quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:33 schreef pfaf het volgende:
[..]
Protestanten geloven in God en hechten veel waarde aan de bijbel, Katholieken hechten veel waarde aan geld, goud, perverse machtstructuren, afkoopmechanismen, kleine jongetjes en oude seniele mannen in jurken.
Kort samengevat.
Dit. Want zo kan je dan praten over elk dorp en elke stad, elke religie en elke sekte, elke groep en elke vereniging. Als je dan op die manier verschillen gaat uitleggen ben je gewoon aan het trollen en geef je de feiten onjuist neer.quote:Op maandag 18 augustus 2014 20:36 schreef Adames het volgende:
[..]
dat geldt voor praktisch elke grote organisatie in de geschiedenis van de mensheid. en zeker als ze 1500 jaar een achterlijk grote macht hebben gehad kan je genoeg wantoestanden beschrijven. ook kan je tegelijkertijd bibliotheken vullen met de goede dingen die ontstaan zijn tijdens die 1500 jaar.
met zo'n lange complexe geschiedenis is het alleen volstrekt debiel om zo'n stellige en ongenuanceerde mening te hebben, dan snap je er simpelweg te weinig van
Vertelquote:Op maandag 18 augustus 2014 20:38 schreef Aanstootgevend het volgende:
Al valt het mij nu pas op dat bijdehand juist WEL wil dat men leugens gaat verspreiden.. dus misschien is dat overbodige moeite
quote:
Zie jequote:Op maandag 18 augustus 2014 20:27 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Oke. Dat mag je natuurlijk wel vinden, maar dat neemt niet weg dat je leugens moet gaan verspreiden
Dat is gewoon niet waar. Het grote verschil tussen Katholicisme en Protestantisme is de totalitaire dictactuur van het Vaticaan en de hele kerstboom daaronder tegenover een democratisch, egalitair systeem.quote:Op maandag 18 augustus 2014 22:25 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dit. Want zo kan je dan praten over elk dorp en elke stad, elke religie en elke sekte, elke groep en elke vereniging. Als je dan op die manier verschillen gaat uitleggen ben je gewoon aan het trollen en geef je de feiten onjuist neer.
[..]
Droom lekker verder zeg, wat een wijsheidquote:Op maandag 18 augustus 2014 22:46 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Het grote verschil tussen Katholicisme en Protestantisme is de totalitaire dictactuur van het Vaticaan en de hele kerstboom daaronder tegenover een democratisch, egalitair systeem.
Daaruit volgen al die perversiteiten die ik noemde, van een seniele man die eigenhandig HIV verspreiding in Afrika bevordert, omdat hij denkt of zegt dat zaadcellen door latex kunnen springen tot machtwellustige pedofielen die de mogelijkheid krijgen zich omhoog te neuken over de ruggetjes van weerloze jongetjes.
Je kunt het wel trollen vinden, maar de feiten spreken voor zich en als jij zegt dat elke religie, stad en dorp die aspecten bevat moet je eens proberen te kijken wat de verschillen zijn tussen totalitaire dictaturen en democratieën..
Van dat verschil was ik mij niet bewust, thanks. Maar ehm, omschrijf je nu niet alleen de protestante refo's? Dat streng gedeprimeerde is toch niet een eigenschap van alle protestante stromingen?quote:Op maandag 18 augustus 2014 09:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Goeie, maar ik mis daarin de erfzonde.
In het katholicisme wordt geloofd dat de erfzonde door de doop wordt afgewassen en dat je daarna dus goed kan leven als je je maar gedraagt en bij slechte daden biecht en om vergiffenis bidt. Katholieken moeten dus bijv hard werken omdat dat "goed" is, maar zonder verder blabla.
In het protestantisme is de erfzonde voorgoed. Elk mens is altijd zondig. Slechts na je dood kan je worden verlost. Om nou alleen niet helemaal depressief te worden kan je proberen goed en zuinig te leven en hard te werken, als je dat lukt is dat een teken dat God je misschien wel gaat verlossen na je dood zodat je toch niet in de hel komt.
Dat heb ik nooit begrepen (net als de paus).quote:Op maandag 18 augustus 2014 22:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Protestanten lezen thuis de bijbel, katholieken bidden tot maria.
Ik vind het geen trollen. Je hebt gewoon een kant van Katholicisme uitgelicht. ik ben het helemaal met je eens. Zelf vind ik Katholieken niet echt veel met de Bijbel te maken hebben.quote:Op maandag 18 augustus 2014 22:46 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Het grote verschil tussen Katholicisme en Protestantisme is de totalitaire dictactuur van het Vaticaan en de hele kerstboom daaronder tegenover een democratisch, egalitair systeem.
Daaruit volgen al die perversiteiten die ik noemde, van een seniele man die eigenhandig HIV verspreiding in Afrika bevordert, omdat hij denkt of zegt dat zaadcellen door latex kunnen springen tot machtwellustige pedofielen die de mogelijkheid krijgen zich omhoog te neuken over de ruggetjes van weerloze jongetjes.
Je kunt het wel trollen vinden, maar de feiten spreken voor zich en als jij zegt dat elke religie, stad en dorp die aspecten bevat moet je eens proberen te kijken wat de verschillen zijn tussen totalitaire dictaturen en democratieën..
Zolang jij dit hele topic niet verder komt dat dit soort reacties in plaats van argumenten waarom een bestuursvorm zoals de Kerk deze heeft wel kan werken doe ik dat zeker ja.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 00:14 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Droom lekker verder zeg, wat een wijsheid
Het Protestantisme bevordert deugden die ik als saai zou bestempelen; hard werken, je kop niet boven het maaiveld steken en soberheid en nederigheid in dit leven.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 00:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik vind het geen trollen. Je hebt gewoon een kant van Katholicisme uitgelicht. ik ben het helemaal met je eens. Zelf vind ik Katholieken niet echt veel met de Bijbel te maken hebben.
Maar kan je de Protestanten op een zelfde manier uitlichten?
Dat moet ook niet. Katholieken vereren Maria helemaal niet (tenminste, niet zoals ze God vereren), en de paus ook niet.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 00:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat heb ik nooit begrepen (net als de paus).
Nergens in de Bijbel heb ik antwoord gevonden waarom Maria of de Paus vereerd moeten worden.
Voor zover ik weet is de gangbare theorie net andersom: namelijk dat de deugden van het protestantisme juist de oorzaak van die democratisch verdeelde welvaart was. Dat maakt het 'zelfdestructie'-element dus nog sterker.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 08:02 schreef pfaf het volgende:
[..]
Het Protestantisme bevordert deugden die ik als saai zou bestempelen; hard werken, je kop niet boven het maaiveld steken en soberheid en nederigheid in dit leven.
(...)
Een ander punt is dat ik denk dat democratische religie niet lang meer vol zal houden. Protestantisme lijkt voorbehouden aan rijke (ontkerkende)landen, dus denk ik dat ze snel verdwenen is. Protestantisme lijkt dus zelfdestructief, iets wat ik toejuich, maar als organisatie lijkt me dat geen prettig kenmerk.
mja, aan de andere kant was voor het Protestantisme alle welvaart verdeeld rond de Middellandse Zee, sindsdien is die naar het Noorden verschoven... Al geloof ik wel dat Katholieken in de VS ook over grotere welvaart beschikken dan Protestanten, net als in Duitsland inderdaad. In Nederland zou ik daar niet over willen spreken met de alles dominerende Randstad..quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 09:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is de gangbare theorie net andersom: namelijk dat de deugden van het protestantisme juist de oorzaak van die democratisch verdeelde welvaart was. Dat maakt het 'zelfdestructie'-element dus nog sterker.
Het is wel interessant dat tegenwoordig ook (of juist) katholieke gebieden zoals Noord-Brabant, Vlaanderen en Beieren zich tot economische topregio's hebben ontwikkeld. Ik vraag me af hoe religie daarbij een rol speelt.
Ze beschouwen Maria of een andere"heilige" dan als voorbidder.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 00:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Nergens in de Bijbel heb ik antwoord gevonden waarom Maria of de Paus vereerd moeten worden.
Het idee dat het protestantisme goed voor de welvaart zou zijn komt van de socioloog Max Weber, toch niet de minste. Hier is wel een interessant artikel over dit onderwerp, dat het een en ander uitlegt en met cijfers onderzoekt:quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 09:51 schreef pfaf het volgende:
[..]
mja, aan de andere kant was voor het Protestantisme alle welvaart verdeeld rond de Middellandse Zee, sindsdien is die naar het Noorden verschoven... Al geloof ik wel dat Katholieken in de VS ook over grotere welvaart beschikken dan Protestanten, net als in Duitsland inderdaad. In Nederland zou ik daar niet over willen spreken met de alles dominerende Randstad..
De Paus wordt niet vereerd, en Maria wordt wel tot gebeden door Katholieken (en vereerd) maar niet aanbeden. Nogal een verschil.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 00:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat zijn twee verschillende betekenissen van hetzelfde woord. Protestanten gebruiken het nog in de oorspronkelijke betekenis van 'gezegend door God'. Katholieken gebruiken het woord metonymisch voor mensen die in de hemel zijn gekomen (d.w.z., mensen die gezegend/gewijd zijn, anders komen ze niet in de hemel).quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 14:26 schreef agter het volgende:
In de geloofsbelijdenis van de protestantse kerk wordt ook hun kerk heilig genoemd. En ook geloven zij in heiligen. Dat is kennelijk niet iets typisch katholieks.
http://www.pkn.nl/geloof/(...)inas/Belijdenis.aspx
"Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen; "
'Katholiek' en 'Rooms-Katholiek' zijn synoniemen geworden. De Rooms-Katholieke kerk noemt zichzelf ook de Catholica Ecclesia.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 14:51 schreef hoatzin het volgende:
Katholiek
Oorspronkelijk: algemeen, universeel (Grieks: katholikos). Aanduiding voor de ongedeelde christelijke kerk
Het gaat hier dus over Rooms-Katholiek.
Ik kan mij nog uit mijn gelovige tijd herinneren dat ik wel eens verbaasd opkeek als er een gast-dominee in onze Chr. Geref. kerk de geloofsbelijdenis uitsprak en zei:quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 14:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
'Katholiek' en 'Rooms-Katholiek' zijn synoniemen geworden. De Rooms-Katholieke kerk noemt zichzelf ook de Catholica Ecclesia.
Dat het Griekse bronwoord 'algemeen' betekent, is irrelevant voor de hedendaagse betekenis.
Volgens mij noem je nu 2 totaal verschillende stromingen. De saaie strenge refo's en de supervrolijke Jesuslovers. Het zal wel allebei uit de protestantse koker komen, maar toch zijn er gigantische verschillen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 08:02 schreef pfaf het volgende:
Het Protestantisme bevordert deugden die ik als saai zou bestempelen; hard werken, je kop niet boven het maaiveld steken en soberheid en nederigheid in dit leven.
Toch zie je door het democratische karakter dat ook deze kenmerken verdwijnen, de EO-jongerendagen en het 'Barneveldisme' geven aan dat er prima ruimte is om je als kerk anders in te richten.
Nou, al die kerken zijn aan het fuseren. Alle stromingen door elkaar, want de kerken lopen te snel leeg.quote:Een ander punt is dat ik denk dat democratische religie niet lang meer vol zal houden. Protestantisme lijkt voorbehouden aan rijke (ontkerkende)landen, dus denk ik dat ze snel verdwenen is. Protestantisme lijkt dus zelfdestructief, iets wat ik toejuich, maar als organisatie lijkt me dat geen prettig kenmerk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |