abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143270575
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Diverse platformen krijgen een officiële vergunning of ontheffing van de AFM.
crowdaboutnow.nl
kapitaalopmaat.nl
fundyd.nl
enz.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Dit is echter minder van belang bij diverse platforms die via een derden rekeing werken en waar de contracten direct afgesloten worden tussen lener en verstrekker.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM of DM je mailadres naar Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2014 10:14:37 ]
pi_143272560
Wat zijn de laatste projecten waarin jullie hebben geïnvesteerd (incl. looptijd, rendement) en hoe veel heb je erin geïnvesteerd?

Ben nu al zo'n drie maanden geen nieuwe projecten meer aangegaan, misschien binnenkort weer eens kijken :)
pi_143308733
Ik het zelfde christiman ook al een tijd idd 3 maand nikz gedaan. Was wachtende op terugkomende inkomsten. Wat mijn laatste investment was weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  Redactie Frontpage maandag 11 augustus 2014 @ 18:43:26 #4
4530 crew  Crazy Harry
pi_143309964
Ik heb een paar dagen geleden nog in Kyl op companisto.com geïnvesteerd.
https://www.companisto.com/en/startups/kyl-startup-33/overview

Misschien moet er in de OP maar eens een lijst komen die duidelijk is.
Beginnende met leensites, zoals de lijst nu, met vergunning van de AFM.
En dan nog een lijst van sites waar je echt kan investeren, dus op aandelenbasis, wat ik persoonlijk interessanter vind.

Sites om te investeren:
gambitious.com
seedrs.com
companisto.com
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_143310110
Welke sites hebben inmiddels al een AFM-goedkeuring/toelating binnen?
dag
  Redactie Frontpage maandag 11 augustus 2014 @ 19:27:22 #6
4530 crew  Crazy Harry
pi_143311622
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 18:48 schreef Peter het volgende:
Welke sites hebben inmiddels al een AFM-goedkeuring/toelating binnen?
Dat is een goede vraag.
Ik heb na even zoeken, de zoekmachine gevonden waar geldvoorelkaar en crowdaboutnow in staan:
http://www.afm.nl/nl/prof(...)idige-registers.aspx

De andere, in de OP genoemde sites, staan er niet in.

[ Bericht 1% gewijzigd door Crazy Harry op 11-08-2014 19:31:55 (vergissing in naam) ]
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_143315158
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 18:43 schreef Crazy Harry het volgende:

En dan nog een lijst van sites waar je echt kan investeren, dus op aandelenbasis, wat ik persoonlijk interessanter vind.

Sites om te investeren:
gambitious.com
seedrs.com
companisto.com
zo'n lijst zou idd handig zijn, deze is weer nieuw voor mij
pi_143330110
quote:
6s.gif Op zondag 10 augustus 2014 18:28 schreef k_man het volgende:
* PM Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.
Zou je er van willen maken:
* PM of DM je mailadres naar Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.

Krijg regelmatig verzoeken zonder mail adres, en die kan ik helaas niet gokken :)
pi_143330164
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 18:05 schreef Tikbalang het volgende:
Ik het zelfde christiman ook al een tijd idd 3 maand nikz gedaan. Was wachtende op terugkomende inkomsten. Wat mijn laatste investment was weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Ik moet helaas nog wel even wachten op inkomsten, maar ach, wat slapend tegoed kan nooit kwaad ;)
quote:

Nadaal van investeren op aandelenbasis is natuurlijk dat je nog meer afhankelijk bent van het project waarin je investeert, terwijl je via GVE of Crowdaboutnow vaak duidelijker voor ogen hebt wat je voor je investering terugkrijgt. Dat laatste vind ik persoonlijk wel fijn aan crowdfunden (t.o.v. "beleggen").
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:02:09 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_143332816
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 19:27 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Dat is een goede vraag.
Ik heb na even zoeken, de zoekmachine gevonden waar geldvoorelkaar en crowdaboutnow in staan:
http://www.afm.nl/nl/prof(...)idige-registers.aspx

De andere, in de OP genoemde sites, staan er niet in.
De beide andere sites zijn ook te vinden in de registers, als je zoekt op "Kapitaal op maat" en "Fundyd". In beide gevallen staan deze ondernemingen in het register voor beleggingsinstellingen. In hoeverre dat betekent dat ze ook beschikken over de juiste ontheffingen/vergunningen voor crowdfunding, weet ik niet.
  Redactie Frontpage dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:07:52 #11
4530 crew  Crazy Harry
pi_143332947
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 08:24 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Zou je er van willen maken:

Krijg regelmatig verzoeken zonder mail adres, en die kan ik helaas niet gokken :)
Je zou verwachten dat wanneer iemand een mail van je wil, ze toch wel kunnen raden dat ze die moeten vermelden :+
pi_143332975
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 11:07 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Je zou verwachten dat wanneer iemand een mail van je wil, ze toch wel kunnen raden dat ze die moeten vermelden :+
Toch gebeurt het vaker dan je denkt :)

Komt vooral omdat mensen denken dat ik bij de Fok!Crew hoor, maar ik dank alle goden die je kan bedenken elke dag dat dat niet zo is >:)
pi_143334629
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 11:08 schreef Tha_Duck het volgende:
Toch gebeurt het vaker dan je denkt :)
Herkenbaar :+.
జ్ఞ‌ా
pi_143337880
quote:

Sites om te investeren:
gambitious.com
seedrs.com
companisto.com
Op aandelen basis spreekt mij ook wel aan maar nog geen goede site gevonden, En bij Gamebitious gebeurd ook weinig (wat ik snap want je kunt toch 10.000 x beter een kickstarter maken dan heb je alleen de lusten en niet de lasten)
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_143338090
Tha_Duck,

Ik zou graag op je maillijst voor nieuwe projecten van GVE willen. Kan dat nog?

Ik kan je alleen niet PM'en of DM'en omdat ik pas nieuw ben :-)
pi_143338387
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 13:47 schreef NB1908 het volgende:
Tha_Duck,

Nog even posten dus :s).
జ్ఞ‌ా
pi_143339281
is het erg als ik
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 13:55 schreef µ het volgende:

[..]

Nog even posten dus :s).
is het erg als ik jou post gewoon 10x quote? ;)
pi_143339376
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 13:47 schreef NB1908 het volgende:
Tha_Duck,

Of even mailen naar geldvoorelkaar @ myownvps . tk :)
pi_143357880
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 13:42 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Op aandelen basis spreekt mij ook wel aan maar nog geen goede site gevonden, En bij Gamebitious gebeurd ook weinig (wat ik snap want je kunt toch 10.000 x beter een kickstarter maken dan heb je alleen de lusten en niet de lasten)
Aandelen zijn leuk maar ik wil dan wel een realistische bedrijfswaardering zien en niet eentje die uit de lucht is gegrepen. Overgewaardeerde bedrijven doen mijn investering verdampen.
pi_143382973
Een 1A-project op GvE, dat zie je niet vaak:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7457

Ook nog een beetje maatschappelijk!

Maar geen BKR-score, ondanks dat het een particulier is...

[edit] En na 39 minuten is de 80.000 euro weer volgeboekt. Nice![/edit]

[ Bericht 12% gewijzigd door Scooper op 13-08-2014 17:22:05 ]
pi_143384008
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 16:48 schreef Scooper het volgende:
Een 1A-project op GvE, dat zie je niet vaak:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7457

Ook nog een beetje maatschappelijk!

Maar geen BKR-score, ondanks dat het een particulier is...
Wow, en ook alweer vol. Met een half uur 80.000. Zeer snel.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 17:30:49 #22
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_143384133
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:26 schreef crowd_funder het volgende:

[..]

Wow, en ook alweer vol. Met een half uur 80.000. Zeer snel.
En daar snap ik dan weer niks van.
pi_143384382
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:30 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En daar snap ik dan weer niks van.
Ik wel. Alle indicatoren waren goed: rating A, classificatie 1, 36 maanden, 8%. Zulke projecten zitten altijd heel snel vol, boeit niet wat voor verhaal er achter zit..
pi_143384438
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:40 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik wel. Alle indicatoren waren goed: rating A, classificatie 1, 36 maanden, 8%. Zulke projecten zitten altijd heel snel vol, boeit niet wat voor verhaal er achter zit..
Klopt. zelfde geld voor mij. Zo'n indicator-verhouding is perfect. Ik vind ook dat je niet teveel moet inbeelden. Het verhaal bij de projecten zeggen ook altijd zo weinig en spelen het puur op emotie.
pi_143384574
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:40 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik vind het verhaal in dit geval juist wel boeiend. Eigenaar van een bedrijf. Na verbouwing wordt het ingezet voor verhuur=inkomsten. Er is al iets wat verhuurd is.

Dit geeft meer zekerheden dan alleen een huis wat verbouwd wordt lijkt mij.

Particulier 1,A, verbouwing met standaard verhaal had ik niet gedaan. Juist door de genoemde mogelijkheden die de lener heeft heb ik besloten wel mee te doen met dit project.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')