weg als ik kan. Voor betere (of minstens vergelijkbare) kwaliteit, een lagere prijs en beter advies ga ik naar de hornbach.quote:
Ik snap mensen sowieso niet dat ze bij de gamma verf halen. Alle merken die ze er hebben is rotzooi. Korte levensduur en verwerking is kut.quote:Op dinsdag 30 september 2014 15:44 schreef jeroen-hhw het volgende:
Ik verwacht geen verfexpert bij de gamma het is gewoon marketing gelul van gamma. Ik verwacht bij de gamma goede voorraad en lage prijzen. Als ik goed advies wil ga ik wel naar de vakzaak. Waar ik dan wel een hekel aan heb is het feit dat deze mensen door dat opgeplakte label denken dat ze alles weten en mensen verkeerd adviseren.
Eens, echter is al dat spul wel te koop bij gamma en andere bouwmarkten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 01:28 schreef butorol het volgende:
[..]
Ik snap mensen sowieso niet dat ze bij de gamma verf halen. Alle merken die ze er hebben is rotzooi. Korte levensduur en verwerking is kut.
Sickens en sigma zijn bij diverse winkels voordelig te krijgen, vaak even duur als die histor rotzooi. Alleen werkt zo mooi.
En koop aub ook geen kwasten/tape van action of gamma, dat is ook waardeloos. Een redelijke kwast bij een vakhandel kost rond de 8 euro, dat verschil merk je...
Met synthetische kwasten van Anza of een soortgelijk professioneel merk is dit niet nodig. Sinds ik goede kwasten koop heb ik geen last meer van loszittende haren in ieder geval. Als de haren uit je kwast vallen gebruik je of de verkeerde kwast voor het karwei of slechte kwaliteit.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:41 schreef butorol het volgende:
Kwast voor gebruik paar maal over schuurpapier halen. Loszittende haren gaan er dan af.
Bij die goedkope zooi blijven die haren loskomen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 11:41 schreef butorol het volgende:
Kwast voor gebruik paar maal over schuurpapier halen. Loszittende haren gaan er dan af.
quote:Op zondag 5 oktober 2014 10:56 schreef hottentot het volgende:
tvp
Dus:
Alkyd voor de buitendeur,
Ontvetten voor het schuren,
Dag laten drogen voor een volgende laag,
Niet bij vochtig weer,
Ook al is het niet vochtig, niet na vieren.
(laatste keer dat ik buiten geschilderd heb kwam verf op waterbasis net opzetten, dus da's al even geleden)
En natuurlijk de vakhandel, al was het maar omdat ik vreselijk chagrijnig word als ik voor de derde keer een losse kwasthaar uit de verf moet plukken.
Hoop straks in december de buitendeur te kunnen schilderen (maandje vrij) zolang het droog is en niet te koud.
Ook mee eens. Echter wordt dat daar zo ingekocht dat ze veel te veel hebben en het lang blijft staan. Resultaat oude kutverf.quote:Op zondag 5 oktober 2014 02:01 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Eens, echter is al dat spul wel te koop bij gamma en andere bouwmarkten.
Ik doe altijd opschuren na een uur of drie en dan weer schilderen. Sikkens dan Rubbel AZ. Dat is echt goeie verf en werkt bijna hetzelfde als alkyd wanneer je een beetje doorwerkt.quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:26 schreef jeroen-hhw het volgende:
Zojuist gebeld met Histor en uitleg gekregen. Waar het op neer komt is dat er op het blik staat dat je het na 5 uur over kan schilderen, dat is echter niet helemaal waar. Het risico is dat de droge verflaag weer zacht wordt waardoor je een sinaasappelhuidje krijgt. Advies was om de verflaag minimaal 2 dagen te laten drogen.
Ik kies ervoor om het blik terug te brengen en het geheel over te schilderen met alkyd. Als ik naar de deuren kijk dan zien ze er nog prima uit na 4 jaar en dat zie ik bij acryl niet zo snel gebeuren. Vraag is nu of ik alle verf er weer af moet halen of niet, ik lees op de site van Histor dat goed ruw opschuren en ontvetten genoeg moet zijn om acryl met alkyd over te schilderen. Andere mensen zeggen weer dat je er een primer op moet smeren.
Ik doe altijd opschuren na een uur of drie en dan weer schilderen. Sikkens dan Rubbel AZ. Dat is echt goeie verf en werkt bijna hetzelfde als alkyd wanneer je een beetje doorwerkt.quote:Op dinsdag 23 september 2014 12:26 schreef jeroen-hhw het volgende:
Welke volgorde. Zoals geschreven is iig fout.quote:Op vrijdag 26 september 2014 08:26 schreef jeroen-hhw het volgende:
Ik heb gister de deur geschuurd en kwam er achter dat de verf niet eens gehecht was. Kon het geheel er zo afsteken met een mesje. Dit terwijl ik toch goed op geschuurd had en ontvet..... Vanavond maar de deur in de grondverf en van het weekend aflakken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |