Ik stel gewoon maar een vraag... of dit het verschil verklaart tussen de landen.quote:Op maandag 1 september 2014 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Doe er onderzoek naar zou ik zeggen
Gezien de verschillen in kosten van een universitaire opleiding tussen de VS en Nederland spreekt dat niet echt voor ons volk.quote:Op maandag 1 september 2014 15:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.economist.com/(...)ca/2010/03/born_well
Wij staan duidelijk veel dichter bij de USA dan bij de 'Scandinavische' landen, wij hebben dus relatief weinig sociale mobiliteit via het onderwijs (ons onderwijs zorgt er relatief weinig voor dat kinderen van arme ouders zich omhoog kunnen werken).
Dat wil ik ook graag weten, geen flauw idee waarom.quote:Op maandag 1 september 2014 15:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heeft nederland dat soort volk meer dan bijv. zweden, en waarom?
Natuurlijk, juist daarom is het zo belangrijk dat die kinderen de uren die ze op school doorbrengen optimaal benutten en dat is in Nederland niet het geval. Dat was heel mijn punt, wat er thuis gebeurt (thuismilieu) daar kan je toch niets aan doen, hoe beter de kwaliteit van het onderwijs hoe minder determinerend de rol van het thuismilieu. Ik denk dat het niet eens zo zeer een geldkwestie is, meer een cultuurkwestie, zowel wat betreft de insteek van wie er voor de klas staan als de insteek van de mensen die die PABO-opleiding organiseren. Het mag allemaal best wat meer inhoudelijk (hoger niveau) en zakelijker.quote:Op maandag 1 september 2014 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ligt natuurlijk niet alleen aan het onderwijs maar ook aan opvoeding en sociaal milieu. Als je ouders alleen maar voor sbs hangen en bier drinken is dat niet perse een stimulerend milieu om wat te gaan maken van je leven
Eens, hoewel die publieke investeringen minder groot zijn dan dat veel mensen denken, Nederland staat op dat vlak slechts ergens in het midden op het lijstje van welvarende landen, een te lage plaats naar mijn mening voor een relatief welvarend land (binnen dat lijstje) wat jaarlijks een paar miljard Euro extra heeft dankzij de gaswinning.quote:Op maandag 1 september 2014 16:20 schreef waht het volgende:
[..]
Gezien de verschillen in kosten van een universitaire opleiding tussen de VS en Nederland spreekt dat niet echt voor ons volk.
Tja, we weten allemaal waar die gasbaten aan zijn en worden besteed.quote:Op maandag 1 september 2014 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eens, hoewel die publieke investeringen minder groot zijn dan dat veel mensen denken, Nederland staat op dat vlak slechts ergens in het midden op het lijstje van welvarende landen, een te lage plaats naar mijn mening voor een relatief welvarend land (binnen dat lijstje) wat jaarlijks een paar miljard Euro extra heeft dankzij de gaswinning.
Ook ik weet dat natuurlijk niet maar het volgende ligt erg voor de hand:quote:Op maandag 1 september 2014 15:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heeft nederland dat soort volk meer dan bijv. zweden, en waarom?
Het probleem is in mijn ogen niet dat we wat extra middelen naar de lagere klasse laten gaan, het probleem is meer dat Nederland van alle walletjes tegelijkertijd wilde eten. Je had bijvoorbeeld ook veel eerder die HRA kunnen afbouwen en in plaats van die VUT en soortgelijke maatregelen te financieren extra werk kunnen financieren (commerciële projecten en onderzoeksinstituten opstarten). De Noren hebben verstandiger gehandeld dan wij Nederlanders maar ik zou het probleem niet zo zeer eenzijdig bij het bestrijden van armoede leggen.quote:Op maandag 1 september 2014 17:27 schreef waht het volgende:
[..]
Tja, we weten allemaal waar die gasbaten aan zijn en worden besteed.
Wanneer startte die ontwikkeling van huiswerkbegeleiding? Ik heb de indruk dat dat iets van de laatste 10-15 jaar is. Klopt dat? Het zou interessant zijn als er eens goed geanalyseerd wordt waardoor die ontwikkeling startte. Mijn vermoeden: omdat we meer een afrekencultuur hebben gekregen. Hoe dan ook moet er meer op het spel zijn komen te staan voor de ouders op wat voor manier dan ook. Dat geld speelt zeker een rol maar het is ook erg handig als je een vader/moeder hebt aan wie je wat kan vragen, ook dat verschil zal invloed hebben. Het is ook erg handig als er thuis goede gesprekken worden gevoerd en als inderdaad thuis eens een goede discussie op tv wordt aangezet in plaats van een of ander spelletjesprogramma/realityprogramma van SBS.quote:Op maandag 1 september 2014 15:56 schreef Klopkoek het volgende:
In Nederland is het ook relatief populair om buiten de schooltijden aan huiswerkklassen e.d. te doen. Huiswerkbegeleiding en noem maar op. Je moet dat maar kunnen betalen, en dat is ook een kwestie van netwerk en contacten.
Dat zou ook anders kunnen want het aantal effectieve lesuren dat kinderen in het reguliere onderwijs krijgen is niet zo bijster groot (meer).
Helemaal mee eens. In de VS is er wel eens onderzoek naar gedaan en daar kwam naar voren dat tijdens het schooljaar de kinderen van arme ouders zelfs wat beter presteerden dan die van rijke ouders. Maar dat vooral de vakanties enorm veel roet in het eten gooien. In die periodes kwam duidelijk het verschil tussen de thuissituaties naar voren in schoolprestaties.quote:Op maandag 1 september 2014 17:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk, juist daarom is het zo belangrijk dat die kinderen de uren die ze op school doorbrengen optimaal benutten en dat is in Nederland niet het geval. Dat was heel mijn punt, wat er thuis gebeurt (thuismilieu) daar kan je toch niets aan doen, hoe beter de kwaliteit van het onderwijs hoe minder determinerend de rol van het thuismilieu.
Weten we ook waar de gasbaten terecht komen? Voor een groot deel bij BP en British Petroleum (iets dat bijv. Noorwegen overduidelijk NIET heeft)quote:Op maandag 1 september 2014 17:27 schreef waht het volgende:
[..]
Tja, we weten allemaal waar die gasbaten aan zijn en worden besteed.
Heb je daar een lijstje van?quote:Op maandag 1 september 2014 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eens, hoewel die publieke investeringen minder groot zijn dan dat veel mensen denken, Nederland staat op dat vlak slechts ergens in het midden op het lijstje van welvarende landen, een te lage plaats naar mijn mening voor een relatief welvarend land (binnen dat lijstje) wat jaarlijks een paar miljard Euro extra heeft dankzij de gaswinning.
Kikker, water, langzaam warmerquote:Op woensdag 3 september 2014 09:54 schreef Klopkoek het volgende:
Het wordt overigens steeds gekker in Nederland, met een CDA die een gedachtepolitie wil en kamervoorzitter van Miltenburg die zelfs een weigering tot antwoord van de camera wil weren.
Waar doel je op?quote:Op woensdag 3 september 2014 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kikker, water, langzaam warmer
Ken je de uitdrukking niet?quote:
http://www.bbc.co.uk/news/education-16157522quote:Op maandag 1 september 2014 17:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook ik weet dat natuurlijk niet maar het volgende ligt erg voor de hand:
- de grootte van de 'lage' klasse hangt samen met de grootte van de tweedeling
- aan hoe die kinderen in die lage klasse opgroeien kan je als samenleving erg weinig doen, je hebt er weinig invloed op dus op dat vlak moet je vooral niet al te hoog mikken. Wat je wel kan doen is ervoor zorgen dat die mensen mogelijkheden krijgen, in het geval van kinderen houdt dat in dat je ervoor zorgt dat ze goed onderwijs krijgen.
Heb je een bron van die publieke investeringen?quote:Op maandag 1 september 2014 17:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En ik, de superarrogante haal nog eens mijn eigen woorden aanquote:Op donderdag 4 september 2014 11:27 schreef Klopkoek het volgende:
En dit gebeurt ook in Nederland steeds meer, een zeer treurige ontwikkeling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |