Dit is een moeilijke kwestie. In principe vind ik dat leraren behoren zo neutraal mogelijk te zijn. Desgevraagd mogen ze best wat vertellen (dat mocht de leraar in kwestie niet), maar ik vind ook dat leraren erg voorzichtig moeten zijn met wat ze uitdragen en vertellen.quote:Raymonda Verdyck en Lieven Boeve, respectievelijk hoofd van het Vlaams gemeenschapsonderwijs GO! en het katholiek onderwijs, zijn het niet eens met hun Brusselse collega Charles Huygens die vindt dat leerkrachten zich in de klas neutraal moeten opstellen. Aanleiding van de discussie is het verhaal van een homoseksuele sollicitant die van een Brusselse schooldirecteur zijn seksuele geaardheid moest verzwijgen.
Volgens Huygens vertelt een leerkracht in de klas best zo weinig mogelijk over zijn privéleven en dat om risico's te vermijden. "Wij leven in een grote stad en daar zijn mensen van verschillende origine met verschillende overtuigingen. Daarom moeten we een minimum aan regels laten respecteren."
Huygens krijgt nu echter tegenwind van Raymonda Verdyck, de topvrouw van het GO!, het vroegere gemeenschapsonderwijs. "Of je nu houdt van mannen of vrouwen heeft niets te maken met neutraliteit. Geaardheid heeft te maken met wie de persoon is, dat heeft niets te maken met een politieke of ideologische visie noch met een levensbeschouwing."
"We hebben goede mensen nodig en geaardheid speelt geen rol, maar voorzichtigheid op het vlak van persoonlijke zaken is toch steeds aangewezen", aldus nog Verdyck.
"Identiteit ook belangrijk"
Haar collega van het katholiek onderwijs, Lieven Boeve treedt Verdyck bij. "Wij zouden zelf dergelijke uitspraken niet herhalen. Wij nemen een leerkracht als professional aan maar de identiteit van die persoon is ook belangrijk."
"Uiteindelijk voeden we jonge mensen op tot volledige personen en dat betekent dat ook de persoon van de leerkracht en zijn volledige identiteit, met inbegrip van zijn seksualiteit, in het geding zou komen."
Bron: De Redactie
Hier een bericht over de oorspronkelijke uitspraak van Huygens met wat meer achtergrond over het incident.
Dat vind ik ook. Dat is hetzelfde verschil tussen 'niet uitdragen' en 'volledig niet zeggen'. Als het relevant is of ter sprake komt, mag zo'n docent dat best zeggen. Maar een wiskundedocent die een wiskundig principe uit moet leggen, is de geaardheid volledig irrelevant en zou dus ook niet naar voren moeten komen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:49 schreef TARDIS. het volgende:
Ik vind wel dat er veel tussen 'zich neutraal opstellen' en 'zijn geaardheid verzwijgen' inzit.
Opzich met je eens, maar volgens mij is het roepen dat je neonazi bent opzich niet strafbaar. Wel het ontkennen van holocast en aanzetten tot rassenhaat.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:50 schreef Faux. het volgende:
Kwestie van per geval bekijken toch? Geaardheid uitdragen is niets mis mee, roepen dat je neonazi bent natuurlijk wel.
Dat is wel gevaarlijk, dat scholen gaan bepalen welke ideeën wél en welke ideeën niet uitgedragen mogen worden. Scholen zijn er niet om kinderen voor te schrijven wat ze moeten denken, scholen zijn er om kinderen de handvatten (zowel redeneervermogen als feiten) te geven om voor zichzelf te kunnen denken.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:50 schreef Faux. het volgende:
Kwestie van per geval bekijken toch? Geaardheid uitdragen is niets mis mee, roepen dat je neonazi bent natuurlijk wel.
je vergelijkt nu een geaardheid met een mening?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dit is een moeilijke kwestie. In principe vind ik dat leraren behoren zo neutraal mogelijk te zijn. Desgevraagd mogen ze best wat vertellen (dat mocht de leraar in kwestie niet), maar ik vind ook dat leraren erg voorzichtig moeten zijn met wat ze uitdragen en vertellen.
Een leraar die zijn homoseksualiteit uitdraagt, daar zullen weinig mensen moeite mee hebben. Maar wat nou als zo'n leraar een standpunt uitdraagt dat niet breed gedeeld wordt? Wat als de leraar niet onder stoelen of banken steekt dat hij een neonazi is? Of dat hij tegen homo's is?
Dus leraren mogen het niet hebben over hun partner of over hun dagelijks leven?quote:Dan raakt al snel de poep de ventilator.
In dit geval zitten beiden partijen fout: die leraar wil kennelijk graag zijn homoseksualiteit actief uitdragen, waar ik tegen ben.
quote:Als het niet relevant is, moet hij er gewoon over zwijgen. Maar als zijn leerlingen ernaar vragen, zou hij gewoon eerlijk moeten kunnen toegeven dat hij homoseksueel is - ondanks dat de school dit niet wil.
Nu, in België zal dat wel niet veel discussie worden want minderheden zijn daar praktisch heilig verklaard. Maar ik denk dat het overal een onderwerp is dat besproken moet worden: in hoeverre mag een leraar zijn eigen overtuigingen uitdragen en overbrengen op zijn leerlingen?
Nee, ik vergelijk een identiteit met een identiteit. Als je homoseksueel bent maar jezelf niet identificeert als homoseksueel, is deze hele issue irrelevant.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:16 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
je vergelijkt nu een geaardheid met een mening?
Alleen als dat relevant is. Ze hoeven het niet te verzwijgen, maar ze moeten het ook niet uitdragen.quote:[..]
Dus leraren mogen het niet hebben over hun partner of over hun dagelijks leven?
Juist welquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, ik vergelijk een identiteit met een identiteit. Als je homoseksueel bent maar jezelf niet identificeert als homoseksueel, is deze hele issue irrelevant.
quote:[..]
Alleen als dat relevant is. Ze hoeven het niet te verzwijgen, maar ze moeten het ook niet uitdragen.
Uhm.. Homoseksualiteit is geen standpunt of mening he. Net zoals blank zijn geen standpunt is. Je vergelijkingen slaan dus nergens op.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een leraar die zijn homoseksualiteit uitdraagt, daar zullen weinig mensen moeite mee hebben. Maar wat nou als zo'n leraar een standpunt uitdraagt dat niet breed gedeeld wordt? Wat als de leraar niet onder stoelen of banken steekt dat hij een neonazi is? Of dat hij tegen homo's is? Dan raakt al snel de poep de ventilator.
Ah, dus als hij in een gesprek met een leerling/klas is kan hij niet eens zeggen 'afgelopen weekend ben ik met mijn man naar de antiekbeurs geweest, wat hebben jullie gedaan?' Dat heeft toch niets met uitdragen te maken maar gewoon met een normaal gesprek kunnen voeren.quote:In dit geval zitten beiden partijen fout: die leraar wil kennelijk graag zijn homoseksualiteit actief uitdragen, waar ik tegen ben. Als het niet relevant is, moet hij er gewoon over zwijgen.
Met 'identificeren als' bedoel ik niet dat ze er niet voor uitkomen. Daarmee bedoel ik dat ze het niet tot (groot) onderdeel van hun identiteit hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:26 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Juist wel
Vaak zijn dat de grootste homofoben die er rondlopen
een "normale" (als in huisje boompje beestje) openlijke homo voor de klas zou ervoor kunnen zorgen dat die mensen minder met zichzelf in de knoop komen
Als hij dat zegt, is het toch gewoon relevant in het gesprek?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:31 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Uhm.. Homoseksualiteit is geen standpunt of mening he. Net zoals blank zijn geen standpunt is. Je vergelijkingen slaan dus nergens op.
[..]
Ah, dus als hij in een gesprek met een leerling/klas is kan hij niet eens zeggen 'afgelopen weekend ben ik met mijn man naar de antiekbeurs geweest, wat hebben jullie gedaan?' Dat heeft toch niets met uitdragen te maken maar gewoon met een normaal gesprek kunnen voeren.
Ik heb ook meer het idee dat met die zogenaamde neutraliteit bijvoorbeeld wordt bedoeld dat de uitspraak 'Dit weekend ben ik met mijn vrouw naar een museum geweest' acceptabel is als het van een mannelijke docent afkomstig is, maar niet wanneer het van een vrouwelijke docent afkomstig is.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:49 schreef TARDIS. het volgende:
Ik vind wel dat er veel tussen 'zich neutraal opstellen' en 'zijn geaardheid verzwijgen' inzit.
Voor de duidelijkheid: daar ben ik het dus niet mee eens. Als een hetero dat kan zeggen, moet een homo dat ook kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb ook meer het idee dat met die zogenaamde neutraliteit bijvoorbeeld wordt bedoeld dat de uitspraak 'Dit weekend ben ik met mijn vrouw naar een museum geweest' acceptabel is als het van een mannelijke docent afkomstig is, maar niet wanneer het van een vrouwelijke docent afkomstig is.
Dat snap ik, maar ik krijg de indruk dat dit toch wel is wat mensen als Huygens bedoelen met dergelijke uitspraken. Als ik dit lees:quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Voor de duidelijkheid: daar ben ik het dus niet mee eens. Als een hetero dat kan zeggen, moet een homo dat ook kunnen zeggen.
Met neutraliteit bedoel ik dat mensen (of ze nou homo, hetero of pokémonspeler zijn) irrelevante dingen achterwege moeten laten. Als je wiskunde staat te geven, hoef je niet over je thuissituatie te beginnen. Maar wanneer je een babbeltje slaat met een leerling, mag je natuurlijk best zeggen dat je het hele weekend met je man/vrouw/charizard hebt doorgebracht.
Dan bekruipt mij toch het gevoel dat hier op verhulde wijze staat dat we rekening moeten houden met mensen die homo's het liefst van flatgebouwen af zouden gooien en homoseksuelen of lesbiënnes derhalve hun geaardheid maar moeten verzwijgen.quote:Wij leven in een grote stad en daar zijn mensen van verschillende origine met verschillende overtuigingen
Mua, waarom?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:50 schreef Faux. het volgende:
NOgal een kromme vergelijking, homoseksualiteit is een geaardheid. Leerlingen zijn benieuwd naar je, of je een relatie hebt, of je samenwoont of getrouwd bent etc. Dan is het heel normaal om daar (in zeer algemene bewoordingen )antwoord op te geven, als je homo bent is je partner iemand van hetzelfde geslacht, dat hoef je dan niet te verbergenquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een leraar die zijn homoseksualiteit uitdraagt, daar zullen weinig mensen moeite mee hebben. Maar wat nou als zo'n leraar een standpunt uitdraagt dat niet breed gedeeld wordt? Wat als de leraar niet onder stoelen of banken steekt dat hij een neonazi is? Of dat hij tegen homo's is? Dan raakt al snel de poep de ventilator.
Je zit voor een lange tijd (een jaar of langer) met die kinderen in een klaslokaal. Als je een beetje een leuke docent bent dan zullen ze interesse in jou als persoon tonen. Het is heel normaal om daar tot op bepaalde hoogte op in te gaan, ze mogen best weten of je een relatie hebt of niet, of je samenwoont etc. Waarom zou een hetero dat wel mogen vertellen maar een homo niet.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 12:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat vind ik ook. Dat is hetzelfde verschil tussen 'niet uitdragen' en 'volledig niet zeggen'. Als het relevant is of ter sprake komt, mag zo'n docent dat best zeggen. Maar een wiskundedocent die een wiskundig principe uit moet leggen, is de geaardheid volledig irrelevant en zou dus ook niet naar voren moeten komen.
Of het handig is, dat ligt er vooral aan of je een goede docent bent en een goede relatie weet op te bouwen met je leerlingen. Mogen ze je niet, dan zullen ze elke stok pakken om mee te slaan, en ze zullen altijd wel iets vinden (je slist, je draagt suffe kleren, je hebt rood haar, whatever).quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:15 schreef KoosVogels het volgende:
Weet eerlijk gezegd niet of het handig is om tegenover je leerlingen te verklaren dat je gay bent. Kinderen hebben immers nogal vaak moeite met nuance en begrip tonen. Je maakt de zaak als leraar mogelijk wel onnodig moeilijk voor jezelf.
Verder spraken mijn docenten vrijwel nooit over hun privé-leven.
Niet? Ik bedoel, je bent er terughoudend in, maar je voert ze soms toch iets. Ze willen het graag weten. Ik ging ze niet in detail vertellen over mijn leven, maar ze mochten best weten dat ik een kat heb, of samenwoon oidquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:15 schreef KoosVogels het volgende:
Verder spraken mijn docenten vrijwel nooit over hun privé-leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |