Je kan het kapot nuanceren (ander getallenstelsel, blablabla) maar simpel uitgelegd is het zo dat je bij complexe getallen even afwijkt van een standaard rekenregel van het 'gewone' getallenstelsel wat we hanteren om rekenkundig wat te doen wat eigenlijk niet kan en dat dit in de praktijk veel gebruikt wordt om jezelf juist veel rekenwerk te besparen (bijv. geen niet-partiële differentiaalvergelijking te hoeven oplossen). Dat wiskundigen het voor de wiskunde zelf doen en dat het hen helemaal niet om het praktische nut gaat (eventueel!) is een nuance die ik maar even wegliet. Let wel, ik bekijk het vanuit het praktische perspectief als ingenieur in wording. Fourier- en laplacet. zijn toepassingen hiervan maar ja, ook hierbij kan je meer theoretisch bezig zijn in plaats van dat je ze even handig als hulpmiddel gebruikt.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:37 schreef Novermars het volgende:
[..]
Tssk Bram, zoveel onzin in één post had ik niet van je verwacht!
Dat vak staat gepland voor het derde jaar.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:41 schreef Novermars het volgende:
[..]
Topologie is nice! Mocht je je vervelen: http://www.maths.ed.ac.uk/~aar/papers/munkres2.pdf
Echt de moeite waard om te leren. Fuck -proofs!
En na topologie moet je functionaalanalyse doen, dat is ook wel grappig!
In geval van twijfel moet je het proberen, het simpele feit dat je twijfelt geeft aan dat een poging zinvol is. Probleem opgelost.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:32 schreef netchip het volgende:
[..]
Tja, ik heb dit jaar een profielkeuze moeten maken, maar ik herken dit niet. De meeste meisjes hebben ook gewoon N&T gekozen, een enkeling zelfs nog met Wiskunde D, de meeste met NLT. Waarschijnlijk is mijn klas dan gewoon een uitzondering, maar ik herken dit verhaal totaal niet. Docenten mogen bij ons ook geen advies geven over een profielkeuze.
Er zijn wel meisjes die zelf twijfelen over WiB/WiA, maar dat is hun eigen onzekerheid. Ook jongens, trouwens. De wiskunde docenten raden iedereen aan om WiB te doen (wel 7 of hoger nodig). Met succes: 75% kiest WiB (jaarlijks), en 60% gaat voor een Natuur en Techniek profiel.
Brabolandquote:Op maandag 4 augustus 2014 20:57 schreef Amoeba het volgende:
Technische Bedrijfskunde in Eindhoven
Technische Bedrijfskunde in Groningen
Groningen
Leiden
Delft
Eindje
Omdat ze het T-gedeelte in Delft zijn vergeten.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:08 schreef Mitsu het volgende:
Hoezo wordt TBK door iedereen als sneu bestempeld?
Ik laat het wel lekker staan zo.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:01 schreef Amoeba het volgende:
Ik loop Rez altijd te kutten met z'n studie, en TBK is zo mogelijk echt de sneuste opleiding aan een TU, dus dan moeten er toch wel alarmbellen gaan rinkelen.
Ik weet niet of het bullshit is. Het verhaal over dat jongens van ontdekken houden, is gewoon waar. Het deel over meisjes, is wat ik om me heen zie. Als mijn vriendengroepje het over natuurkunde/programmeren/gamen heeft, dan zijn daar nooit meiden bij. Het interesseert ze minder. Over het algemeen dan. Heeft niets te maken met wel/niet kunnen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:25 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dit is dus zo'n zware bull shit. Groningen heeft nu internationale bachelors en wat gebeurt er? Boem en de percentages worden weer min of meer gelijk getrokken door de buitenlandse chicks die voor bèta kiezen.
Face it: Nederlandse cultuur en onderwijssysteem demotiveert meisjes om beta te doen.
Ik kreeg godverdomme door mijn vrouwelijke wiskunde docent te horen dat ik misschien beter Wiskunde A kon doen terwijl ik beter presteerde dan de jongens. Nu ben ik iemand die zegt: fack it, ik luister niet naar je, maar welke 13/14 jarig meisje durft dat op zo'n leeftijd. Zeker als je 'typisch Nederlandse' ouders hebt die zeggen: doe maar gewoon lekker normaal en niet moeilijk doen als je docent dat zegt, ga gewoon wiskunde A doen.
Neequote:
Daar ben ik het mee eens, niet geschoten is altijd mis.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In geval van twijfel moet je het proberen, het simpele feit dat je twijfelt geeft aan dat een poging zinvol is. Probleem opgelost.
Spijker - kop.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:42 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het is ook niet helemaal eerlijk om de vergelijking te maken tussen beta/nietbeta.
Als bèta, welke bèta dan ook, heb je een bepaald talent, namelijk: super snel kunnen analyseren en tot de kern van iets kunnen komen en vanuit daar verder redeneren.
Als je dan een groot boek over marketing moet lezen, dan leest een bèta zo'n boek anders dan een echte alfa die vaak veel meer uit semantiek leert. In het geval van gamma (dus economie, bedrijfskunde, die shizzle) leer je als bèta het enorm veel sneller, omdat een tentamen niet groot genoeg is om daadwerkelijk diep in te kunnen gaan op alles.
Ik snijd je testikels eraf.quote:
Terecht.quote:
Ik had het gezien ja, dank je.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:59 schreef Rezania het volgende:
Bram, had je nog naar mijn post met die patches gekeken? Die voorkomen de meeste problemen (Bethesda is nogal makkelijk als het om bugs gaat, dus dan maar zo ).
Amsterdam moet je ook gewoon mijden, net zoals Rotterdam en Den Haag. Leiden daarentegen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Terecht.
Anderzijds, ik kwam eens een keer in Amsterdam en ik hoorde na een paar minuten al een tokkie hard homo roepen tegen iemand in een groep terwijl ze voorbij reden. Misschien is het tussen de boeren toch minder erg dan in een 'echte' stad.
Het liedje Pluto komt nu in me op. "Waar kan ik heen, ik kan niet naar X, ik kan niet naar X want daar ..."
Je nergens in dit landje echt thuisvoelen.
Je moet eens met een Ajax shirt door Eindhoven fietsenquote:Op maandag 4 augustus 2014 22:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Terecht.
Anderzijds, ik kwam eens een keer in Amsterdam en ik hoorde na een paar minuten al een tokkie hard homo roepen tegen iemand in een groep terwijl ze voorbij reden. Misschien is het tussen de boeren toch minder erg dan in een 'echte' stad.
Het liedje Pluto komt nu in me op. "Waar kan ik heen, ik kan niet naar X, ik kan niet naar X want daar ..."
Je nergens in dit landje echt thuisvoelen.
Dat jij het niet merkt kan ik idd geloven. Ik vind het gewoon raar dat er zo weinig meisjes in NL bèta doen, terwijl als je kijkt naar zuid en oost Europa (Spanje, Italie, Balkan) het eigenlijk 50/50 is, ook voor engineering.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:56 schreef netchip het volgende:
[..]
Ik weet niet of het bullshit is. Het verhaal over dat jongens van ontdekken houden, is gewoon waar. Het deel over meisjes, is wat ik om me heen zie. Als mijn vriendengroepje het over natuurkunde/programmeren/gamen heeft, dan zijn daar nooit meiden bij. Het interesseert ze minder. Over het algemeen dan. Heeft niets te maken met wel/niet kunnen.
Je zou best een punt kunnen hebben dat ze beinvloedt worden door de cultuur, maar ik merk dat niet. Gaan wel horrorverhalen rond dat natuurkunde in de bovenbouw "vet moeilijk" is, en dat heeft er al een aantal afgeschrikt. Nu is onze natuurkundesectie ook niet de meest handige, alle vakken hebben voorlichting over de bovenbouw gegeven, behalve de natuur- en scheikunde sectie.
Het volgende verhaaltje is verteld in het lerarenmilieu: als je in een peuterklas (hopelijk een peuterklasje) meisjes een stuk klei geeft dan gaan ze daar een mooie vorm van maken, jongens gaan onderzoeken wat de mechanische eigenschappen van die klei zijn door er aan te trekken, er op te slaan en er mee te gooien. Er zit een kern van waarheid in. Al denken jongens op die leeftijd natuurlijk niet zo technisch, het uitproberen van hoe je materiaal kan bewerken en het uitproberen van allerlei natuurkundige principes (op zo'n draaiend ding op verschillende plaatsen gaan zitten, het op verschillende manieren tegen een bal aantrappen, met een vergrootglas rook en vuur doen ontstaan in de zomer...) doen jongens onbewust meer dan meisjes. Jachtinstinct vs. zorginstinct? Maar ja, vervolgens krijg je tijdens het opgroeien het culturele aspect en kunnen meisjes het ineens erg interessant gaan vinden hoe iets precies werkt. Dat moet je dan steunen op het moment dat het meisje daar aan toe is.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:56 schreef netchip het volgende:
[..]
Ik weet niet of het bullshit is. Het verhaal over dat jongens van ontdekken houden, is gewoon waar. Het deel over meisjes, is wat ik om me heen zie. Als mijn vriendengroepje het over natuurkunde/programmeren/gamen heeft, dan zijn daar nooit meiden bij. Het interesseert ze minder. Over het algemeen dan. Heeft niets te maken met wel/niet kunnen.
Je zou best een punt kunnen hebben dat ze beinvloedt worden door de cultuur, maar ik merk dat niet. Gaan wel horrorverhalen rond dat natuurkunde in de bovenbouw "vet moeilijk" is, en dat heeft er al een aantal afgeschrikt. Nu is onze natuurkundesectie ook niet de meest handige, alle vakken hebben voorlichting over de bovenbouw gegeven, behalve de natuur- en scheikunde sectie.
Ik zou dat rustig durven. Zolang je niet tijdens een wedstrijd in het stadion gaat zitten met een Ajax-shirt valt het volgens mij wel mee.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:03 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Je moet eens met een Ajax shirt door Eindhoven fietsen
Ofwel, de exacte duiding is wat complexer maar je kan op basis van dit gegeven simpel constateren dat het een culturele kwestie is, waarbij ik de onderwijsstijl (in Nederland 'realistisch' rekenen, contextwiskunde, wiskundeloze natuurkunde en scheikunde-light) ook maar even tot de cultuur reken.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:04 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dat jij het niet merkt kan ik idd geloven. Ik vind het gewoon raar dat er zo weinig meisjes in NL bèta doen, terwijl als je kijkt naar zuid en oost Europa (Spanje, Italie, Balkan) het eigenlijk 50/50 is, ook voor engineering.
Dat zegt mij dat het niet per se aan aangeboren interesse ligt of het gebrek eraan, maar vooral aan cultuur die blijkbaar meisjes wegjaagt hier.
Onderwijsstijl is zeker een issue. Als ik terugdenk aan waarom ik bijvoorbeeld voor bèta koos uiteindelijk is dat vooral te danken aan mijn ouders, voornamelijk vader, aangezien moeder zo dyscalculistisch als de pest is.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ofwel, de exacte duiding is wat complexer maar je kan op basis van dit gegeven simpel constateren dat het een culturele kwestie is, waarbij ik de onderwijsstijl (in Nederland 'realistisch' rekenen, contextwiskunde, wiskundeloze natuurkunde en scheikunde-light) ook maar even tot de cultuur reken.
Dat vind ik nog discutabel. Ik denk niet dat je direct kan zeggen dat het door het Nederlandse onderwijssysteem komt. Het is plausibel, ja, maar het kan bijvoorbeeld ook komen, doordat psychologen in andere landen veel minder verdienen, en je daar als ingenieur redelijk verdient.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ofwel, de exacte duiding is wat complexer maar je kan op basis van dit gegeven simpel constateren dat het een culturele kwestie is, waarbij ik de onderwijsstijl (in Nederland 'realistisch' rekenen, contextwiskunde, wiskundeloze natuurkunde en scheikunde-light) ook maar even tot de cultuur reken.
Groep 8, netchip kreeg een zogenaamd 'Kien' boekje, met wiskunde opdrachten erin. Ik begreep er niets van, geen uitleg, helemaal niets. Vraag ik het die juf, snapt ze het zelf niet eens. Ik snap wat je bedoelt. Kan ik het haar kwalijk nemen? Nee, het is per slot van rekening niet haar expertise gebied. Zodra je ook maar iets meer wilt weten, is dat vaak niet mogelijk.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:16 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Onderwijsstijl is zeker een issue. Als ik terugdenk aan waarom ik bijvoorbeeld voor bèta koos uiteindelijk is dat vooral te danken aan mijn ouders, voornamelijk vader, aangezien moeder zo dyscalculistisch als de pest is.
Thuis nam mijn vader namelijk wél de tijd al mijn domme vragen te beantwoorden. Komt je kind uit groep 7 aanlopen 'Papa, wat is de stelling van "pythagoram" ' (wist ik veel dat het pythagors was, ik hoorde het ergens). No way dat de juf dat kon vertellen of uberhaupt de tijd nam.
Of, tijdens scheikundeles, hoe werkt een NMR eigenlijk? En orbitalentheorie? ... ja, het werkt dan niet als je een farmaceut hebt die les geeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |