abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144021534
Iets inhoudelijks dan :P

quote:
'Sint moet groter gevolg en roetpiet krijgen'

UTRECHT -
Om iedereen tegemoet te komen in de discussie rond Zwarte Piet, zou de steun en toeverlaat van Sinterklaas met zwarte vegen geschminkt kunnen worden. Dan ontstaat de zogeheten roetpiet. Ook zouden er veel meer historische figuren in het gevolg van Sinterklaas mee moeten lopen, zoals bijvoorbeeld matrozen, lakeien en soldaten. Dat was in het verre verleden ook het geval.
Dat stellen directeur Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed en Frits Booy, secretaris en sinterklaasdeskundige van de Stichting Nationaal Sint Nicolaas Comité. Booy maakte een essay onder de titel 'Het verhaal van Zwarte Piet Geschiedenis en betekenis'. Dat verschijnt volgende week.
Booy doet uitvoerig uit de doeken wat de herkomst van Zwarte Piet is en zet de feiten, beweringen en meningen op een rij. Tegelijkertijd vragen hij en Strouken om meer wederzijds begrip en verdraagzaamheid. „We kunnen nu eenmaal niet allemaal in elk opzicht onze zin krijgen”, aldus Booy.
Beiden zien verschillende oplossingen die ervoor moeten zorgen dat Zwarte Piet minder centraal komt te staan. „Om tegenstanders van Zwarte Piet tegemoet te komen, zouden we de concessies kunnen doen dat Zwarte Piet zijn krulpruik weglaat, zijn lippen niet te rood maakt en hij zijn gezicht met roetvegen donker maakt. Er zouden ook andere blanke 'knechten' en functionarissen aan het gevolg van Sinterklaas toegevoegd kunnen worden. Om niet herkend te worden, moeten ze zich dan wel vermommen met pruiken, snorren en baarden of van ver komen.”
Strouken noemt als oplossing ook kleurpieten aan het gezelschap toe te voegen. Het kleurrijke zou dan vooral moeten zitten in het haar en de kledij. „Overal in het land zijn sinterklaasorganisaties aan het nadenken en experimenteren. Ik heb het gevoel dat ze nog niet echt een oplossing hebben, want niemand wil er nu al iets over zeggen. Maar ik denk dat wij in november veel verschillende oplossingen gaan zien.”

http://www.telegraaf.nl/b(...)piet_krijgen___.html
  zondag 31 augustus 2014 @ 14:23:21 #22
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_144021584
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 14:18 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ik snap niet wat die negers bezielt om zo een bom te leggen onder een mooi feest.
Als Zwarte Piet niet bestond woonden ze nu allemaal in een villa en verdienden ze boven de Balkenendenorm. Wij hebben ze dit afgenomen met ons racistische feest.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  zondag 31 augustus 2014 @ 14:25:21 #23
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_144021658
Ik vind dat terughalen van slavernij altijd zo gek. Europeanen zijn quasi allemaal slaven (horigen) geweest in het verleden. En eigenlijk amper minder recent dan Afrikanen; begin 1900 was er ook nog de facto slavernij in Europa. Misschien ga ik dat ook maar eens aanhalen in de toekomst als het me goed uitkomt! :+

Overigens, als alles wat mij kwetst zou verboden moeten worden, amai amai dat zou nogal veel zijn! Ik stap onmiddellijk naar de rechter om het offerfeest af te schaffen, het is barbaars, dieronvriendelijk en in strijd met de moderne kijk op dieren! En ik vind ook vast nog wel iets om het als racistisch te bestempelen!

:')
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_144021879
quote:
7s.gif Op zondag 31 augustus 2014 14:10 schreef bedachtzaam het volgende:
De groep zou naar het M.O kunnen gaan, daar is immers sprake van slavernij, hier niet.
slavernij? Hajji Firuz, dat is pas erg.
  zondag 31 augustus 2014 @ 14:32:03 #25
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_144021925
iedereen die vindt dat zwarte piet moet blijven moet oprotten naar zijn eigen land
  zondag 31 augustus 2014 @ 14:35:39 #26
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_144022039
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 14:32 schreef IsaacCuenca het volgende:
iedereen die vindt dat zwarte piet moet blijven moet oprotten naar zijn eigen land
Maar ik ben zo graag in Nederland :'(
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_144022759
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 14:06 schreef Dven het volgende:

[..]

Meh. Als een bedrijf geen pieten wil moeten ze dat vooral doen. Je hoeft er niets te kopen. Wil je zelf jezelf zwart sminken en dan lekker de dolle piet uithangen? Lekker je gang gaan en geen aandacht schenken aan negers die te veel vrije tijd hebben.
Ik chargeer natuurlijk. Enkel om aan te tonen dat "waar maak je je druk om" twee kanten op werkt. Het is voor beide partijen, de pro-ZP en de anti-ZP, een belangrijke zaak, welke je niet kunt afdoen door simpelweg te stellen: "maak je niet druk". Zo werkt het niet.

Verder richt(te) Quincy zich in het bijzonder op de intocht van Sinterklaas. Als de gemeente daar een vergunning voor geeft, en je meent dat er racistische elementen aanwezig zijn, dan kun je daartegen ageren.

Wat verder een ieder in zijn eigen huis doet, wel of geen Zwarte Schmink, wel of geen Hitlergroet, daar kun je weinig tegen doen.
  zondag 31 augustus 2014 @ 15:04:38 #28
3542 Gia
User under construction
pi_144022947
Dus negers mogen niet meer voor zwarte piet spelen?
Alleen blanken mogen dat.

Da's pas discriminatie!
pi_144023133
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 15:04 schreef Gia het volgende:
Dus negers mogen niet meer voor zwarte piet spelen?
Alleen blanken mogen dat.

Da's pas discriminatie!
Sinterklaas zou eigenlijk alleen door een neger gespeeld mogen worden, ik nomineer prem als sinterklaas dit jaar.

Dan is iedereen geschminkt.
pi_144023188
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 14:58 schreef Ceberut het volgende:

[..]

Ik chargeer natuurlijk. Enkel om aan te tonen dat "waar maak je je druk om" twee kanten op werkt. Het is voor beide partijen, de pro-ZP en de anti-ZP, een belangrijke zaak, welke je niet kunt afdoen door simpelweg te stellen: "maak je niet druk". Zo werkt het niet.

Verder richt(te) Quincy zich in het bijzonder op de intocht van Sinterklaas. Als de gemeente daar een vergunning voor geeft, en je meent dat er racistische elementen aanwezig zijn, dan kun je daartegen ageren.

Wat verder een ieder in zijn eigen huis doet, wel of geen Zwarte Schmink, wel of geen Hitlergroet, daar kun je weinig tegen doen.
Daar kun je zeker tegen ageren, op een normale manier en zonder te dreigen met geweld als je je zin niet krijgt.
pi_144023464
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 15:09 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Sinterklaas zou eigenlijk alleen door een neger gespeeld mogen worden, ik nomineer prem als sinterklaas dit jaar.

Dan is iedereen geschminkt.
Met die gedachte speelde ik ook al, dit jaar een zwarte sinterklaas en witte pieten, alleen dan niet zuurprem als sinterklaas, het moet wel leuk blijven voor de kinders :)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_144023752
quote:
7s.gif Op zondag 31 augustus 2014 15:19 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Met die gedachte speelde ik ook al, dit jaar een zwarte sinterklaas en witte pieten, alleen dan niet zuurprem als sinterklaas, het moet wel leuk blijven voor de kinders :)
Gewoon Quincy als Sinterklaas.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_144024252
quote:
7s.gif Op zondag 31 augustus 2014 15:19 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Sinterklaas is een historisch figuur, dus die moet wel "blank" blijven, maar geef die rol aan een gekleurde mefelander die zich dan blank schminkt, zijn ze ook weer blij.
pi_144024267
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 15:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

John Williams.
  zondag 31 augustus 2014 @ 16:21:32 #35
3542 Gia
User under construction
pi_144025856
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 15:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

John Williams is gezelliger.
  zondag 31 augustus 2014 @ 16:24:12 #36
3542 Gia
User under construction
pi_144025981
Dus een witgeschminkte Sinterklaas en zwartgeschminkte Zwarte Pieten.
Wil een neger voor Zwarte Piet spelen dan moet hij zich nepzwart schminken en een krulloze blonde pruik op.
Geen oorringen, maar tunnels.
pi_144029417
Dat er twee kampen zijn, pro en contra Piet, is al te gek om los te lopen. Het is een welles nietis discussie.

Sommigen mensen lijken alle mensen in te delen in bazen en losers. Tja, dan krijg je natuurlijk ook wel makkelijk het idee dat Piet het maar slecht heeft.
Dat is wel een beetje een slachtofferpositie GEVEN omdat er toevallig een zwarte kop op zit, want andere historische figuren, al of niet verzonnen, die een sidekick (om maar even modern te doen) waren worden helemaal niet als slaaf of zielig gezien. Sancho Panza (van Don Quixote), Sindela (van Floris) en de doofstomme die bij Zorro hoort.... Moet ik doorgaan?

Heeft Piet zich ooit uitgesproken, door de geschiedenis heen, in een liedje, een vertelsel, dat hij het slecht heeft bij Sint of wel wat anders zou willen of vrij zou willen zijn?
Heeft Sinterklaas door de geschiedenis heen zich ooit uitgelaten als bezitter van Piet en hem onheus behandeld? Is er ook maar enige tekst waaruit op te maken valt dat Piet niet betaald werd of slaaf was?

Een timmerman en een smid hadden vroeger ook gewoon een knecht en een boer zelfs meerdere.
Zij waren geenszin de eigenaar daarvan.

Dat woord zegt dus niks. Het "bewijs" van het pak gaat ook niet op.

Ooit heeft iemand bedacht dat een heks in het zwart loopt, een puntmuts gebruikt, een haakneus met een wrat erop en rondvliegt op een bezem. En vergeet het gezelschap van de zwarte kat niet.

Dit is op grote schaal overgenomen door alle illustrators, en vertellers, (inclusief toneel en film), maar dat is nog steeds geen bewijs dat een heks er ooit zo uit heeft gezien, alle heksen er zo uit zien, of omgekeerd, dat iedereen die er zo uit ziet en of een zwarte kat heeft, een heks is.

Voor die de vergelijking voorgekauwd willen:
Ooit heeft iemand bedacht hoe Zwarte Piet eruit ziet en dit is op grote schaal overgenomen (en ook wel door de jaren heen aangepast), iemand heeft plots ooit bedacht dat hij een slaaf is geweest, wellicht naar aanleiding van het pak of om hem juist dat mooie onderscheidende kleurige pak te geven (ook nog een mogelijkheid), maar dat is op zichzelf geen bewijs dat elke zwarte slaaf er zo uit zag of dat iedere zwarte in zo´n pak een slaaf is. Of zelfs dat hij ooit als slaaf bedoeld is geweest....
pi_144030072
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2014 17:48 schreef Alentejana het volgende:
Dat er twee kampen zijn, pro en contra Piet, is al te gek om los te lopen. Het is een welles nietis discussie.

Sommigen mensen lijken alle mensen in te delen in bazen en losers. Tja, dan krijg je natuurlijk ook wel makkelijk het idee dat Piet het maar slecht heeft.
Dat is wel een beetje een slachtofferpositie GEVEN omdat er toevallig een zwarte kop op zit, want andere historische figuren, al of niet verzonnen, die een sidekick (om maar even modern te doen) waren worden helemaal niet als slaaf of zielig gezien. Sancho Panza (van Don Quixote), Sindela (van Floris) en de doofstomme die bij Zorro hoort.... Moet ik doorgaan?

Heeft Piet zich ooit uitgesproken, door de geschiedenis heen, in een liedje, een vertelsel, dat hij het slecht heeft bij Sint of wel wat anders zou willen of vrij zou willen zijn?
Heeft Sinterklaas door de geschiedenis heen zich ooit uitgelaten als bezitter van Piet en hem onheus behandeld? Is er ook maar enige tekst waaruit op te maken valt dat Piet niet betaald werd of slaaf was?

Een timmerman en een smid hadden vroeger ook gewoon een knecht en een boer zelfs meerdere.
Zij waren geenszin de eigenaar daarvan.

Dat woord zegt dus niks. Het "bewijs" van het pak gaat ook niet op.

Ooit heeft iemand bedacht dat een heks in het zwart loopt, een puntmuts gebruikt, een haakneus met een wrat erop en rondvliegt op een bezem. En vergeet het gezelschap van de zwarte kat niet.

Dit is op grote schaal overgenomen door alle illustrators, en vertellers, (inclusief toneel en film), maar dat is nog steeds geen bewijs dat een heks er ooit zo uit heeft gezien, alle heksen er zo uit zien, of omgekeerd, dat iedereen die er zo uit ziet en of een zwarte kat heeft, een heks is.

Voor die de vergelijking voorgekauwd willen:
Ooit heeft iemand bedacht hoe Zwarte Piet eruit ziet en dit is op grote schaal overgenomen (en ook wel door de jaren heen aangepast), iemand heeft plots ooit bedacht dat hij een slaaf is geweest, wellicht naar aanleiding van het pak of om hem juist dat mooie onderscheidende kleurige pak te geven (ook nog een mogelijkheid), maar dat is op zichzelf geen bewijs dat elke zwarte slaaf er zo uit zag of dat iedere zwarte in zo´n pak een slaaf is. Of zelfs dat hij ooit als slaaf bedoeld is geweest....
Jij weet dat, ik weet dat, miljoenen Nederlanders EN Medelanders, om het zo maar even te noemen, weten dat.

Maar probeer dat maar aan quinsy en consorten, e.a. duidelijk te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door paddy op 02-09-2014 12:00:42 ]
pi_144031929
En als je goed had opgelet had je ook gezien dat k zwarte piet niet
racistische vind.
pi_144032184
quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2014 18:58 schreef Yasmin23 het volgende:
En als je goed had opgelet had je ook gezien dat k zwarte piet niet
racistische vind.
Oke, dus volgens jou moet zwarte piet blijven in zijn huidige vorm?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')