abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143937536
Enkele dagen geleden hebben we een huis gekocht. Nu druk bezig met de papierzaken en het geregel wat daarbij komt kijken. Helaas is het eerste getouwtrek begonnen..

De makelaar heeft ons een voorlopige koopovereenkomst toegestuurd waarin ook de passeerdatum staat vermeld. Over de passeerdatum heb ik kort met de makelaar telefonisch gesproken voordat hij ons de voorlopige koopakte stuurde. Hij vroeg of het een probleem was deze te laten passeren vanaf(!) 11 oktober. Ik zei dat dat voor ons geen probleem was. Nu heeft ze deze datum genoteerd in de overeenkomst terwijl ik ervanuit ging dat we pas zouden passeren in november. Misverstand dus. Nu zijn we het dus niet eens met deze datum (wij vinden dit veel te vroeg) en willen dat ze deze aan laten passen naar twee maanden later. Echter doet de makelaar daar nu moeilijk over aangezien de verkopers al bezig zijn met een andere woning en ze deze direct kunnen betrekken. Zij (of de makelaar?) willen dat het zo snel mogelijk gepasseerd wordt. Wij willen echter alle tijd voor al het geregel, papierwerk en financiën. Er komt immers veel op ons af en de datum die nu vermeld staat (begin oktober) is gewoon te snel allemaal.

Nu hebben we vandaag al duidelijk aangegeven dat we absoluut niet akkoord gaan met die datum en dat we pas vanaf halverwege november willen laten passeren. Nu deed ze daar erg moeikijk over want ze ging ervanuit dat oktober voor ons prima was (misscommunicatie?) Ze zou nu gaan kijken wat ze voor ons kon doen en overleggen met verkopers maar ze gaf aan dat de verkopers al voorbereid zijn op de passeerdatum van oktober.

Wat moet ik hiermee? Is het sowieso niet aan ons als kopers om te bepalen wanneer we willen laten passeren? Makelaar wil niet echt meewerken heb ik het idee. We willen echt niet eerder, heb ook het idee dat de makelaar de koop er snel door wil duwen.

Iemand tips/advies?

[ Bericht 1% gewijzigd door GOHK op 29-08-2014 00:07:59 ]
willen is kunnen
  donderdag 28 augustus 2014 @ 23:54:16 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_143937581
Hey man, komt het vanaf 11 oktober uit?
- Ja, hoor :Y
Aight, schrijf ik dat op
- SHIT MAN IK DACHT DAT JE NOVEMBER BEDOELDE

???
pi_143937605
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 23:54 schreef hugecooll het volgende:
Aight, schrijf ik dat op

???
Dit inderdaad.

Of ik begrijp het verkeerd. :')
pi_143937656
Ik vindt zelfs 2 maanden al snel, als de makelaar of verkopers niet willen meewerken ga dan kijken naar elkaar financiële nadelen en probeer eruit te komen. Anders lekker terug trekken, ze komen vanzelf terug.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 28 augustus 2014 @ 23:56:35 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_143937669
Ik zou zeggen, dan zoekt u toch iemand anders om uw huis te kopen? Tot ziens.
So we just called him Fred
pi_143937713
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 23:53 schreef GOHK het volgende:
Hij vroeg of het een probleem was deze te laten passeren vanaf(!) 11 oktober. Ik zei dat dat voor ons geen probleem was. Nu zijn we het dus niet eens met deze datum (wij vinden dit veel te vroeg) en willen dat ze deze aan laten passen naar twee maanden later.
:?

Je hebt het zelf goedgekeurd? De miscommunicatie komt in ieder geval vanuit jezelf.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_143937896
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 23:54 schreef hugecooll het volgende:
Aight, schrijf ik dat op

???
Beetje vaag verwoord. Wat ik wil zeggen; hij vroeg of het een probleem was als passeerdatum pas vanaf oktober zou zijn. Geen probleem dachten we, horen dan nog wel wanneer exacte passeerdatum wordt gepland. Uiteindelijk niks daarover meer vernomen maar passeerdatum in koopovereenkomst wel begin oktober genoteerd. Waar we zelf dus dachten eind oktober/begin november.
willen is kunnen
pi_143937901
Ts? weet je ook 100% zeker dat de aankoop van jou huis geen impulsaankoop was?
eenzaampjes klim ik de eenzame berg op!
pi_143937944
Er staan wat vreemde dingen in het verhaal mbt het moment van kopen, het voorlopig koopcontract en de bedenktijd, daarom even een algemene link:
http://www.geld.nl/hypoth(...)orlopig-koopcontract

quote:
Ondanks dat de term voorlopig koopcontract anders suggereert, is de overeenkomst zeker niet vrijblijvend. Wanneer je het voorlopige koopcontract hebt ondertekend, heb je namelijk slechts drie werkdagen bedenktijd. Daarna kun je hier in principe niet meer onderuit. Verbreek je na deze drie dagen het contract om een niet in de ontbindende voorwaarden genoemde reden, dan kost dat je meestal 10 procent van de verkoopsom.
Verder moeten jullie er samen uitkomen maar beide partijen kunnen nu nog zonder enig probleem van de koop afzien.
pi_143937968
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 00:02 schreef pionnetje het volgende:
Ts? weet je ook 100% zeker dat de aankoop van jou huis geen impulsaankoop was?
No worries. Maar eerste keer dat ik woning aankoop ;-) komt veel op ons af ineens, we willen rustig de tijd daarvoor
willen is kunnen
pi_143938051
Nog niets getekend. Dus van bedenktijd idd geen sprake. Het is al laat ;-)
willen is kunnen
pi_143938307
En anders zou je het ook zo kunnen zien: de datum waar we eerder telefonisch over akkoord waren daar zien we nu toch vanaf en willen we laten bijstellen naar twee maanden later. Toch aan ons om dat te bepalen? (Wie betaalt bepaalt?)
willen is kunnen
pi_143938401
Deel van de onderhandeling, net als de prijs.

Ik wil November passeren, als u denkt een andere koper te vinden die in Oktober nog kan, wens u veel succes. Je moet het hard spelen, de markt trekt zachtjes aan, maar verkoper zou gek zijn om jouw te laten lopen, dat is teveel risico.
.
pi_143938460
Ik kan niet inschatten hoe groot de problemen worden om een hypotheek te krijgen maar twee maanden zou ik normaal vinden voor passeren van de akte. 11 oktober vind ik aardig vlot.

Je hoeft verder helemaal geen excuus te verzinnen je geeft gewoon aan vanaf 1 november omdat jullie rustig de tijd willen een goede hypotheek te regelen en neem dan ook de tijd in het voorbehoud van financiering.

http://financieel.infonu.(...)an-financiering.html

PS Op zich zouden de verkopers kunnen afzien van de deal natuurlijk ze hebben geen verplichting, net als jij, om mee te werken.
pi_143939065
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 00:13 schreef GOHK het volgende:
(Wie betaalt bepaalt?)
Dat wordt wel eens gezegd, maar dan gaat het meestal over andere overeenkomsten (opdrachtgever / opdrachtnemer). Hier is het (zie Fer) gewoon een deel van de onderhandeling: jij wilt later, zij willen vroeger. Iemand zal water bij de wijn moeten doen; misschien wel allebei (en daar zou financiële compensatie tegenover kunnen staan).
pi_143942120
Kun je sowieso passeren in het weekend :?

Trouwens, half november is toch ook vanaf 11 oktober? :)
Onterechte automatische incasso
pi_143942206
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 06:59 schreef Storneren het volgende:
Kun je sowieso passeren in het weekend :?

Trouwens, half november is toch ook vanaf 11 oktober? :)
eind januari is ook vanaf 11 oktober. Snap het probleem van TS dan ook niet zo goed.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143942211
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 07:21 schreef DroogDok het volgende:

[..]

eind januari is ook vanaf 11 oktober. Snap het probleem van TS dan ook niet zo goed.
Als hij net zo warrig richting de makelaar is zoals hier snap ik de miscommunicatie vanaf zijn kant wel.
pi_143942262
Als je nou lekker laat passeren in oktober kan je daarna in November lekker rustig gaan klussen, verbouwen en verhuizen, dan komt het allemaal wat minder snel op jullie af.
pi_143942843
:')

Misschien eens een meerdaagse cursus 'duidelijk zijn en aangeven wat je wil' volgen?
Even a broken clock is right twice a day.
pi_143943426
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 07:36 schreef mrPanerai het volgende:
Als je nou lekker laat passeren in oktober kan je daarna in November lekker rustig gaan klussen, verbouwen en verhuizen, dan komt het allemaal wat minder snel op jullie af.
De passeerdatum heeft betrekking op de hypotheek, niet op de overdracht.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:27:19 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143943452
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:25 schreef DroogDok het volgende:

[..]

De passeerdatum heeft betrekking op de hypotheek, niet op de overdracht.
Passeerdatum en overdracht is hetzelfde.
The love you take is equal to the love you make.
pi_143943482
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Passeerdatum en overdracht is hetzelfde.
Waarmee ben ik in de war dan? Er staat in een koopcontract toch ook een datum waarvoor je je hypotheek moet hebben geregeld? Ik dacht dat de passeerdatum was.
pi_143943534
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:28 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Waarmee ben ik in de war dan? Er staat in een koopcontract toch ook een datum waarvoor je je hypotheek moet hebben geregeld? Ik dacht dat de passeerdatum was.
Misschien doel je op de garantiestelling
pi_143943641
Je kan in het voorlopig koopcontract laten opnemen dat de verkoop geen doorgang vindt als jij geen financiering krijgt, net als dat de verkopende partij geen financiering krijgt voor het pand dat zij willen gaan betrekken. Er is inderdaad een datum in het VKK dat hier duidelijkheid over moet zijn verschaft.
pi_143943648
quote:

[..]

De passeerdatum is de datum waarop een akte bij de notaris wordt ondertekend. Een akte in het algemeen dus. Meestal bij een huis zijn dit er twee, de leveringsakte en de hypotheekakte, en zal dit dezelfde datum zijn. Maar dat hoeft niet, als je geen hypotheek hebt wordt alleen de leveringsakte gepasseerd, en je kan ook prima een hypotheek vestigen op een huis wat je al bezit.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:40:19 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143943727
quote:

[..]

Wat DonJames zegt. Daarnaast staat in een koopcontract meestal wel een termijn voor voorbehoud van financiering, maar dat wil niet zeggen dat de hypotheek dan geregeld MOET zijn, alleen dat de koper voor die datum nog onder het contract uitkan als hij geen hypotheek denkt rond te krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_143943749
Ok maar dan nog, als er "vanaf" in het koopcontract staat en niet "voor" dan heeft TS de keus wanneer hij de woning wil betrekken.
pi_143943797
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:41 schreef DroogDok het volgende:
Ok maar dan nog, als er "vanaf" in het koopcontract staat en niet "voor" dan heeft TS de keus wanneer hij de woning wil betrekken.
TS mag (vanuit het oogpunt van de verkoper) sowieso zelf weten wanneer hij de woning gaat betrekken. Al laat 'ie het een jaar leeg staan..
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:44:01 #30
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_143943807
Niet alleen de koopsom is een onderhandelingspunt. Dat vergeten zoveel mensen. Je kan onderhandelen over de overdrachtsdatum, datum ontbindende voorwaarden, sowieso welke ontbindende voorwaarden? Bankgarantie/waarborgsom of niet. EPC of niet? Roerende zaken of niet? Nog even dat raampje repareren voor de overdracht, etc.

Passeerdatum kom je dus samen overeen, en inderdaad waarschijnlijk beiden wat water bij de wijn doen.
klerkje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')