Goed. Eigenlijk wilde ik dit gisteren doen, maar ik was geveld door migraine. Shit happens.
Een paar jaar geleden heb ik de dry brush painting techniek ontdekt. Feitelijk is dit niets meer of minder dan schilderen met een 'droge' kwast. Dus, wanneer het om verf op waterbasis gaat, schilderen zonder water, of wanneer het om verf op oliebasis gaat, schilderen zonder terpentine of verdunner.
Deze techniek is in midden 1980 geperfectioneerd onder straatschilders in Moskou. Schilders portretteerden daar voorbijgangers in een vrij korte tijdspanne. Eerst werden vooral grafiet, houtskool en pastels gebruikt, maar al snel werd duidelijk dat juist met droge kwasten (waar dus nog wel verf in zit) een erg snel maar uitstekende kwaliteit werk neergezet kon worden. Al snel werd de techniek zeer populair onder artiesten, niet enkel omdat het erg leuk is om te doen, maar ook fascinerend om te bekijken.
Het principe is vrij eenvoudig. Je zorgt dat je kwasten schoon en droog zijn. Dus voor je gaat schilderen zorg je dat je kwasten ontdaan zijn van zo veel mogelijk water dan wel terpentine of andere vloeibare verdunners. Wel moet er uiteraard verf op de kwast zitten, de droge kwast wordt ongeveer een halve cm tot een cm in de verf gedoopt alvorens ermee geschilderd gaat worden. Je kunt deze techniek op veel vlakken gebruiken, canvas, linnen, hout, 3d modellen en gewoon papier.
De intensiteit van de kleur kan worden gecontroleerd door de kwast net zo lang over papier te halen tot de gewenste intensiteit verkregen wordt.
Bij iedere streek met de kwast neemt de intensiteit van de verf af. In feite ga je net zo lang door met streken maken tot de kwast zo goed als geen kleur meer afgeeft wanneer je lichtjes over het papier gaat. Daarna kun je beginnen met schilderen. Wanneer je juist een intensere kleur wenst, haal je je kwast minder vaak langs papier om zo meer kleur te behouden.De kwast wordt vervolgens gebruikt om een onderwerp neer te zetten. Door de kwast in vegende bewegingen over het papier te halen, kun je relatief eenvoudig highlights en schaduwen aanbrengen en deze egaal in elkaar over laten lopen door de kwast al dan niet vaker over dezelfde plek te bewegen:
Zelf heb ik deze techniek regelmatig gebruikt, het leent zich uitstekend voor portretten. Met deze techniek kan een hele subtiele overgang van donker naar licht worden verkregen daar het zich uitstekend in lagen op laat bouwen. Highlights zijn eenvoudig aan te brengen door middel van een gum, mocht dat nodig zijn. Een voltooid zwart/wit dry brush werk vertoont gelijkenissen met een houtskool of grafietportret, echter wanneer deze naast elkaar worden gelegd, zijn verschillen zichtbaar.
Door verschillende soorten kwasten te gebruiken, is het eenvoudig bepaalde structuren aan te geven. De grote kwast gebruik ik voor de grote oppervlakken, met de ronde kwast heb ik de dreads aangestipt, met de platte kwast heb ik de schaduwen in de huid en de lederen hoed aangezet en met de kleine kwast de donkere details in de ogen, hoofddoek en kralen, bijvoorbeeld.Zelf bouw ik mijn dry brush portretten in principe van licht naar donker op omdat het verf is en het zich niet geheel laat verwijderen. Ja, ik zei dat er gegumd kan worden, dit klopt ook tot op zekere hoogte. Een zwart vlak kan je met een gum grijs maken, een grijs vak kun je lichter grijs maken een vrij licht grijs vlak kun je zo goed als weer wit krijgen met een gum/kneedgum.
Door met je kwast te 'kleuren' alsof het potloden zijn, kun je een egaal vlak neerzetten. Door met je kwast 'lijntjes' te trekken, kun je bijvoorbeeld een vachtstructuur aangeven:
In dit werk heb ik voor de vacht hele kleine 'lijntjes' getrokken. Met lichte druk op de kwast ontstaat een lichtere streep, omgekeerd krijg je met meer druk donkerdere lijnen. Op die manier kun je in een vacht structuur van botten/spieren aangeven. In de gezette lijnen kun je met een gum meer highlights aanbrengen wanneer dat gewenst is.Of (baard)haren:
Het lange haar wordt op dezelfde manier neergezet als de vacht, enkel zijn de streken met de kwast, logischerwijs, langer.In dit stukje tekst heb ik enkel eigen werk als voorbeelden gebruikt, in de voorbeelden is enkel zwarte olieverf gebruikt. Deze techniek leent zich echter voor alle verfsoorten en kleuren. Ik ben nog een beginner voor wat betreft deze techniek en echt verbluffende werken en meer informatie zijn te vinden op de website van bijvoorbeeld meester dry brusher
Igor Kazarin. Voor de luie FOK!er heb ik een aantal dry brush werken van google geplukt waaruit duidelijk blijkt wat voor zachte portretten met deze techniek neergezet kunnen worden:
__________________________________
Deze 'How to' heb ik geschreven vanuit hoe ik zelf deze techniek gebruik. Het is een techniek die makkelijk te leren is, lastiger te perfectioneren en iedereen zal er zijn of haar eigen methode in gaan vinden. Er is geen goed of fout, zolang de kwasten maar droog zijn
.
Ter informatie, het werk van Marilyn Monroe in de OP is ook middels dry brush tot stand gekomen. Hieronder enkele stappen:
Dit is hoe ik begin. Met een zeer droge kwast breng ik de eerste structuren aan.
Vervolgens kan ik het niet laten in detail te gaan werken. Aangezien ik met mijn linker hand schilder, heb ik hier eerst de rechter kant van het portret ingevuld. Hoewel deze techniek zo goed als niet vlekt, neem ik geen risico.
Omdat ik de details vrij snel invul, gebruik ik de rest van het schilderij om het teveel aan verf dat op de kwast zit uit te smeren (zie de donkere delen naast en in het haar en in het gezicht).
Met wederom een vrij droge kwast heb ik de blonde haren aangezet en ben ik met de uitwerking van de schaduwen in het gezicht begonnen (in dit geval van donker naar licht).
En het eindresultaat. Je kunt goed zien dat dit mijn tweede poging was tot dry brushen, voornamelijk om dat de huid niet egaal glad is. Dat moet ik nog beter leren beheersen
.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”