abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143383341
Goedemiddag mensen,

Zijn hier fokkers vanuit een agnostische of atheïstische achtergrond bekeerd tot 1 van de bestaande religies.

Zelf kom ik uit de biblebelt, maar ben enkel opgevoed met het idee dat er een God is. Dus niet specifiek het christendom, islam of 1 van de vele andere religies. Heb mezelf dan ook altijd gezien als agnost, zonder er verder ook maar teveel bij na te denken.

Dus zou graag van jullie willen weten hoe dat gegaan is, ben zelf namelijk ook op zoek naar 'meer dan' agnost zijn.

Gegroet,

OOSTWEST1986
pi_143383642
Enne, hoe ga je dan van "ik weet het eigenlijk niet" naar "ik weet het allemaal wel" ? :)
pi_143383677
Best linke soep om zo'n vraag op Fok te plaatsen met de haat hier jegens gelovigen...
pi_143383731
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opium_van_het_volk

Opium van het volk is een uitspraak van Karl Marx met betrekking tot religie. Door te wijzen op de beloning in het hiernamaals zouden onderdrukten zich schikken in hun lot. Hij schreef in 1844 in de Deutsch-Französische Jahrbücher in Zur Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie:

Het fundament van de irreligieuze kritiek is: de mens maakt de religie, de religie maakt niet de mens. En wel is de religie het zelfbewustzijn en het zelfgevoel van de mens, die zichzelf óf nog niet gevonden heeft óf alweer verloren. Maar de mens, dat is de wereld van de mens, staat, maatschappij. Deze staat, deze maatschappij produceren de religie, een verkeerd bewustzijn van de wereld, omdat ze een verkeerde wereld zijn. De religie is de algemene theorie van deze wereld, haar encyclopedische samenvatting, haar logica in populaire gedaante, haar spiritualistische point d'honneur, haar enthousiasme, haar morele sanctie, haar plechtig sluitstuk, haar algemene grond van troost en rechtvaardiging. Zij is de fantastische verwerkelijking van het menselijk wezen, omdat het menselijke wezen geen ware werkelijkheid bezit. De strijd tegen de religie, is dus indirect een strijd tegen een wereld, waarvan de religie het geestelijke aroma is. De religieuze nood is aan de ene kant de uitdrukking van de werkelijke nood en aan de andere kant het protest tegen de werkelijke nood. De religie is de zucht van de in benauwenis verkerende creatuur, het gemoed van een harteloze wereld, zoals zij de geest van de geestloze toestanden is. Zij is de opium van het volk.
pi_143384761
Meestal door een ingrijpende gebeurtenis in het leven als een burnout, scheiding of verlies van een dierbare zal de individu eerder gelovig worden heb ik mij laten vertellen. Zit wel wat in.
pi_143385388
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:13 schreef zwaardegekste het volgende:
Enne, hoe ga je dan van "ik weet het eigenlijk niet" naar "ik weet het allemaal wel" ? :)
Proberen zoveel mogelijk te lezen. Moet wel eerlijk toegeven dat het lezen van de heilige boeken niet mijn hobby is...

Ik heb veel vrienden die geloven (christendom) en vraag ook hoe zij het geloof belijden en beleven.
pi_143385408
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:14 schreef Ouder1 het volgende:
Best linke soep om zo'n vraag op Fok te plaatsen met de haat hier jegens gelovigen...
Kan me niet verrotte, doe er zelf ook regelmatig aan mee..
pi_143385440
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:53 schreef Eyip het volgende:
Meestal door een ingrijpende gebeurtenis in het leven als een burnout, scheiding of verlies van een dierbare zal de individu eerder gelovig worden heb ik mij laten vertellen. Zit wel wat in.
Klopt ook ja. Ken genoeg verhalen rondom mij heen.

Heb zelf ook een soort van 'trauma' (prive) meegemaakt en ben sindsdien meer op zoek dan voorheen.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 18:21:42 #9
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_143385539
In het kort voor de zoveelste keer :p : Ik was atheïst, ik riep geesten op, ik vond de duivel, toen besefte ik dat God dan ook moet bestaan, nu ben ik gristen.
pi_143385572
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:21 schreef Manke het volgende:
In het kort voor de zoveelste keer :p : Ik was atheïst, ik riep geesten op, ik vond de duivel, toen besefte ik dat God dan ook moet bestaan, nu ben ik gristen.
Gristen? Wat's da?
pi_143385582
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:14 schreef Ouder1 het volgende:
Dat gebeurt op andere websites net zo goed. Het is eerder uitzondering dan regel dat er op een nette manier op gelovigen wordt gereageerd.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:17 schreef OOSTWEST1986 het volgende:

[..]

Kan me niet verrotte, doe er zelf ook regelmatig aan mee..
Ik wou net een serieus antwoord op je vraag gaan geven, maar bij nader inzien, laat maar.
I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 18:25:35 #12
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_143385652
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Gristen? Wat's da?
Christen
  woensdag 13 augustus 2014 @ 18:26:44 #13
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_143385686
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:22 schreef rosability het volgende:

[..]

Dat gebeurt op andere websites net zo goed. Het is eerder uitzondering dan regel dat er op een nette manier op gelovigen wordt gereageerd.
Het puberale daargelaten komt dat wellicht ook doordat gelovigen enkel bij uitzondering in gaan op kritische vragen of opmerkingen over religie/geloof. Kritiek wordt wel kinderlijk makkelijk onder de noemer "haat tegen geloof" geschoven. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_143386059
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:26 schreef Semisane het volgende:

[..]

Het puberale daargelaten komt dat wellicht ook doordat gelovigen enkel bij uitzondering in gaan op kritische vragen of opmerkingen over religie/geloof. Kritiek wordt wel kinderlijk makkelijk onder de noemer "haat tegen geloof" geschoven. :)
Ik vind gelovigen met psychiatrische patiënten vergelijken nou niet bepaald opbouwend of uitnodigend voor een discussie. Als je wilt dat iemand nog op je kritische vragen gaat reageren, dan is het wel wijs om dat soort uitspraken niet te doen. Natuurlijk heb je het recht om dat te vinden, alleen wordt de discussie er niet beter op.
pi_143386425
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:38 schreef rosability het volgende:

[..]

Ik vind gelovigen met psychiatrische patiënten vergelijken nou niet bepaald opbouwend of uitnodigend voor een discussie. Als je wilt dat iemand nog op je kritische vragen gaat reageren, dan is het wel wijs om dat soort uitspraken niet te doen. Natuurlijk heb je het recht om dat te vinden, alleen wordt de discussie er niet beter op.
Psychiatrische patiënten, gekken, randdebielen, geloven in een sprookjesboek, gristenen, schijnheiligen, achterlijken, religekkies, kinderverkrachters, kindermoordenaars, homohaters, massa moordenaars (volgens hen zijn bijna alle oorlogen gevoerd om het geloof) en vooral willen Christenen voortdurend hun wil, hun geloof opleggen aan degene die dit soort uitingen doet. :O

En dan zeuren dat Christenen 'het gesprek niet aan willen gaan'. :X
pi_143386646
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:16 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
Proberen zoveel mogelijk te lezen. Moet wel eerlijk toegeven dat het lezen van de heilige boeken niet mijn hobby is...
Boeken over godsdienstwetenschappen/geschiedenis zijn niet zo heilig hoor.
pi_143386682
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Gristen? Wat's da?
Vraag ik me ook af.
pi_143386723
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:49 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Psychiatrische patiënten, gekken, randdebielen, geloven in een sprookjesboek, gristenen, schijnheiligen, achterlijken, religekkies, kinderverkrachters, kindermoordenaars, homohaters, massa moordenaars (volgens hen zijn bijna alle oorlogen gevoerd om het geloof) en vooral willen Christenen voortdurend hun wil, hun geloof opleggen aan degene die dit soort uitingen doet. :O

En dan zeuren dat Christenen 'het gesprek niet aan willen gaan'. :X

[ Bericht 2% gewijzigd door rosability op 13-08-2014 20:09:34 (Is wat toepasselijker) ]
  woensdag 13 augustus 2014 @ 19:08:25 #19
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_143387012
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:58 schreef ATON het volgende:

[..]

Vraag ik me ook af.
Een gelover in het nieuwe (bloed)verbond zoals beschreven is in het nieuwe testament. :o
  woensdag 13 augustus 2014 @ 19:33:12 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_143388036
Is de TS een theistische of atheistische agnost?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_143388210
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 18:16 schreef OOSTWEST1986 het volgende:

[..]

Ik heb veel vrienden die geloven (christendom) en vraag ook hoe zij het geloof belijden en beleven.
Begin is met wiki-pedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnost -icisme en Verschil met atheïsme
Is niet zo dik als de bijbel ;)
There is only one religion
pi_143388704
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:02 schreef OOSTWEST1986 het volgende:
Go ... 986
Tot zover zei ik best een paar dingen die iets van atheïsme weghebben. Ik ben echter christen. Veel dingen die ik zei of zeg zijn conclusies die waar lijken te zijn en daarom zou dit gezegd moeten worden.

Ergens bijhorende, staat vast hoe het zit daar. Dat leg ik in die zin niet onder vuur. In de zin van dat ik er niet meer bij ga zitten horen.
pi_143388781
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 19:08 schreef Manke het volgende:

[..]

Een gelover in het nieuwe (bloed)verbond zoals beschreven is in het nieuwe testament. :o
En ben je zeker dat dit een gristen is en geen pristen ?
  woensdag 13 augustus 2014 @ 19:59:05 #24
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_143389057
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 19:52 schreef ATON het volgende:

[..]

En ben je zeker dat dit een gristen is en geen pristen ?
Dat vraag ik me ook af.
pi_143389267
Goed, maar dit lijkt toch wel veel van de hele waarheid in te houden

http://forum.fok.nl/topic/2115328/1/999#142964064

Op een gegeven moment ben ik even gestopt met selecteren en kopieren.

quote:
Psychiatrische patiënten, gekken, randdebielen, geloven in een sprookjesboek, gristenen, schijnheiligen, achterlijken, religekkies,
Maar het lijkt hier wel op.
Gotegod zeg, er is zelden iets te zien wat zó afwijkt van bijvoorbeeld goede smaak of consistentie als in religies.

[ Bericht 27% gewijzigd door 00ll0l0l op 13-08-2014 20:09:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')