abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144188728
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zou niet weten waarom.
Geen enkele legitieme reden voor.
pi_144188974
quote:
1s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:45 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Waar meerdere mensen een reactie op hebben geplaatst, ikzelf 2 keer, een keer na snel doorlezen, tweede keer na goed doorlezen.
Algemene conclusie was wel dat er met geen mogelijkheid 100.000den donkere, of zelfs alle Nederlanders uit te halen viel.
Je hebt die linkjes gevolgd, gelezen en de uitzending eenvandaag gezien?

quote:
Grote meerderheid donker en wit, om het zo maar even te noemen, vind het prima als het blijft zoals het is, een gedeelte maakt het niet uit, en een klein deel geeft aan er moeite mee te hebben.
Het ging over donkere mensen, die worden persoonlijk geraakt door de imitatie van hun persoon.
Die grote meerderheid komt door alle niet-donkere mensen.
Daar had ik het niet over

quote:
Nu was dit nog een onderzoek van alleen Amsterdam
Ik gaf ook een linkje naar een tv-uitzending van eenvandaag en die beperkte zich niet tot Amsterdammers
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375156
op 7.30 minuten eenvandaag onderzoek
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
pi_144189176
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

[..]

Het ging over donkere mensen, die worden persoonlijk geraakt door de imitatie van hun persoon.

[..]

Ik gaf ook een linkje naar een tv-uitzending van eenvandaag en die beperkte zich niet tot Amsterdammers
Ik laat een reactie op filmpjes even aan anderen over, zit op een tablet en die heeft nogal moeite met filmpjes openen.
Zal kijken of ik een andere mogelijkheid heb om dat filmpje te bekijken.
pi_144189677
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij zit mij een mening op te dringen. Dat was mijn mening helemaal niet .
En ik heb 2 links gegeven die aantonen dat mogelijk honderdduizenden donkere Nederlanders niet zo happy zijn met ZP
Blader maar even terug
Dat blijkt niet uit die koppelingen (Nederlands voor links ;)). :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144189739
quote:

[..]

[..]

[..]

Een paar opvallende mensen waarvan ze een uitspraak laten zien en een amateuristische enquête van een actualiteitenprogramma, geleid door een puistenkop. Dat is niet bepaald overtuigend. Bij zo'n enquêtetje is de vraagstelling trouwens ook erg belangrijk.
#NoDAPL
pi_144190112
Ik denk dat de anti ZP beweging nu iets meer aanhangers heeft omdat ze elkaar zaten op te hitsen, vrienden van mij die ik vroeger nooit hoorde over zwarte piet zijn nu ineens anti zwarte piet omdat ze ineens "bewust" zijn geraakt van hoe racistisch het zou zijn.

Verder komt er ook bij kijken hoe de ouders hun kind hebben opgevoed.

Mooivoorbeeld, mijn vader heeft kroeshaar en is donker, maar hij had nooit problemen en vond het feest altijd leuk en zo heeft hij mij het leren zien. als een feest en dat zwarte piet een slaaf zou zijn zou nooit bij mij zijn opgekomen.

Een vriend van mij is Surinaams en hij mocht van zijn moeder nooit sinterklaas vieren en liet hem niet naar school gaan als het werd gevierd, hij wist vroeger niet waarom maar zei dat zijn moeder zei dat het "slecht" was.

Zijn moeder begon dan ook bij mijn vader te klagen hoe het kon dat mijn ouders mij wel sinterklaas lieten vieren en of ze wel "bewust" waren.

Nu heb je dus dat ik als bruin/donkere man geen enkel probleem heb met ZP en het zelfs erg zou vinden als die verdwijnt en daar tegen over een vriend van mij die dan helemaal anti zwarte piet is en pro black movement etc etc..

Als ze allemaal eens zouden stoppen met het indoctrineren van hun kinderen met "de boze blanke man" zou er een stuk minder racisme zijn, zij maken zichzelf het leven vaak moeilijk en gaan de wereld in met een bepaalde houding waardoor ze daadwerkelijk benadeeld worden, dat is in ieder geval mijn visie.
Waz met jou!
pi_144190476
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 00:31 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Ik denk dat de anti ZP beweging nu iets meer aanhangers heeft omdat ze elkaar zaten op te hitsen, vrienden van mij die ik vroeger nooit hoorde over zwarte piet zijn nu ineens anti zwarte piet omdat ze ineens "bewust" zijn geraakt van hoe racistisch het zou zijn.

Mooivoorbeeld, mijn vader heeft kroeshaar en is donker, maar hij had nooit problemen en vond het feest altijd leuk en zo heeft hij mij het leren zien. als een feest en dat zwarte piet een slaaf zou zijn zou nooit bij mij zijn opgekomen.

Een vriend van mij is Surinaams en hij mocht van zijn moeder nooit sinterklaas vieren en liet hem niet naar school gaan als het werd gevierd, hij wist vroeger niet waarom maar zei dat zijn moeder zei dat het "slecht" was.

Zijn moeder begon dan ook bij mijn vader te klagen hoe het kon dat mijn ouders mij wel sinterklaas lieten vieren en of ze wel "bewust" waren.

Nu heb je dus dat ik als bruin/donkere man geen enkel probleem heb met ZP en het zelfs erg zou vinden als die verdwijnt en daar tegen over een vriend van mij die dan helemaal anti zwarte piet is en pro black movement etc etc..

Als ze allemaal eens zouden stoppen met het indoctrineren van hun kinderen met "de boze blanke man" zou er een stuk minder racisme zijn, zij maken zichzelf het leven vaak moeilijk en gaan de wereld in met een bepaalde houding waardoor ze daadwerkelijk benadeeld worden, dat is in ieder geval mijn visie.
Goede reactie ^O^

Dat is precies wat deze hele discussie doet, mensen dwingen stelling te nemen, met andere woorden, het drijft een wig tussen ons die de samenleving alleen maar verder kan ontwrichten omdat een traditioneel kinderfeest bestempeld word als racistisch terwijl het dat niet is.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_144190796
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 september 2014 00:45 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Goede reactie ^O^

Dat is precies wat deze hele discussie doet, mensen dwingen stelling te nemen, met andere woorden, het drijft een wig tussen ons die de samenleving alleen maar verder kan ontwrichten omdat een traditioneel kinderfeest bestempeld word als racistisch terwijl het dat niet is.
Tja, ik zeg al 8 topics niets anders. En ben al voor van alles uitgemaakt.
pi_144191456
Waarom maken we er niet lichtgetinte piet van? Of piet met een Noord-Afrikaans uiterlijk?
Je suis Charlie Sheen
pi_144191596
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2014 01:36 schreef NotYou het volgende:
Waarom maken we er niet lichtgetinte piet van? Of piet met een Noord-Afrikaans uiterlijk?
Met een petje en een burberry tasje?
pi_144192213
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 00:31 schreef Just_some_random_dude het volgende:

Er is uiteraard niets mis met zwarte ouders die hun kinderen inlichten over hoe het vroeger, lange geleden ooit was. Dat de verhoudingen tussen zwarte en blanke mensen vroeger anders lag. Maar dat is het dan ook, dat was vroeger. Nu zijn de kansen voor blank en zwart gelijk. En ja, er bestaat nog steeds racisme en discriminatie in onze maatschappij. Maar dat geld voor blank én zwart. Dat blijf je denk ik altijd houden omdat er nou eenmaal zwarte en blanke mensen met een bepaalde doctrine worden opgevoed. Dat is jammer.

En als je dan van beroep kunstenaar wordt en niet succesvol bent (want ja, kunst is nou eenmaal een subjectief dingetje) kan ik me voorstellen dat je als niet succesvolle geindoctrineerde zwarte de schuld schuift in de schoenen van de verderfelijke blanke slavendrijvers en op wraak zint.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_144192384
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 05:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er is uiteraard niets mis met zwarte ouders die hun kinderen inlichten over hoe het vroeger, lange geleden ooit was. Dat de verhoudingen tussen zwarte en blanke mensen vroeger anders lag. Maar dat is het dan ook, dat was vroeger. Nu zijn de kansen voor blank en zwart gelijk. En ja, er bestaat nog steeds racisme en discriminatie in onze maatschappij. Maar dat geld voor blank én zwart. Dat blijf je denk ik altijd houden omdat er nou eenmaal zwarte en blanke mensen met een bepaalde doctrine worden opgevoed. Dat is jammer.

En als je dan van beroep kunstenaar wordt en niet succesvol bent (want ja, kunst is nou eenmaal een subjectief dingetje) kan ik me voorstellen dat je als niet succesvolle geindoctrineerde zwarte de schuld schuift in de schoenen van de verderfelijke blanke slavendrijvers en op wraak zint.
Juist, zo simpel is het.
  vrijdag 5 september 2014 @ 08:46:39 #188
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144193195
quote:
die worden persoonlijk geraakt door de imitatie van hun persoon.
Ik kan me voorstellen, heel goed zelfs, dat je je als zwarte Surinamer gestigmatiseerd voelt als iemand je "Zwarte Piet" toeroept of als iemand in jouw bijzijn een overduidelijke karikatuur van een Surinaamse creool neerzet, maar ik vind het nogal ver gaan om te stellen dat iedereen die zich als Zwarte Piet verkleedt daarmee automatisch "een zwarte persoon imiteert". De directe navolging is die van een fantasiefiguur zonder binding met de huidige maatschappij. Die figuur bevat een aantal stereotypische elementen die veelal zo sterk gestileerd en/of archaïsch zijn dat ze door het grootste deel van de maatschappij niet (meer) spontaan worden herkend, ook niet door een (groot?) deel van degenen die er aanstoot aan nemen. Het idee dat het om een stereotype gaat ontstaat ook bij hen immers vaak pas na de nodige "voorlichting", zoals in de post van Just_some_random_dude hierboven ook wordt aangegeven. Men lijkt er moeite voor te doen om het stereotype naar boven te halen om er vervolgens aanstoot aan te kunnen nemen, en dat doet in mijn ogen afbreuk aan de legitimiteit van dit argument.
pi_144194887
quote:

[..]

En ik heb 2 links gegeven die aantonen dat mogelijk honderdduizenden donkere Nederlanders niet zo happy zijn met ZP
Blader maar even terug
Jouw mening was niet dat honderdduizenden Nederlanders last hadden van Zwarte Piet / imago / beeldvorming?
pi_144194914
quote:

[..]

Blader maar even terug
_O-
Je suis Charlie Sheen
pi_144196003
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 08:46 schreef Iblardi het volgende:

maar ik vind het nogal ver gaan om te stellen dat iedereen die zich als Zwarte Piet verkleedt daarmee automatisch "een zwarte persoon imiteert".
Dat vind ik nou ook. Die kleedpartij is niet de kern van het verhaal .
Het gaat om het gezicht en vermeend gedrag van een donker iemand imiteren

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 08:46 schreef Iblardi het volgende:

Men lijkt er moeite voor te doen om het stereotype naar boven te halen om er vervolgens aanstoot aan te kunnen nemen, en dat doet in mijn ogen afbreuk aan de legitimiteit van dit argument.
En het argument wat jij afwijst is ....... ZP is een racistisch stijlfiguur ?
Ik wijs dat argument ook af. Maar er is ook een argument dat mensen zich belachelijk voelen gemaakt, zich apart worden gezet voelen, de schijn van minachting door ZP
Als argumenten zo worden geformuleerd dan wordt het woord racistisch niet genoemd, en daar kan ik in meegaan.
Zeker kan je in specifieke gevallen de boosheid van mensen terugbrengen tot een rassentegenstelling. Omgekeerd zie je dat ook bij de ZP-aanhangers en die zijn er in een zeer grote meerderheid en die zijn mucho irritanter in dit ZP-debat dan dat het rollenspel zelf is.

[ Bericht 46% gewijzigd door Bluesdude op 05-09-2014 11:12:50 ]
pi_144196163
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat vind ik nou ook. Die kleedpartij is niet de kern van het verhaal .
Het gaat om het gezicht en vermeend gedrag van een donker iemand imiteren
Kinderen verwekken en bij voorkeur voor de geboorte nog de benen nemen?
Je suis Charlie Sheen
pi_144196297
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:08 schreef NotYou het volgende:

[..]

Kinderen verwekken en bij voorkeur voor de geboorte nog de benen nemen?
johhhhh wat krijgen we nou ?
doet Zwarte Piet dat tegenwoordig? Vroeger deed die schat dat nooit hoor
pi_144196320
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

johhhhh wat krijgen we nou ?
doet Zwarte Piet dat tegenwoordig? Vroeger deed die schat dat nooit hoor
Wat vind ik jou toch een mal mannetje, altijd.
Je suis Charlie Sheen
pi_144196451
quote:
17s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:14 schreef NotYou het volgende:

[..]

Wat vind ik jou toch een mal mannetje, altijd.
dat komt omdat jij discriminerend lult en ik daar met een kwinkslag op reageer..
ZP-rol is niet zo discriminerend in beginsel..... sommige zogenaamde ZP -fans wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 05-09-2014 11:46:35 ]
pi_144198458
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 11:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

dat komt omdat jij discriminerend lult en ik daar met een kwinkslag op reageer..
ZP-rol is niet zo discriminerend in beginsel..... sommige zogenaamde ZP -fans wel.
Sommige Zeurpieten ook. Wat wil je daar mee zeggen?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_144199609
quote:
Er is een nog veel grotere groep mensen die niet wil dat zwarte piet veranderd word en het zich ook persoonlijk aantrekt als dat wel gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan mensen die jarenlang zwarte piet gespeeld hebben of mensen die juist door middel van het sinterklaasfeest proberen om de integratie te bevorderen en nu te horen krijgen dat ze al die tijd discriminerend of zelfs racistisch bezig zijn geweest.

Met die groep wordt totaal geen rekening gehouden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_144217033
quote:
Die aanname dat ze geïmiteerd worden klopt niet, het is immers ten zeerste de vraag of dat ZP een neger moet voorstellen.
#NoDAPL
pi_144217185
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Die aanname dat ze geïmiteerd worden klopt niet, het is immers ten zeerste de vraag of dat ZP een neger moet voorstellen.
Nee, hij moet een blonde Japanner voorstellen.
pi_144217260
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 september 2014 21:06 schreef Peunage het volgende:

[..]

Nee, hij moet een blonde Japanner voorstellen.
Het is misschien moeilijk voor te stellen voor sommige mensen maar het zwarte hoeft echt niet te verwijzen naar de verhoogde melanine-concentratie. Je weet wel: boeman, duivel, ...
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')