Leuke onderwerpen dit topic, ik waardeer de seizoenen weer iets anders. Ik vind sowieso de eerste 6 seizoenen de beste (en daarvan 4 en daarna 6 de leukste), van seizoen 7-9 vind ik seizoen 9 het best.
Ik heb de soap vrijwel live gekeken, ik heb de indruk dat mijn wereldbeeld destijds als kind mij dingen anders doet beoordelen dan kijkers die de serie op latere leeftijd hebben mogen aanschouwen. Zo las ik dat PeterKelder de terugkeer van Alice de Boer een slechte verhaallijn vond, ik vond dat toen echt heel erg spannend, ook die gijzeling van Anita en Rik in Helens oude flat. Als ik het nu terugkijk dan herleeft weer enigszins hoe ik het toen beleefde.

Maargoed, dit gezegd hebbende, even per seizoen (tot en met 9) mijn waardering en wat het voor mij speciaal maakte:
Seizoen 1: Hoewel het vooral in het begin een en al amateurisme was, stoorde me dat toen voor geen meter. Dit seizoen gaat redelijk traag, maar is desalniettemin ongelooflijk nuttig voor het verdere verloop, bepaalde dingen die hier worden geïnitieerd worden pas afgerond in seizoen 6. Dit seizoen is ook meteen behoorlijk donker als het om de onderwereld en criminaliteit gaat, voor de rest vind ik de huiselijkheid bij de familie Alberts (en soms totaal het gebrek daaraan) en het zakenleven met name in het begin bij Stenders erg vermakelijk. Ik vind dat dit seizoen 2 inzak momenten heeft, de eerste nadat Robert en Laura vertrekken totdat Jef en Karin komen. Het tweede nadat Robert weer naar de VS vertrekt en John komt. Sindsdien gebeurt er tot het einde van het seizoen bijzonder weinig moet ik zeggen.
Seizoen 2: Dit vind ik een van de meest duistere seizoenen, duidelijk is dat de verhoudingen nog niet gezet zijn. Ik vind het verder een erg slepend seizoen, waar ik moeite mee heb door heen te komen.
Seizoen 3: In dit seizoen vindt er letterlijk een soort verlichting plaats, maar met name na de jaarwisseling. De familie Alberts keert voorgoed terug, Robert en Laura komen samen, met name de laatste kwart van het seizoen is een aaneenschakeling van spanning.
Seizoen 4: PeterKelder vond dit seizoen geloof ik ontiegelijk saai, maar voor mij is het juist een soort stabiele periode in GTST, waarin alles goed op z'n plaats viel en er een soort continuïteit ontstond waarin goed en slecht met elkaar in evenwicht verkeerden en de een de ander niet kon overrulen.
Seizoen 5: Dit seizoen begon afbreuk te doen aan de beginjaren, met name door Simons dood en Martines vertrek. Slecht was ernstig verzwakt en minder duister, Frits liep alleen maar wat te stoken en te rommelen met Dian en Hannie. Nadat hotel Dendermonde in het leven was geroepen brak er wat mij betreft opnieuw een ontiegelijk saaie periode aan. Dat hotel vind ik achteraf een ongelooflijk slechte zet, met name omdat de scheiding van wonen en werken voor de jongeren wegviel.
Seizoen 6: Dit seizoen had een zeer leuk begin, Peter terug, Frits die letterlijk weer back in business was. De familie Alberts gewoon nog weer hecht. Totdat Arnie ineens doordraait, er heel veel hotel Dendermonde kwam, Stan steeds minder te doen had, Arthur flipte nadat het uit was met Suzanne en daarna ook maar wat rondslenterde. De komst van Ludo Sanders en alles wat hij meebracht heeft het seizoen net op tijd gered wat mij betreft
Seizoen 7: Voor mij het seizoen van de afbraak, Stan weg, Arnie weg (familie Alberts daardoor enerzijds terzijde geschoven), Sylvia weg (kennelijk voor sommigen een grote opluchting

) en Helen weg. Hierna flipte Daniël en hervond hij zichzelf nooit. Ludo en de personages Kim en Julian waren bijzonder verfrissend en zorgden dat de familie Alberts nog iets te doen hadden.
Seizoen 8: Na het saaie seizoen 7 gebeurde er weer eens wat, met name de komst van Bowien en Dian die een strijd met Daniël en daardoor ook met Ludo aanging zorgde wat mij betreft voor vermaak en spanning.
Seizoen 9: Ik vond dit een heel leuk seizoen tot en met de ontknoping van de Pete Jenssens verhaallijn. Rondom dit seizoen verdwenen ook belangrijke personages als Daniël en Arthur, maar ook diverse decors beleefden hun laatste seizoen. Ludo die eigenaar werd van AA&V wordt door sommigen grappig gevonden, ik vond het tenenkrommend.
Hierna gebeurde er niet zoveel meer op de ontvoering van Nina na.
Seizoen 10 en 11 begin ik niet aan zoals bekend, maar nu ik lees dat seizoen 12 uitkomt of al uit is heb ik weer wat 'nieuws' om te bekijken.
Misschien een lange post, maarja dat krijg je als je wegblijft.
[ Bericht 2% gewijzigd door Heer_van_Bartolhoven op 09-08-2014 18:35:57 ]