Heb jij een beter onderzoek?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Van de 140 ondervraagde Surinamers antwoorden een kwart positief op de vraag voelt u zich door Zwarte Piet gediscrimineerd.
De vraagstelling is verkeerd en het aantal niet representatief.
Ik zeg niet dat een merendeel van de Surinamers Zwarte Piet een karikatuur van een zwarte vindt, ofschoon ik dat gevoeglijk aanneem omdat je echt een gepriviligeerde blanke met kokervisie moet zijn om dat te ontkennen, dus dat hoef ik niet te bewijzen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voorlopig is dit een aardige vingerwijzing.
Als jij betere gegevens hebt: kom maar op.
Waar komt die 50% vandaan?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:07 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Jij vindt 27% die het zelf als racistisch ervaart + 50% die het racistisch vindt voor anderen geen problemen hebben met?
Sterker nog, iemand die zich er voorheen nooit druk om maakt, want bijv geen kinderen oid heeft nu een behoorlijk negatief beeld van de zeurende donkere medemens gekregen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:13 schreef ThePlaneteer het volgende:
Het is anno augustus 2014 gewoon zo dat de tegenstanders van Zwarte Piet hem inmiddels in zeer kort tijdsbestek daadwerkelijk racistisch hebben gemaakt. Door een vrij harde campagne door alles en iedereen klakkeloos te intimideren met de racisme-reflex kun je nu gewoon niet meer concluderen dat Zwarte Piet een onschuldig fenomeen meer is (wat het voor deze discussie in mijn ogen wel was).
Oftewel, ja, ik begrijp goed dat winkels zich niet met deze discussie willen bemoeien en eieren kiezen voor hun geld.
Echter is dit natuurlijk een pyrrusoverwinning. Ze hebben wederom een racistisch element in de samenleving gebracht, en als er iets naar voren kwam in deze discussie, was het wel een waslijst aan racistische uitspraken. Ik kan me niet voorstellen dat een gekleurde Nederland nu echt tevreden kan terugkijken op dit fiasco. Om maar te zwijgen over het resultaat: het is natuurlijk een utopie dat zonder Zwarte Piet het racisme afneemt in Nederland, laat staan verdwijnt.
Jij bent journalist?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:09 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben trouwens geen wannabe-journalist. Ik zal het hierbij laten.
Dus als ik morgen een klein groepje klagers om me heen verzamel en we gaan heel hard roepen hoe vervelend het Suikerfeest is voor diabetici, waarop moslims heel fel reageren, dan heb ik automatisch gelijk?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:13 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nja de reden waarom ik weinig voel voor de pro pieten is omdat vorig jaar is gebleken zij veelte ver gingen met hun reacties. En als dat de partij is die die Pieten zo graag wilt dan kies ik bijna voor de anti Pieten. Eigenlijk maakt het mij geen flikker uit
Nee je hebt dan niet perse gelijk. Maar hoe de pro pieten reageren met mijn cultuur wordt aangevallen en vuile negers etc. Daar heb ik echt geen begrip voor.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dus als ik morgen een klein groepje klagers om me heen verzamel en we gaan heel hard roepen hoe vervelend het Suikerfeest is voor diabetici, waarop moslims heel fel reageren, dan heb ik automatisch gelijk?
Hard schreeuwen, een media-hype creëren en boze reacties uitlokken is wat anders dan gelijk hebben.
Dat denk ik ook, en daar ben ik helemaal tevreden mee. Van mij hoeft Zwarte Piet niet te verdwijnen, ik denk dat Amsterdam een goede zet heeft gedaan door de meest karikaturiserende eigenschappen in de ban te doen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Sorry, maar de rechter heeft gewoon gezien dat het niet getoetst is en daarmee is de voorbereiding onzorgvuldig geweest.
Dat is in het bestuursrecht echt geen enorme vingerwijzing, maar meer een "herschrijf maar even" en in verreweg de meeste gevallen is het herschrijven dan voldoende.
En dan nog vind ik de uitspraak niet van dien aard dat ik denk "dat is het einde van Zwarte Piet". Ik denk dat Amsterdam (we passen het langzaam aan) de angel er meteen uit heeft gehaald en bij een volgende zaak de Rechtbank gewoon oordeelt: meegewogen, beleidsvrijheid, ongegrond beroep.
Nee, maar de Zwarte Piet tegenstanders hebben juist wel het gelijk aan hun kant en iedereen beseft dat ook dondersgoed diep van binnen. Dat is ook de reden waarom zij wel steeds meer partijen weten te overtuigen en wel slagen in hun strijd, ook al zijn ze een minderheid.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:15 schreef Elfletterig het volgende:
Dus als ik morgen een klein groepje klagers om me heen verzamel en we gaan heel hard roepen hoe vervelend het Suikerfeest is voor diabetici, waarop moslims heel fel reageren, dan heb ik automatisch gelijk?
En de Rabobank.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:17 schreef superniger het volgende:
Allemaal de schuld van Quincy, Wilders, joden, ISIS, Obama en de moslims.
Overigens hoeven er geen negatieve eigenschappen te zijn om een karikatuur te vormen. Ook neutrale of positieve eigenschappen kunnen een karikatuur vormen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:13 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Dom en lui? Zij worden ingehuurd omdat Sinterklaas (Een blanke man) het zelf niet kan. En sinds wanneer is kinderlijk zijn een negatieve eigenschap?
Al aangepast.quote:
Al aangepast.quote:lui,
Al aangepast.quote:kinderlijk, etc.
Speciaal voor jou nog eens:quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:13 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Vrolijk, grappig, gul en behulpzaam, dat is hoe kinderen ZP zien. Nazi's als Quincy maken er een boeman van.
Hebben ze worst bij de Action?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 14:46 schreef Paper_Tiger het volgende:
De HEMA is eigenlijk gewoon een dure Action dus het probleem lost vanzelf op. De leegloop is er toch al langer gaande.
Ja, dus? Wel eens van Frau Antje gehoord bijv?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Speciaal voor jou nog eens:
Overigens hoeven er geen negatieve eigenschappen te zijn om een karikatuur te vormen. Ook neutrale of positieve eigenschappen kunnen een karikatuur vormen.
Speciaal voor jou ook nog maar eens:quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Al aangepast.
[..]
Al aangepast.
[..]
Al aangepast.
Echt, al voor deze hele discussie is zwarte piet veranderd van een domme idioot met een dom accent naar gewoon de helpers van een bejaarde (die een beetje dement is, want dat mag wel blijven...).
Grappig. Zij moeten leren relativeren, maar als iemand aan Zwarte Piet zit, krijgen jij en de jouwen een driftbui. Misschien moet je je eigen advies eens aannemen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, dus? Wel eens van Frau Antje gehoord bijv?
Danis het een karikatuur, wat het niet is, zelfspot en relativeren, leer het.
Wat een geweldige vergelijking...quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:14 schreef speknek het volgende:
Ik zeg niet dat een merendeel van de Surinamers Zwarte Piet een karikatuur van een zwarte vindt, ofschoon ik dat gevoeglijk aanneem omdat je echt een gepriviligeerde blanke met kokervisie moet zijn om dat te ontkennen, dus dat hoef ik niet te bewijzen.
Ik zeg het niet, want ik vind het weinig relevant of een meerderheid iets vindt, omdat mijn moraal zich niet schikt naar de dictatoriale wensen van de meerderheid. Zwitserland kreeg pas in 1971 vrouwenkiesrecht, tot die tijd leek een meerderheid van de vrouwen het wel best te vinden dat ze geen gelijke rechten hadden. Prima als zij dat vinden, maar dat maakt het ongelijkheid in de rechten van de mens op basis van gender nog niet ineens goed.
Neuh.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:15 schreef polderturk het volgende:
Over 20 jaar zeggen we met zn allen "ik kan niet geloven dat zo een racistisch beledigend figuur als zwarte piet onderdeel was van het Sinterklaasfeest".
Driftbui, omdat ik wat voorbeelden van wel relaxte negers postquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Grappig. Zij moeten leren relativeren, maar als iemand aan Zwarte Piet zit, krijgen jij en de jouwen een driftbui. Misschien moet je je eigen advies eens aannemen.
De Zwarte Piet-tegenstanders hebben helemaal niet het gelijk aan hun kant. Ze vinden dat alleen. Ze leggen verbanden die er niet zijn. Ze hebben haast niemand overtuigd. Maar wat je bij grote winkelketens (en ook in de politiek) vaak ziet, is een overdreven angst om iemand voor het hoofd te stoten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:18 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Nee, maar de Zwarte Piet tegenstanders hebben juist wel het gelijk aan hun kant en iedereen beseft dat ook dondersgoed diep van binnen. Dat is ook de reden waarom zij wel steeds meer partijen weten te overtuigen en wel slagen in hun strijd, ook al zijn ze een minderheid.
Ik zeg niet dat die minderheid zijn bek moet houden, ik zeg dat je beargumenteerd niet moet wijken als er (zoals naar mijn mening in dezen) ten onrechte wordt geklaagd.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Maar in deze discussie zijn veel mensen die niet lijken te begrijpen dat a) een minderheid ook rechten heeft en b) mensen zich beledigd kunnen vinden als iets niet beledigend bedoeld is. Ik erger me groen en blauw aan alle mensen die roepen dat een minderheid hier onterecht z'n mening oplegt aan de meerderheid, dat Zwarte Piet niet racistisch is en dat de klagers hun bek moeten houden omdat ze in de minderheid zijn. Dat getuigt niet alleen van een gebrek aan inzicht in onze rechtstaat, maar ook van een gebrek aan inlevingsvermogen.
Jammerquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik had op deze plek nog een voorbeeld van halal-tompoucen willen toelichten, maar dat laat ik omwille van de lengte maar achterwege.
Zwarte Piet is geen zelfspot want het zijn niet louter negers die zich karikaturaal 'vernegeren', maar blanken die dat doen. Nederlanders zijn ook niet eeuwenlang vervolgd voor hun blonde krulletjes en blozende boerenwangetjes.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, dus? Wel eens van Frau Antje gehoord bijv?
Danis het een karikatuur, wat het niet is, zelfspot en relativeren, leer het.
Nee, driftbui omdat je allemaal beledigingen naar het hoofd van de klagers slingert. Ze moeten hun bek houden, ze maken je nog meer racistisch, ze moeten opflikkeren naar hun eigen land, boycot Hema! etc.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:21 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Driftbui, omdat ik wat voorbeelden van wel relaxte negers post.
Ik heb de samenvatting van de Rechtbank genomen. De Rechtbank heeft zitten liegen begrijp ik?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:18 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Uit het rapport.
Ik mag toch hopen dat je dat zelf wel kent?
Wat is 'niet wijken'?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat die minderheid zijn bek moet houden, ik zeg dat je beargumenteerd niet moet wijken als er (zoals naar mijn mening in dezen) ten onrechte wordt geklaagd.
Mijn punt is dat de eigenschappen waar jij over klaagt al zijn aangepast.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Speciaal voor jou ook nog maar eens:
Overigens hoeven er geen negatieve eigenschappen te zijn om een karikatuur te vormen. Ook neutrale of positieve eigenschappen kunnen een karikatuur vormen.
Dat ben ik wel met je eens, de krachttermen mogen best minder.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, driftbui omdat je allemaal beledigingen naar het hoofd van de klagers slingert. Ze moeten hun bek houden, ze maken je nog meer racistisch, ze moeten opflikkeren naar hun eigen land, boycot Hema! etc.
Nee, ik bedoel niet alleen jou persoonlijk. Bovenstaande zijn de uitroepen van pro-pietventjes die ook moeten leren relativeren.
Doe eens niet zo verongelijkt en hou je een beetje bij het onderwerp. Gewoon als tip.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:22 schreef Elfletterig het volgende:
Ik had op deze plek nog een voorbeeld van halal-tompoucen willen toelichten, maar dat laat ik omwille van de lengte maar achterwege.
Mijn punt is dat er meer is dan negatieve eigenschappen. Een karikatuur hoeft niet puur negatief te zijn.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mijn punt is dat de eigenschappen waar jij over klaagt al zijn aangepast.
Nee.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:26 schreef HeatWave het volgende:
Maar wat nu, is het nu dus verboden bij wet om als Zp te gaan? En hoe ga je dat handhaven in de huiselijke kring? Gaan we nu knokploegen krijgen? 1 voor ZP en 1 tegen?
Huilie.quote:Wat zijn we er als land nu mee opgeschoten dat ZP niet meer mag? Alleen een fellere tegenstrijd tussen zwart en wit, nou CHAPEAU mensen, daar zat het land op te wachten!
Standvastig zijn.quote:
Ja hoor, volwassen mensen janken over een kinderfeestje en ik ben de huilliequote:
Dus wat is het probleem dan? 'ZE ZEGGEN GOEDE DINGEN OVER ONS (wat eigenlijk niet zo is want zwarte piet =/= zwart persoon) EN DAAR KAN IK NIET TEGENquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar wat is er mis met een karikatuur? Niets toch?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Mijn punt is dat er meer is dan negatieve eigenschappen. Een karikatuur hoeft niet puur negatief te zijn.
Ik vind racistische taal als "opflikkeren naar eigen land" van een andere orde dan oproepen tot een Hema-boycot. Jij niet?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, driftbui omdat je allemaal beledigingen naar het hoofd van de klagers slingert. Ze moeten hun bek houden, ze maken je nog meer racistisch, ze moeten opflikkeren naar hun eigen land, boycot Hema! etc.
Nee, ik bedoel niet alleen jou persoonlijk. Bovenstaande zijn de uitroepen van pro-pietventjes die ook moeten leren relativeren.
Zwarte Piet mag nog gewoon hoor.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens, de krachttermen mogen best minder.
Maar dat staat los van het feit dat ik het er gewoon niet mee eens ben. En het zal me als niet-Sinterklaasvierder nog worst zijn.
Maar wat nu, is het nu dus verboden bij wet om als Zp te gaan? En hoe ga je dat handhaven in de huiselijke kring? Gaan we nu knokploegen krijgen? 1 voor ZP en 1 tegen?
Wat zijn we er als land nu mee opgeschoten dat ZP niet meer mag? Alleen een fellere tegenstrijd tussen zwart en wit, nou CHAPEAU mensen, daar zat het land op te wachten!
Ik ken de samenvatting van de rechtbank niet, maar mijn gegevens komen uit de tabel Zwarte Piet is: (in procenten) uit het eerder door jouw genoemde onderzoek, te vinden op bladzijde 3.quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 15:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb de samenvatting van de Rechtbank genomen. De Rechtbank heeft zitten liegen begrijp ik?
Leugenaar. Lees het vonnis nog eens goed door? Geef de passage waarin bovenstaand oordeel van de rechter in staat anders even?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 14:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Gelijk dat Zwarte Piet beledigend is. De rechter heeft namelijk besloten dat Zwarte Piet wel degelijk racistisch is, en bovenstaande bedrijven geven ook toe aan de klachten van die, volgens critici, zo kleine en marginale groep. Dat zou je eigenlijk aan het denken moeten zetten over je eigen standpunt...
Waar ga je naartoe op reis?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |