Misschien waren jullie al bekend met het fenomeen slaapcyclus. Kortgezegd betekent dat; een cyclus van ongeveer 90 minuten waarin je lichaam zich in verschillende slaapfases bevindt, beginnend met lichte slaap en eindigend met de belangrijkste, de REM-slaap, een zeer diepe slaap die het meeste rust geeft aan lichaam en geest.
Nou is het geval dat bij mij de eerste 4 "slaapcyclussen" bij elkaar ongeveer 6,5 uur duren. Daarna word ik even wakker of kom ik in een nieuwe cyclus dus in de lichte slaap. Als ik na deze 6,5 uur mijn bed uit kom, het liefst nog zonder wekker, voel ik me de hele dag prima en energiek.
Ook heb ik ontdekt dat als ik langer wil slapen, dat minstens 1,5 uur langer moet zijn, waarna een 5e slaapcyclus afgelopen is. Dit betekent dus dat ik 6,5 óf 8 uur moet slapen (of langer) om uitgerust te zijn.
Alles daaronder of daartussen is funest voor mijn dag. Vannacht heb ik bijvoorbeeld 7 uur en 10 minuten geslapen, wat resulteerde in mijn wekker die afging terwijl ik midden in de REM-slaap zat. Daardoor voelde ik mij de hele dag een zombie en ben ik niet anders dan doodmoe geweest.
Echter kan ik een hele dag prima functioneren als ik slechts 6,5 uur geslapen heb en precies voor de wekker wakker ben geworden.
Klacht: Verplichtingen zorgen dat de wekker mij midden in mijn diepste slaap wakker maakt waardoor ik de hele dag zowat omval van moeheid.
Oplossing: Vroeg naar bed vanavond zodat ik 8 uur slaap, of laat naar bed zodat ik precies 6,5 uur slaap.
Heeft FOK!verkiring met Klojo120