abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143887458
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 16:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is niet een vaardigheid die bij jou erg sterk is ontwikkeld, of wel? Mensen mogen zelf weten waar ze aanstoot aan nemen. De uitkomst hoeft alleen niet per definitie te zijn dat datgene dan maar wordt afgeschaft of aangepast.
Nederlanders die laten weten dat Zwarte Piet niet racistisch is, zou moeten volstaan voor de tegenstanders. Dat zijn jouw woorden.

In feite bepaal jij dus in hoeverre de tegenstanders aanstoot mogen nemen aan Zwarte Piet. Immers, iemand die zegt dat Pieterbaas niet racistisch is, is al afdoende!

Nu vind ik ZP ook niet racistisch, maar ik ben dan ook geen zwartjoekel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_143887505
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ja, het ligt altijd aan mij. Als je ageert tegen extremistische moslims dan ben jij de racist, extremist en haatzaaier. En zo is het nu dus ook: als Zwarte Piet wordt afgeschaft komt dat door mij.

Hoezo verknipt wereldbeeld?
Door de felheid van het debat wordt het steeds hoger gespeeld. Dat kan ZP op den duur funest worden.
pi_143887603
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Door de felheid van het debat wordt het steeds hoger gespeeld. Dat kan ZP op den duur funest worden.
En de relatie tussen blank en zwart.
pi_143887644
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:20 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Voor jou misschien.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 17:29:56 #105
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143887823
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:20 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Dit is nog wel het meest belachelijke. Mensen vinden het racisme, ze uiten dat via de geijkte paden en sommige Nederlanders zien daarin een reden om nog racistischer te worden. Dat is toch van de pot gerukt?! Kwaad worden op iemand die gebruik maakt van de rechten die hij als Nederlander heeft, waar slaat dat op? Gaan we straks ook kwaad worden op mensen die aangifte doen van diefstal? Of op mensen die niet vertellen op welke partij ze gestemd hebben? :')
pi_143887882
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dit is nog wel het meest belachelijke. Mensen vinden het racisme, ze uiten dat via de geijkte paden en sommige Nederlanders zien daarin een reden om nog racistischer te worden. Dat is toch van de pot gerukt?! Kwaad worden op iemand die gebruik maakt van de rechten die hij als Nederlander heeft, waar slaat dat op? Gaan we straks ook kwaad worden op mensen die aangifte doen van diefstal? Of op mensen die niet vertellen op welke partij ze gestemd hebben? :')
Of joden haten omdat CIDI zo'n zeikclub is.
pi_143888237
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Voor jou misschien.
Waarom nou weer op de persoon betrekken?

2 miljoen mensen hadden zich uitgesproken hierover, in real live is het een veelvoud hiervan.

Niemand had problemen, dit zet kwaad bloed bij veel mensen, daar kun je gif op innemen.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 17:46:58 #108
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143888248
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:31 schreef KoosVogels het volgende:

Of joden haten omdat CIDI zo'n zeikclub is.
Of Amsterdammers omdat Ajax. Hoewel ik dat niet meer dan terecht vind.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_143888537
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:46 schreef Kanjer het volgende:

[..]

2 miljoen mensen hadden zich uitgesproken hierover, in real live is het een veelvoud hiervan.

Niemand had problemen, dit zet kwaad bloed bij veel mensen, daar kun je gif op innemen.
Dat is dan mooi dom van die mensen.

Stelletje hersenlozen.
pi_143889239
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nederlanders die laten weten dat Zwarte Piet niet racistisch is, zou moeten volstaan voor de tegenstanders. Dat zijn jouw woorden.

In feite bepaal jij dus in hoeverre de tegenstanders aanstoot mogen nemen aan Zwarte Piet. Immers, iemand die zegt dat Pieterbaas niet racistisch is, is al afdoende!

Nu vind ik ZP ook niet racistisch, maar ik ben dan ook geen zwartjoekel.
Ik bepaal niks. Ik stel alleen de vraag waarom de gegeven uitleg niet kan volstaan; waarom klagers daar geen genoegen mee kunnen nemen. Alsof het afschaffen of aanpassen van Zwarte Piet ook maar 0,0001 procent minder racisme in dit land gaat opleveren.

De vraag die ik stelde was of "ergens aanstoot aan nemen" automatisch moet betekenen dat alles dan maar wordt aangepast. Als ieder klein groepje klagers op deze manier z'n gram gaat halen en blijft doorzeiken, komt dat het leefklimaat in Nederland niet ten goede.

Ik ga verder geen voorbeelden meer bedenken, want dan wordt deze post te lang en krijg ik weer het verwijt dat ik er een allochtonendiscussie van maak. :{w
pi_143889399
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Morgen is er in Amsterdam een demonstratie tegen burgemeester Van der Laan, omdat hij gebruik maakt van een recht dat hij heeft, namelijk het aanvechten van een gerechtelijke beslissing.

Het punt is trouwens ook niet dat mensen zich uiten en hun ongenoegen ergens over kenbaar maken. Het punt is dat ze tot vervelens toe blijven doordrammen, terwijl ze allang hebben kunnen vaststellen dat er bijzonder weinig draagvlak is voor het veranderen van Zwarte Piet. En bepaalde media hebben dit kleine groepje klagers de helpende hand toegestoken door de kwestie enorm op te blazen. In werkelijkheid maalt haast niemand erom: autochtone Nederlanders niet en allochtone (gekleurde) Nederlanders evenmin.

Maar het mag hoegenaamd geen argument zijn dat Zwarte Piet (als onderdeel van het Sinterklaasfeest) een traditie is. Zo'n argument is "dom". Als je dan een vergelijking trekt met allerhande andere tradities en gebruiken in dit land, ben je meteen weer een racist of haatzaaier die allochtonen basht.

Of zou het gewoon zo zijn dat religieuze tradities (onverdoofd ritueel slachten bijvoorbeeld) uiteindelijk gewoon weer meer waard zijn dan niet-direct religieuze tradities? Zo ja, vind je het goed dat ik daar tegen ageer? Heb ik het recht om via de geëigende weg (het publieke debat) mijn ongenoegen over de gang van zaken kenbaar te maken? Of geldt dat recht alleen voor klagers met een kleurtje?
pi_143889481
Het gaat niet zozeer om aanstoot nemen. Dat impliceert een eenzijdig probleem. Wat bewerkstelligd moet worden is een maatschappelijk besef over Zwarte Piet. Hierin wordt al langer een discussie gevoerd over de historische grondslag van Zwarte Piet, maar speelt ook het effect van Zwarte Piet in de maatschappij.

Jaarlijks zijn er tientallen berichten over kinderen die in donker gekleurden een Zwarte Piet zien en dat kenbaar maken. Dit is dan slechts het topje van de ijsberg. Wie weet wat de onbenoemde associatie van Zwarte Piet met donkergekleurden in onze maatschappij voor effecten heeft.

Een gevoelig puntje is ook de deelname van scholen aan deze traditie. Zeker nu de discussie is opgelaaid ligt er voor scholen een belangrijke verantwoordelijkheid. Zijn scholen zich ervan bewust hoe Zwarte Piet wordt ontvangen en welke boodschappen er (onbedoeld) uitgaan en welke acties ondernemen zij daar tegen? Moeten we onze kinderen jaar in jaar uit het beeld meegeven van een blanke leider met zwarte knechtjes? Zie ook bovenstaand. Wat voor effect heeft dit op de maatschappij?

Er speelt veel meer dan een klein groepje opstandelingen die wat van zich laat horen. Een veel grotere groep is vatbaar gebleken voor de gevoerde argumenten. Waarom heeft de Hema het over Piet in plaats van Zwarte Piet? Waarom hebben we het in juni over Sinterklaas?

Nee. Een simpele geruststelling dat Zwarte Piet heus niet racistisch is, is niet voldoende om dit "over te laten waaien".
pi_143889994
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 18:37 schreef Ceberut het volgende:
Het gaat niet zozeer om aanstoot nemen. Dat impliceert een eenzijdig probleem. Wat bewerkstelligd moet worden is een maatschappelijk besef over Zwarte Piet. Hierin wordt al langer een discussie gevoerd over de historische grondslag van Zwarte Piet, maar speelt ook het effect van Zwarte Piet in de maatschappij.

Jaarlijks zijn er tientallen berichten over kinderen die in donker gekleurden een Zwarte Piet zien en dat kenbaar maken. Dit is dan slechts het topje van de ijsberg. Wie weet wat de onbenoemde associatie van Zwarte Piet met donkergekleurden in onze maatschappij voor effecten heeft.

Een gevoelig puntje is ook de deelname van scholen aan deze traditie. Zeker nu de discussie is opgelaaid ligt er voor scholen een belangrijke verantwoordelijkheid. Zijn scholen zich ervan bewust hoe Zwarte Piet wordt ontvangen en welke boodschappen er (onbedoeld) uitgaan en welke acties ondernemen zij daar tegen? Moeten we onze kinderen jaar in jaar uit het beeld meegeven van een blanke leider met zwarte knechtjes? Zie ook bovenstaand. Wat voor effect heeft dit op de maatschappij?

Er speelt veel meer dan een klein groepje opstandelingen die wat van zich laat horen. Een veel grotere groep is vatbaar gebleken voor de gevoerde argumenten. Waarom heeft de Hema het over Piet in plaats van Zwarte Piet? Waarom hebben we het in juni over Sinterklaas?

Nee. Een simpele geruststelling dat Zwarte Piet heus niet racistisch is, is niet voldoende om dit "over te laten waaien".
Het is ook een eenzijdig probleem, namelijk het probleem van mensen die in Zwarte Piet graag een racistische uiting willen zien en die verbanden leggen die er niet zijn. Wel onderken ik (ook al eerder gedaan) dat Zwarte Piet de afgelopen decennia herhaaldelijk fout is neergezet door Surinaamse accenten én door Zwarte Piet steeds minder zwart en steeds vaker lichtbruin te schminken. Dat versterkt juist de associatie met donkere mensen.

De accenten zijn er niet meer, de dommige gedragingen van Zwarte Piet ook niet meer. Zwarte Piet staat steeds meer op gelijkwaardige voet naast Sinterklaas. Maar zelfs al zou Zwarte Piet af en toe dom doen, dan mag dat van mij gewoon. Clown Bassie doet soms ook dom. Als ik mijn neefjes aan het lachen wil maken, doe ik ook dom. Vinden ze erg leuk. Kinderen vermaken kan door als Zwarte Piet dom te doen.

Die enkele keer dat een kind op straat een donker persoon met Zwarte Piet aanspreekt, is het aan ouders om hun kind te corrigeren. Opvoeden heet zoiets. Het is van mijn beste vrienden ook wel eens overkomen. Daar kun je als volwassene (hoewel het vervelend is) toch gewoon je schouders over ophalen? Je weet wie het zegt: een kind. Veel erger is het als kinderen thuis krijgen aangeleerd dat donkere mensen minder waard zijn dan blanke. Dat is nou het échte racisme en het soort discriminatie dat je moet aanpakken. Zie ook de gerechtelijke uitspraak over de "neger" in de sollicitatieprocedure vandaag; prima, die straf.

De anti-Zwarte Piet-hetze komt voor een belangrijk deel voor rekening van een kleine groep bloedfanatieke volwassenen (gekleurd en niet-gekleurd) die zich niet in de belevingswereld van kinderen kunnen plaatsen, die ofwel heel graag ergens aanstoot aan nemen om zichzelf als slachtoffer te kunnen positioneren, dan wel mensen die in elk opzicht Nederland haten om alles wat het is. Hun doel - dat hebben ze vooraf al geroepen - was om dit jaar de discussie gaande te houden. Dat is, mede met dank aan de media, voortreffelijk gelukt. Dit jaar spant de kroon qua hetze tegen Zwarte Piet.

Maar er iets tegenin brengen, mag niet. Je mag niet zeggen dat het een traditie is, je mag van mensen geen incasserings- of inlevingsvermogen vragen, je mag niet teruggeven dat bepaalde andere tradities in dit land wél gewoon worden toegelaten terwijl lang niet iedereen daar fan van is. En als zo'n VN-muts uit Jamaica over onze Zwarte Piet loopt te mekkeren, mag je ook niks zeggen over het hoge aantal kindermoorden en de levendige homohaat op Jamaica, om vervolgens een vergelijking te trekken met hoe wij in Nederland met mensenrechten omgaan.

We mogen alleen maar incasseren, toezien hoe er wordt gemorreld aan onze tradities (die we bij voorkeur niet eens zo mogen noemen), terwijl ondertussen de poort wagenwijd open staat voor allerlei invloeden van buitenaf. Sorry, ik snap dat de Zwarte Piet-hetze bij veel Nederlanders kwaad bloed zet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2014 18:58:25 ]
pi_143890117
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:05 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ja, het ligt altijd aan mij. Als je ageert tegen extremistische moslims dan ben jij de racist, extremist en haatzaaier. En zo is het nu dus ook: als Zwarte Piet wordt afgeschaft komt dat door mij.

Hoezo verknipt wereldbeeld?
Jij probeert steeds weer de Islam er aan de haren bij te trekken. Waarom in hemelsnaam?

Maar de stelling dat juist die verkrampte overreactie op Quincy en consorten de grote drijfveer achter het einde van Zwarte Piet zal zijn en niet de acties van die mafkezen zelf lijkt me niet zo vreemd.

quote:
[..]

Ik probeer er geen allochtonendiscussie van te maken. Het is een discussie over hypocrisie en meten met twee maten op momenten dat het uitkomt.
Waarom begin je dan keer op keer over moslims een discussie die daar totaal niets mee te maken heeft? Dat met twee maten meten gaat je inderdaad wel goed af overigens.
pi_143890171
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Jij probeert steeds weer de Islam er aan de haren bij te trekken. Waarom in hemelsnaam?

Maar de stelling dat juist die verkrampte overreactie op Quincy en consorten de grote drijfveer achter het einde van Zwarte Piet zal zijn en niet de acties van die mafkezen zelf lijkt me niet zo vreemd.

[..]

Waarom begin je dan keer op keer over moslims een discussie die daar totaal niets mee te maken heeft? Dat met twee maten meten gaat je inderdaad wel goed af overigens.
Was je maar zo alert bij ISIS-topics waarin het onderwerp vakkundig wordt verplaats van ISIS naar de racistische Nederlander.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 27 augustus 2014 @ 19:05:36 #116
373277 IsaacCuenca
Alles was hetzelfde
pi_143890174
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

[..]

hij is een islamofobe elite-racist :')
altijd hetzelfde riedeltje
pi_143890180
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:46 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Tja, negeer die mafkezen gewoon. Door je de kop gek te laten maken komt die afschaffing alleen maar dichterbij...
pi_143890222
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:05 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Was je maar zo alert bij ISIS-topics waarin het onderwerp vakkundig wordt verplaats van ISIS naar de racistische Nederlander.
Dat soort topics kom ik niet. Die discussies tussen extremistische gekken boeien me namelijk helemaal niets.
pi_143890259
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:05 schreef IsaacCuenca het volgende:

[..]

hij is een islamofobe elite-racist :')
altijd hetzelfde riedeltje
Hij valt inderdaad wel in herhaling.

Maar wat vind je van de stelling dat juist de verkrampte en agressieve reactie op Quincy en consorten de grotere bedreiging voor Zwarte Piet vormen dan wat ze zelf voor elkaar kunnen spelen?
pi_143890356
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:05 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Krijgen we dat Calimero-gejank weer.
pi_143890445
quote:
14s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat soort topics kom ik niet. Die discussies tussen extremistische gekken boeien me namelijk helemaal niets.
Zou je eens moeten doen, is nog best lache.
quote:
9s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De pot verwijt de ketel, op z'n minst. Denk dat fok amper grote jankerds heeft gezien. Jammer dat je het zo afdoet :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_143890447
quote:
9s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Snap ook echt niet wat het in Godsnaam met Sinterklaas te maken zou kunnen hebben.
pi_143890463
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:13 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Zou je eens moeten doen, is nog best lache.

Kan het me amper voorstellen eigenlijk :P.
pi_143890486
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:13 schreef bijdehand het volgende:
De pot verwijt de ketel, op z'n minst.
Doe eens een paar quotes van mensen die kritiek op IS(IS) af doen als racisme dan.
pi_143890547
quote:
7s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:14 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Doe eens een paar quotes van mensen die kritiek op IS(IS) af doen als racisme dan.
Flikker op met je IS in dit topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')