En wat is dat?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:18 schreef StaceySinger het volgende:
beetje vreemd dat bij de donkere foto de IOS instelling op 400 stond en bij de andere op 800
Naast de sluitertijd en het diafragma is er nog één element (dat vaak vergeten wordt) op je digitale camera die de belichting beïnvloedt, de foto maakt. Dit is de ISO waarde (in het ‘filmtijdperk’ ook wel bekend als de ASA waarde van een filmrolletje). Als we dan ‘s avonds foto’s wilden gaan maken kochten we een ASA400 rolletje. ASA heet dus ISO in de digitale fotografie en geeft aan hoe snel de sensor reageert op het licht dat door de lens op de sensor valt.quote:
Op mijn camera wisselen zomer- en wintertijd automatisch maar alleen als er een tijdzone ingesteld is. Die was op deze camera niet ingesteld.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:58 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Ik denk dat de camera nog op wintertijd stond ja. Zomertijd ging op 29/30 maart in. Dus ik acht het aannemelijk dat ze de tijd in de camera nog niet hadden aangepast naar de zomertijd.
Ik heb zelf geen digitale camera dus geen idee of mensen die wel zo'n ding hebben (en op vakantie zijn) de datum meteen bij de start van de zomertijd zullen aanpassen. Iemand die uit ervaring kan spreken ?
Ok, en zelfde geldt wellicht voor het automatisch aanpassen van het jaar of is dat iets wat je sowieso altijd handmatig moet doen bij een digitale camera?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:24 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Op mijn camera wisselen zomer- en wintertijd automatisch maar alleen als er een tijdzone ingesteld is. Die was op deze camera niet ingesteld.
Ja dank je ik googlede het ook maar je had ios i.p.v. iso staan maar bedankt vd uitleg!quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:23 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Naast de sluitertijd en het diafragma is er nog één element (dat vaak vergeten wordt) op je digitale camera die de belichting beïnvloedt, de foto maakt. Dit is de ISO waarde (in het ‘filmtijdperk’ ook wel bekend als de ASA waarde van een filmrolletje). Als we dan ‘s avonds foto’s wilden gaan maken kochten we een ASA400 rolletje. ASA heet dus ISO in de digitale fotografie en geeft aan hoe snel de sensor reageert op het licht dat door de lens op de sensor valt.
verder http://www.digitalefotogr(...)s/lichtgevoeligheid/
quote:
Dan klopt het toch? ASA400 voor foto's 's-avonds = ISO400 voor foto's 's-avonds?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:23 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Naast de sluitertijd en het diafragma is er nog één element (dat vaak vergeten wordt) op je digitale camera die de belichting beïnvloedt, de foto maakt. Dit is de ISO waarde (in het ‘filmtijdperk’ ook wel bekend als de ASA waarde van een filmrolletje). Als we dan ‘s avonds foto’s wilden gaan maken kochten we een ASA400 rolletje. ASA heet dus ISO in de digitale fotografie en geeft aan hoe snel de sensor reageert op het licht dat door de lens op de sensor valt.
verder http://www.digitalefotogr(...)s/lichtgevoeligheid/
Nee, het jaar gaat sowieso automatisch.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:25 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Ok, en zelfde geldt wellicht voor het automatisch aanpassen van het jaar of is dat iets wat je sowieso altijd handmatig moet doen bij een digitale camera?
Dat kan dus niet he? Want het komt allemaal wel prachtig overeen met de Nederlandse wintertijd (van wat we weten van hoe laat de foto's genomen zijn uit de 2e EenVandaag reportage). En de camera moet sowieso "een" tijd nemen en die vasthouden lijkt me. Of mis ik iets?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:24 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Op mijn camera wisselen zomer- en wintertijd automatisch maar alleen als er een tijdzone ingesteld is. Die was op deze camera niet ingesteld.
neequote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
Dan klopt het toch? ASA400 voor foto's 's-avonds = ISO400 voor foto's 's-avonds?
En daar stond de camera op bij die donkere foto kennelijk..
In die quote van jou uit die link stond wat ik zei toch?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:31 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
nee
namate het donkerder is neem je een hoger getal
overdag bijv 100
en s'nachts 800,1600 of 3200
Maar goed, ik heb verder geen verstand van fotografie (zoals wel duidelijk moge zijn)quote:Als we dan ‘s avonds foto’s wilden gaan maken kochten we een ASA400 rolletje. ASA heet dus ISO in de digitale fotografie en geeft aan hoe snel de sensor reageert op het licht dat door de lens op de sensor valt.
dat was duidelijk jaquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
In die quote van jou uit die link stond wat ik zei toch?
[..]
Maar goed, ik heb verder geen verstand van fotografie (zoals wel duidelijk moge zijn)
Op mijn camera is het mogelijk om wél een tijd in te stellen maar geen tijdzone. Dan weet de camera precies hoe laat het is maar niet waar hij isquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat kan dus niet he? Want het komt allemaal wel prachtig overeen met de Nederlandse wintertijd (van wat we weten van hoe laat de foto's genomen zijn uit de 2e EenVandaag reportage). En de camera moet sowieso "een" tijd nemen en die vasthouden lijkt me. Of mis ik iets?
Handmatig instellen dus...dat is wel apart.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:31 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
nee
namate het donkerder is neem je een hoger getal
overdag bijv 100
en s'nachts 800,1600 of 3200
Je moet dat handmatig instellen
zijn hadden hem staan op 800 overdag en op die donkere foto op 400
handmatig en je wint dan steeds 1 belichtings stopquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:36 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Moet je deze instelling altijd zelf handmatig aanpassen of kan zoiets ook automatisch gaan?
Ja, hebben we dat nu vastgesteld.quote:
Ja, weet ik veelquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:36 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Op mijn camera is het mogelijk om wél een tijd in te stellen maar geen tijdzone. Dan weet de camera precies hoe laat het is maar niet waar hij is
Dus bij het maken van die foto's is wel degelijk nagedacht en zijn dus handmatig settings aangepast. Toch opvallend.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:36 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
handmatig en je wint dan steeds 1 belichtings stop
klopt en ze hebben hem dus voor de nacht verkeerd ingesteldquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:37 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Dus bij het maken van die foto's is wel degelijk nagedacht en zijn dus handmatig settings aangepast. Toch opvallend.
de foto bij de quebrada staat ook op 400, toch??? Van wie was de camera????quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:40 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
klopt en ze hebben hem dus voor de nacht verkeerd ingesteld
Van Kris of van Lisanne.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 19:42 schreef Spocke het volgende:
[..]
de foto bij de quebrada staat ook op 400, toch??? Van wie was de camera????
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |