Kom op zeg, daar maakt een beetje advocaat gehakt van. En dat weet je zelf ook.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 14:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
TS maakt in dit geval misbruik van de evidente fout in de bijlage van het koopcontract om de verkoper te schaden. Daarnaast is ook duidelijk dat TS niet kenbaar heeft gemaakt dat de betonnen vloeren voor hem belangrijk waren. Beide kan afhankelijk van het verdere verloop wel een rol gaan spelen.
Zegt de man met zo veel juridische kennis dat hij wel even ¤10.000 riep als realistische schadevergoeding.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 15:10 schreef syrusmd het volgende:
[..]
Kom op zeg, daar maakt een beetje advocaat gehakt van. En dat weet je zelf ook.
Begrijpend lezen? Ik heb er nog bijgezegd dat ik iets uit m'n duim zoog omdat ik niet weet wat realistisch is. Dat is iets anders dan een argument naar waarde kunnen inschatten.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 15:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zegt de man met zo veel juridische kennis dat hij wel even ¤10.000 riep als realistische schadevergoeding.
Nee dat weet ik niet want het is afhankelijk van de bewijzen die er zijn ik heb geen papieren ik heb geen verhaal van de bezichtiging, ik weet helemaal niets. Ik weet wel wat jij hier allemaal zelf hebt geschreven en daaruit blijkt heel duidelijk dat jij totaal niet geïnteresseerd was in die vloeren totdat je bedacht dat je daar een geld bedrag uit zou kunnen slepen. Dat zal ook blijken uit jouw opmerkingen en het verslag met punten van jouw deskundige en daar zit dus een groot gat met de eisen die je nu denkt te kunnen stellen. Ik kan je alleen adviseren en dat doe ik, lees dus de stukken goed na, bedenk wat je allemaal hebt gezegd en ook niet hebt gezegd en kijk dan of jouw claim past bij die bewijzen.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 15:10 schreef syrusmd het volgende:
Oh trouwens die mededeling van verkoper is ook niet helemaal heilig en ontslaat je ook niet in alle gevallen van het doen van eigen onderzoek. Dus voordat je verder veel geld gaat uitgeven kijk wel even goed of het inderdaad niet evident was dat de mededeling onjuist was want anders kan de hele kwestie je wel eens geld gaan kosten in plaats van opleveren.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 15:10 schreef syrusmd het volgende:
http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:PHR:2010:BK6672quote:Niet eenduidige mededelingen behoren naar mijn mening tot de mededelingen waarop een koper niet zonder nader onderzoek mag afgaan en die niet zonder meer geschikt zijn om een beroep op dwaling of non-conformiteit te rechtvaardigen.
Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar volgens mij gaat dat leerstuk over niet-eenduidige mededelingen, oftewel beweringen die niet uitgesproken een bepaalde strekking hebben. ("Er zal hier wel beton liggen, ik heb eigenlijk geen idee"). Dat is in het geval van TS niet aan de orde, want de mededeling was zo ondubbelzinnig als maar kan.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 16:32 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Oh trouwens die mededeling van verkoper is ook niet helemaal heilig en ontslaat je ook niet in alle gevallen van het doen van eigen onderzoek. Dus voordat je verder veel geld gaat uitgeven kijk wel even goed of het inderdaad niet evident was dat de mededeling onjuist was want anders kan de hele kwestie je wel eens geld gaan kosten in plaats van opleveren.
[..]
http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:PHR:2010:BK6672
Een paar keer flink stampen op een vloer midden in een kamer en je weet of het hout of beton is. Daar is geen destructief onderzoek voor nodig.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
Maar hoezo wist?
Er is toch geen gat in de vloer gemaakt om te kijken of er hout of beton onder de vloer,isolatie en ondervloer lag.
Dan weet je dat toch niet
De beste stuurlui staan aan wal.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 17:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een paar keer flink stampen op een vloer midden in een kamer en je weet of het hout of beton is. Daar is geen destructief onderzoek voor nodig.
quote:Op woensdag 27 augustus 2014 14:09 schreef syrusmd het volgende:
Bij de bezichtigingen was de vloer echter zo steady als een rock, toen er spullen op stonden hoorde je niks als je erop sprong... nouja noem het wat je wil, je was er niet bij. Nu alles uit de woning is is de situatie dus anders.
Maar uit de rest van het document kan wel heel duidelijk blijken dat het een fout is. Daarnaast is het volgens mij ook tamelijk evident dat een oud herenhuis uit die tijd geen betonnen tussenvloeren kan hebben, de constructie staat het namelijk niet toe. Het onderstaande stukje kan hier bijv. wel relevant zijn/worden:quote:Op donderdag 28 augustus 2014 17:14 schreef Tchock het volgende:
want de mededeling was zo ondubbelzinnig als maar kan.
quote:Het uitgangspunt dat de koper in beginsel op de juistheid van door de verkoper gedane mededelingen mag afgaan, impliceert dat de onderzoeksplicht van de koper onder omstandigheden niettemin boven de mededelingsplicht van de verkoper kan prevaleren; vergelijk HR 19 september 2003, LJN: AI0829, NJ 2005, 234, m.nt. JH:
"3.5.2 (...) De onjuistheid van dergelijke mededelingen rechtvaardigt in beginsel een beroep op dwaling, maar de aard van de overeenkomst, de in het verkeer geldende opvattingen of de omstandigheden van het geval kunnen meebrengen dat de dwaling voor rekening van de dwalende behoort te blijven (art. 6:228 lid 2 BW)."
Relevante omstandigheden die in dit kader van belang zijn, betreffen onder meer de aard en de inhoud van de mededeling, de hoedanigheid van partijen, de aard van de zaak waarop de mededeling betrekking heeft, de hoogte van de prijs, de omstandigheden waaronder de koop plaatsvond, de aard en de zichtbaarheid van het gebrek en de aard van de overeenkomst(9). Het oordeel dat de koper ondanks een onjuiste mededeling van de verkoper tot het doen van nader onderzoek kan worden gehouden, wordt gebaseerd op een feitelijke afweging van alle - nauwkeurig door de rechter vast te stellen - omstandigheden van het geval, hetgeen weinig ruimte voor toetsing in cassatie laat(10).
Neen, op beton........quote:
Je hebt op zich wel iets te pakken, maar nu is het inmiddels zo'n vage regel geworden dat ik geen eenduidig antwoord meer kan geven.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 17:45 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar uit de rest van het document kan wel heel duidelijk blijken dat het een fout is. Daarnaast is het volgens mij ook tamelijk evident dat een oud herenhuis uit die tijd geen betonnen tussenvloeren kan hebben, de constructie staat het namelijk niet toe. Het onderstaande stukje kan hier bijv. wel relevant zijn/worden:
[..]
Antwoorden geven over de concrete situatie is hier dan ook bijna onmogelijk. Het is wel een hele domme fout van de verkopende makelaar want die kan zich wel eens een probleem op de hals gehaald hebben.quote:Op donderdag 28 augustus 2014 17:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je hebt op zich wel iets te pakken, maar nu is het inmiddels zo'n vage regel geworden dat ik geen eenduidig antwoord meer kan geven.
Het is van alle betrokkenen dom. De verkopers wisten blijkbaar niet wat voor huis ze hadden, de koper heeft een huis van 80 jaar oud gekocht zonder een paar honderd euro voor een keuring over te hebben en de verkoopmakelaar heeft het contract verprutst. Vat ik het zo een beetje samen?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 18:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Antwoorden geven over de concrete situatie is hier dan ook bijna onmogelijk. Het is wel een hele domme fout van de verkopende makelaar want die kan zich wel eens een probleem op de hals gehaald hebben.
Het enige lichtpuntje is dat er nu weer mensen aan het werk mogen om de problemen op te lossen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |