Die werd eerder dus te dun.quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:12 schreef Tengano het volgende:
Dat je jam zo dik wordt komt door die banaan die je erin hebt gedaan.
Dus volgende keer zou ik gewoon bramenjam maken... mmmmmm
Gewoon water erdoor?quote:Op dinsdag 2 september 2014 20:56 schreef bepklep82 het volgende:
Je zou zomaar een nieuwe hype te pakken kunnen hebben.
Plakjes Jam![]()
Maar je zou het nogmaals kunnen verhitten en dan water of sap kunnen toevoegen.
Ja wel eerst koken. Maar je moet de jam dan ook opwarmen anders mengt het niet.quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:17 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Gewoon water erdoor?
Dat is het proberen waard...hopen dat ik mijn goddelijke jam er niet mee verpest.
Ik denk dat water toevoegen niet eens zoveel aan de smaak verpest. Je moet geen liters toevoegen, maar de Jam is al gezoet dus het moet kunnen. Je kunt ook een deel water en een deel sap doen. Gewoon vruchten persen en alleen het sap gebruiken.quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:23 schreef Tengano het volgende:
Met water erdoor heb je natuurlijk minder smaak. Zou ik niet doen; is zonde.
Wat je ook kunt doen is opnieuw bramenjam maken; die wordt dan te
dun naar jouw smaak, maar daarna meng je er zoveel van je dikke jam door
zodat de nieuwe jam jouw gewenste dikte krijgt.![]()
Extra verwarmen iedere keer maakt dat er nauwelijks structuur van je
bramen overblijft.
Misschien is een kaasschaaf dan handigerquote:Op dinsdag 2 september 2014 21:24 schreef pionnetje het volgende:
dit is iets omslachtiger maar werkt ook :
invriezen en daarna in een doek wikkelen en dan met een hamer er op slaan en dan laten ontdooien!
De bramen zijn al gepureerd en door een zeef gedrukt. Daar is geen struktuur meer van te vinden. En de verhouding banaan-braam is nu prima. Dus ik ga denk ik toch voor water, dat verandert het minst aan de smaak, hoop ik.quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:23 schreef Tengano het volgende:
Wat je ook kunt doen is opnieuw bramenjam maken; die wordt dan te
dun naar jouw smaak, maar daarna meng je er zoveel van je dikke jam door
zodat de nieuwe jam jouw gewenste dikte krijgt.![]()
Extra verwarmen iedere keer maakt dat er nauwelijks structuur van je
bramen overblijft.
Graag even de theoretische gedachtengang toelichten. En hoe ik de stukjes banaan in het proces heel houd.quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:24 schreef pionnetje het volgende:
dit is iets omslachtiger maar werkt ook :
invriezen en daarna in een doek wikkelen en dan met een hamer er op slaan en dan laten ontdooien!
Misschien water met wat echte vruchtensiroop om smaakverlies te voorkomen?quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:36 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
De bramen zijn al gepureerd en door een zeef gedrukt. Daar is geen struktuur meer van te vinden. En de verhouding banaan-braam is nu prima. Dus ik ga denk ik toch voor water, dat verandert het minst aan de smaak, hoop ik.
Is er dan bramen-bananen-siroop?quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Misschien water met wat echte vruchtensiroop om smaakverlies te voorkomen?
89 eurocent bij puntje..puntje
Kun je vooraf proeven wat je erbij doet en hoef je minder te hopen.
Nee, niet dat ik weet. Ik had het over Vruchtenmix met 70% vruchtgehalte.quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:53 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Is er dan bramen-bananen-siroop?
Nogmaals: qua smaak is ie prima, de jam. Hooguit n tikje te zoet.
Ik gebruik van die geleisuiker. Daar zit pectine in. De gewone is 1:1 en de halfzoete moet 1:2 (suiker:vruchten). Maar die standaard verhouding op de verpakking klopt dus niet bij bramen.quote:
Waarom neem je volgende keer niet gewoon normale suiker met losse gelatine? Dan ben je gelijk van dat probleem van te zoet zijn af.quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:53 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Is er dan bramen-bananen-siroop?
Nogmaals: qua smaak is ie prima, de jam. Hooguit n tikje te zoet.
pectine, niet gelatinequote:Op dinsdag 2 september 2014 22:34 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Waarom neem je volgende keer niet gewoon normale suiker met losse gelatine? Dan ben je gelijk van dat probleem van te zoet zijn af.
nee, suiker met pectine en citroenzuur, soms ook conserveermiddel als het minder suiker wordt dan 1op1quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:37 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
ik ken het verschil. Maar het hoofdbestandsdeel van geleisuiker is toch gelatine?
Als je het niet weet waarom vertel je dan wat iemand moet doen?quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:38 schreef CafeRoker het volgende:
Verrek, je hebt gelijk. Nooit geweten
Omdat mijn eigen jamquote:Op dinsdag 2 september 2014 22:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je het niet weet waarom vertel je dan wat iemand moet doen?
M' buurvrouwtje vond anders van niet. Je kan makkelijk 'n beetje water toevoegen, en op die verpakking staat bv 500gr geleisuiker op 1250gr fruit, dat is veel te zoet en/of te dik, al verschillen smaken. Gewoon ietsje minder suiker en scheutje water, wordt ie lekker smeuïg van, maar niet te dun zodat ie uit je boterham loopt...quote:Op dinsdag 2 september 2014 21:23 schreef Tengano het volgende:
Lijkt me een prima plan voor een kindloos huishouden. Dus niet hier.quote:Op vrijdag 5 september 2014 00:35 schreef SiGNe het volgende:
Alcohol toevoegen wil ook nog weleens helpen en daar krijg je ook weer een lekkere smaak van.
Een goede rum bijv. (en met goed bedoel ik gewoon een goedkope, captain morgan bijv. zolang het maar geen Bootz of andere nederlandse troep is)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |