Uit nieuwsgierigheid eens even de line-up balans opmaken. Aan de hand van het blokkenschema op de officiële website, door pak en beet 2% van het totaal aantal bezoekers ingevuld, dus verre van representatief maar wel leuk om te zien, gaat het hier in de Alpha-tent het drukst worden:
Stromae - 1555
Disclosure - 1449
Snoop Dogg - 1338
Kaiser Chiefs - 1228
QOTSA - 1217
Drie gepaste headliners dus, maar totale misplaatsing van Snoop Dogg, met de 13:30 als opener aldaar. Geen wonder, de naam op de line-up die misschien wel het meest zijn strepen heeft verdiend en de meeste hits op tafel brengt, reggae-uitstapje of niet. Er staat behalve stukje overlap van Jonathan Wilson ook helemaal niets tegenover, dus dat gaat proppen worden. Ter vergelijking, andere dagopener Blood Red Shoes staat op 517 klikjes, een India-act. Op de 'Bospop Light' Alpha-vrijdag staan Kaiser Chiefs dus ook veel te vroeg, maar daar komen dan nog wel Triggerfinger (1091) en Imagine Dragons (1172) na. De zaterdag is helemaal sneu, de acts voor de grote publieksfavoriet Stromae halen daar de helft nog niet eens van: Spinal Ta.. uhm Volbeat (643) en The Boxer Rebellion (624). Dat worden weer Bloc Party '12-taferelen. Rond de 1000 zitten Die Antwoord, Skrillex en Kensington.
Er zijn vele Grolsch-acts die veel vaker zijn aangeklikt dan de eerder genoemde schamele Alpha-acts, die top 5:
Milky Chance (1011)
Jett Rebel (867)
Sam Smith (858)
The Cat Empire (856)
Portishead (837)
Portishead nog net in de top 5 van die tent alleen. The National nog minder, 758. Onder eindeloze 3FM-meuk (poten af van Jett Rebel overigens, no pun). En een van de vier beste live-acts van deze hele line-up, Janelle Monaé staat op een schokkende 387.
Nog even doorgaan dan maar, de hele gifbeker mag leeg, met de India. Het flauwe Chet Faker in de vooravond bovenaan, met 657. Duke Dumont gaat bom- en bomvol worden midden in de nacht, en had mijn inziens sowieso de Bravo in gemoeten, 584 klikjes. Het in Amerika behoorlijke populaire Cage The Elephant komt uit rond hetzelfde aantal, en Vance Joy - het woord "generiek" is voor deze act uitgevonden - welke al om 15:00 staat daar niet ver vanaf. Een echt waardige India-afsluiter als The Amazing Snakeheads staat dan weer op 105… St. Vincent, wereldwijd bejubeld als een van de meest interessante live-acts van dit moment met een van de beste platen van 2014 op 214 clicks, zelfs iets wat je on the spot nog wel uitzoekt als '90's Hiphop' staat hoger, ik kan wel janken. Ach, na de bezoekersaantallen van Wilco vs. Foo Fighters in 2012 schrik ik nergens meer van.
Bravo steekt alleen opener (!) Fink (937) en Flume (879) er met kop en schouders bovenuit, voor de duidelijkheid meer dan Portishead, The National, en vele Alpha vooravond-acts. Thomas Azier, Gregory Porter, James Holden, Gesaffelstein en Typhoon allemaal rond de 500-600.
Dan nog voor de vorm: Charlie-acts Luke Sital-Singh (204), Oscar & The Wolf (252) populairste aldaar. X-Ray zondag lijkt niet al te druk te worden, vrijdag staan Mapei (215) en Glass Animals (223) bovenaan, maar de top 3 van de hele tent komt van de zaterdag: XXYYXX (354), The Acid (251) en het Nederlandse Birth Of Joy (237).
Conclusie: omdat ik het dit weekend nog gezellig wil hebben trek ik hier geen conclusie uit.