Klopt. Ik raak helemaal geobsedeerd door deze (grote advocatenkantoren) wereld, hebben andere rechtenstudenten dat ook? Ik ben nog nooit zo gemotiveerd geweest voor school, ik overweeg zelfs om te stoppen met voetballen om die avonden te vullen met de zogeheten nevenactiviteiten, die oh zo belangrijk schijnen te zijnquote:Op donderdag 31 juli 2014 14:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
De cijferlijst vormt een eerste 'harde check'. In de zin van dat de lijst gewoon geen tot nauwelijks zessen moet bevatten. De zaken die jij nu noemt zijn ook belangrijk, maar spelen dan nog niet mee
Ja, dat hebben inmiddels wel meer rechtenstudenten. Ik geef zelf het populaire programma Suits de schuld, maar het kan ook een beetje de tijdsgeest zijn. In ieder geval studeren studenten wel een stuk gemotiveerder dus dat is een dikke plus.quote:Op donderdag 31 juli 2014 14:08 schreef OoitEenPartner het volgende:
[..]
Klopt. Ik raak helemaal geobsedeerd door deze (grote advocatenkantoren) wereld, hebben andere rechtenstudenten dat ook? Ik ben nog nooit zo gemotiveerd geweest voor school, ik overweeg zelfs om te stoppen met voetballen om die avonden te vullen met de zogeheten nevenactiviteiten, die oh zo belangrijk schijnen te zijn.
Een voorbeeld van een werkstudent die een tijdje op mijn afdeling gewerkt heeft: studievereniging; eigen bedrijf (juridisch); rechtswinkel; bezwaarschriftcommissie en werkzaam als buitengriffier. Daarnaast is het ook gewoon een hard vereiste dat je hoge punten scoort. Cum laude is niet per sé vereist, maar in de relevante vakken moet je toch zeker denken aan 8, 8.5 en hoger. Even op mijn eigen cijfers betrekken (ookal kwam ik binnen in betere tijd): mijn civielrechtelijke vakken lagen allemaal boven de 8. Straf- en bestuursrecht zorgde er in mijn Bachelor voor dat mijn gemiddelde echter een stuk lager was.quote:Op donderdag 31 juli 2014 13:51 schreef OoitEenPartner het volgende:
[..]
Met wat voor nevenactiviteiten hebben jullie zo al te maken dan? Ben jij een recruiter/advocaat bij een van de ''Magic Circle firms''?
Typisch.quote:Op donderdag 31 juli 2014 14:57 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Een voorbeeld van een werkstudent die een tijdje op mijn afdeling gewerkt heeft: studievereniging; eigen bedrijf (juridisch); rechtswinkel; bezwaarschriftcommissie en werkzaam als buitengriffier. Daarnaast is het ook gewoon een hard vereiste dat je hoge punten scoort. Cum laude is niet per sé vereist, maar in de relevante vakken moet je toch zeker denken aan 8, 8.5 en hoger. Even op mijn eigen cijfers betrekken (ookal kwam ik binnen in betere tijd): mijn civielrechtelijke vakken lagen allemaal boven de 8. Straf- en bestuursrecht zorgde er in mijn Bachelor voor dat mijn gemiddelde echter een stuk lager was.
Dat weet ik. Maar leg dat de studenten maar eens uit. Het krijgt niet de liefde die het wel verdient.quote:Op donderdag 31 juli 2014 15:01 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Ach. Als student is het zeer taaie kost. Het werkveld is een heel stuk leuker.
Geheel mee eens.quote:Op donderdag 31 juli 2014 15:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat weet ik. Maar leg dat de studenten maar eens uit. Het krijgt niet de liefde die het wel verdient.
Precies hetzelfde gevoel hier.quote:Op donderdag 31 juli 2014 12:18 schreef Degodvader het volgende:
Tsja. Als ik het vergelijk met wat er bij ons op kantoor binnenkomt dan zijn je cijfers inderdaad vrij laag, daarbij zijn je nevenactiviteiten niet bepaald bijzonder, dus op dat vlak spring je er ook niet uit. Ik zou je verwachtingen enigszins bijstellen
Mijn bovenstaand bericht over de werkstudent geeft wellicht een beeld.quote:Op donderdag 31 juli 2014 18:18 schreef Patrickk het volgende:
Wat zijn dan op dit moment de elementen waaruit die "harde check" bestaat? Wat voor cijfergemiddelde voor bachelor/master, wat voor nevenactiviteiten zijn een absolute eis om binnen te komen bij de grote kantoren?
Daar had ik inderdaad overheen gelezen. Duidelijke lijst, alhoewel vrijwel iedere rechtenstudent tegenwoordig bij een rechtswinkel heeft gewerkt volgens mij, dus zo onderscheidend lijkt me dat nietquote:Op donderdag 31 juli 2014 18:28 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Mijn bovenstaand bericht over de werkstudent geeft wellicht een beeld.
Nee, maar dat geeft ook al aan dat dergelijke nevenactiviteiten bijna als een soort ondergrens worden gehanteerd.quote:Op donderdag 31 juli 2014 18:32 schreef Patrickk het volgende:
[..]
Daar had ik inderdaad overheen gelezen. Duidelijke lijst, alhoewel vrijwel iedere rechtenstudent tegenwoordig bij een rechtswinkel heeft gewerkt volgens mij, dus zo onderscheidend lijkt me dat niet
Omdat je waarschijnlijk ook het beeld romantiseert.quote:Op donderdag 31 juli 2014 14:08 schreef OoitEenPartner het volgende:
[..]
Klopt. Ik raak helemaal geobsedeerd door deze (grote advocatenkantoren) wereld, hebben andere rechtenstudenten dat ook? Ik ben nog nooit zo gemotiveerd geweest voor school, ik overweeg zelfs om te stoppen met voetballen om die avonden te vullen met de zogeheten nevenactiviteiten, die oh zo belangrijk schijnen te zijn.
Dat is inderdaad een grote valkuil. Het blijft werk, hard werk.quote:Op donderdag 31 juli 2014 19:00 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Omdat je waarschijnlijk ook het beeld romantiseert.
quote:Op donderdag 31 juli 2014 14:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
De cijferlijst vormt een eerste 'harde check'. In de zin van dat de lijst gewoon geen tot nauwelijks zessen moet bevatten. De zaken die jij nu noemt zijn ook belangrijk, maar spelen dan nog niet mee
Cijfers zeggen nietsquote:Op donderdag 31 juli 2014 14:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
En niet iedereen trekt dat.quote:Op donderdag 31 juli 2014 19:09 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een grote valkuil. Het blijft werk, hard werk.
Vandaar dat hij het gewoon een check noemt.quote:Op donderdag 31 juli 2014 19:16 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
Cijfers zeggen nietsJe weet zelf wat het rechten niveau is. Alleen maar oprakelen wat je hebt geleerd.
Hoezo zouden cijfers niets zeggen? Indien iemand een 9 haalt heeft hij in principe de stof die getoetst is voor 90% onder de knie, iemand die een 6 haalt heeft de stof voor 60% onder de knie. En dan heb je altijd de mensen die zeggen: ''Ja, als ik geleerd had, had ik wel een 10 gehaald''. Het feit dat je dus een 6 zou halen omdat je niet leert impliceert wellicht dat je schijnbaar niet gemotiveerd bent, lui et cetera (of gewoon simpelweg het je max is). Ga jij maar eens solliciteren met een lijst vol met zesjes, en leg maar uit dat het aan allerlei andere factoren lag, they couldn't care less. Cijfers zeggen wel degelijk iets, het is meer dan alleen een cijfer voor een bepaalde toets, het straalt in zekere zin ook onbewust motivatie uit i.c.m. de rest van je CV.quote:Op donderdag 31 juli 2014 19:16 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
[..]
[..]
Cijfers zeggen nietsJe weet zelf wat het rechten niveau is. Alleen maar oprakelen wat je hebt geleerd.
Ik noem het altijd één grote studentenvereniging, soort eiland.quote:Op donderdag 31 juli 2014 19:24 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Je ziet inderdaad nog redelijk wat uitstroom. Niet gek ook, het is toch wel een 'wereldje'.
Ongetwijfeld, heb je overigens het boek Zo Zuidas gelezen? In hoeverre strookt dit boek met de werkelijkheid?quote:Op donderdag 31 juli 2014 19:00 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Omdat je waarschijnlijk ook het beeld romantiseert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |