Omdat het niks met vliegtuigen te maken heeft natuurlijk.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:08 schreef Mitsu het volgende:
Hoezo wordt TBK door iedereen als sneu bestempeld?
Omdat het zo retesimpel is. Als je een vak kan halen door alleen de slides door te nemen doe je als universiteit iets niet goed, imho faalt de studie.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:08 schreef Mitsu het volgende:
Hoezo wordt TBK door iedereen als sneu bestempeld?
My two cents. TBK is de gemakkelijkste opleiding aan de TU's (in Groningen is het nog een halve TS-opleiding maar dat is geen TU), de ontwerpopleiding is theoretisch goed te doen met mogelijk een paar struikelvakken en vergt pratisch wel veel. De biologie/scheikunde-opleidingen zijn wel echte bèta-opleidingen maar eerder bètalight, vooral omdat de materie wat toegankelijker is dan wanneer je god weet hoeveel wiskundeformules en fysische principes nodig hebt. Dat maakt verder weinig uit, als je het interessant vindt dan moet je het vooral doen en daar je niche vinden. Je kan beter een uitmuntende chemicus of bioloog worden dan een middelmatige wiskundige, natuurkundige, elektrotechnisch/werktuigkundig ingenieur en er zijn enorm veel interessante mogelijkheden binnen die vakgebieden. Je zal er dus niet snel spijt van krijgen als het bij je past.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:01 schreef Amoeba het volgende:
Ik loop Rez altijd te kutten met z'n studie, en TBK is zo mogelijk echt de sneuste opleiding aan een TU, dus dan moeten er toch wel alarmbellen gaan rinkelen.
Omdat ze aan de TU's eigenlijk gewoon een bedrijfskunde-opleiding volgen met een paar basiswiskundevakjes: monovariabele calculus, een beetje lineaire algebra en wat statistiek en kansrekening. Dit zijn vakken die ook veel gammastudenten volgen, soms vrijwillig en soms verplicht (afhankelijk van de universiteit en het land).quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:08 schreef Mitsu het volgende:
Hoezo wordt TBK door iedereen als sneu bestempeld?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ze zouden de huidige studies beter geschikter maken voor meisjes. Jongens zijn meer ontdekkers; hoe werkt iets, als ik dit doe wat gebeurt er dan, hoe kan ik dit ding dat laten doen. De meeste meisjes zijn daar helemaal niet mee bezig. Je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk. Ik neem aan dat jij als elektrotechniek student ook wel eens projecten moet doen? Zijn die projecten gericht op jongens, op meisjes, of op beide?quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb de indruk dat de TU's dat vooral doen om wat extra studenten (meisjes) aan te trekken.
Omdat als ik zeg dat ik TBK er ff voor de lol letterlijk naast doe... tja, zo'n opleiding is dan niet meer serieus te nemen. En wij hebben wél een economie/bedrijfskunde faculteit die wat voorstelt als basis en TU's niet.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:08 schreef Mitsu het volgende:
Hoezo wordt TBK door iedereen als sneu bestempeld?
Dit is dus zo'n zware bull shit. Groningen heeft nu internationale bachelors en wat gebeurt er? Boem en de percentages worden weer min of meer gelijk getrokken door de buitenlandse chicks die voor bèta kiezen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:22 schreef netchip het volgende:
[..]
Ze zouden de huidige studies beter geschikter maken voor meisjes. Jongens zijn meer ontdekkers; hoe werkt iets, als ik dit doe wat gebeurt er dan, hoe kan ik dit ding dat laten doen. De meeste meisjes zijn daar helemaal niet mee bezig. Je hebt altijd uitzonderingen natuurlijk. Ik neem aan dat jij als elektrotechniek student ook wel eens projecten moet doen? Zijn die projecten gericht op jongens, op meisjes, of op beide?
Als de opdracht is: maak een radiografisch bestuurbare auto, maak een programma zodat hij -- zonder voor ingeprogrammeerde route - foutloos (= zonder botsen) een pad aflegt. Denk jij dan dat 80% van de meisjes dat wat boeit?
Ik zie een overeenkomst met het complexe getal: iets wat eigenlijk niet bestaat is invoeren zodat je er een nuttig resultaat uit kan halen. Dat is immers in essentie een complex getal zoals ik het begrijp: even zondigen met 1 rekenregel zodat je ineens wel kan rekenen wanneer je wortels van negatieve getallen nodig hebt, de enigszins verrassende uitkomst is dat het resultaat van deze berekening dan weer omgezet kan worden naar het normale getallenstelsel en dat je zodoende met minder rekenwerk een zinvolle uitkomst hebt gekregen. Dit is wat ze in essentie doen bij fouriertransformaties en laplacetransformaties, jezelf erg veel rekenwerk besparen. Niemand had het kunnen vermoeden toen het werd uitgevonden dat het zo nuttig zou worden, net als met die Boole zijn algebra. En dan zijn er mensen die zeggen dat wiskundigen niets zinvols doen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:56 schreef Amoeba het volgende:
Maattheorie
De maattheorie is het deelgebied van de wiskunde dat de elementaire begrippen van maat (lengte, oppervlakte en volume) veralgemeent, zodat ook aan ingewikkelder verzamelingen dan die van 'gewone' punten in een ruimte een maat kan worden toegekend. In de maattheorie is de Lebesgue-integratie de theoretische basis voor de kansrekening en de integraalrekening. Zo kan dankzij de maattheorie de verwachting van een stochastische variabele worden opgevat als de integraal van een meetbare functie.
Easy.
Het voordeel van Groningen is dat het een economiefaculteit heeft.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Omdat als ik zeg dat ik TBK er ff voor de lol letterlijk naast doe... tja, zo'n opleiding is dan niet meer serieus te nemen. En wij hebben wél een economie/bedrijfskunde faculteit die wat voorstelt als basis en TU's niet.
Die ranglijstjes zijn inderdaad stiekem best wel grote bullshit. Maar vooral: ze vragen studentjes dit soort dingen in te vullen, maar stiekem weten de studentjes helemaal niet of iets 'goed' of 'slecht' is, zeker niet t.o.v. andere universiteiten.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het voordeel van Groningen is dat het een economiefaculteit heeft.
En toch staat die van Eindhoven jaarlijks bovenaan in het ranglijstje, zo zie je maar hoe weinig die ranglijstjes zeggen.
Tja, ik heb dit jaar een profielkeuze moeten maken, maar ik herken dit niet. De meeste meisjes hebben ook gewoon N&T gekozen, een enkeling zelfs nog met Wiskunde D, de meeste met NLT. Waarschijnlijk is mijn klas dan gewoon een uitzondering, maar ik herken dit verhaal totaal niet. Docenten mogen bij ons ook geen advies geven over een profielkeuze.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:25 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dit is dus zo'n zware bull shit. Groningen heeft nu internationale bachelors en wat gebeurt er? Boem en de percentages worden weer min of meer gelijk getrokken door de buitenlandse chicks die voor bèta kiezen.
Face it: Nederlandse cultuur en onderwijssysteem demotiveert meisjes om beta te doen.
Ik kreeg godverdomme door mijn vrouwelijke wiskunde docent te horen dat ik misschien beter Wiskunde A kon doen terwijl ik beter presteerde dan de jongens. Nu ben ik iemand die zegt: fack it, ik luister niet naar je, maar welke 13/14 jarig meisje durft dat op zo'n leeftijd. Zeker als je 'typisch Nederlandse' ouders hebt die zeggen: doe maar gewoon lekker normaal en niet moeilijk doen als je docent dat zegt, ga gewoon wiskunde A doen.
Het is écht een leuke studie hoor, daar niet van, ik vind TBK de leukste van de drie, juist door de mix tussen beta en totaal niet beta. Beetje best of both worlds, lekker rekenen en vervolgens denken: fuck it, dit werkt niet 'cause shit is too expensive. Dat laatste is iets waar bijvoorbeeld ST'ers eigenlijk nul besef van hebben.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:31 schreef Mitsu het volgende:
Aja tis allemaal wel weer duidelijk over TBK
Het huidige examenjaar is het éérste examenjaar in tijden (mijn jaar was iets van 30%) waarin 50/50 is bereikt en dat komt ook voornamelijk door heel erg veel subsidiegeld wat gestopt is in meisjes enthousiast maken voor bèta. Ik vind het prachtig, ik hoop alleen dat dit zo blijft.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:32 schreef netchip het volgende:
[..]
Tja, ik heb dit jaar een profielkeuze moeten maken, maar ik herken dit niet. De meeste meisjes hebben ook gewoon N&T gekozen, een enkeling zelfs nog met Wiskunde D, de meeste met NLT. Waarschijnlijk is mijn klas dan gewoon een uitzondering, maar ik herken dit verhaal totaal niet. Docenten mogen bij ons ook geen advies geven over een profielkeuze.
Er zijn wel meisjes die zelf twijfelen over WiB/WiA, maar dat is hun eigen onzekerheid. Ook jongens, trouwens. De wiskunde docenten raden iedereen aan om WiB te doen (wel 7 of hoger nodig). Met succes: 75% kiest WiB (jaarlijks), en 60% gaat voor een Natuur en Techniek profiel.
Dus dan kom je gewoon weer terecht bij het verhaaltje dat niet-beta studies te makelijk zijn denk ik?quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:33 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het is écht een leuke studie hoor, daar niet van, ik vind TBK de leukste van de drie, juist door de mix tussen beta en totaal niet beta. Beetje best of both worlds, lekker rekenen en vervolgens denken: fuck it, dit werkt niet 'cause shit is too expensive. Dat laatste is iets waar bijvoorbeeld ST'ers eigenlijk nul besef van hebben.
Maar goed, de bèta kant is gewoon op niveau, want ze halen het van daadwerkelijke bètastudies weg, het is bedrijfskunde dat gewoon super makkelijk is.
Inderdaad! Het is puur een cultureel probleem, Nederlandse meisjes zijn gewoon veel te weinig geëmancipeerd en ze kiezen te snel voor de gemakkelijkste weg. Ik voeg hieraan toe dat ik denk dat het ook ligt aan het slechte reken- en wiskunde-onderwijs en de ietwat vroege keuze (een jaar vroeger dan in veel andere landen maar wel net een kritisch jaar, te meer daar meisjes op dat vlak wat achterlopen op jongens op die leeftijd (jongens lopen verbaal wat achter, meisjes wiskundig)) voor een meer bèta-achtig profiel. Ik heb op mijn faculteit ook wel eens een "chick" (meisje-meisje, geen tommygirl) uit het buitenland gezien, een promovendusstudent, onder de Nederlandse meisjes moet ik de eerste nog tegenkomen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:25 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dit is dus zo'n zware bull shit. Groningen heeft nu internationale bachelors en wat gebeurt er? Boem en de percentages worden weer min of meer gelijk getrokken door de buitenlandse chicks die voor bèta kiezen.
Face it: Nederlandse cultuur en onderwijssysteem demotiveert meisjes om beta te doen.
Leraren moeten zich hier ook helemaal niet mee bemoeien. Gewoon goed je lessen verzorgen en het de leerlingen zelf laten uitzoeken. Beter te hoog mikken en een stapje terug moeten doen dan te laag mikken. Zolang de leerling niet met hard werken gemiddeld op een kleine 6 uitkwam moet hij gewoon lekker wiskunde B proberen als hij dat graag wil. Ik vind het eerlijk gezegd een akelig onderdeel van de Nederlandse onderwijscultuur (lage school en middelbaar onderwijs, op de universiteit lijken ze wel graag te willen dat we hoog mikken): het oh zo conservatief inschatten op basis van subjectieve zaken en slecht geduide cijfers. Oh wee, als een leerling eens een keer moet afhaken. Big deal. Je richt er wel veel schade mee aan door leerlingen te laag te adviseren: onzekerheid, slechtere basis (beter direct VWO dan half VMBO en half HAVO en VWO). Ik ben meer een voorstander van het watervalmodel: het gewoon laten proberen en je ziet vanzelf wel wie blijft drijven en wie verzuipt.quote:Ik kreeg godverdomme door mijn vrouwelijke wiskunde docent te horen dat ik misschien beter Wiskunde A kon doen terwijl ik beter presteerde dan de jongens. Nu ben ik iemand die zegt: fack it, ik luister niet naar je, maar welke 13/14 jarig meisje durft dat op zo'n leeftijd. Zeker als je 'typisch Nederlandse' ouders hebt die zeggen: doe maar gewoon lekker normaal en niet moeilijk doen als je docent dat zegt, ga gewoon wiskunde A doen.
Tssk Bram, zoveel onzin in één post had ik niet van je verwacht!quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zie een overeenkomst met het complexe getal: iets wat eigenlijk niet bestaat is invoeren zodat je er een nuttig resultaat uit kan halen. Dat is immers in essentie een complex getal zoals ik het begrijp: even zondigen met 1 rekenregel zodat je ineens wel kan rekenen wanneer je wortels van negatieve getallen nodig hebt, de enigszins verrassende uitkomst is dat het resultaat van deze berekening dan weer omgezet kan worden naar het normale getallenstelsel en dat je zodoende met minder rekenwerk een zinvolle uitkomst hebt gekregen. Dit is wat ze in essentie doen bij fouriertransformaties en laplacetransformaties, jezelf erg veel rekenwerk besparen. Niemand had het kunnen vermoeden toen het werd uitgevonden dat het zo nuttig zou worden, net als met die Boole zijn algebra. En dan zijn er mensen die zeggen dat wiskundigen niets zinvols doen.
http://terrytao.files.wordpress.com/2011/01/measure-book1.pdf Veel plezier!quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:56 schreef Amoeba het volgende:
Maattheorie
De maattheorie is het deelgebied van de wiskunde dat de elementaire begrippen van maat (lengte, oppervlakte en volume) veralgemeent, zodat ook aan ingewikkelder verzamelingen dan die van 'gewone' punten in een ruimte een maat kan worden toegekend. In de maattheorie is de Lebesgue-integratie de theoretische basis voor de kansrekening en de integraalrekening. Zo kan dankzij de maattheorie de verwachting van een stochastische variabele worden opgevat als de integraal van een meetbare functie.
Easy.
Inleiding Topologie staat gepland voor kwartiel 2.2 in Utrecht.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:38 schreef Novermars het volgende:
[..]
http://terrytao.files.wordpress.com/2011/01/measure-book1.pdf Veel plezier!
En ga eens een leuk vak volgen, zoals topologie
Topologie is nice! Mocht je je vervelen: http://www.maths.ed.ac.uk/~aar/papers/munkres2.pdfquote:Op maandag 4 augustus 2014 21:39 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Inleiding Topologie staat gepland voor kwartiel 2.2 in Utrecht.
Topologie en Meetkunde doe ik het kwartiel daarna, hoop ik.
Mijn school zit al jaren op ~75%, volgens de decaan en docenten (van de hele leerlingenpopulatie, dat wel).quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:35 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het huidige examenjaar is het éérste examenjaar in tijden (mijn jaar was iets van 30%) waarin 50/50 is bereikt en dat komt ook voornamelijk door heel erg veel subsidiegeld wat gestopt is in meisjes enthousiast maken voor bèta. Ik vind het prachtig, ik hoop alleen dat dit zo blijft.
Los daarvan, het is een beetje kip-ei, meisjes denken dat er weinig meisjes betastudies doen, zijn bang dat ze zich er niet thuis zullen voelen, dus doen geen bèta. (behalve biologie)
Het is ook niet helemaal eerlijk om de vergelijking te maken tussen beta/nietbeta.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:36 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Dus dan kom je gewoon weer terecht bij het verhaaltje dat niet-beta studies te makelijk zijn denk ik?
Nouja ik mag verder niet zeggen, want het niveau op mijn studie qua tentamens is geloof ik om te janken zelfs in vergelijking met TBK
Dat ben ik met je eens, je mag niet van studenten verwachten dat zij het niveau van hun opleiding goed kunnen inschatten en dit ook nog eens kunnen vergelijken met andere landen. Je kan er als student wel een goede indruk van opdoen of dat het in orde is maar daar houdt het m.i. bij op en ik denk dat weinig studenten in staat zijn om dit in te schatten. Mijn globale indruk op basis van wat ik wel heb kunnen constateren: het niveau verschilt weinig tussen zowel de universiteiten als de landen, het verschil is vooral of dat je wat meer of wat minder tijd krijgt om iets onder de knie te krijgen en of dat je opleiding wat breder of wat minder breed is (bij de echte universiteiten). Je moet toch overal ongeveer dezelfde basis leren om verder te kunnen bij bèta-opleidingen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:31 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Die ranglijstjes zijn inderdaad stiekem best wel grote bullshit. Maar vooral: ze vragen studentjes dit soort dingen in te vullen, maar stiekem weten de studentjes helemaal niet of iets 'goed' of 'slecht' is, zeker niet t.o.v. andere universiteiten.
Hulde voor jouw school, zo hoort het wel namelijk.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:42 schreef netchip het volgende:
[..]
Mijn school zit al jaren op ~75%, volgens de decaan en docenten (van de hele leerlingenpopulatie, dat wel).
"meisjes denken dat er weinig meisjes betastudies doen, zijn bang dat ze zich er niet thuis zullen voelen, dus doen geen bèta."
Elk jaar worden er bij ons presentaties gegeven door studenten en mensen werkzaam in een bepaald vakgebied. Vorig jaar heb ik de presentatie van MST & LST gezien. Twee meisjes hielden die presentatie, en ze vertelden ook nog dat ze vaak de vraag kregen of dat het niet "raar" is, om met weinig andere meisjes zo'n studie te doen. Zij vonden het zelf opzich fijn, omdat jongens minder drama veroorzaken dan meisjes onderling (letter hun woorden).
Maar ja, je hebt inderdaad wel lef nodig om zo'n stap te maken. Ik zou ook niet snel een typische vrouwen studie doen.
Je kan het kapot nuanceren (ander getallenstelsel, blablabla) maar simpel uitgelegd is het zo dat je bij complexe getallen even afwijkt van een standaard rekenregel van het 'gewone' getallenstelsel wat we hanteren om rekenkundig wat te doen wat eigenlijk niet kan en dat dit in de praktijk veel gebruikt wordt om jezelf juist veel rekenwerk te besparen (bijv. geen niet-partiële differentiaalvergelijking te hoeven oplossen). Dat wiskundigen het voor de wiskunde zelf doen en dat het hen helemaal niet om het praktische nut gaat (eventueel!) is een nuance die ik maar even wegliet. Let wel, ik bekijk het vanuit het praktische perspectief als ingenieur in wording. Fourier- en laplacet. zijn toepassingen hiervan maar ja, ook hierbij kan je meer theoretisch bezig zijn in plaats van dat je ze even handig als hulpmiddel gebruikt.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:37 schreef Novermars het volgende:
[..]
Tssk Bram, zoveel onzin in één post had ik niet van je verwacht!
Dat vak staat gepland voor het derde jaar.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:41 schreef Novermars het volgende:
[..]
Topologie is nice! Mocht je je vervelen: http://www.maths.ed.ac.uk/~aar/papers/munkres2.pdf
Echt de moeite waard om te leren. Fuck -proofs!
En na topologie moet je functionaalanalyse doen, dat is ook wel grappig!
In geval van twijfel moet je het proberen, het simpele feit dat je twijfelt geeft aan dat een poging zinvol is. Probleem opgelost.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:32 schreef netchip het volgende:
[..]
Tja, ik heb dit jaar een profielkeuze moeten maken, maar ik herken dit niet. De meeste meisjes hebben ook gewoon N&T gekozen, een enkeling zelfs nog met Wiskunde D, de meeste met NLT. Waarschijnlijk is mijn klas dan gewoon een uitzondering, maar ik herken dit verhaal totaal niet. Docenten mogen bij ons ook geen advies geven over een profielkeuze.
Er zijn wel meisjes die zelf twijfelen over WiB/WiA, maar dat is hun eigen onzekerheid. Ook jongens, trouwens. De wiskunde docenten raden iedereen aan om WiB te doen (wel 7 of hoger nodig). Met succes: 75% kiest WiB (jaarlijks), en 60% gaat voor een Natuur en Techniek profiel.
Brabolandquote:Op maandag 4 augustus 2014 20:57 schreef Amoeba het volgende:
Technische Bedrijfskunde in Eindhoven
Technische Bedrijfskunde in Groningen
Groningen
Leiden
Delft
Eindje
Omdat ze het T-gedeelte in Delft zijn vergeten.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:08 schreef Mitsu het volgende:
Hoezo wordt TBK door iedereen als sneu bestempeld?
Ik laat het wel lekker staan zo.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:01 schreef Amoeba het volgende:
Ik loop Rez altijd te kutten met z'n studie, en TBK is zo mogelijk echt de sneuste opleiding aan een TU, dus dan moeten er toch wel alarmbellen gaan rinkelen.
Ik weet niet of het bullshit is. Het verhaal over dat jongens van ontdekken houden, is gewoon waar. Het deel over meisjes, is wat ik om me heen zie. Als mijn vriendengroepje het over natuurkunde/programmeren/gamen heeft, dan zijn daar nooit meiden bij. Het interesseert ze minder. Over het algemeen dan. Heeft niets te maken met wel/niet kunnen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:25 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dit is dus zo'n zware bull shit. Groningen heeft nu internationale bachelors en wat gebeurt er? Boem en de percentages worden weer min of meer gelijk getrokken door de buitenlandse chicks die voor bèta kiezen.
Face it: Nederlandse cultuur en onderwijssysteem demotiveert meisjes om beta te doen.
Ik kreeg godverdomme door mijn vrouwelijke wiskunde docent te horen dat ik misschien beter Wiskunde A kon doen terwijl ik beter presteerde dan de jongens. Nu ben ik iemand die zegt: fack it, ik luister niet naar je, maar welke 13/14 jarig meisje durft dat op zo'n leeftijd. Zeker als je 'typisch Nederlandse' ouders hebt die zeggen: doe maar gewoon lekker normaal en niet moeilijk doen als je docent dat zegt, ga gewoon wiskunde A doen.
Neequote:
Daar ben ik het mee eens, niet geschoten is altijd mis.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In geval van twijfel moet je het proberen, het simpele feit dat je twijfelt geeft aan dat een poging zinvol is. Probleem opgelost.
Spijker - kop.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:42 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het is ook niet helemaal eerlijk om de vergelijking te maken tussen beta/nietbeta.
Als bèta, welke bèta dan ook, heb je een bepaald talent, namelijk: super snel kunnen analyseren en tot de kern van iets kunnen komen en vanuit daar verder redeneren.
Als je dan een groot boek over marketing moet lezen, dan leest een bèta zo'n boek anders dan een echte alfa die vaak veel meer uit semantiek leert. In het geval van gamma (dus economie, bedrijfskunde, die shizzle) leer je als bèta het enorm veel sneller, omdat een tentamen niet groot genoeg is om daadwerkelijk diep in te kunnen gaan op alles.
Ik snijd je testikels eraf.quote:
Terecht.quote:
Ik had het gezien ja, dank je.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:59 schreef Rezania het volgende:
Bram, had je nog naar mijn post met die patches gekeken? Die voorkomen de meeste problemen (Bethesda is nogal makkelijk als het om bugs gaat, dus dan maar zo ).
Amsterdam moet je ook gewoon mijden, net zoals Rotterdam en Den Haag. Leiden daarentegen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Terecht.
Anderzijds, ik kwam eens een keer in Amsterdam en ik hoorde na een paar minuten al een tokkie hard homo roepen tegen iemand in een groep terwijl ze voorbij reden. Misschien is het tussen de boeren toch minder erg dan in een 'echte' stad.
Het liedje Pluto komt nu in me op. "Waar kan ik heen, ik kan niet naar X, ik kan niet naar X want daar ..."
Je nergens in dit landje echt thuisvoelen.
Je moet eens met een Ajax shirt door Eindhoven fietsenquote:Op maandag 4 augustus 2014 22:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Terecht.
Anderzijds, ik kwam eens een keer in Amsterdam en ik hoorde na een paar minuten al een tokkie hard homo roepen tegen iemand in een groep terwijl ze voorbij reden. Misschien is het tussen de boeren toch minder erg dan in een 'echte' stad.
Het liedje Pluto komt nu in me op. "Waar kan ik heen, ik kan niet naar X, ik kan niet naar X want daar ..."
Je nergens in dit landje echt thuisvoelen.
Dat jij het niet merkt kan ik idd geloven. Ik vind het gewoon raar dat er zo weinig meisjes in NL bèta doen, terwijl als je kijkt naar zuid en oost Europa (Spanje, Italie, Balkan) het eigenlijk 50/50 is, ook voor engineering.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:56 schreef netchip het volgende:
[..]
Ik weet niet of het bullshit is. Het verhaal over dat jongens van ontdekken houden, is gewoon waar. Het deel over meisjes, is wat ik om me heen zie. Als mijn vriendengroepje het over natuurkunde/programmeren/gamen heeft, dan zijn daar nooit meiden bij. Het interesseert ze minder. Over het algemeen dan. Heeft niets te maken met wel/niet kunnen.
Je zou best een punt kunnen hebben dat ze beinvloedt worden door de cultuur, maar ik merk dat niet. Gaan wel horrorverhalen rond dat natuurkunde in de bovenbouw "vet moeilijk" is, en dat heeft er al een aantal afgeschrikt. Nu is onze natuurkundesectie ook niet de meest handige, alle vakken hebben voorlichting over de bovenbouw gegeven, behalve de natuur- en scheikunde sectie.
Het volgende verhaaltje is verteld in het lerarenmilieu: als je in een peuterklas (hopelijk een peuterklasje) meisjes een stuk klei geeft dan gaan ze daar een mooie vorm van maken, jongens gaan onderzoeken wat de mechanische eigenschappen van die klei zijn door er aan te trekken, er op te slaan en er mee te gooien. Er zit een kern van waarheid in. Al denken jongens op die leeftijd natuurlijk niet zo technisch, het uitproberen van hoe je materiaal kan bewerken en het uitproberen van allerlei natuurkundige principes (op zo'n draaiend ding op verschillende plaatsen gaan zitten, het op verschillende manieren tegen een bal aantrappen, met een vergrootglas rook en vuur doen ontstaan in de zomer...) doen jongens onbewust meer dan meisjes. Jachtinstinct vs. zorginstinct? Maar ja, vervolgens krijg je tijdens het opgroeien het culturele aspect en kunnen meisjes het ineens erg interessant gaan vinden hoe iets precies werkt. Dat moet je dan steunen op het moment dat het meisje daar aan toe is.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:56 schreef netchip het volgende:
[..]
Ik weet niet of het bullshit is. Het verhaal over dat jongens van ontdekken houden, is gewoon waar. Het deel over meisjes, is wat ik om me heen zie. Als mijn vriendengroepje het over natuurkunde/programmeren/gamen heeft, dan zijn daar nooit meiden bij. Het interesseert ze minder. Over het algemeen dan. Heeft niets te maken met wel/niet kunnen.
Je zou best een punt kunnen hebben dat ze beinvloedt worden door de cultuur, maar ik merk dat niet. Gaan wel horrorverhalen rond dat natuurkunde in de bovenbouw "vet moeilijk" is, en dat heeft er al een aantal afgeschrikt. Nu is onze natuurkundesectie ook niet de meest handige, alle vakken hebben voorlichting over de bovenbouw gegeven, behalve de natuur- en scheikunde sectie.
Ik zou dat rustig durven. Zolang je niet tijdens een wedstrijd in het stadion gaat zitten met een Ajax-shirt valt het volgens mij wel mee.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:03 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Je moet eens met een Ajax shirt door Eindhoven fietsen
Ofwel, de exacte duiding is wat complexer maar je kan op basis van dit gegeven simpel constateren dat het een culturele kwestie is, waarbij ik de onderwijsstijl (in Nederland 'realistisch' rekenen, contextwiskunde, wiskundeloze natuurkunde en scheikunde-light) ook maar even tot de cultuur reken.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:04 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dat jij het niet merkt kan ik idd geloven. Ik vind het gewoon raar dat er zo weinig meisjes in NL bèta doen, terwijl als je kijkt naar zuid en oost Europa (Spanje, Italie, Balkan) het eigenlijk 50/50 is, ook voor engineering.
Dat zegt mij dat het niet per se aan aangeboren interesse ligt of het gebrek eraan, maar vooral aan cultuur die blijkbaar meisjes wegjaagt hier.
Onderwijsstijl is zeker een issue. Als ik terugdenk aan waarom ik bijvoorbeeld voor bèta koos uiteindelijk is dat vooral te danken aan mijn ouders, voornamelijk vader, aangezien moeder zo dyscalculistisch als de pest is.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ofwel, de exacte duiding is wat complexer maar je kan op basis van dit gegeven simpel constateren dat het een culturele kwestie is, waarbij ik de onderwijsstijl (in Nederland 'realistisch' rekenen, contextwiskunde, wiskundeloze natuurkunde en scheikunde-light) ook maar even tot de cultuur reken.
Dat vind ik nog discutabel. Ik denk niet dat je direct kan zeggen dat het door het Nederlandse onderwijssysteem komt. Het is plausibel, ja, maar het kan bijvoorbeeld ook komen, doordat psychologen in andere landen veel minder verdienen, en je daar als ingenieur redelijk verdient.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ofwel, de exacte duiding is wat complexer maar je kan op basis van dit gegeven simpel constateren dat het een culturele kwestie is, waarbij ik de onderwijsstijl (in Nederland 'realistisch' rekenen, contextwiskunde, wiskundeloze natuurkunde en scheikunde-light) ook maar even tot de cultuur reken.
Groep 8, netchip kreeg een zogenaamd 'Kien' boekje, met wiskunde opdrachten erin. Ik begreep er niets van, geen uitleg, helemaal niets. Vraag ik het die juf, snapt ze het zelf niet eens. Ik snap wat je bedoelt. Kan ik het haar kwalijk nemen? Nee, het is per slot van rekening niet haar expertise gebied. Zodra je ook maar iets meer wilt weten, is dat vaak niet mogelijk.quote:Op maandag 4 augustus 2014 22:16 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Onderwijsstijl is zeker een issue. Als ik terugdenk aan waarom ik bijvoorbeeld voor bèta koos uiteindelijk is dat vooral te danken aan mijn ouders, voornamelijk vader, aangezien moeder zo dyscalculistisch als de pest is.
Thuis nam mijn vader namelijk wél de tijd al mijn domme vragen te beantwoorden. Komt je kind uit groep 7 aanlopen 'Papa, wat is de stelling van "pythagoram" ' (wist ik veel dat het pythagors was, ik hoorde het ergens). No way dat de juf dat kon vertellen of uberhaupt de tijd nam.
Of, tijdens scheikundeles, hoe werkt een NMR eigenlijk? En orbitalentheorie? ... ja, het werkt dan niet als je een farmaceut hebt die les geeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |