abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143586723
Het bedrijf waar ik jarenlang gewerkt heb is onlangs failliet gegaan. Ik heb in totaal recht op 15 maanden WW, waarvan er nu 3 gebruikt zijn.

Ik ben nu 30 jaar, en loop al een hele lange tijd (aantal jaar) met de drang in mijn hoofd om de wereld te gaan zien. Zit dus met het idee te spelen om een half jaar te gaan reizen. Ik heb erg weinig verplichtingen mbt thuissituatie en ben ook vrijwel nergens aan gebonden.

Ik heb gelezen dat het mogelijk is om je WW tijdelijk stop te zetten, maar ik vroeg mij af of hier nog meer dingen bij komen kijken. Dan heb ik dus helemaal geen inkomsten, maar gelukkig heb ik een redelijke spaarrekening en kan ik mijn appartement tijdelijk onderverhuren.

Zijn er nog belangrijke zaken waar ik rekening mee moet houden, of is het allemaal zo makkelijk als het lijkt?
pi_143586761
Dit wil ik wel even volgen.
Make my day!
pi_143586909
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:36 schreef agter het volgende:
Dit wil ik wel even volgen.
Soortgelijke situatie?

Ik heb nu het gevoel dat ik dit gewoon moet doen, anders ga ik daar de rest van mn leven spijt van krijgen. Niet dat ik nooit meer zou kunnen reizen, maar hoe ouder je wordt hoe meer verantwoordelijkheden je zou kunen krijgen. Ook het feit dat ik nu geen baan heb waar ik verplichtingen heb, en single ben... dat telt ook.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:41:35 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143586916
Gewoon even met het UWV bellen, lijkt me de beste optie. Zij kunnen je precies vertellen wat je rechten, plichten en mogelijkheden zijn.
Lijkt me overigens dat het wel zou moeten kunnen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_143587555
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:41 schreef Retarded het volgende:

[..]

Soortgelijke situatie?

Ik heb nu het gevoel dat ik dit gewoon moet doen, anders ga ik daar de rest van mn leven spijt van krijgen. Niet dat ik nooit meer zou kunnen reizen, maar hoe ouder je wordt hoe meer verantwoordelijkheden je zou kunen krijgen. Ook het feit dat ik nu geen baan heb waar ik verplichtingen heb, en single ben... dat telt ook.
Nee.maar er vallen wel ontslagen op het werk.
Make my day!
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:12:02 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143587934
Heb even wat gegoogled. Niet direct actuele info, maar het kan blijkbaar wel:

quote:
Ja, dat kan. Je moet in principe beschikbaar zijn voor werk, en actief naar werk solliciteren om een WW te kunnen krijgen. Je kunt echter aangeven dat je tijdelijk niet beschikbaar bent voor werk. Daarmee vervalt dan je recht op WW. Je kunt dit online doorgeven met een wijzigingsformulier op MijnUWV. Je krijgt na ontvangst van je wijziging een bevestiging van UWV, waarin ook wordt vermeld hoe en wanneer je de WW weer kunt voortzetten.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/13R35VS.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
pi_143588206
Wtf je ben 30 jaar oud en je woon nog thuis..... :')
I want some NASTY !!!
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:27:22 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143588505
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:19 schreef nasty_popovich het volgende:
Ik denk het niet, hè. :')
The love you take is equal to the love you make.
pi_143588785
quote:
Wtf je hebt een FOK!-account en kan nog niet lezen... :')

OT: leuk idee! Handige tip wellicht: begin een maand voor je terugkomt vast de arbeidsmarkt een beetje te scannen. Dan start je weer makkelijker op bij terugkomst!
pi_143588814
quote:
En jij woont onder een steen?
pi_143598000
Hier een ervaringsdeskundige uit een bijna gelijke situatie!

Ook mijn baan kwijt geraakt, in de WW en jawel... gaan reizen!

In principe kun je je bestaande WW-rechten pauzeren. De enige twee voorwaarden om na terugkomst de WW weer te hervatten is dat je:
- voor vertrek goed aangeeft vanaf welke datum je geen gebruik meer maakt van je recht op WW omdat je tijdelijk naar het buitenland vertrekt
- Je binnen zes maanden na het tijdelijk stopzetten je WW weer laat herleven. Dus zorg dat je (iets) minder dan 6 maanden in het buitenland verblijft. Je WW herleeft dan op de oude voorwaarden (hoogte van de uitkering en resterende duur die je had op moment van stopzetten).

Wanneer je langer dan 6 maanden weg blijft, heb je bij terugkomst geen recht meer op WW. Dan zul je eerst weer minimaal aan de 26-weken eis moeten voldoen om weer aanspraak te kunnen maken op WW, en dat is dan op basis van je laatstverdiende loon.

Ik zeg: DOEN! M'n spaargeld is er aan op gegaan maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.
pi_143598314
Een nadeel kan zijn dat als je geen baan vindt nadat je terug bent en je na de ww bijstand moet gaan aanvragen dat je jouw vermogen te snel hebt uitgegeven.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:10:35 #13
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143598375
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:08 schreef Wespensteek het volgende:
Een nadeel kan zijn dat als je geen baan vindt nadat je terug bent en je na de ww bijstand moet gaan aanvragen dat je jouw vermogen te snel hebt uitgegeven.
Bijstand vraag je niet aan omdat je spaargeld op is. TS kan soberzo in de bijstand belanden als hij geen baan vind voor het eind van de looptijd van zijn WW. Of hij nu wel of niet gaat reizen, maakt niets uit.
pi_143598527
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:10 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Bijstand vraag je niet aan omdat je spaargeld op is. TS kan soberzo in de bijstand belanden als hij geen baan vind voor het eind van de looptijd van zijn WW. Of hij nu wel of niet gaat reizen, maakt niets uit.
Dat beweer ik ook niet maar je mag vlak voor de aanvraag van bijstand niet heel snel jouw vermogen verbrassen om onder de vermogenstoets uit te komen. Als hij dus gaat reizen en veel geld uitgeeft en hij vraagt binnen drie maanden na terugkomst bijstand aan dan heeft hij wel een probleem.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:17:50 #15
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143598546
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:17 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat beweer ik ook niet maar je mag vlak voor de aanvraag van bijstand niet heel snel jouw vermogen verbrassen om onder de vermogenstoets uit te komen. Als hij dus gaat reizen en veel geld uitgeeft en hij vraagt binnen drie maanden na terugkomst bijstand aan dan heeft hij wel een probleem.
Wat hij dus niet gaat doen, als je de OP leest.
pi_143598638
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:17 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Wat hij dus niet gaat doen, als je de OP leest.
Het gaat nu de reis plannen ik kan niet beoordelen wanneer hij echt gaat, gaat hij na 14 maanden ww dan kan het wel een probleem opleveren. TS vraagt om dingen om rekening mee te houden dus daar moet hij rekening mee houden.

TS heeft natuurlijk ook een sollicitatieplicht en zal hij een aanbieding van werk moeten accepteren mocht die komen voordat hij op reis gaat.
pi_143598793
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Hier een ervaringsdeskundige uit een bijna gelijke situatie!

Ook mijn baan kwijt geraakt, in de WW en jawel... gaan reizen!

In principe kun je je bestaande WW-rechten pauzeren. De enige twee voorwaarden om na terugkomst de WW weer te hervatten is dat je:
- voor vertrek goed aangeeft vanaf welke datum je geen gebruik meer maakt van je recht op WW omdat je tijdelijk naar het buitenland vertrekt
- Je binnen zes maanden na het tijdelijk stopzetten je WW weer laat herleven. Dus zorg dat je (iets) minder dan 6 maanden in het buitenland verblijft. Je WW herleeft dan op de oude voorwaarden (hoogte van de uitkering en resterende duur die je had op moment van stopzetten).

Wanneer je langer dan 6 maanden weg blijft, heb je bij terugkomst geen recht meer op WW. Dan zul je eerst weer minimaal aan de 26-weken eis moeten voldoen om weer aanspraak te kunnen maken op WW, en dat is dan op basis van je laatstverdiende loon.

Ik zeg: DOEN! M'n spaargeld is er aan op gegaan maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Kijk! Hier heb ik wat aan :) helemaal duidelijk, en de reis zou maar 5 maanden duren dus dat is gelukkig binnen de 6 maanden regel. Ook is het niet zo dat ik zoveel geld heb dat ik mbt bijstand in de problemen kom. De landen waar ik heen wil zijn allemaal vrij "goedkoop" en ik ga dan toch couchsurfen/hostellen. Bedankt voor de info man!
pi_143598881
quote:
Wtf je bent een halve zool die niet kan lezen.
pi_143598933
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:21 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het gaat nu de reis plannen ik kan niet beoordelen wanneer hij echt gaat, gaat hij na 14 maanden ww dan kan het wel een probleem opleveren. TS vraagt om dingen om rekening mee te houden dus daar moet hij rekening mee houden.

TS heeft natuurlijk ook een sollicitatieplicht en zal hij een aanbieding van werk moeten accepteren mocht die komen voordat hij op reis gaat.
Good point, maar de reis zou vrij snel al beginnen. Ook ben ik eventueel aan het kijken om werk te zoeken in het buitenland, maar dat is een ander verhaal.
pi_143599214
quote:
en kan ik mijn appartement tijdelijk onderverhuren.
Dat moet je ook goed regelen trouwens.
pi_143599611
Doen! Ik heb de voorbije 4 jaar twee keer mijn baan opgezegd om 3 maand te gaan reizen. Heb ik enkel maar goede herinneringen aan. Ik ben nu aan het uitvissen hoe ik dat meer permanent kan doen (3 maand per jaar vrij. Elke keer dat ik wil reizen mijn baan opzeggen lijkt me niet zo een goede oplossing).

Ik had telkens een baan binnen de twee weken na de reis.

Ik had geen uitkering aangevraagd.
pi_143600626
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:52 schreef koentje123 het volgende:
Doen! Ik heb de voorbije 4 jaar twee keer mijn baan opgezegd om 3 maand te gaan reizen. Heb ik enkel maar goede herinneringen aan. Ik ben nu aan het uitvissen hoe ik dat meer permanent kan doen (3 maand per jaar vrij. Elke keer dat ik wil reizen mijn baan opzeggen lijkt me niet zo een goede oplossing).

Ik had telkens een baan binnen de twee weken na de reis.

Ik had geen uitkering aangevraagd.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar een vriend van mij werkt al jaren in de horeca, 7 maanden knallen, 5 maanden vrij om te reizen. Iedere zomer weer... tot hij deze winter een Europa trip ging doen. Kwam hij in een ski oord terecht, nu kan hij voortaan 5 maanden werken en 7 maanden reizen.

Fooi schijnt geweldig te zijn in de après ski hut. Salaris + fooi is ongeveer 3500-4000 netto per maand.
dat is het !
pi_143601005
Het probleem is dat ik graag uitdagend werk wil doen. Dat gaat niet zo heel goed samen met 3 maanden vrij. Ik ben mijn skillset en mijn netwerk aan het uitbreiden zodat ik zelfstandig consultant kan worden. (in de horeca werken wanneer je 30+ bent is ook een beetje zuur).

Maar back on topic. Ik wil het topic van TS niet kapen.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:51:52 #24
367828 Bassen
Does Humor Belongs To Music?
pi_143602148
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:31 schreef Retarded het volgende:

[..]

Good point, maar de reis zou vrij snel al beginnen. Ook ben ik eventueel aan het kijken om werk te zoeken in het buitenland, maar dat is een ander verhaal.
Je kan via UWV gewoon een mailsturen naar je werkcoach. Die kan je zo antwoord geven.
pi_143603537
quote:
1s.gif [b]Op dinsdag 19 augustus 2014 19:15 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile/283196]

Fooi schijnt geweldig te zijn in de après ski hut. Salaris + fooi is ongeveer 3500-4000 netto per maand.
Daar geloof ik weinig tot niks van om eerlijk te zijn ;) maat van me heeft er een aantal jaar fulltime gewerkt, die hield aan salaris een normaal horecasalaris over.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')