Ik zat op het vmbo en daar was Hermans geen optie.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:05 schreef vinnieboy het volgende:
Verplicht moeten lezen
Kut boekenlijsten
Ik mag hopen de Seventeen en de Chickquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:06 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ik zat op het vmbo en daar was Hermans geen optie.Mijn interesse in boeken is pas gekomen nadat ik van school af was.
W.F. Hermans had een perfecte beheersing van de Nederlandse taal.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb alleen de Donkere Kamer van Damokles gelezen van hem.
Ik ben meer van de Jan Cremer en Jan Wolkers. Maar Hermans schijnt een fenomenaal schrijver te zijn.
LOLquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:12 schreef TwentyFourr het volgende:
Ik vind jouw topics overkomen als een poging om intellectueel over te komen, dat compensatiegedrag hou ik niet zo van. Dus dat je even weet dat ik ook dit topic een minnetje geef.
een taalvirtuoos.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:14 schreef Gewas het volgende:
[..]
W.F. Hermans had een perfecte beheersing van de Nederlandse taal.
Tsja, intelligentie en algemene ontwikkeling zijn twee verschillende zaken; hoewel er wel een verband tussen beiden is: slimme mensen zullen eerder het nieuws volgen en een hogere opleiding hebben gedaan. Daarnaast is "algemene ontwikkeling" een vaag, niet duidelijk gedefinieerd begrip; er is ook geen instantie die bepaalt wat er wel of niet onder valt. Het ligt er soms ook maar aan wat op je pad komt. Ik luister/kijk nauwelijks radio, dus ik wist niet wie John Legend was, waarna mij werd verweten een slechte algemene ontwikkeling te hebben, terwijl ik wel bv Schopenhauer heb gelezen. Ik bedoel maar, het is relatief.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:24 schreef CPS2000 het volgende:
W.F. Hermans niet kennen is gewoon een teken van een schrijnend gebrek aan algemene kennis. Ik ken ook mensen (lees: vrouwen) met een masterdiploma op zak die niet weten waar Flevoland ligt (geen grap) of denken dat Helsinki de hoofdstad van Zweden is.
Naar mijn mening zijn ultieme meesterwerk: Nooit Meer Slapen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:33 schreef Ludd het volgende:
Wel eens van gehoord, maar nooit iets van gelezen. Wat voor interessant werk heeft hij geschreven dan?
Noted, als ik tijd en beschikking heb zal ik me er eens aan wagen, al ben ik eigenlijk niet zo van de romans.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:34 schreef Gewas het volgende:
[..]
Naar mijn mening zijn ultieme meesterwerk: Nooit Meer Slapen.
Schelmenromans? Leg uit.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
een taalvirtuoos.
Maar Jan Cremer schrijft schelmenromans die mij weemoedig doen terugdenken aan mijn eigen schelmenstreken.
Mijn opa (die allang dood is) was in de zelfde periode geboren als Hermans en ook bij hem zag ik dat WO2 hem enorm bezig hield. Net als bij Hermans. Veel van zijn boeken komen terug op de oorlog.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:36 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Boeken over de Tweede Wereldoorlog
Mijn opa praatte er nooit over, nu nog steeds niet. Hij is geboren in 1922.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:40 schreef Gewas het volgende:
[..]
Mijn opa (die allang dood is) was in de zelfde periode geboren als Hermans en ook bij hem zag ik dat WO2 hem enorm bezig hield. Net als bij Hermans. Veel van zijn boeken komen terug op de oorlog.
Dat noemen we gewoon literaire ontwikkeling.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:05 schreef vinnieboy het volgende:
Verplicht moeten lezen
Kut boekenlijsten
Mijn opa wilde er ook nooit over praten. Ik was toen te jong om hem echt serieuze dingen te vragen. Ik heb wel al zijn boeken gekregen over WO2 (die nog steeds ruiken naar de shag hehehe).quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:43 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Mijn opa praatte er nooit over, nu nog steeds niet. Hij is geboren in 1922.
Zodat er eindelijk gebruik gemaakt word van de bibliotheek.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:44 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Dat noemen we gewoon literaire ontwikkeling.
Betaal zelf 50 euro voor die anderhalve boek die ik lees per maand en niet op mijn e-reader zit.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:47 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Zodat er eindelijk gebruik gemaakt word van de bibliotheek.![]()
Als je 18 jaar of ouder ben, ben je godverdomme 36 euro per jaar aan boeken kwijt .
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:52 schreef LazyDave het volgende:
Het schijnt ook een hele lieve/gevoelige man te zijn geweest, als je hem niet kent dan ontbreekt het inderdaad aan wat algemene kennis.
De donkere kamer van damokles is geloof ik zijn meeste bekende boek en waarschijnlijk terecht.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:33 schreef Ludd het volgende:
Wel eens van gehoord, maar nooit iets van gelezen. Wat voor interessant werk heeft hij geschreven dan?
quote:
Het kwajongensachtige vind ik leuk: seks, drugs, hoeren, vechten etc.quote:Een schelmenroman brengt het verhaal van een sociale verschoppeling van zijn geboorte en kindertijd tot zijn jonge volwassenschap.[1] De schelm, die meestal als ik-verteller optreedt, is soms een wees en altijd iemand die zonder de bescherming van een normale gezinssituatie opgroeit. Hij verhuist meermaals en komt van de ene in de andere situatie terecht, wat het verhaal een episodisch karakter geeft. De schelm is gewiekst; zijn opeenvolgende werkgevers is hij vaak te slim af. Ondanks zijn kwajongensstreken heeft hij een goed hart. In dit genre krijgt men een scherpere kijk op het leven, de zeden en de leefgewoonten van een bepaalde tijd.
Het probleem is niet dat jij W.F. Hermans een toffe peer vindt en dat jij van Bach houdt. Het probleem is dat jij op mensen neerkijkt die niet dezelfde literaire en muziek gerelateerde interesses en/of kennis hebben als jij.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:15 schreef Gewas het volgende:
[..]
LOL
Ik heb zelfs in het klassieke muziektopic het verwijt gekregen 'elitair' te zijn omdat Bach mijn favoriete componist is. Mensen denken maar van alles.
En dan?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:52 schreef LazyDave het volgende:
als je hem niet kent dan ontbreekt het inderdaad aan wat algemene kennis.
onder professoren..quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:09 schreef Mortaxx het volgende:
Hij heeft nog aan de Rijksuniversiteit Groningen gedoceerd
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:51 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Betaal zelf 50 euro voor die anderhalve boek die ik lees per maand en niet op mijn e-reader zit.
Slimme mensen zullen eerder het nieuws volgen?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:32 schreef teknomist het volgende:
[..]
Tsja, intelligentie en algemene ontwikkeling zijn twee verschillende zaken; hoewel er wel een verband tussen beiden is: slimme mensen zullen eerder het nieuws volgen en een hogere opleiding hebben gedaan. Daarnaast is "algemene ontwikkeling" een vaag, niet duidelijk gedefinieerd begrip; er is ook geen instantie die bepaalt wat er wel of niet onder valt. Het ligt er soms ook maar aan wat op je pad komt. Ik luister/kijk nauwelijks radio, dus ik wist niet wie John Legend was, waarna mij werd verweten een slechte algemene ontwikkeling te hebben, terwijl ik wel bv Schopenhauer heb gelezen. Ik bedoel maar, het is relatief.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |