Ik vraag het je nog 1 keer vriendelijk:quote:Op woensdag 6 augustus 2014 17:51 schreef Ouder1 het volgende:
Sterker nog, ook Mata riep naar aanleiding van het filmpje over dat verlengde pad dat het dat pad 'niet kon zijn' omdat daar geen watervallen waren.![]()
Wat de foto van Lisanne betreft. Die foto is ook gebruikt voor de herinneringsbijeenkomst.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 17:58 schreef MidnightB00m het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik heb ook nog steeds mijn twijfels over de foto.
De tint op de achtergrond van de arm van Lisanne, vind ik soms wel beetje lijken op de huidskleurtint van KrisIk moest hier aan denken door die vrijgegeven foto van Kris bij de stenen.
Daarnaast is het nog steeds onduidelijk of een derde die foto heeft genomen van Kris&Lisanne samen met handen in de lucht. Als dit het geval is...
Dan nog; staat dat ergens op het web? En mijn Spaanstalige (native speaker) vriendin vertaalt dat als 'bergkloof' en niet als 'kreek', dus zo duidelijk is dat niet, ws ook niet voor Kris en Lisanne als hen gevraagd zou worden mee te lopen om ze te bekijken.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 17:59 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Dat klopt toch ook. Waar de laatste foto van Kris is gemaakt, is geen echte waterval, maar een "quedabra".
Dank je.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 17:57 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Is er niet verwarring over wat nou een waterval is en wat niet?
De 'waterpartij' bij het 1e beekje (locatie van laatst gemaakte foto van Kris) en het 2e beekje mag eigenlijk de naam 'waterval' niet dragen toch?
Tot dusver heeft niemand dergelijke informatie op het web gevonden. Maar ook buiten het web zijn er informatie-bronnen:quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan nog; staat dat ergens op het web? En mijn Spaanstalige (native speaker) vriendin vertaalt dat als 'bergkloof' en niet als 'kreek', dus zo duidelijk is dat niet, ws ook niet voor Kris en Lisanne als hen gevraagd zou worden mee te lopen om ze te bekijken.
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb scenarios voorbij zien komen en dat lijkt me de beste manier om de feiten te begrijpen.
Wat voor mij de redenen blijven dat ze elkaar kwijtgeraakt zijn is:
• niet teruggelopen naar de Mirador; als er om zeg 15:30 iets voorgevallen is waarvoor 911 gebeld moest worden, dan denk ik dat ze echt wel de tegenwoordigheid van geest zouden hebben om slechts 2,5 uur terug te lopen (1 in het geval van een ongeluk) naar de Mirador
Persoonlijk denk ik dat ze er voor zouden kiezen elkaar niet alleen te laten.
Nog een motivatie:
- een ongeluk zo vroeg op de trip en dan helemaal naar de rugzakplek komen is nogal wat. Het is van Kris jeans naar de rugzak net zo ver (in afstand) als van haar jeans tot de Mirador
Daar zouden ze toch vele dagen de tijd voor gehad hebben?
- de eerste noodoproep werd gedaan vermoedelijk voor de 2e quebrada of precies daar (want geen foto, de ouders hebben daar gelijk in m.i.)
Geen idee of ze in de periode daarvoor om de 5 minuten een foto maakte of niet en of het dus te verwachten was dat ze hier ook weer een foto gemaakt zouden hebben. Gezien de 2e beek vrijwel identiek was aan de 1e vind ik het niet zo gek om daar geen foto van gemaakt te hebben.
Eens dat in de buurt van de 2e beek (of tussen 1e beekje en de 2e) iets gebeurd is.
- als je gewond bent, ga je die plekken niet oversteken, want je gaat verder de misere in
Dat is denk ik ook pas dagen daarna gedaan. Wellicht nadat er geen hulp kwam en in een uiterste poging zelf een weg terug te vinden
Dit zie ik meer mensen doen hoor. Ik ben ook voorstander om de theorie zo simpel en realistisch mogelijk te houden. Mata z'n theorie vind ik dan nog meevallen, al wordt het minder geloofwaardig naarmate je meer details in gaat vullen waar geen enkel bewijs voor te vinden is.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:16 schreef Waterfiets88 het volgende:
El Matador: Je baseert je reconstructie wel heel erg op aannames en dingen die je niet weet en daarom onlogisch vindt.
Ik snap niet waarom mensen zo graag de idioterie in de zaak willen zien. "We snappen het niet dus hun organen zullen wel verhandeld zijn of ze zijn op z'n minst verkracht".
Er is wetenschappelijk gezien geen bewijs meer te vinden van wat er exact is gebeurd, maar om dan maar theorieën aan te dragen die samenkomen door alle denkbare rampscenario's aan elkaar te plakken is wel erg fantasierijk.
Dat klinkt logisch. Maar in mijn ogen niet als dat al zo snel op de trip, aan het begin van de trail, inderdaad, wat de ouders zeggen, op het deel van het pad waar je niet kan verdwalen plaatsvindt.quote:Persoonlijk denk ik dat ze er voor zouden kiezen elkaar niet alleen te laten.
Ja, maar het terrein nodigt er niet toe uit en zeker niet als ze gewond waren. Met een verstuikte enkel of wat dan ook over dat soort terrein zo ver strompelen zie ik gewoon niet gebeuren.quote:Daar zouden ze toch vele dagen de tijd voor gehad hebben?
In dit opzicht snap ik de ouders goed. Die kennen hun dochter door en door en ja, ik denk dus dat het veel foto's makende meiden zijn.quote:Geen idee of ze in de periode daarvoor om de 5 minuten een foto maakte of niet en of het dus te verwachten was dat ze hier ook weer een foto gemaakt zouden hebben. Gezien de 2e beek vrijwel identiek was aan de 1e vind ik het niet zo gek om daar geen foto van gemaakt te hebben.
Juist, en op die plek, dichtbij de Mirador, niet ver van de beschaving, maar volledig op jezelf gericht (geen bereik, niemand om je heen) niet over hetzelfde "makkelijke" pad teruglopen om hulp te zoeken, blijf ik onbegrijpelijk vinden.quote:Eens dat in de buurt van de 2e beek (of tussen 1e beekje en de 2e) iets gebeurd is.
Denk je dan dat ze op die "~15:30-noodoproepplek" zijn gebleven gedurende een paar dagen? Dat is nog onlogischer; met daglicht de volgende dag geldt nog steeds 'het makkelijke pad terug'. Overdag je vriendin alleen laten om hulp te zoeken kan juist wel. Dat is niet gebeurd, lijkt me of de meid die hulp zocht is verdwaald (wat op dat deel onlogisch is) en teruggekomen.quote:Dat is denk ik ook pas dagen daarna gedaan. Wellicht nadat er geen hulp kwam en in een uiterste poging zelf een weg terug te vinden
Nee, dat is een onterecht verwijt.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:16 schreef Waterfiets88 het volgende:
El Matador: Je baseert je reconstructie wel heel erg op aannames en dingen die je niet weet en daarom onlogisch vindt.
Ik snap niet waarom mensen zo graag de idioterie in de zaak willen zien. "We snappen het niet dus hun organen zullen wel verhandeld zijn of ze zijn op z'n minst verkracht".
Er is wetenschappelijk gezien geen bewijs meer te vinden van wat er exact is gebeurd, maar om dan maar theorieën aan te dragen die samenkomen door alle denkbare rampscenario's aan elkaar te plakken is wel erg fantasierijk.
En dat is ook belangrijk, zeker voor de nabestaanden.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:21 schreef VaLkyRie het volgende:
Er is te veel onbekend waardoor je als speculant ook te veel ruimte hebt om in te vullen. Je wilt er een sluitend verhaal van maken, terwijl dit niet kan
Quebrada is in meerdere latijnsamerikaanse landen, in Panama in elk geval, inderdaad kreek. Sommige woorden hebben in sommige spaanstalige landen andere betekenissen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:04 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dan nog; staat dat ergens op het web? En mijn Spaanstalige (native speaker) vriendin vertaalt dat als 'bergkloof' en niet als 'kreek', dus zo duidelijk is dat niet, ws ook niet voor Kris en Lisanne als hen gevraagd zou worden mee te lopen om ze te bekijken.
Klopt, maar je zal iets moeten doen om alle feiten te verklaren. Dat heb ik geprobeerd.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:16 schreef Waterfiets88 het volgende:
un arroyo, río pequeño o riachuelo, de poco caudalquote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:27 schreef ednet94 het volgende:
[..]
Quebrada is in meerdere latijnsamerikaanse landen, in Panama in elk geval, inderdaad kreek. Sommige woorden hebben in sommige spaanstalige landen andere betekenissen.
http://es.wikipedia.org/wiki/Quebrada wordt dit ook gezegd.
Laat ik het anders verwoorden, niet mijn hele comment was aan jou gericht.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Klopt, maar je zal iets moeten doen om alle feiten te verklaren. Dat heb ik geprobeerd.
Een scenario waar 1 feit niet in past, klopt niet (wetenschappelijk gezien, ik bouw zelf scenario's met veel grotere onzekerheden voor mijn werk).
Er zijn 2 sleutels tot het raadsel zoals het er nu bij ligt:
• de "foto's" van 8 april - aan het gesteente zou je kunnen zien waar die 'foto's' genomen moeten kunnen zijn, mits ze duidelijk genoeg zijn natuurlijk
• de telefoongegevens - hoe en met welke frequentie/op welke tijdstippen is er gebeld
Ik verwacht, juist door die noodoproepen, dat de meiden niet op 1 plek zijn gebleven voor langere tijd. Je gaat niet meerdere keren van dezelfde plek proberen, omdat je al weet dat daar geen bereik is. Wat logischer is, is om plekken te zoeken die wel bereik kunnen hebben.
Nog een optie voor het dubbele verdwaalscenario (meiden verliezen elkaar) is het zoeken naar eten en vooral water. Ze hadden vermoedelijk heel weinig water bij zich, want de hike was gepland van ~10:30-18:00. Misschien 2-3 0,5 l flesjes. Telkens samen water halen lijkt minder logisch dan 1 water halen en de ander achterblijven, bij de rugzak. Zeker in het geval van een gewonde.
Logisch (in de zin van keuzes) is natuurlijk om bij elkaar te blijven.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:32 schreef Wazigwijfke het volgende:
El_Matador waarom denk jij dat de meiden elkaar kwijt zijn geraakt?
Lijkt mij logisch als je juist bij elkaar blijft, ook als er 1 moet plassen. Iig in de buurt blijft.
Zou dat niet te zien zijn aan de foto van Lisanne op de bergtop?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:35 schreef Rubella het volgende:
Maar op de berg tijdens het stijgen bleek dat zij de situatie overschat had en een astma aanval krijgt.
Maar, had Hans Kremers een gewone mobiel of satelliettelefoon tot zijn beschikking?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:38 schreef jackie12 het volgende:
Even snel voor het sporten een vraagje; We gaan er vanuit dat ze 911 hebben gebeld onderweg naar beneden zo rond de tweede quebrada. We doen dat omdat we er vanuit gaan dat ze door zijn gelopen
.Is het niet mogelijk dat ze na de 1e quebrada zijn TERUG gelopen (ze wilden terug zijn voor het donker en enkel een paar leuke foto's maken bij de 1e quebrada) en dat hen toen iets is overkomen?
Dat ze toen 911 hebben gebeld maar geen bereik hadden.
Ik hoor jullie nu zeggen "hans Kremers had bereik" dus de meiden ook. Is dat zo? Ik heb op heel Ameland geen bereik met mijn providor mijn vriendin zit NB bij dezelfde providor en zij wel!
Is het een vastgegeven feit dat boven op de Mirador bereik is?
Is die astma echt bevestigd? Volgens mij is het echt een interpretatie van een Panamees en flink hoesten door journalisten vertaald als "astma".quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:35 schreef Rubella het volgende:
En toch, de astma van Lisanne is wel een factor om rekening mee te houden. In het krantenartikel in het vorige topic had de hospita het er over dat Lisanne al een paar dagen behoorlijk last van haar astma had. Ze was niet echt in een goede conditie. Nu kan het zo zijn dat op de fatale dag zij zich toch weer wat beter voelde en de wandeling ging maken. Maar op de berg tijdens het stijgen bleek dat zij de situatie overschat had en een astma aanval krijgt. Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn en volgens mij ben je dan als reisgezel behoorlijk in paniek als je dit ziet gebeuren.
Het zou kunnen (we weten te weinig om het uit te sluiten) maar dat zou het verhaal/de keuzes nog onlogischer maken.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:38 schreef jackie12 het volgende:
Even snel voor het sporten een vraagje; We gaan er vanuit dat ze 911 hebben gebeld onderweg naar beneden zo rond de tweede quebrada. We doen dat omdat we er vanuit gaan dat ze door zijn gelopen
.Is het niet mogelijk dat ze na de 1e quebrada zijn TERUG gelopen (ze wilden terug zijn voor het donker en enkel een paar leuke foto's maken bij de 1e quebrada) en dat hen toen iets is overkomen?
Dat ze toen 911 hebben gebeld maar geen bereik hadden.
Ik hoor jullie nu zeggen "hans Kremers had bereik" dus de meiden ook. Is dat zo? Ik heb op heel Ameland geen bereik met mijn providor mijn vriendin zit NB bij dezelfde providor en zij wel!
Is het een vastgegeven feit dat boven op de Mirador bereik is?
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat klinkt logisch. Maar in mijn ogen niet als dat al zo snel op de trip, aan het begin van de trail, inderdaad, wat de ouders zeggen, op het deel van het pad waar je niet kan verdwalen plaatsvindt.
Ok. Dus dat zou dan kunnen betekenen:
A) ze is hun beiden iets overkomen waardoor niet op z'n minst één van de twee terug naar de top kon lopen om te bellen voor hulp.
B) er toch een andere reden is waardoor het pad terug voor beiden of, in geval van ongeluk van één van hun, de ander geen optie (meer) was.
C) niet aangedurft ivm donker worden; immers, als er om 15:00 uur iets gebeurd (2 uur lopen van de top), en één van beiden op dat moment terug naar de top zou gaan (= aankomst 17:00 uur) en dan weer 2 uur terug lopen naar de ander (= aankomst 19 uur)
[..]
Ja, maar het terrein nodigt er niet toe uit en zeker niet als ze gewond waren. Met een verstuikte enkel of wat dan ook over dat soort terrein zo ver strompelen zie ik gewoon niet gebeuren.
eens, maar wellicht na een paar dagen toch geprobeerd. Ik sluit het toch niet uit. Als er geen sprake was van een verwonding van minimaal één van hun had ik verwacht dat ze uiteindelijk meer afstand zouden hebben weten af te leggen.
[..]
In dit opzicht snap ik de ouders goed. Die kennen hun dochter door en door en ja, ik denk dus dat het veel foto's makende meiden zijn.
Zonder meer gegevens van het gebruiksgedrag vd telefoons vind ik het moeilijk daar over te oordelen.
[..]
Juist, en op die plek, dichtbij de Mirador, niet ver van de beschaving, maar volledig op jezelf gericht (geen bereik, niemand om je heen) niet over hetzelfde "makkelijke" pad teruglopen om hulp te zoeken, blijf ik onbegrijpelijk vinden.
Eens
[..]
Denk je dan dat ze op die "~15:30-noodoproepplek" zijn gebleven gedurende een paar dagen? Dat is nog onlogischer; met daglicht de volgende dag geldt nog steeds 'het makkelijke pad terug'. Overdag je vriendin alleen laten om hulp te zoeken kan juist wel. Dat is niet gebeurd, lijkt me of de meid die hulp zocht is verdwaald (wat op dat deel onlogisch is) en teruggekomen.
Denk zelf dat ze alleen de eerste dag/nacht rond de plek van de noodoproep zijn gebleven en vervolgens verder zijn gegaan. Maar waarom naar beneden blijf een raadsel. Ook als ze op dat punt toch al verdwaalt zouden zijn zou je het zoeken naar de juiste weg terug juist bergopwarts verwachten.
Meest aannemelijke om hoe dan ook niet bergopwaarts terug te gaan is dan toch een verwonding van (minimaal) één van beiden lijkt me.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |