abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 4 september 2014 @ 19:14:29 #1
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144177449
141016_379283_CRE-schildertopic-header.png

Daar het eerste 'Grote schildertopic' van FOK! al ruim twee jaar 'dood' is, gaan we hier beginnen met een frisse start.

Show in dit topic je werk! Mits dit werk gemaakt is met verf. Het maakt niet uit waarmee je verft, olieverf, acrylverf, muurverf of koffie, als het werk maar gemaakt is met een kwast en een vloeibaar medium en op een glad oppervlak (dus geen beschilderde beelden e.d.).

TS is zo vrij geweest op FOK! een paar schilderijen te 'jatten' om de OP een beetje op te leuken. In de loop van dit topic zou het leuk zijn samen de OP te perfectioneren in bijvoorbeeld een standaard OP voor een reeks (droomt verder). Naast het posten van eigen werk, zijn tips en tricks altijd leuk. Dit is geen SC, maar vragen, opmerkingen e.d. zijn altijd goed.

Tevens is het leuk om in dit topic tussenstappen te laten zien, naast het voltooide werk. Niet alleen is het leuk om te zien, het is ook leerzaam voor mensen die willen gaan schilderen of mensen die nog op zoek zijn naar hoe ze het beste een schilderij opbouwen. Mocht je een 'speciale' techniek gebruiken, enige uitleg over deze techniek is ook leuk.

Een kleine selectie van FOK!-schildertalent:


Moira.


Samzz


FANNvanhetlaatsteuur


n8n


Arachide


Jed1Gam


Samzz


GMAC06


RenRen-

Wie bijt het spits af... 8-).

[ Bericht 3% gewijzigd door Moira op 16-10-2014 20:55:57 ]
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 4 september 2014 @ 19:24:05 #2
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144177833
Ik dan maar :').

Een olieverf werk dat al ruim een half jaar op de ezel staat en waar ik gewoon nog geen zin in heb gehad om verder aan te werken... Shame on me.



Wat info:

Olieverf (Van Gogh en Rembrandt, verdunning: terpentine) op canvas doek, 50 x 50 cm. Onderwerp: Cremello hengst Don Cremello du Bois (de blauwe ogen horen bij de kleur van het dier). Doel is een gelijkend portret op te zetten zonder het gebruik van zwart en grijs, om de boel levendig te houden.

Nu nog zin maken eraan verder te werken, dat oog staart me zo aan :').
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  PR en moderator donderdag 4 september 2014 @ 19:56:44 #3
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_144178987
Heldin :D
Ik ga vanaf nu met school weer aan het schilderen slaan, dus als ik niet al te lelijke dingen maak (zo goed kan ik het nou ook weer niet :') ) zal ik helpen dit topic vol te krijgen _O_
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator donderdag 4 september 2014 @ 19:58:17 #4
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_144179037
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 19:24 schreef Samzz het volgende:
Ik dan maar :').

Een olieverf werk dat al ruim een half jaar op de ezel staat en waar ik gewoon nog geen zin in heb gehad om verder aan te werken... Shame on me.

[ afbeelding ]

Wat info:

Olieverf (Van Gogh en Rembrandt, verdunning: terpentine) op canvas doek, 50 x 50 cm. Onderwerp: Cremello hengst Don Cremello du Bois (de blauwe ogen horen bij de kleur van het dier). Doel is een gelijkend portret op te zetten zonder het gebruik van zwart en grijs, om de boel levendig te houden.

Nu nog zin maken eraan verder te werken, dat oog staart me zo aan :').
Wat een tof doel, zoiets wil ik ook wel eens proberen :D Ben benieuwd hoe 't wordt!
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  donderdag 4 september 2014 @ 20:02:53 #5
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144179198
quote:
14s.gif Op donderdag 4 september 2014 19:58 schreef Moira. het volgende:

[..]

Wat een tof doel, zoiets wil ik ook wel eens proberen :D Ben benieuwd hoe 't wordt!
Ja, ik eigenlijk ook wel. Maar niet benieuwd genoeg om verder te werken :').

Wanneer ik aquarelleer gebruik ik in principe ook nooit zwart, dus op zich zou het moeten lukken :D. Mijn laatste aquarel bevat ook geen zwart.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 4 september 2014 @ 20:54:53 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_144181603
Wauw, mooie dingen in de OP! _O_
***
pi_144182303
Wauw wat een mooie werken in de OP. Echt heel gaaf.

Verder dan een paard 'schilderen op nummer' ben ik nooit gekomen vroeger.
  donderdag 4 september 2014 @ 22:13:54 #8
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144185219
Hmmm... Wel een beetje aso dat ik er twee van mezelf in heb gemikt :@.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 4 september 2014 @ 22:18:24 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_144185433
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 22:13 schreef Samzz het volgende:
Hmmm... Wel een beetje aso dat ik er twee van mezelf in heb gemikt :@.
Ach, eentje extra als bonus voor het maken van de OP. ;)
***
  PR en moderator donderdag 4 september 2014 @ 22:38:46 #10
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_144186296
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 20:02 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja, ik eigenlijk ook wel. Maar niet benieuwd genoeg om verder te werken :').

Wanneer ik aquarelleer gebruik ik in principe ook nooit zwart, dus op zich zou het moeten lukken :D. Mijn laatste aquarel bevat ook geen zwart.
Zwart is met aquarel ook al gauw veel te overheersend, dan moet je zo veel water gebruiken :o
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 22:13 schreef Samzz het volgende:
Hmmm... Wel een beetje aso dat ik er twee van mezelf in heb gemikt :@.
Je bent volgens mij ook wel een beetje de grootste bijdrager aan schilderwerken in CRE :P
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator donderdag 4 september 2014 @ 22:42:12 #11
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_144186421
Misschien trouwens ook leuk om in de OP toe te voegen dat 'work in progress'-foto's ook leuk zijn om bij te voegen (stapsgewijs ofzo, eventueel in een spoiler om de aandacht op het eindproduct te houden, indien gewenst), of iig te beschrijven hoe en met wat het tot stand is gekomen.
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  vrijdag 5 september 2014 @ 14:27:03 #12
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144202549
quote:
14s.gif Op donderdag 4 september 2014 22:38 schreef Moira. het volgende:

[..]

Zwart is met aquarel ook al gauw veel te overheersend, dan moet je zo veel water gebruiken :o

[..]

Je bent volgens mij ook wel een beetje de grootste bijdrager aan schilderwerken in CRE :P
Niet op de manier waarop ik schilder, haha. Ik verdun nauwelijks, het is haast dry brush aquarellen :P. Ik heb het al heel lang niet meer gedaan... Al mijn aquarelleerspullen liggen in Nederland.

Ik wilde in de OP verschillende technieken pakken, maar dan werd het wel heel erg een Samzz-feestje :'). Misschien in de volgende. Ik zal eens kijken of ik vanavond een dry-brush 'how to' kan maken, of tenminste, mijn manier van dry brushen. Die verschilt nogal per persoon :).

Ik zal vanavond je WIP toevoegin in de OP zetten, Moira..
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  PR en moderator vrijdag 5 september 2014 @ 15:43:58 #13
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_144204978
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2014 14:27 schreef Samzz het volgende:

[..]

Niet op de manier waarop ik schilder, haha. Ik verdun nauwelijks, het is haast dry brush aquarellen :P. Ik heb het al heel lang niet meer gedaan... Al mijn aquarelleerspullen liggen in Nederland.

Ik wilde in de OP verschillende technieken pakken, maar dan werd het wel heel erg een Samzz-feestje :'). Misschien in de volgende. Ik zal eens kijken of ik vanavond een dry-brush 'how to' kan maken, of tenminste, mijn manier van dry brushen. Die verschilt nogal per persoon :).

Ik zal vanavond je WIP toevoegin in de OP zetten, Moira..
Jooooh tof :D Doen!
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zaterdag 6 september 2014 @ 16:54:47 #14
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144242720
Goed. Eigenlijk wilde ik dit gisteren doen, maar ik was geveld door migraine. Shit happens.

Een paar jaar geleden heb ik de dry brush painting techniek ontdekt. Feitelijk is dit niets meer of minder dan schilderen met een 'droge' kwast. Dus, wanneer het om verf op waterbasis gaat, schilderen zonder water, of wanneer het om verf op oliebasis gaat, schilderen zonder terpentine of verdunner.

Deze techniek is in midden 1980 geperfectioneerd onder straatschilders in Moskou. Schilders portretteerden daar voorbijgangers in een vrij korte tijdspanne. Eerst werden vooral grafiet, houtskool en pastels gebruikt, maar al snel werd duidelijk dat juist met droge kwasten (waar dus nog wel verf in zit) een erg snel maar uitstekende kwaliteit werk neergezet kon worden. Al snel werd de techniek zeer populair onder artiesten, niet enkel omdat het erg leuk is om te doen, maar ook fascinerend om te bekijken.

Het principe is vrij eenvoudig. Je zorgt dat je kwasten schoon en droog zijn. Dus voor je gaat schilderen zorg je dat je kwasten ontdaan zijn van zo veel mogelijk water dan wel terpentine of andere vloeibare verdunners. Wel moet er uiteraard verf op de kwast zitten, de droge kwast wordt ongeveer een halve cm tot een cm in de verf gedoopt alvorens ermee geschilderd gaat worden. Je kunt deze techniek op veel vlakken gebruiken, canvas, linnen, hout, 3d modellen en gewoon papier.

De intensiteit van de kleur kan worden gecontroleerd door de kwast net zo lang over papier te halen tot de gewenste intensiteit verkregen wordt.


Bij iedere streek met de kwast neemt de intensiteit van de verf af. In feite ga je net zo lang door met streken maken tot de kwast zo goed als geen kleur meer afgeeft wanneer je lichtjes over het papier gaat. Daarna kun je beginnen met schilderen. Wanneer je juist een intensere kleur wenst, haal je je kwast minder vaak langs papier om zo meer kleur te behouden.

De kwast wordt vervolgens gebruikt om een onderwerp neer te zetten. Door de kwast in vegende bewegingen over het papier te halen, kun je relatief eenvoudig highlights en schaduwen aanbrengen en deze egaal in elkaar over laten lopen door de kwast al dan niet vaker over dezelfde plek te bewegen:


Zelf heb ik deze techniek regelmatig gebruikt, het leent zich uitstekend voor portretten. Met deze techniek kan een hele subtiele overgang van donker naar licht worden verkregen daar het zich uitstekend in lagen op laat bouwen. Highlights zijn eenvoudig aan te brengen door middel van een gum, mocht dat nodig zijn. Een voltooid zwart/wit dry brush werk vertoont gelijkenissen met een houtskool of grafietportret, echter wanneer deze naast elkaar worden gelegd, zijn verschillen zichtbaar.


Door verschillende soorten kwasten te gebruiken, is het eenvoudig bepaalde structuren aan te geven. De grote kwast gebruik ik voor de grote oppervlakken, met de ronde kwast heb ik de dreads aangestipt, met de platte kwast heb ik de schaduwen in de huid en de lederen hoed aangezet en met de kleine kwast de donkere details in de ogen, hoofddoek en kralen, bijvoorbeeld.

Zelf bouw ik mijn dry brush portretten in principe van licht naar donker op omdat het verf is en het zich niet geheel laat verwijderen. Ja, ik zei dat er gegumd kan worden, dit klopt ook tot op zekere hoogte. Een zwart vlak kan je met een gum grijs maken, een grijs vak kun je lichter grijs maken een vrij licht grijs vlak kun je zo goed als weer wit krijgen met een gum/kneedgum.

Door met je kwast te 'kleuren' alsof het potloden zijn, kun je een egaal vlak neerzetten. Door met je kwast 'lijntjes' te trekken, kun je bijvoorbeeld een vachtstructuur aangeven:


In dit werk heb ik voor de vacht hele kleine 'lijntjes' getrokken. Met lichte druk op de kwast ontstaat een lichtere streep, omgekeerd krijg je met meer druk donkerdere lijnen. Op die manier kun je in een vacht structuur van botten/spieren aangeven. In de gezette lijnen kun je met een gum meer highlights aanbrengen wanneer dat gewenst is.

Of (baard)haren:


Het lange haar wordt op dezelfde manier neergezet als de vacht, enkel zijn de streken met de kwast, logischerwijs, langer.

In dit stukje tekst heb ik enkel eigen werk als voorbeelden gebruikt, in de voorbeelden is enkel zwarte olieverf gebruikt. Deze techniek leent zich echter voor alle verfsoorten en kleuren. Ik ben nog een beginner voor wat betreft deze techniek en echt verbluffende werken en meer informatie zijn te vinden op de website van bijvoorbeeld meester dry brusher Igor Kazarin. Voor de luie FOK!er heb ik een aantal dry brush werken van google geplukt waaruit duidelijk blijkt wat voor zachte portretten met deze techniek neergezet kunnen worden:




__________________________________

Deze 'How to' heb ik geschreven vanuit hoe ik zelf deze techniek gebruik. Het is een techniek die makkelijk te leren is, lastiger te perfectioneren en iedereen zal er zijn of haar eigen methode in gaan vinden. Er is geen goed of fout, zolang de kwasten maar droog zijn :D.

Ter informatie, het werk van Marilyn Monroe in de OP is ook middels dry brush tot stand gekomen. Hieronder enkele stappen:


Dit is hoe ik begin. Met een zeer droge kwast breng ik de eerste structuren aan.


Vervolgens kan ik het niet laten in detail te gaan werken. Aangezien ik met mijn linker hand schilder, heb ik hier eerst de rechter kant van het portret ingevuld. Hoewel deze techniek zo goed als niet vlekt, neem ik geen risico.

Omdat ik de details vrij snel invul, gebruik ik de rest van het schilderij om het teveel aan verf dat op de kwast zit uit te smeren (zie de donkere delen naast en in het haar en in het gezicht).

Met wederom een vrij droge kwast heb ik de blonde haren aangezet en ben ik met de uitwerking van de schaduwen in het gezicht begonnen (in dit geval van donker naar licht).


En het eindresultaat. Je kunt goed zien dat dit mijn tweede poging was tot dry brushen, voornamelijk om dat de huid niet egaal glad is. Dat moet ik nog beter leren beheersen :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Moderator zaterdag 6 september 2014 @ 23:40:45 #15
382129 crew  Donna
pi_144258261
Ik zit vol ongeloof te lezen. Wat knap!!! Echt zo mooi _O_
  zondag 7 september 2014 @ 10:56:48 #16
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144266016
Ja, het is echt een hele gave techniek. En eigenlijk helemaal niet zo tijdrovend. Nou ja, niet tijdrovender dan potlood of pastelwerken. En dit smeert niet uit, ook erg fijn :D.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  maandag 8 september 2014 @ 16:52:01 #17
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_144316815
Oeh, leuk topic!

Hieronder een filmpje van hoe een van mijn laatste werken tot stand is gekomen. Ik wilde wat nieuwe technieken uitproberen :)


Ik schilder met acryl. Voor dit schilderij heb ik gebruik gemaakt van een sateprikker, aluminiumfolie en gesso. Deze hangt nu in de woonkamer :P

Ik vind het leuk om te experimenteren met nieuwe technieken en hulpmiddelen. Ik schilder voornamelijk abstract.
  dinsdag 9 september 2014 @ 18:26:44 #18
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_144357995
Gaaf om te zien :). Zelf ben ik helemaal niet van het abstracte, maar ik vind het toch knap hoe dat zo neergezet kan worden en het ook nog wat lijkt. Creatief, zo met de satéprikkers. Ik gebruik ze ook wel eens in het schilderen. Het 3D aspect is ook tof.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  PR en moderator woensdag 18 maart 2015 @ 00:06:23 #19
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_150758795
Jaaa deze heeft weer broodnodig een kick nodig.
Sowieso moet ik ook maar eens schilderdingetjes gaan posten want ik heb toch wel e.e.a. gemaakt de laatste tijd. Hoewel veel niet FOK!waardig, maar we'll see :')

Daarnaast wil ik mijn geliefde (helaas veelal absente) schilderaars vragen om eens na te denken over een leuke/goede (zelfgemaakte/van internet geplukte) tutorial voor in dit topic: CRE / Het Tutorial Topic
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  vrijdag 5 juni 2015 @ 10:19:03 #20
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_153268305
Ik heb een paar vraagjes, maar weet niet of dit hier past omdat me dit een meer serieus topic lijkt? (Als ik al die voorbeelden in dit topic zie durf ik mijn vraag al bijna niet meer te stellen :') )
Maar ik weet niet zo snel een betere plaats.

Goed, ik ben een weekof wat terug op zoek gegaan naar bob ross schilderspullen omdat die man mij al 20 jaar in slaap praat, en omdat ik een grote mond had gehad na wat drank dat mij dat ook wel lukt :')
spul gevonden en ik ben maar gewoon begonnen zonder ooit een kwast vast gehouden te hebben :') en het bleek idd makkelijker te zijn als ik dacht. Doel bereikt want mensen geloofden pas dat ik het had gemaakt na het laten zien van de stap voor stap foto's *O*

Maar ik loop tegen dingen aan die ik niet fatsoenlijk krijg:

-Hoe hou je in hemelsnaam je kwasten fatsoenlijk schoon zonder je hele kamer vol te spetteren?
-hoe breng je die liquid white ondergrond het beste aan? Ik heb geprobeerd het zo dun mogelijk te houden maar volgens mij was het nog te dik want mijn highlights aanbrengen lukte niet meer echt :')
-en als laatste: kun je zo'n schilderij later afmaken? Ik was bezig aan mijn 2e, die ik zelf ook nog best mooi vind, maar mijn wit is op dus ik kon niet verder... bijna klaar alkeen linksvoor moet nog -O-
blablablablablablablablablablablablablabla
  vrijdag 5 juni 2015 @ 10:26:17 #21
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153268467
Alle vragen zijn welkom *O*. En dit is tot op zekere hoogte een serieus topic dat we wel graag ontopic reacties willen zien, maar dat er best wat geouwehoerd mag worden en sowieso mag alles gevraagd worden. Dus maak je geen zorgen om jouw vraag. Ik zal proberen je te helpen.

Allereerst, met welke verf verf je? Ik neem voor het gemak aan dat het olieverf is? In dat geval, dan kun je tot in den treure aan je schilderij blijven werken, olieverf heeft sowieso jaren nodig om echt uit te harden en zelfs dan kun je er nog overheen.

Zelf heb ik geen ervaring met een liquid white ondergrond, wellicht is je kwast te verzadigd? Hoe breng je het nu aan? Je doopt je kwast in de verf en gaat? Wellicht is het verstandig om eerst slechts een streek door de verf te halen, de kwast af te strijken aan het palet (ik weet niet wat je gebruikt?) en daarmee aan de slag te gaan?

En als laatste, wat bedoel je met onderspetteren :D? Je zal altijd houden dat er iets van verf loskomt van de kwast door de manier van verven, mijn schildersezels zitten ook onder de spettertjes. Maar als je echt grote druppels verliest, is je medium wellicht te vochtig.

Dan als laatste een vraag van mijn kant; heb je een foto van je werk :9?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 5 juni 2015 @ 10:39:21 #22
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_153268743
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 10:26 schreef Samzz het volgende:
Alle vragen zijn welkom *O*. En dit is tot op zekere hoogte een serieus topic dat we wel graag ontopic reacties willen zien, maar dat er best wat geouwehoerd mag worden en sowieso mag alles gevraagd worden. Dus maak je geen zorgen om jouw vraag. Ik zal proberen je te helpen.

Allereerst, met welke verf verf je? Ik neem voor het gemak aan dat het olieverf is? In dat geval, dan kun je tot in den treure aan je schilderij blijven werken, olieverf heeft sowieso jaren nodig om echt uit te harden en zelfs dan kun je er nog overheen.

Zelf heb ik geen ervaring met een liquid white ondergrond, wellicht is je kwast te verzadigd? Hoe breng je het nu aan? Je doopt je kwast in de verf en gaat? Wellicht is het verstandig om eerst slechts een streek door de verf te halen, de kwast af te strijken aan het palet (ik weet niet wat je gebruikt?) en daarmee aan de slag te gaan?

En als laatste, wat bedoel je met onderspetteren :D? Je zal altijd houden dat er iets van verf loskomt van de kwast door de manier van verven, mijn schildersezels zitten ook onder de spettertjes. Maar als je echt grote druppels verliest, is je medium wellicht te vochtig.

Dan als laatste een vraag van mijn kant; heb je een foto van je werk :9?
Yup, ik gebruik olieverf.
ik smeer die liquid white nu vanaf boven naar onder zo goed mogelijk uit, doe al zo weinig mogelijk op die kwast dus vraag me af hoe ik er minder op moet krijgen nog :P

En de enige manier van kwasten schoonhouden die ik ken is hoe ik het zie in die bob ross videos maar als ik dat op die manier thuis doe zit alles onder :')
dus haal hem nu maar over zo'n zeefje in de thinner en dan zo goed mogelijk droogwrijven op doekjes maar daar word ie niet droog genoeg van volgens mij..

En ja, van die eerste heb ik oon complete reeks gemaakt van begin tot eind omdat ik die nodig had voor de groepswhatsapp en van die 2e gewoon een foto.
Maar die ga ik hier zeker niet plaatsen, zeker niet na die prachtige dingen die al in het topic staan :D
Maar het zijn maar gewoon van die kitscherige landschapsafbeeldingen :7
blablablablablablablablablablablablablabla
  vrijdag 5 juni 2015 @ 10:47:26 #23
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153268883
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 10:39 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Yup, ik gebruik olieverf.
ik smeer die liquid white nu vanaf boven naar onder zo goed mogelijk uit, doe al zo weinig mogelijk op die kwast dus vraag me af hoe ik er minder op moet krijgen nog :P

En de enige manier van kwasten schoonhouden die ik ken is hoe ik het zie in die bob ross videos maar als ik dat op die manier thuis doe zit alles onder :')
dus haal hem nu maar over zo'n zeefje in de thinner en dan zo goed mogelijk droogwrijven op doekjes maar daar word ie niet droog genoeg van volgens mij..

En ja, van die eerste heb ik oon complete reeks gemaakt van begin tot eind omdat ik die nodig had voor de groepswhatsapp en van die 2e gewoon een foto.
Maar die ga ik hier zeker niet plaatsen, zeker niet na die prachtige dingen die al in het topic staan :D
Maar het zijn maar gewoon van die kitscherige landschapsafbeeldingen :7
Niet zo flauw, hoor ;(. Alle werken verdienen hier een plaats, misschien krijg je er nog nuttige tips op ;).

Heb je al eens geprobeerd zigzagjes met de kwast te maken, dus echt heel ruw je kwast 'droog' verven op het doek en zodra je kwast zo goed als 'leeg' is, in banen overschilderen?

Ik zet mijn kwasten gewoon in de terpentine, pas als ik ze weer ga gebruiken dep ik ze droog met keukenrol en daarna haal ik ze over normaal wit papier om de laatste vochtigheid eruit te halen. Dan begin ik met schilderen. Werkt voor mij goed. Ik weet niet op welke manier Bob Ross zijn kwasten schoonmaakt :@.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 5 juni 2015 @ 11:06:19 #24
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_153269257
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 10:47 schreef Samzz het volgende:

[..]

Niet zo flauw, hoor ;(. Alle werken verdienen hier een plaats, misschien krijg je er nog nuttige tips op ;).

Heb je al eens geprobeerd zigzagjes met de kwast te maken, dus echt heel ruw je kwast 'droog' verven op het doek en zodra je kwast zo goed als 'leeg' is, in banen overschilderen?

Ik zet mijn kwasten gewoon in de terpentine, pas als ik ze weer ga gebruiken dep ik ze droog met keukenrol en daarna haal ik ze over normaal wit papier om de laatste vochtigheid eruit te halen. Dan begin ik met schilderen. Werkt voor mij goed. Ik weet niet op welke manier Bob Ross zijn kwasten schoonmaakt :@.
Ja, ik maak van die X-bewegingen ober het doek heen helemaal, en daarna over de hele lengte nog horizontaal. Tussendoor mischien droogwrijven bedenk ik mij nu dat dat kan helpen :P

En ik denk echt niet dat mijn dingetjes hier een plaats verdienen :')
blablablablablablablablablablablablablabla
  vrijdag 5 juni 2015 @ 11:06:47 #25
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153269267
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 11:06 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Ja, ik maak van die X-bewegingen ober het doek heen helemaal, en daarna over de hele lengte nog horizontaal. Tussendoor mischien droogwrijven bedenk ik mij nu dat dat kan helpen :P

En ik denk echt niet dat mijn dingetjes hier een plaats verdienen :')
Niet zeuren, posten :7. Luister naar mij.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')