abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 september 2014 @ 09:28:36 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144380719

Check die ranking _O-

Griekenland, Spanje, Italie boven de Ukraine :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_144380906
Wat is het onderwerp, wat zijn "things" - de economie?
  woensdag 10 september 2014 @ 09:54:04 #78
430548 homme7
vrijheid is niet gebonden zijn
pi_144381152
quote:
10s.gif Op woensdag 10 september 2014 09:28 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Check die ranking _O-

Griekenland, Spanje, Italie boven de Ukraine :')
vind het een raar statje, ze zijn in thailand net zo tevreden als in zuid Korea.?
ik denk dat als Noord Korea er tussen zou staan ze ook wel tevreden zouden zijn

En ik mis Cuba
  woensdag 10 september 2014 @ 12:10:13 #79
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_144384576
quote:
Vacatures in 2013 op laagste niveau sinds 1997

In 2013 stonden er gemiddeld 95.000 vacatures open. Dat is het laagste niveau sinds 1997.
Vacatures in 2013 op laagste niveau sinds 1997

Dat blijkt uit de CBS-publicatie De Nederlandse economie 2013, die woensdag is gepubliceerd. Het aantal vacatures daalde vorig jaar met 16.000 ten opzichte van het voorgaande jaar.
In alle bedrijfstakken nam het aantal vacatures af, met uitzondering van de sector openbaar bestuur. In de zorg, de handel en de industrie was de krimp het grootst.

Halverwege 2008 bereikte het aantal openstaande vacatures met 257.000 een record. Een jaar later was dit aantal door de gevolgen van de financiële crisis al gehalveerd. Daarna is het aantal vacatures vrijwel continu afgenomen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_144384658
Ben wel benieuwd naar de score halverwege 2014, want het trekt voor het gevoel in elk geval weer leuk aan.
  woensdag 10 september 2014 @ 13:14:23 #81
430548 homme7
pi_144386240
quote:
2s.gif Op woensdag 10 september 2014 12:13 schreef 99.999 het volgende:
Ben wel benieuwd naar de score halverwege 2014, want het trekt voor het gevoel in elk geval weer leuk aan.
niet voor mijn gevoel
goed dat jij niet in Griekenland woont

niemand heeft hier personeel nodig en de geboden lonen dalen als een gekko en de ZZP ers worden langzaam mesjiokke
pi_144386673
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 13:14 schreef homme7 het volgende:

[..]

niet voor mijn gevoel
goed dat jij niet in Griekenland woont

niemand heeft hier personeel nodig en de geboden lonen dalen als een gekko en de ZZP ers worden langzaam mesjiokke
Liep net even een stukje door de binnenstad en weer volop bij winkels aangeplakt dat ze personeel zoeken. Zie zelf een duidelijke trend richting herstel.
  zondag 14 september 2014 @ 18:24:17 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144521159
quote:
Duitse economen kritisch over zwakkere euro

De Europese Centrale Bank (ECB) gaat te ver in zijn streven de waarde van de euro te laten dalen. Dat stelden diverse vooraanstaande Duitse economen dit weekeinde.

Een zwakkere euro kan weliswaar goed uitpakken voor de Europese export, maar verdoezelt volgens hen vooral de structurele problemen van de zwakkere eurolanden.

De economen vinden dat de ECB zich teveel laat leiden door de politieke wens de euro te verzwakken om de export vooruit te helpen. ''De ECB buigt onder de politieke druk uit Frankrijk en Italië'', zei ex-ECB-hoofdeconoom Jürgen Stark tegen Welt am Sonntag.

Volgens hem hebben vooral landen die hun economie niet willen hervormen baat bij de zwakkere euro. ''Dat de ECB op die trein springt is een noviteit.''

Starks voorganger bij de ECB, Otmar Issing, gaf aan dat het exportvoordeel van een goedkopere euro slechts van tijdelijke aard is. ''Landen die voor de oprichting van de muntunie hun munt steeds weer afwaardeerden ten opzichte van de Duitse mark verspeelden dat voordeel vaak alweer snel.''

Waarde
De waarde van de euro zakte deze maand voor het eerst in ruim een jaar onder de grens van 1,30 dollar, na de aankondiging van nieuwe stimuleringsmaatregelen van de ECB. Daarbij gaat de centrale bank leningen opkopen van banken, om de kredietverlening in de eurozone aan de gang te helpen.
Ook op die maatregelen is veel kritiek in Duitsland, waar veel economen vinden dat de ECB zijn boekje te buiten gaat bij zijn pogingen de Europese economie te ondersteunen.

''Het is niet de opdracht van de ECB om de waarde van de euro te manipuleren'', stelde hoofdeconoom Hans-Werner Sinn van onderzoekbureau Ifo. De lagere euro lost volgens hem het probleem dat producten uit Zuid-Europa te duur zijn voor de wereldmarkt niet op. ''Dat probleem moet door lagere prijzen in de crisislanden worden aangepakt'', aldus Sinn.

Door: ANP

http://www.nuzakelijk.nl/(...)h-zwakkere-euro.html
Helemaal mee eens. Een zwakkere munt is in feite een subsidie voor exporteurs die wordt gefinancierd met een extra belasting op huishoudens die daardoor koopkracht verliezen. Het resultaat is dus niet persé gunstig (vraag maar aan Japan).

In de eurozone is het verhaal nog onzinniger omdat de zuid Europese landen die hiervan zouden moeten profiteren dezelfde munt hebben als een groot deel van hun export klanten. De enige manier waarop je dat kunt oplossen is kosten verlagen / productiviteit verhogen.
Mijn reisverslagen
pi_144521276
Helemaal de enige manier is het niet. Je kan ook de euro goedkoper maken en in Duitsland de lonen verhogen. Dat laatste gaat trouwens ook gebeuren, met de invoering van het minimumloon begin volgend jaar.
  zondag 14 september 2014 @ 18:36:35 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144521528
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:28 schreef Igen het volgende:
Helemaal de enige manier is het niet. Je kan ook de euro goedkoper maken en in Duitsland de lonen verhogen. Dat laatste gaat trouwens ook gebeuren, met de invoering van het minimumloon begin volgend jaar.
Dat is echt het stomste idee van allemaal. De landen die het goed doen minder concurrerend maken in plaats van de landen die het slecht doen meer concurrerend. Vergeet niet dat een lagere wisselkoers slechts een tijdelijk effect heeft!
Mijn reisverslagen
pi_144521616
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:36 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is echt het stomste idee van allemaal. De landen die het goed doen minder concurrerend maken in plaats van de landen die het slecht doen meer concurrerend. Vergeet niet dat een lagere wisselkoers slechts een tijdelijk effect heeft!
Ok. Maar dan heb ik wel een vraagje: hoe zou de ECB dan wél de inflatie naar de 2% moeten krijgen?
  zondag 14 september 2014 @ 19:25:54 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144523094
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Ok. Maar dan heb ik wel een vraagje: hoe zou de ECB dan wél de inflatie naar de 2% moeten krijgen?
Er is geen magic bullet. Lage inflatie is een symptoom van een onderliggend probleem en niet een probleem op zich. Ik durf zelfs wel te stellen dat lage inflatie in dit geval een zegen is. Je moet er niet aan denken dat je nu ook nog een hoge CPI inflatie had want dan werd de koopkracht nog verder uitgehold. Trouwens, als je de CPI inflatie omhoog wilt verhoog dan gewoon de BTW. Werkt gegarandeerd. Ik denk alleen niet dat je economie daarmee verbetert :+

Het onderliggende probleem is de grote schuldenberg en de bubbels die zijn opgeblazen door lange tijd veel te lage rentes en veel te veel kredietgroei toe te staan. In Spanje bijvoorbeeld heb je daardoor nu een overschot van 1 miljoen (!) huizen en een hoop mensen met verkeerde skills (want gebaseerd op bubble activiteiten) waar nu geen werk meer voor is. Dat krijg je als je het prijsmechanisme in de economie uitschakelt. Dan krijg je verkeerde investeringen, zowel financieel als in de opleiding/ carriere die mensen kiezen. Enorme schade die je niet zomaar repareert, en al helemaal niet door aan rentes en wisselkoersen te gaan schroeven. Als je dit wilt oplossen dan moet je de economie structureel veranderen. En natuurlijk de slechte investeringen zo snel mogelijk afschrijven. De acties van de ECB werken m.i. averechts omdat ze hervormingen en afschrijvingen uitstellen.
Mijn reisverslagen
pi_144523395
Maar het mandaat van de ECB is nou juist om de inflatie op 2% te houden. Ze hebben geen mandaat om de economie met de geldpers aan te jagen, maar mij lijkt dat ze evenmin een mandaat hebben om de inflatie extra laag te houden om zo zuidelijke landen te dwingen om schulden expliciet af te schrijven ipv. het probleem deels zichzelf door inflatie te laten oplossen.
  zondag 14 september 2014 @ 19:35:09 #89
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_144523500
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:39 schreef Igen het volgende:

[..]

geld strooien , iedereen in de EU 1000 euro netto geven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 14 september 2014 @ 19:45:03 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144524008
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 19:33 schreef Igen het volgende:
Maar het mandaat van de ECB is nou juist om de inflatie op 2% te houden. Ze hebben geen mandaat om de economie met de geldpers aan te jagen, maar mij lijkt dat ze evenmin een mandaat hebben om de inflatie extra laag te houden om zo zuidelijke landen te dwingen om schulden expliciet af te schrijven ipv. het probleem deels zichzelf door inflatie te laten oplossen.
Ze hebben die landen wel een backstop gegeven. Dat hadden ze niet hoeven (en imo niet mogen) doen.

Maar goed, hun mandaat is inderdaad "below but close to 2%" en dat werkt beide kanten op. Dus ik kan ze enerzijds niet verwijten dat ze momenteel een ultra los beleid voeren. Maar aan de andere kant moeten ze natuurlijk de negatieve effecten van dat beleid wel in de gaten houden. En één van de bijeffecten (naast misallocatie van schaars kapitaal) is dat de druk om te hervormen afneemt.

quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 19:35 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

geld strooien , iedereen in de EU 1000 euro netto geven
Dat kan de centrale bank niet, alleen de regering kan dat. Stel dat dus maar voor in de komende verkiezingscampagne.
Mijn reisverslagen
  zondag 14 september 2014 @ 19:55:02 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144524480
Overigens, wat betreft "wisselkoers verlagen": in een systeem met floating currencies kun je de wisselkoers helemaal niet verlagen! Dat wordt namelijk gewoon door vraag en aanbod bepaald.

Wat je wel kunt is het prijsmechanisme verstoren, bijvoorbeeld met belachelijk lage (negatieve) rentes en op die manier misinvesteringen uitlokken die als bijeffect hebben dat de wisselkoers daalt. Momenteel heb je bijvoorbeeld kapitaalvlucht uit de eurozone door die negatieve rentes en allerlei (niet-productieve) carrytrades waarbij euros worden geleend voor bijna niks en buiten de eurozone worden geïnvesteerd. Ja, dan krijg je eventjes een lagere wisselkoers maar de prijs voor de resulterende misallocatie van kapitaal zie je pas later.

Onderstaande quote uit het artikel wou ik ook nog even iets over zeggen:

quote:
Daarbij gaat de centrale bank leningen opkopen van banken, om de kredietverlening in de eurozone aan de gang te helpen.
Ook op die maatregelen is veel kritiek in Duitsland, waar veel economen vinden dat de ECB zijn boekje te buiten gaat bij zijn pogingen de Europese economie te ondersteunen.
Het probleem dat ik hiermee heb is vooral dat het alleen significante resultaten kan geven als je risico's transfereert van de commerciële banken naar de centrale bank. En dat is fiscaal beleid, wat onder democratische controle hoort te vallen.

Voorlopig is het plan van de ECB om alleen de beste ABS te kopen, precies om die reden. Maar het helpt de slecht gekapitaliseerde banken (want dat is het probleem) natuurlijk niet als je AAA-leningen uit hun boeken haalt. Pas als je slechte leningen zou verwijderen dan krijgen die banken meer ruimte om geld uit te lenen (even er vanuitgaande dat daar überhaupt vraag naar is, want dat is het andere probleem).

De ECB wil daarom ook meer risicovolle leningen opkopen, maar dan met een staatsgarantie. In dat geval wordt het fiscale beleid dus weer gedaan door de overheid, zoals het hoort. Alleen zien landen als Duitsland dat (terecht) niet zitten omdat je dan weer de rekening bij de noord-Europese belastingbetaler gaat leggen. Mijn inschatting is daarom dat het niet gaat gebeuren. Het aankoop programma van de ECB zal daarom alleen goede kwaliteit leningen betreffen en daardoor zal het weinig effectief zijn.
Mijn reisverslagen
  zondag 14 september 2014 @ 20:05:21 #92
323876 michaelmoore
pi_144525062
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 19:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

[..]

Dat kan de centrale bank niet, alleen de regering kan dat. Stel dat dus maar voor in de komende verkiezingscampagne.
Dat is de reden dat de EURO een probleem valuta is
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 14 september 2014 @ 20:12:24 #93
323876 michaelmoore
pi_144525375
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 19:55 schreef SeLang het volgende:
Overigens, wat betreft "wisselkoers verlagen": in een systeem met floating currencies kun je de wisselkoers helemaal niet verlagen! Dat wordt namelijk gewoon door vraag en aanbod bepaald.

Wat je wel kunt is het prijsmechanisme verstoren, bijvoorbeeld met belachelijk lage (negatieve) rentes en op die manier misinvesteringen uitlokken die als bijeffect hebben dat de wisselkoers daalt. Momenteel heb je bijvoorbeeld kapitaalvlucht uit de eurozone door die negatieve rentes en allerlei (niet-productieve) carrytrades waarbij euros worden geleend voor bijna niks en buiten de eurozone worden geïnvesteerd. Ja, dan krijg je eventjes een lagere wisselkoers maar de prijs voor de resulterende misallocatie van kapitaal zie je pas later.

Onderstaande quote uit het artikel wou ik ook nog even iets over zeggen:

[..]

Het probleem dat ik hiermee heb is vooral dat het alleen significante resultaten kan geven als je risico's transfereert van de commerciële banken naar de centrale bank. En dat is fiscaal beleid, wat onder democratische controle hoort te vallen.

Voorlopig is het plan van de ECB om alleen de beste ABS te kopen, precies om die reden. Maar het helpt de slecht gekapitaliseerde banken (want dat is het probleem) natuurlijk niet als je AAA-leningen uit hun boeken haalt. Pas als je slechte leningen zou verwijderen dan krijgen die banken meer ruimte om geld uit te lenen (even er vanuitgaande dat daar überhaupt vraag naar is, want dat is het andere probleem).

De ECB wil daarom ook meer risicovolle leningen opkopen, maar dan met een staatsgarantie. In dat geval wordt het fiscale beleid dus weer gedaan door de overheid, zoals het hoort. Alleen zien landen als Duitsland dat (terecht) niet zitten omdat je dan weer de rekening bij de noord-Europese belastingbetaler gaat leggen. Mijn inschatting is daarom dat het niet gaat gebeuren. Het aankoop programma van de ECB zal daarom alleen goede kwaliteit leningen betreffen en daardoor zal het weinig effectief zijn.
goede post
  zondag 14 september 2014 @ 20:17:49 #94
323876 michaelmoore
pi_144525663
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 18:28 schreef Igen het volgende:
nee, de lonen kunnen niet omhoog in Duitsland, er is zoveel aanbod van goedkoop personeel uit omringende landen en door de automatisering van werkelijk elk productie en administratieproces, het verhogen van het minimumloon zal alleen maar meer volk uit zuidelijke landen aantrekken

Zo zie je hier ook enorm veel jonge grieken , die voor een grijpstuiver aan de slag gaan

En blijven er in de Zeuro landen steeds minder jonge mensen en zal het werkloosheidspercentage blijven toenemen net als de schulden en de sociale lasten
  maandag 15 september 2014 @ 09:42:43 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144542634
Leuk kaartje

Mijn reisverslagen
  maandag 15 september 2014 @ 10:15:56 #96
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_144543174
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 09:42 schreef SeLang het volgende:
Leuk kaartje

[ afbeelding ]
Hoe verder van Duitsland, hoe donkerder.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 15 september 2014 @ 10:22:37 #97
430548 homme7
pi_144543336
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 09:42 schreef SeLang het volgende:
Leuk kaartje

[ afbeelding ]
goed gedetailleerd ook
  maandag 15 september 2014 @ 12:01:35 #98
430548 homme7
pi_144545668
http://www.telegraaf.nl/d(...)over_eurozone__.html

quote:
ma 15 sep 2014, 11:29

OESO somber over eurozone

PARIJS (AFN) - De economische groei in de eurozone valt de komende tijd lager uit dan verwacht en blijft achter bij de rest van de wereld.
Dat schrijft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in een maandag gepubliceerd rapport.

De OESO bestempelt de eurozone daarin onverminderd als het zorgenkind van de wereldeconomie
  maandag 15 september 2014 @ 15:54:18 #99
408773 F.Begbie
Yeeeaaaaaahhhh!
pi_144552613
Ben benieuwd wat voor invloed Schotland gaat hebben. Kan aan alle kanten zorgen voor opschudding binnen Europa als ze voor onafhankelijkheid kiezen. Geeft de kritische Tory backbenchers die uit EU willen een kans om Cameron te ditchen, de huidige minimale voorsprong van Labour kan dan weg zijn en je hebt Catalonië nog. Buiten eventuele economische shocks die doorvloeien vanuit GB.
Armed robbery. With a replica. I mean, how the fuck can it be armed robbery with a fucking replica?
  maandag 15 september 2014 @ 16:00:35 #100
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144552893
quote:
S&P Global BMI indices will undergo its annual reconstitution on 22 September 2014.

This year’s major changes to the S&P Global BMI indices are the reclassification of Greece to Emerging status from Developed status, as well as the reclassification of Qatar and UAE from Frontier status to Emerging status.

http://www.hedgeweek.com/(...)22-september-says-sp
Griekenland is nu een emerging market :')
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')