"Wat hij dacht te kopen". Je kunt om allerlei redenen een verwachting hebben bij iets dat je koopt. Dat wil niet zeggen dat je bij elke afwijking van die verwachting de verkoper in gebreken kunt stellen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 16:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
TS kocht een pand met betonnen vloeren. Heeft hij niet gekregen. Het gaat om wat hem is voorgeschoteld en wat hij dacht te kopen, dat komt niet overeen met het geleverde.
quote:De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijze bekend kon zijn.
Het vastleggen van de afspraken maar wat nu speelt is wat er moet gebeuren nu iets is geleverd wat niet volledig voldoet aan de beschrijving. Gewoon zeggen het is niet volgens afspraak maakt niet dat je maar van alles kunt eisen.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:08 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat is dan het doel van een contract?
Het gaat niet om een arbeidscontract maar om de koop van jouw huis.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:08 schreef syrusmd het volgende:
Want...als jij een arbeidscontract hebt, en je werkgever betaald je opeens 200 euro minder maakt dat ook niet uit? Met jou wil ik wel zaken doen!
Volgens mij is het normaal om te eisen dat verkopende partij de voorwaarden van het contract naleeft hoor.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het vastleggen van de afspraken maar wat nu speelt is wat er moet gebeuren nu iets is geleverd wat niet volledig voldoet aan de beschrijving. Gewoon zeggen het is niet volgens afspraak maakt niet dat je maar van alles kunt eisen.
Dat zou ik wel willen, maar de makelaar is niet de verkoper. Had graag Pearson/Specter hier op gezet.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:25 schreef Copthorne het volgende:
Die makelaar heeft de plicht om jou netjes voor te lichten. Dat heeft hij blijkbaar niet gedaan en daarom sta je beresterk in deze zaak.
Bij de makelaar aankloppen en vragen: "Hoe gaan we dit oplossen?" en als de makelaar niet met een bevredigend voorstel komt, then you sue his ass. Winkansen? 100%!
Dat kan alleen niet als er iets in het contract staat dat onmogelijk gerealiseerd kan worden.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:28 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Volgens mij is het normaal om te eisen dat verkopende partij de voorwaarden van het contract naleeft hoor.
Artikel 17, lid 1 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek:quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:22 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het gaat niet om een arbeidscontract maar om de koop van jouw huis.
De grote vraag is wat jij kunt doen met het feit dat niet is geleverd wat volgens contract geleverd zou worden. Je hebt nu blijkbaar hun in gebreke gesteld maar het lijkt mij wel duidelijk dat de verkoper geen betonnen tussenvloeren kan aanbrengen. Je wilt er blijven wonen dus vernietiging van de overeenkomst lijkt mij ook vreemd. Het is vooralsnog geen verborgen gebrek want het lijkt helemaal geen gebrek te zijn maar eerder een normale bouwkundige constructie die volledig voldoet.
De vraag aan jou is dus wat wil jij precies en op welke grond?
De verkoper en de makelaar mogen alvast hun advocaatjes gaan bellen.quote:De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Er zijn anno 2014 geen betonnen vloeren te realiseren in een woonhuis?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:29 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat kan alleen niet als er iets in het contract staat dat onmogelijk gerealiseerd kan worden.
Wel bij nieuwbouw maar zeker in dit geval is het niet realistisch, het zou neerkomen op volledig slopen en weer opbouwen en dat alleen omdat een formulier verkeerd is ingevuld.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:31 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Er zijn anno 2014 geen betonnen vloeren te realiseren in een woonhuis?
Dan zou ik als verkopende partij maar schikken met TS.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wel bij nieuwbouw maar zeker in dit geval is het niet realistisch, het zou neerkomen op volledig slopen en weer opbouwen en dat alleen omdat een formulier verkeerd is ingevuld.
Waarom er is geen rechter die dat gaat eisen van de verkoper, dan wordt hooguit de overeenkomst vernietigd en heeft de verkoper zijn huis terug en TS geen huis meer.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:35 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dan zou ik als verkopende partij maar schikken met TS.
Zijn motivatie is de verkoper een hak dwars te zetten, no more, no less.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:06 schreef Cracka-ass het volgende:
Er is niet geleverd zoals schriftelijk afgesproken. Dat is motivatie genoeg, lijkt me.
Je kunt ook wel op papier zetten dat er twee toiletten zijn, na bezichtiging heb je toch echt zelf pech als er maar één blijkt te zijn.quote:Dat doet niet echt ter zake, het staat immers zwart op wit zodat duidelijk is aan welke voorwaarden voldaan dient te worden.
De meningen hierover verschillen.quote:Dat lijkt me door een expert niet lastig te becijferen.
Dat lijkt mij heel, heel erg sterk.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:36 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Waarom er is geen rechter die dat gaat eisen van de verkoper, dan wordt hooguit de overeenkomst vernietigd en heeft de verkoper zijn huis terug en TS geen huis meer.
Het contract komt niet overeen met de realiteit. De achterliggende intentie van TS maakt niet echt uit.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:38 schreef hottentot het volgende:
Zijn motivatie is de verkoper een hak dwars te zetten, no more, no less.
Dat vraag ik me af. Waarom denk jij dat je zonder consequenties onjuistheden in een contract kunt (laten) opnemen?quote:Je kunt ook wel op papier zetten dat er twee toiletten zijn, na bezichtiging heb je toch echt zelf pech als er maar één blijkt te zijn.
Ik kan nu de telefoon oppakken en een aannemer vragen wat het kost om mijn huis van houten vloeren te voorzien. Andersom zou hij niet langskomen denk je?quote:De meningen hierover verschillen.
TS heeft een huis gekocht en het huis voldoet niet aan de voorwaarden zoals die in de koopovereenkomst zijn omschreven. TS heeft recht op compensatie hiervan in de vorm van een mooi geldbedrag. Hij hoeft het er zeker niet bij te laten zitten.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:38 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zijn motivatie is de verkoper een hak dwars te zetten, no more, no less.
[..]
Je kunt ook wel op papier zetten dat er twee toiletten zijn, na bezichtiging heb je toch echt zelf pech als er maar één blijkt te zijn.
[..]
De meningen hierover verschillen.
Ik denk dat de algemene mening in W&G toch wel is dat ze er niet veel redelijker zijn dan Wespensteek.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:09 schreef chatter123 het volgende:
Ik denk dat Wespensteek, met zijn incompetente antwoord en TS, met zijn kinderachtige motieven, redelijk goed bij elkaar passen
Zo weet hij van het bestaan van de edit knop afquote:
Je kunt geen onredelijke eis neerleggen, het aan willen laten brengen van de vloeren is een onredelijke eis. Dat snap je toch hopelijk zelf ook wel?quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:39 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Dat lijkt mij heel, heel erg sterk.
Kun je een foto maken van je glazen bol?
Redelijkerwijs niet nee.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:31 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Er zijn anno 2014 geen betonnen vloeren te realiseren in een woonhuis?
Een goede aannemer zal je eerst toemompelen dat je volledig van de pot gerukt bent. Als blijkt dat je inderdaad van de pot gerukt bent, teveel geld hebt en het echt wil dan kan dat wel.quote:Op woensdag 27 augustus 2014 17:43 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik kan nu de telefoon oppakken en een aannemer vragen wat het kost om mijn huis van houten vloeren te voorzien. Andersom zou hij niet langskomen denk je?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |