abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:38:41 #276
8369 speknek
Another day another slay
pi_143848771
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:37 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ohja, iemand wijst op een goed punt, weinig tegen in te brengen, kut...eeehhmmm. OH JA! Gewoon roepen dat het dom is, dat zal hem leren!

:').
Nee het is echt heel dom.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:38:52 #277
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143848779
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Volgens mij was ik daar duidelijk in: we hebben al lang en breed ZP veranderd van de domme neger die een knecht is, naar een volwaardige groep helpers die zwart zijn omdat ze door de schoorsteen komen.

Middels argumenten kun je dus aangeven waarom je geen verdere aanpassingen gaat doen. En dan sluit ik niet uit dat er nog argumenten komen van de andere partij op basis waarvan je alsnog een bepaalde aanpassing gaat doen, maar die argumenten zie ik niet meer voorbij komen.
Dat is het geschiedkundige equivalent van selectief quoten. Je kunt niet je ogen sluiten voor de afkomst van Zwarte Piet.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:38:55 #278
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_143848783
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:38 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

_O- _O- _O-

Dat is het ja.
Dit is niet echt heel veel beter hoor :')..
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_143848786
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:38 schreef Woestijnvos het volgende:

[..]

Zwarte piet bannen omdat die zwart is is racisme.
pi_143848808
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Helemaal niemand heeft problemen met Zwarte Piet als iemand die zwart is geworden van de schoorsteen. Heck, veel mensen zullen geen probleem hebben met Zwarte Piet als zwart persoon. Het gaat om de dandified coon representatie. De dikke rode lippen, het kroeshaar en de gouden bling om aan te geven dat het een wilde is.
Dat gebeurt toch al jaren niet meer?
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:39:57 #281
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143848816
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:38 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik trek het gewoon even in het extreme, lukt aardig geloof ik.
Om eerlijk te zijn faal je hopeloos.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:40:24 #282
8369 speknek
Another day another slay
pi_143848824
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:35 schreef DS4 het volgende:
Dus het gaat om specifieke onderdelen. Zoals: neger=dom.

Nou, dat is al aangepast.

Dag probleem!
Zwarte Piet is nog steeds een clown, de intocht gaat vaak mis door dommige acties van een paar Pieten. Maar het gaat niet echt om hun gedrag. Dat probleem is grotendeels aangepakt over de jaren inderdaad. Het gaat om de stereotypische afbeelding van een neger uit de tijd dat negers minderwaardig waren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_143848829
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:29 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Ik ken de samenvatting van de rechtbank niet, maar mijn gegevens komen uit de tabel Zwarte Piet is: (in procenten) uit het eerder door jouw genoemde onderzoek, te vinden op bladzijde 3.
[ afbeelding ]
Een ruime minderheid vindt Zwarte Piet discriminerend voor zichzelf (het enige, echt relevante criterium). Ironisch is ook wel dat Turken en Marokkanen zich vaker (zelf) gediscrimineerd voelen door Zwarte Piet dan autochtone Nederlanders. :')

Iets als discriminerend ervaren is trouwens wat anders dan dat het ook discriminerend is of is bedoeld. De beroepsklagers zullen niet ophouden totdat Zwarte Piet is verbannen. Dat terwijl je het fenomeen ook gewoon kunt toelichten. En dat je dan genoegen neemt met de uitleg die je krijgt. Een idiote gedachte, ik weet het.
pi_143848841
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:35 schreef speknek het volgende:

[..]

Rasstereotyperingen zijn per definitie racistisch. Het is niet altijd even erg omdat er niet altijd een verschrikkelijke geschiedenis achter zit, en het meestal niet overheidsgefaciliteerd is.
Heb je het nou over karikaturen of "rasstereotyperingen"?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:40:52 #285
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_143848842
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:39 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Dat gebeurt toch al jaren niet meer?
De dikke rode lippen, het kroeshaar en de gouden ringen zijn pas aangepast nadat de klacht ontvankelijk werd geacht. Dat is nu een paar maandjes geleden.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:41:24 #286
8369 speknek
Another day another slay
pi_143848855
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:40 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Heb je het nou over karikaturen of "rasstereotyperingen"?
Beide. Een karikatuur van een ras.
pi_143848880
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

De tabel is duidelijk minder bruikbaar dan de samenvatting van de Rechtbank die ik nota bene hier heb gepost...

Daaruit blijkt onder meer dat je "discriminerend voor anderen" moet lezen als:

zich kan voorstellen dat Zwarte Piet als discriminerend wordt ervaren door andere mensen
I.i.g. bruikbaarder dan alleen het gebruiken van de statistieken die je wel liggen zoals jij deed met je "slechts 27% van de Surinamers vindt het racistisch", terwijl het er alleen om ging of ze het zelf als racistisch ervoeren ja of nee.
Overigens gaat deze discussie inmiddels wel over het wel of niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet en onder de Surinaamse inwoners van Amsterdam is volgens het onderzoek 55% voorstander van het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet en pleit 9% zelfs voor afschaffing. Wat dat betreft is de Surinaamse bevolking toch aardig anti-Piet in zijn huidige vorm.
pi_143848887
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een ruime minderheid vindt Zwarte Piet discriminerend voor zichzelf (het enige, echt relevante criterium). Ironisch is ook wel dat Turken en Marokkanen zich vaker (zelf) gediscrimineerd voelen door Zwarte Piet dan autochtone Nederlanders. :')
Omdat ze ook vaker gediscrimineerd worden misschien?
quote:
Iets als discriminerend ervaren is trouwens wat anders dan dat het ook discriminerend is
Wat is precies het verschil?
pi_143848896
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:41 schreef speknek het volgende:

[..]

Beide. Een karikatuur van een ras.
En waarom is die dan precies altijd racistisch?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:42:43 #290
8369 speknek
Another day another slay
pi_143848902
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:40 schreef Elfletterig het volgende:

Iets als discriminerend ervaren is trouwens wat anders dan dat het ook discriminerend is of is bedoeld. De beroepsklagers zullen niet ophouden totdat Zwarte Piet is verbannen. Dat terwijl je het fenomeen ook gewoon kunt toelichten. En dat je dan genoegen neemt met de uitleg die je krijgt. Een idiote gedachte, ik weet het.
Je lult het behoorlijk krom. Slechts een kleine minderheid vindt Zwarte Piet niet discriminerend. Dat ze er zelf geen directe hinder van hebben ondervonden is een tweede.
pi_143848904
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:31 schreef HeatWave het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

SNEL RELLEN EN BELEDIGD ZIJN KAASKOPPEN!!!!

Of gewoon denken, geinig.
Ik was gisteren even bij m'n ouders, waar de TV op Nederland 1 stond. Er was een herhaling van Bananasplit op, met een scene waarbij een heel overdreven nichterig type in een strak roze truitje mensen op straat vragen gaat stellen.

Ook maar verbieden? Mensen denken niet door, echt niet. Zwarte Piet moet aan de schandpaal, maar de consequenties reiken veel verder.
pi_143848934
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:32 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Als jij dat feest al met de hele bevolking weet te vieren vanaf 1084 zonder gemor en gedoe en ik kom bij jou thuis uit het niets klagen, geef je toe?
Nee, ik ben namelijk achterlijk en blijf doorgaan met mijn discriminerend, kwetsend feestje, gewoonweg omdat ik het al zo lang doe, want dat is een zeer sterk argument.
pi_143848959
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:37 schreef speknek het volgende:

Het gaat om de dandified coon representatie. De dikke rode lippen, het kroeshaar en de gouden bling om aan te geven dat het een wilde is.
Het is natuurlijk maar hoe je dat wil beoordelen en of je je daar aan wil ergeren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_143848961
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:42 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik was gisteren even bij m'n ouders, waar de TV op Nederland 1 stond. Er was een herhaling van Bananasplit op, met een scene waarbij een heel overdreven nichterig type in een strak roze truitje mensen op straat vragen gaat stellen.

Ook maar verbieden? Mensen denken niet door, echt niet. Zwarte Piet moet aan de schandpaal, maar de consequenties reiken veel verder.
Blanke vla ook maar verbieden? xD
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:45:03 #295
8369 speknek
Another day another slay
pi_143848977
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:42 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat de HEMA homo's niet langer representeert als roze nichten in tutu's, en de overheid ook geen feestjes sponsort waar de kern is dat hetero's zich verkleden als nichten en met z'n allen fruity gaan zitten doen in een roze tutu, inderdaad.

ZP wordt niet verboden, roze nicht in tutu dat je d'r bent.
pi_143848994
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De dikke rode lippen, het kroeshaar en de gouden ringen zijn pas aangepast nadat de klacht ontvankelijk werd geacht. Dat is nu een paar maandjes geleden.
Dat lijkt mij dan weer niet zo verstandig. Ik zou er juist meer een clowneske figuur van maken die toevallig zwart is, dan dat je van zwarte piet iets gaat maken dat op een gewone neger gaat lijken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_143849028
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:40 schreef speknek het volgende:

Zwarte Piet is nog steeds een clown, de intocht gaat vaak mis door dommige acties van een paar Pieten.
We moeten het dus vooral saai maken voor de kinderen?

quote:
Maar het gaat niet echt om hun gedrag. Dat probleem is grotendeels aangepakt over de jaren inderdaad. Het gaat om de stereotypische afbeelding van een neger uit de tijd dat negers minderwaardig waren.
Het zal niet 100% anders kunnen EN zwarte piet behouden.

De gulden middenweg...
pi_143849039
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is het geschiedkundige equivalent van selectief quoten. Je kunt niet je ogen sluiten voor de afkomst van Zwarte Piet.
Klopt. De afkomst van Zwarte Piet is een tekentafel, waar iemand een samenraapsel van allerlei dingen heeft bedacht. Zo is een clown-achtig karakter ontstaan, in een fel gekleurd, vrolijk pakje. Gezichten zwart schminken gebeurt al eeuwenlang in tal van culturen.

Wat de aanpassingen betreft. Een aantal onwenselijke effecten, die ik zeker niet ontken, zijn de afgelopen jaren weggenomen. Het dommige karakter van Zwarte Piet, soms het gebruik van een Surinaams accent, waardoor de link met bruine mensen is versterkt. Inmiddels verdwenen. Nu nog stoppen met Zwarte Piet (licht)bruin schminken; graag weer helemaal pikzwart, zoals het vroeger was.
pi_143849060
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:42 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

I.i.g. bruikbaarder dan alleen het gebruiken van de statistieken die je wel liggen zoals jij deed met je "slechts 27% van de Surinamers vindt het racistisch", terwijl het er alleen om ging of ze het zelf als racistisch ervoeren ja of nee.
Overigens gaat deze discussie inmiddels wel over het wel of niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet en onder de Surinaamse inwoners van Amsterdam is volgens het onderzoek 55% voorstander van het veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet en pleit 9% zelfs voor afschaffing. Wat dat betreft is de Surinaamse bevolking toch aardig anti-Piet in zijn huidige vorm.
Misschien zijn ze wel voorstander omdat ze het gezeik erover beu zijn...
pi_143849081
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 15:42 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Omdat ze ook vaker gediscrimineerd worden misschien?

[..]

Wat is precies het verschil?
Of omdat sommige mensen iets te goed zijn in hun slachtofferrol benadrukken? Leg mij anders eens uit wat er voor een Turk discriminerend is aan Zwarte Piet?

Intentie en uitlatingen. Zwarte Piet roept niet op tot onverdraagzaamheid of iets dergelijks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')