abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143415317

Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn 2 hardlooptopics gaande:
[LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners (heet inmiddels Hardlopen) :
Alles over hardlopen! Kleding, schema's, lappenmandopvang, motivatie, wedstrijdjes..you name it!
[SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers :
Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.

Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen *O* Stuur EERST even een PM/DM naar mosselmossel en meld je DAARNA aan op Endomondo :)

SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Diverse links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Apps voor op telefoons
SPOILER: Wedstrijdtijden voorspellen
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2014 Challenge
SPOILER: Verlopen Challenges
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Ten commandments for the runner
SPOILER: Why we run
SPOILER: Blogs van enkele vaste posters
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_143415339
Omdat OR-Explorer vroeg:
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 14:31 schreef OR-Explorer het volgende:
Of in het algemeen: wat was jullie eerste wedstrijdervaring? Afstand, tijd, ervaring en hoeveel voorbereiding had je? Lijken me mooie verhalen! Kan niet wachten om ooit de 5KM te lopen.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
  donderdag 14 augustus 2014 @ 15:47:09 #3
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_143415431
Verzaakt Corniel nou gewoon? :P
F means you're fucked
pi_143415463
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:34 schreef Corniel het volgende:
Wat mij bij iets anders brengt: Ik lees hier regelmatig dat mensen tijdens hun trainingen HARDER lopen dan hun wedstrijd-p.r.'s. Daar snap ik echt helemaal geen reet van. Dat betekent imho dat je of echt als een mongool zo diep gaat tijdens trainingen (wat niet gezond is), of, en dat lijkt me veel waarschijnlijker dat je tijdens een wedstrijd bij lange na niet diep genoeg (getuige ook al die blije duimfoto's).

Volgens mij is mijn snelste 5km in training zo'n 1:20 langzamer dan mijn wedstrijd tijd, mijn 10 km al minuten, mijn 15 km 4 minuten, en mijn HM 7/8 minuten.
Mijn laatste 10 km wedstrijd was de Vredesloop van vorig jaar, en nu heb ik laatst mijn 10 km tijd verbeterd in een training. Blijkbaar ben ik nogal wat vooruit gegaan in de tussenliggende tijd, want mijn hartslag in die training was lager dan tijdens de Vredesloop.
Dat kan ook he? Dat mensen verbeteren....
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
pi_143415464
Corniel had vast geen zin om al die bruggenloop inschrijvingen in de OP te zetten. ;)
  donderdag 14 augustus 2014 @ 15:49:55 #6
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_143415536
Tssssk :N
pi_143415560
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:48 schreef Guard het volgende:

[..]

Mijn laatste 10 km wedstrijd was de Vredesloop van vorig jaar, en nu heb ik laatst mijn 10 km tijd verbeterd in een training. Blijkbaar ben ik nogal wat vooruit gegaan in de tussenliggende tijd, want mijn hartslag in die training was lager dan tijdens de Vredesloop.
Dat kan ook he? Dat mensen verbeteren....
Of mensen zien wedstrijden als 'evenementen', waar je gewoon gezellig met een lading andere mensen georganiseerd rondrent. Niets mis met blije-duimfoto's (ook niet met geconcentreerde, moeilijk kijkende zweeffoto's!), en niemand die mij verplicht om 'dieper te gaan' tijdens iets wat anderen als een wedstrijd zou zien! :P
Ja doei.
pi_143415617
En dan nog even mijn verhaal.

Mijn eerste wedstrijd was in februari dit jaar. Ik dacht in te zetten op een veilige 4km op de Strand en duinloop in het dorp waar ik ben opgegroeid, Castricum.

In oktober was ik gestart met Evy en wilde aan het einde daarvan toch eens in een wedstrijdje kijken hoe het ervoor stond.

Ik kan achteraf zeggen dat ik er nog weinig van bakte. Ik ging dood onderweg en eindigde laatste in een tijd van 31:16. Ongeveer een maand later liep ik 5km bij de 20 van Alphen en de tijd die ik daar liep (36:43) is nog steeds mijn PR op de 5km. Geen idee hoe het kan maar ik heb sindsdien nooit meer zo hard gelopen.

Inmiddels loop ik wel verder en langer en langzamerhand ook weer iets sneller en hoop ik ergens halverwege volgend jaar mijn eerste HM te gaan lopen.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 15:57:09 #9
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_143415775
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:29 schreef Guard het volgende:

[..]

En een watercrossing hier en daar, dat heb je vandaag zeker ook niet even geoefend bij het kanaal? :P

Ik ga zo nog even stukje loshobbelen (en nee, ik ga ook geen watercrossing oefenen)
Die hebben we hier gelukkig eerder al wel een paar keer mogen oefenen. :9
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
pi_143415881
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:34 schreef Corniel het volgende:

Wat mij bij iets anders brengt: Ik lees hier regelmatig dat mensen tijdens hun trainingen HARDER lopen dan hun wedstrijd-p.r.'s. Daar snap ik echt helemaal geen reet van. Dat betekent imho dat je of echt als een mongool zo diep gaat tijdens trainingen (wat niet gezond is), of, en dat lijkt me veel waarschijnlijker dat je tijdens een wedstrijd bij lange na niet diep genoeg (getuige ook al die blije duimfoto's).

Volgens mij is mijn snelste 5km in training zo'n 1:20 langzamer dan mijn wedstrijd tijd, mijn 10 km al minuten, mijn 15 km 4 minuten, en mijn HM 7/8 minuten.
Guilty.

Dat is denk ik ervaring. Ik heb als ik loop echt geen idee hoe snel ik loop, en de GPS is te traag/inaccuraat om echt daar echt op te kunnen sturen. Ook heb je als beginner geen idee waar je limiet echt ligt. Zeker op de afstanden die betrekkelijk makkelijk te lopen zijn (5k, 10k)...
Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
  donderdag 14 augustus 2014 @ 16:06:49 #11
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_143416077
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 16:00 schreef ijdod het volgende:

[..]

Guilty.

Dat is denk ik ervaring. Ik heb als ik loop echt geen idee hoe snel ik loop, en de GPS is te traag/inaccuraat om echt daar echt op te kunnen sturen. Ook heb je als beginner geen idee waar je limiet echt ligt. Zeker op de afstanden die betrekkelijk makkelijk te lopen zijn (5k, 10k)...
Elke afstand is makkelijk te lopen, het gaat alleen om de snelheid waarmee je deze afstand loopt. Ik vond de 10km veel makkelijker dan een 5km.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 16:08:33 #12
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_143416117
Ja, ik verzaak. Iets met niet in NL, en geen vaste verbinding enzo... #faler
Zolang ik geen talent heb, blijf ik trainen...
pi_143416172
quote:

[..]

Guilty.

Op het moment dat je niet meer kan praten tijdens het lopen ga je te hard voor een training. De ene keer loop je dan wat harder dan de andere keer. Door interne en externe omstandigheden.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 16:11:11 #14
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_143416216
quote:
99s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 16:09 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Op het moment dat je niet meer kan praten tijdens het lopen ga je te hard voor een training. De ene keer loop je dan wat harder dan de andere keer. Door interne en externe omstandigheden.
Deels waar. Als je intervallen doen, hoef je tijdens je snelle stukken echt niet hele monologen te kunnen houden. Bij een duurloop is het inderdaad wel zo dat je anders te hard gaat.
NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
pi_143416224
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 16:08 schreef Corniel het volgende:
Ja, ik verzaak. Iets met niet in NL, en geen vaste verbinding enzo... #faler
Het is je vergeven. :*
pi_143416384
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 16:11 schreef Wolve000 het volgende:

[..]

Deels waar. Als je intervallen doen, hoef je tijdens je snelle stukken echt niet hele monologen te kunnen houden. Bij een duurloop is het inderdaad wel zo dat je anders te hard gaat.
Ja, dat had ik er wel bij mogen zetten. Daar mag je wel stuk gaan natuurlijk :D
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 16:47:43 #17
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_143417498
Wat vinden jullie van dit schema:

https://docs.google.com/s(...)8eA/edit?usp=sharing

Moeten tempo runs nou tegen je max hartslag aan liggen of net erover?

[ Bericht 15% gewijzigd door xzaz op 14-08-2014 16:57:04 ]
pi_143417547
quote:
Of in het algemeen: wat was jullie eerste wedstrijdervaring? Afstand, tijd, ervaring en hoeveel voorbereiding had je? Lijken me mooie verhalen! Kan niet wachten om ooit de 5KM te lopen.
Mijn eerste wedstrijd ervaring wordt de singelloop in utrecht op 28 september, 10km. En om meteen maar de tweede leuke loop in mijn eigen stadje mee te pakken wordt mijn 2e loop de maliebaanloop op 19 oktober :)

Sinds ik eind februari het lopen (weer) heb opgepakt loop ik gemiddeld 3 keer per week en vind het heerlijk. Netjes begonnen met een couch to 5k training ivm brakke knie en nu al even de 10km in het systeem. Waar ik in het begin nog geen km kon lopen zonder te moeten stoppen ivm die knie heb ik laatst zelfs een 21km gelopen! Ok, alles deed pijn, behalve mijn knie ;)

Het heeft even geduurd voor ik me voor een echte loop heb ingeschreven (ondanks aandringen van een vriend), maar nu heb ik er toch eigenlijk best wel veel zin in!

En hardlopen beloont op vele manieren, ten eerste is het gewoon erg fijn om buiten te lopen. Daarnaast merk je dat je vooruit gaat, meer kan... makkelijker kan... sneller kan... Je lichaam wordt sterker, je voelt je fitter, wordt fitter, energieker.

En die 5km komt vanzelf, gewoon doorgaan, niet overhaasten en niet forceren. Vooral genieten!

Heb nu alweer zin in vanavond :)

quote:
Op donderdag 14 augustus 2014 15:34 schreef Corniel het volgende:

Mjah, soms is het toch ook gewoon lekker vol te gaan ook al heb je geen wedstrijd?

Afgelopen weekend heb ik ook 10km gelopen op een tempo wat ik voor mijn eerste wedstrijd in gedachte heb, om te zien waar ik sta en hoe realistisch het is. Sure, je voelt het iets meer na afloop maar zo af en toe moet kunnen toch.

Ben het er wel helemaal mee eens dat je zeker niet elke training als een malle tekeer moet gaan btw, maar af en toe... ach.

[ Bericht 27% gewijzigd door m0ridin op 14-08-2014 16:56:46 ]
pi_143417738
quote:
Mijn eerste wedstrijd was de 15km Posbankloop. Toen was ik net 3 maanden aan het lopen, dus dat ging ik wel even doen. HM had ik onderhand ook al gelopen in training, dus dat kon best en ik zie net dat ik de week ervoor ook al een 15km had gelopen in training in 1.12 nog iets. De Posbankloop zelf ging in 1:11:29, had op het eind nog heel veel over eigenlijk, al ging de laatste 3km ook behoorlijk naar beneden. Het eerste deel was vooral aftasten wat kon en oppassen voor het klimmen. Wel een enorme belevenis zo'n eerste wedstrijd, kon niet geloven dat er zoveel (6000) mensen meededen. Helemaal hyper daar en kon toen ook al de nacht ervoor niet slapen ;). Liep ik daar met mijn telefoontje in mijn hand een beetje blij te doen. Had ook geen armband ofzo. Maar was in ieder geval een erg toffe ervaring! Nu 3 jaar later ben ik nog steeds zenuwachtig voor elke wedstrijd en heb ik onderhand al wat snellere tijden gelopen. Nu ben ik al de hele week zenuwachtig voor mijn loopje van zaterdag, 50km Trail des Fantomes.

SPOILER
Ohja, daarna had ik me ingeschreven voor de zevenheuvelenloop, dat ging helaas niet door, door een acute vorm van shin-splints. Gek he! 8)7 :')
  donderdag 14 augustus 2014 @ 16:57:11 #20
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_143417771
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 16:47 schreef xzaz het volgende:

Wat is je streeftijd en wat loop je nu ook alweer qua afstand en tempo?

Op eerste oog OK. Leuk qua afwisseling om er om de week een wedstrijd in te stoppen ipv tempoloop. Om het ook leuk te houden :)
pi_143417908
quote:

Ik denk dat je omslagpunt bedoeld?
Een max hartslag is per definitie geen maximum hartslag als je erover kunt :P
  donderdag 14 augustus 2014 @ 17:02:50 #22
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_143417934
quote:

Hoe kan je hartslag over je max hartslag heen?
F means you're fucked
  donderdag 14 augustus 2014 @ 17:04:17 #23
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_143417980
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 17:02 schreef YUR het volgende:

[..]

Hoe kan je hartslag over je max hartslag heen?
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 17:02 schreef Guard het volgende:

[..]

Ik denk dat je omslagpunt bedoeld?
Een max hartslag is per definitie geen maximum hartslag als je erover kunt :P
O-)
pi_143418000
Corniel, je weet het niet meer, maar jij vroeg aan mij of ik ook zou gaan meedoen aan de Kerkpolderloop in juli 2012. Het was niet andersom.

Mijn maximale afstand zal de HM blijven. Op twee keer na. Ik doe dit jaar nog een 25 km-wedstrijd en misschien dat ik daarna 1x ga proberen de hele uit te lopen. Ambitie of motivatie om nog verder te gaan heb ik niet. Zonde van de kostbare tijd en mijns inziens een minstens zo grote aanslag op je lichaam als roken, alcohol, drugs en de stem van Sonja Bakker.

Waar haal je sowieso de tijd vandaan om voor ultralopen te trainen? Ik vind hardlopen leuk, maar wil toch ook nog wel andere dingen doen. Voor mij is het een overdaad. 7x per week patat eten is vergelijkbaar, 6x is wel de max.
pi_143418131
Ik ga maar eens een rondje doen, ik heb een snaaibui, en als ik niet snel wegga zit ik straks volgepropt met rotzooi op de bank van mezelf te balen :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')