quote:
Op dinsdag 12 augustus 2014 12:03 schreef buitenstaander het volgende:Laat ik voor de aardigheid is een korte situatieschets maken. Er is genoeg budget aanwezig om in levensonderhoud te voorzien en de persoon in kwestie heeft de intentie om zo weinig mogelijk gebruik te maken van voorzieningen, zoals bijvoorbeeld een plaats om te overnachten. Kan dit volgens jullie op een veilige manier, zonder dat je gezondheid in het gedrang komt? En zo niet, wat is de minst onveilige manier en hoe kan je het beste met de omstandigheden omgaan?
Leer goede slaapplekken bouwen, ga op survivaltraining of leer het zelf. Zorg dat je niet te vochtig wordt , vooral je voeten kunnen dan snel schimmel oplopen.
quote:
Mijn idee hierbij is dat de basis om te beginnen aanwezig is als de financiële middelen er zijn. Zaken als eten en drinken hoeft dan geen probleem zijn om voor te zorgen. Echter, hoe ga je om met zaken als veiligheid, hygiëne, bagage en kleding?
Veiligheid -> Gebied opzoeken waar de kans op ellende het minst groot is, dus geen klein natuurgebiedje in NL maar de afgelegen bossen van Finland ofzo bv. Daarbij kan je iets meenemen om jezelf te verdedigen.
Hygiene: Hou jezelf schoon en droog. Lijkt me niet te ingewikkeld?
Bagage en kleding? Als je in de natuur wilt doorbrengen zo min mogelijk meenemen, misschien een Tarp en een goede slaapzak + kussen en wat warme kleding (liefst veel lagen)
quote:
Een slaapzak uitspreiden op een rustige plek is vrij simpel, maar wat is de meest veilige plek? Wereldvreemd als ik ben bedenk ik me zo dat op plattelandsgebieden, onder bruggen, in bossen de kans nihil is dat je mensen met verkeerde bedoelingen tegenkomt, in tegenstelling tot in een stad. Of verkijk ik me hierop? Zo ja, wat zijn dan in de natuur de plekken die doorgaans het meest safe zijn en waar je minder hoeft te vrezen voor welk gevaar dan ook? Zijn er plekken die overal in het land terugkomen waar het "goed toeven" is? Met betrekking tot persoonlijke veiligheid tijdens de nachten lijkt me dit wel een belangrijk punt.
Zie hierboven: probeer uit het zicht en bereik van mensen te blijven.
quote:
Als je ervoor kiest om tijdens je reis geen gebruik te maken van voorzieningen als een douche, dan is dat natuurlijk verre van hygiënisch.
Maak zelf een douche of koop een campingdouche op zonnewarmte voor een paar euro of neem een bad in een meer of de zee of was je gewoon met de hand met wat water uit een bak. Mensen hebben pas 50 - 60 jaar douches in hun huizen, daarvoor stonken ze ook niet massaal tien uur in de wind.
quote:
maar dan zit je met een natte handdoek die in de buitenlucht niet of nauwelijks droog te krijgen is, zeker niet met bijvoorbeeld herfstachtig weer. Wat zijn volgens jullie goede maatregelen m.b.t. hygiëne?
Maak een kampvuur en droog je handdoek?
quote:
Waar ik ook benieuwd naar ben is welke kleding jullie zouden gebruiken? Mijns inziens is het wel handig als je kleding hebt die weerbestendig is en waarmee je eventuele kou kan trotseren, maar waar moet je dan aan denken? En hoe wapen je je tegen regen, zonder dat al je kleding en bagage nat worden, waardoor je verkleumt?
Veel laagjes zodat je naar gelang de warmte of kou wat aan of uit kan trekken. Wol ipv katoen houdt je warm ook als het nat is.
quote:
Dan heb ik nog een punt en dat is bagage. Veel meenemen is volgens mij niet echt praktisch. Een tas met spullen en een slaapzak lijkt me meer dan voldoende. Wat voor spullen komen volgens jullie van pas?
Ligt eraan hoe extreem je wilt gaan, ik zou meenemen:
- Portomonee
- Mes of meerdere messen
- aanstekers / lucifers en een firesteel
- Kompas
- Kleding
- Slaapzak / kussen
- tent of tarp
- een container voor water (van fles tot jerrycan)
- Kooksetje
- Ereader voor als je je verveelt
- Mobiel
- Zonnepaneeltje voor je ereader en mobiel
quote:
En hebben jullie nog tips of aanvullingen? Alles is welkom. Alvast bedankt.
Groetjes van buitenstaander
Ga eerst eens kamperen of op survivalcursus want de vragen die je hier stelt geven al aan dat je een leuk idee hebt maar echt totaal niet weet wat je kan verwachten en wat je mee moet nemen.
Succes en gewoon doen als het je leuk lijkt, ik zou het ook zo willen doen!
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'